Författare Ämne: Prisfall på thailändska fastighetsmarknaden  (läst 3083 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ling

• Administrator
  • * * * *
  • Antal inlägg: 302
  • Karmakvot: 41.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
Prisfall på thailändska fastighetsmarknaden
« skrivet: 2009-10-24, 09:06 »
DI skriver 2009-10-24 att
Citera
Efter stora prisfall på många utländska fastighetsmarknader har priserna börjat återhämta sig. Men varningar för nya prisfall saknas inte.

Samtidigt presenterar man en tabell över fastighetspriser i några utvalda länder för andra kvartalet 2009 där priserna i Thailand gått ner 7% mätt under en 12-månadersperiod.

Jag tror prissänkningen är räknad i THB så en starkare svensk krona kan nog också göra sitt till.

Utloggad Gazton

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4686
  • Karmakvot: 13.6%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
SV: Prisfall på thailändska fastighetsmarknaden
« Svar #1 skrivet: 2011-02-19, 09:21 »
Hur ser det ut idag? Med tanke på ränte och valuta utvecklingen. stiger priserna på mark/hus bara i södra Thailand? Eller ser det likadant ut i övriga Thailand?

legolas

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 2011-02-19, 10:01 »
Jag för min del har inte en susning om vad som sker utanför själva den delen av Isaan där jag bor. men här har jag sett klart och tydligt alltsedan jag flyttade hit juli 2008, Att det finns ingen "marknad" alls i den bemärkelsen. jag vågar säga att thailändare bara bygger och bygger hela tiden. Det finns absolut noll nästan 2:a handsmarknad så som vi har det i falangland.

Här står en thailändare helt oförstående och konfunderad till hur en människa kan vara så [j vla] dum att de köper begagnat när det finns nya hus precis hela tiden att tillgå. Det byggs hejdlöst och det byggs utan någon som helst eftertanke. man bygger ungefär som om det fanns en 2:a handsmarknad, men det finns alltså ingen.'

Så vårt hus som är nytt, vi kommer att ha klara svårigheter att sälja det, om vi nu inte kan ramla på en annan falang förstås, och om vi sköter om det och håller det snyggt och fint och i bra skick. men problemet är större än så. Thai bygger sina hus efter normer som inte ens finns i Uganda tror jag. Det är rent och skärt fuskbygge, så ingenting beräknas hålla speciellt länge, Och hade det byggts sådana hus i falangland, så hade folk hamnat i fängelse tro mig...

Så folk tittar efter nya hus absolut hela tiden här uppe i Isaan. Men kanske det ser annorlunda ut nere i Södern  som ju mest intresserar Gazton...

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4483
  • Karmakvot: 19.4%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Kvinna
« Svar #3 skrivet: 2011-02-19, 13:27 »
Vad jag har hört om Angtong så är det precis som legolas säger. Varför köpa ett begagnat när man kan köpa ett nytt.
Släkten där var helt oförstående när dom fick reda på att "mitt" hus var från -40 talet. Hur kan man bo i ett så gammalt hus? Dom fick förklarat att här är det inga problem tack vare att husen är väl byggda och att vi svenskar underhåller husen på ett sätt som dom inte kan förstå.
I ett område i Bangkok där jag har varit sen -99 är det nya hus, när jag var där första gången fanns det inte så många hus där men en jäkla massa risfält runtomkring. Där risfälten var är det nygyggda hus idag, härligt att bygga hus på ett risfält  :o Vad tror ni kommer att hända med dom husen?

Inloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 4692
  • Karmakvot: 15.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #4 skrivet: 2011-02-19, 14:38 »
De e ju bara att titta på alla nya toma hus i Pattaya tex. byggs nytt hela tiden fast de står toma hus överallt som folk vill sälja fattar inte de har en kamrat som har hus där o som försökt sälja i ett par år nu men får bara skam bud

glimten66

Utloggad Lunkan

• Bannlyst, respekterar ej forumregler
  • * * * * *
  • Antal inlägg: 716
  • Karmakvot: 3.1%
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #5 skrivet: 2011-02-23, 15:47 »
Tittade nyligen på begagnade hus i inlandet bara för att få en prisbild. Tittade bara på Internet, så det var svårt att titta närmare på kvaliteten  :) 
T ex såg ett i Chiang Mai provinsen mycket fint ut, "faranghus" i sten - med stora fönster åt varmt håll :)  -  3 sovrum, 3 badrum.  (Ytan var nog "thaiyta" d v s inklusive verandan så det måttet sa inte så¨mycket.)   990 000 baht...

Synd att jag vill bo där det inte finns några andra hus  :)   för det är nog klart billigare att köpa ett lite begagnat hus än att bygga nytt.

