Författare Ämne: Att isolera sitt thailändska hus rätt  (läst 11006 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 4667
  • Karmakvot: 16.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
SV: Att isolera sitt thailändska hus rätt
« Svar #20 skrivet: 2011-01-16, 15:19 »
För mig skulle ljudet av mopeder och skällande hundar vara det som skulle bort om jag fick välja....

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
  • Antal inlägg: 2313
  • Karmakvot: 7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #21 skrivet: 2011-01-23, 07:04 »
En annan lösning som kommer att göras då vi bygger vårat hus är att mura 2 väggar med ca: 10 cm mellanrum. Alltså en yttervägg och en innervägg. Stenen som muras med är inte så himla dyr så det blir inga jätte summor extra. Som någon annan nämnde så är ju ljudisoleringen ett riktigt stort plus i detta oxå....
:wai:

Som Ledarn nämner i sitt svar, så är 2 väggar en bättre el. den bästa(billig)lösning, här i thailand.
Fullt stillastånde luft mellan 2 väggar är/ger bättre isolering, än vanlig isolering material.
Samma lösning använder man i 2 glasisolering, där är luften är helt stilla(i mellan glasen)och just för att uppnå ett U-värde(= mängden energi som passerar igenom, kall el. varm), men man kan öka på U-värdet med olika sorters glas som har en metall beläggning(svart, silver, guld, blå o.s.v.)på en sida av glaset, alla har olika egenskaper.
Men huvudsaken till syftet är att hålla UV-strålningen(som värmer)in i fastighet så låg som möjligt är.

Jo-Be Glasmästare & Fastighetstekniker
         (Byggnadsarb. i 20 år, el, snick., Rör., Vent.)
« Senast ändrad: 2011-01-23, 07:20 av Jo-Be »

Utloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 4691
  • Karmakvot: 15.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #22 skrivet: 2011-01-23, 13:03 »
Ac va e de för nåt ... räcker ju att öppna balkong dörren när man ska sova så kommer de in lite svalare luft i huset

glimten66

Utloggad Berralund

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 6899
  • Karmakvot: 11%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #23 skrivet: 2011-01-23, 13:21 »
Ac va e de för nåt ... räcker ju att öppna balkong dörren när man ska sova så kommer de in lite svalare luft i huset

glimten66

Och en jäkla massa mosquitoes också. Jag hade nog haft blodbrist dagen efter. Moskiterna älskar mig, men kärleken är inte besvarad.  >:(

Utloggad glimten66

• *
« Svar #24 skrivet: 2011-01-23, 13:23 »
Och en jäkla massa mosquitoes också. Jag hade nog haft blodbrist dagen efter. Moskiterna älskar mig, men kärleken är inte besvarad.  >:(

HE HE trist

vi har fan inga hos oss men åker vi in till hennes syrra i byn då finns de massor
så vi sover me balkong dörren öppen om nätterna

glimten66

Per Olav

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 2011-01-23, 14:10 »
:wai:

Fullt stillastånde luft mellan 2 väggar är/ger bättre isolering, än vanlig isolering material.
Samma lösning använder man i 2 glasisolering, där är luften är helt stilla(i mellan glasen)
Jo-Be Glasmästare & Fastighetstekniker
         (Byggnadsarb. i 20 år, el, snick., Rör., Vent.)

Fullständigt stillastående luft ger som Jo-Be säger perfekt isolering, det är just det man är ute efter när man isolerar.

Däremot stämmer det inte att luft i en spalt, antingen den er 10cm eller några millimeter (som i ett tvåglas fönster) står still.

Detta är anledningen till att man använder isolering i nordiska hus. Inuti isoleringen finns det en massa luft men den kan inte röra sig så langt och står därför nästan still.
Om Jo-Be tänker efter så inser han nog att det inte är bättre med luftspalt än med isolering..
(Då hade ju ingen hus byggts med isolering alls.)

I ett isolerglas finns det argongas mellan glasen för att argon inte rör sig lika mycket som luft.