OBS! En stor FÖRDEL med begagnat annat än priset, kan ju vara att på begagnade hus syns byggfusk lättare  :)   eftersom då har t ex sprickorna hunnit komma mer.

Utloggad Wanpen

• Antal inlägg: 1600
  • Karmakvot: 1.9%
« Svar #6 skrivet: 2011-02-23, 15:51 »
Lunkan
va har du för sidor när du kollar hus

Utloggad Lunkan

• Bannlyst, respekterar ej forumregler
  • * * * * *
  • Antal inlägg: 716
  • Karmakvot: 3.1%
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #7 skrivet: 2011-03-09, 18:12 »
Lunkan
va har du för sidor när du kollar hus

Kommer inte ihåg på vilka jag såg kanske intressanta fastigheter, men säkert på den första, plus minst en ytterligare
http://www.thaipropertysearch.com/

De andra har jag inte kollat något sedan i somras, så jag kommer inte ihåg vilka som var bra. Smaken kan ju vara olika också  :)
Diverse relaterat. Pantip och Craigsslist har jag bara kollat ANNAT på.
http://www.udonrealestate.com/
http://www.sunbeltasia.com/
http://www.isaan-properties.com/

http://www.thaiwebsites.com/Xrealestate.asp

http://www.ithailand.se/kategori/hus-hem/fastighetsmaklare/

http://www.thailandresor.se/hus/
http://www.thainaturalestates.com/sv/husmodeller.html
http://www.houseplans.com/

http://bangkok.craigslist.co.th/
http://www.pantipmarket.com/home/     

Utloggad Wanpen

• Antal inlägg: 1600
  • Karmakvot: 1.9%
« Svar #8 skrivet: 2011-03-09, 19:34 »
Tack Lunkan de var snällt, ska kolla
igenom lite, och se om de
finns några hus 

Utloggad matteisurin

• *
  • Antal inlägg: 1152
  • Karmakvot: 8.9%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #9 skrivet: 2011-05-14, 08:19 »
Ett annat tips är att gå in på thailändska bankers hemsidor och kolla efter fastigheter till salu, ofta en helt annan prisbild :)

Utloggad areeya

• * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 685
  • Karmakvot: 8.2%
« Svar #10 skrivet: 2012-08-17, 08:39 »
 :)Ja, när det gäller andrahandsmarknade för hus uppe i Isaan,Buriram, är den lika med noll!Massor med hus som är osålda...mest falanghus där ägaren av en eller annan anledning flyttat ut...avlidit eller av annan orsak lämnat huset. Själv hade jag turen att få sålt mitt hus pga läget samt av tillfälligheter och ren tur då köparen var en Thaikvinna av "högre börd"..nyankommen rektor för anrikaste skolan i Buriram stad.

Men själva försäljningen var inte lätt...fick anlita en lokal advokat för det juridiska till slut.Dock tror jag att det är sällsynt att Thai vill köpa "falanghus". Det verkar som om all försäljning i andra hand är svår i Thailand. Helst ska man ha nytt..när det gäller hus o bilar.

I Buriram är det därför lätt att hyra hus med bra standard för 4-7000 bht/månad med i många fall full möblering och TV o Internetanslutning som ingår!

Ha de bra,

Frank

Utloggad gunnarg

• Antal inlägg: 1897
  • Karmakvot: 7.3%
« Svar #11 skrivet: 2012-08-17, 08:46 »
:)Ja, när det gäller andrahandsmarknade för hus uppe i Isaan,Buriram, är den lika med noll!Massor med hus som är osålda...mest falanghus där ägaren av en eller annan anledning flyttat ut...avlidit eller av annan orsak lämnat huset. Själv hade jag turen att få sålt mitt hus pga läget samt av tillfälligheter och ren tur då köparen var en Thaikvinna av "högre börd"..nyankommen rektor för anrikaste skolan i Buriram stad.

Men själva försäljningen var inte lätt...fick anlita en lokal advokat för det juridiska till slut.Dock tror jag att det är sällsynt att Thai vill köpa "falanghus". Det verkar som om all försäljning i andra hand är svår i Thailand. Helst ska man ha nytt..när det gäller hus o bilar.

I Buriram är det därför lätt att hyra hus med bra standard för 4-7000 bht/månad med i många fall full möblering och TV o Internetanslutning som ingår!

Ha de bra,

Frank
Det är ju inte så konstigt för har man pengar vill man bo vid havet eller utanför risdistrikten. 8)

legolas

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 2012-08-17, 09:08 »
gunnarg, du verkar vara lite begränsad ibland. Vi pratar om en livsstil i Thailand, ett sätt att vara ett sätt att se på saker och ting och du reducerar ner det enbart till en billig betraktelse om havet eller inte havet.

Det finns nog inget vettig människa som ifrågasätter det du säger att man nog hellre skulle vilja bo vid havet. Men det finns saker som gör att man väljer att ta beslut att bo annanstans, även om man har pengarna till att kunna välja att bo vid havet.

Du valde havet för det var där som planet landade och det är där som folk pratar svenska så du kan klara dig i din vardag. Det var bara en tillfällighet för dig, precis som det var en tillfällighet för mig att det blev Isaan.

Isaan för mig är idag mitt hem där jag har min familj och mina polare och mitt hem. Jag kan byta hem men jag kan inte byta familj eller polare, så jag stannar nog. Men imorgon lördag är det V75, och om jag vinner stort då, så kommer jag nog att köpa ett hus nere vid havet och åka ditt med jämna mellanrum.

legolas

Utloggad gunnarg

« Svar #13 skrivet: 2012-08-17, 09:53 »
Tråden handlar om pris på hus i Thailand och inte om livsstil.Det är det jag skriver om och det prifall på hus i Isaan och inte vid havet eller Phuket beror ju på var folk vill bo.Svårare än så är det inte. ;D

Utloggad areeya

• * * * * *
  • *
« Svar #14 skrivet: 2012-08-17, 10:15 »
 :) :)Jo helt klart....tillgång och efterfrågan....tillgången finns men efterfrågan på hus här är ju inte samma som i Phuket..Pattaya eller Hua hin....och priset är ju trevligare även om man inte ser havet! Inga problem när man bor här i "riktiga Thailand" = Isaan!...bara att besöka Pattaya/Jomtien då och då och man får sin skäliga dos av hav och allt annat "gött"! Som jag ser det är Turistorterna bara på lotsas...en stor "sandlåda" för vuxna....men smaken är som baken!

Ha det fortsatt bra!

Frank

Utloggad gunnarg

« Svar #15 skrivet: 2012-08-17, 10:36 »
:) :)Jo helt klart....tillgång och efterfrågan....tillgången finns men efterfrågan på hus här är ju inte samma som i Phuket..Pattaya eller Hua hin....och priset är ju trevligare även om man inte ser havet! Inga problem när man bor här i "riktiga Thailand" = Isaan!...bara att besöka Pattaya/Jomtien då och då och man får sin skäliga dos av hav och allt annat "gött"! Som jag ser det är Turistorterna bara på lotsas...en stor "sandlåda" för vuxna....men smaken är som baken!

Ha det fortsatt bra!

Frank
Man behöver ju inte bo i själva turistorten,sandlådan,utan en bit utanför där lunget råder och naturen utanför knuten och avsaknaden av risfält i det du betecknar som det riktiga Thailand.Vad du nu fått det ifrån.Vårt andra hem har vi i Chiangrai och det är minst lika mycket Thailand som Isaan. 8)

Utloggad areeya

• * * * * *
  • *
« Svar #16 skrivet: 2012-08-17, 12:48 »
 :)Jovisst gunnararg...håller med dej så till visso att man kan leka utanför sandlådan...! Har själv bott i Pattaya/jomtien ett tag...och mitt uttryck: Isaan= det riktiga Thailand, får väl stå för mig själv :)...Jag har varit på många platser i Thailand...men...jag gillar provinsen Buriram, Isaan, och upplever att vi har kvar mkt av det genuina Thailand som jag gillar!Smaken är som baken..och tur är väl de!

Ha en fortsatt bra dag!

Frank

Utloggad Bond

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 694
  • Karmakvot: 44.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #17 skrivet: 2012-08-17, 23:57 »
Tråden handlar om pris på hus i Thailand och inte om livsstil.Det är det jag skriver om och det prifall på hus i Isaan och inte vid havet eller Phuket beror ju på var folk vill bo.Svårare än så är det inte. ;D

F*n va du är grym. Du vet och kan allt. Jag skulle så gärna vilja vara som dig. Kan jag få flytta in hos dig och lära mig hur man blir så bra?  :wai: :wai:

Utloggad gunnarg

« Svar #18 skrivet: 2012-08-18, 05:40 »
F*n va du är grym. Du vet och kan allt. Jag skulle så gärna vilja vara som dig. Kan jag få flytta in hos dig och lära mig hur man blir så bra?  :wai: :wai:
Livserfarenhet. :thumbsup:

Prisfall på thailändska fastighetsmarknaden
QR Streckod, länk till ämnet "Prisfall på thailändska fastighetsmarknaden"

Din lokala tid: 06:57