UV strålning är en annan sak man gärna vill isolera mot då UV strålning gör så att luften på andra sidan glaset rör sig fortare.

Värme är enligt fysiken ett mått på hur fort molekyler rör på sig...

Så kontentan av allt mitt svamlande är alltså att det är bra att bygga två väggar med 10cm mellan, men mycket bättre om man lägger isolering i dessa 10cm.   ;D

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #26 skrivet: 2011-01-23, 15:05 »
Självklart att det är bättre med isolering.
Frågan är väl om det är lönt ?  Med tanke på att man inte ska isolera för kyla utan värme.

Utloggad Gazton

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4682
  • Karmakvot: 13.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #27 skrivet: 2011-01-23, 15:13 »
Ursäckta en totalt okunnig .

Men blir inte isoleringen mellan väggarna, fuktigt i det klimatet?

Gazton

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
« Svar #28 skrivet: 2011-01-23, 15:27 »
Gazton
Inte då Gaz!!
Det är just det vi försöker att förklara. Att använda luften istället i mellan de 2 väggarna och undvika att klämma dit vanlig gul isolering eller stenullen, i syfte att undvika fukt och senare mögelskador p.g.a. hög luftfuktighet...
Så din okunnighet har inte sämrats utan tvärtom, mer information har kommit din väg :D

Jo-Be

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #29 skrivet: 2011-01-23, 15:33 »
Då jag jobbar med frigolit (cellplast) så vore detta material det absolut bästa.
Men vet faktiskt inte om det finns någon lönsamhet i att leta detta material i Thailand då vi som sagt tidigare inte isolerar emot kyla.

Chefen har frågat om jag inte ska skicka en container vid byggnation av nya huset.

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
« Svar #30 skrivet: 2011-01-23, 15:44 »
Då jag jobbar med frigolit (cellplast) så vore detta material det absolut bästa.
Men vet faktiskt inte om det finns någon lönsamhet i att leta detta material i Thailand då vi som sagt tidigare inte isolerar emot kyla. Chefen har frågat om jag inte ska skicka en container vid byggnation av nya huset.
Ledarn!
Det finns ett litet problem med att använda frigolit(cellplast), i sverige har det gjorts försök att gjuta och bygga hus i block gjorda av cellplast, tyvärr efter antal år huset stått så har en typ av myra i sverige, fattat tycke för konstrutionen och urholkar byggblocken, det är starten till myrinvation i huset.
Du borde ha sett de myr sorter som finns här nere, allt från 1-2mm till 2cm bamsingar, jag tror att de skulle älska att få urholka cellplasten och bygga bo...

Jo-Be

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #31 skrivet: 2011-01-23, 15:47 »
Ledarn!
Det finns ett litet problem med att använda frigolit(cellplast), i sverige har det gjorts försök att gjuta och bygga hus i block gjorda av cellplast, tyvärr efter antal år huset stått så har en typ av myra i sverige, fattat tycke för konstrutionen och urholkar byggblocken, det är starten till myrinvation i huset.
Du borde ha sett de myr sorter som finns här nere, allt från 1-2mm till 2cm bamsingar, jag tror att de skulle älska att få urholka cellplasten och bygga bo...

Jo-Be

Det har jag aldrig hört talas om.
Vi säljer grunder i cellplast och även ett väggsystem som heter: Thermomur.

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
« Svar #32 skrivet: 2011-01-23, 16:04 »
Det har jag aldrig hört talas om.
Vi säljer grunder i cellplast och även ett väggsystem som heter: Thermomur.

Om jag inte missminner mig själv, så var det ett reportage i tidningen"vi i villa"eller"villaägare"...
Det var ett tag sen artikeln kom ut, kanske har"cellplasten"blivit mer motstånds kraftig.

Jo-Be

Utloggad Gazton

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4682
  • Karmakvot: 13.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #33 skrivet: 2011-01-23, 16:12 »
 Jag Googlade Thermomur, Det ser ut som stora legobitar  :D

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #34 skrivet: 2011-01-23, 16:43 »
Jag Googlade Thermomur, Det ser ut som stora legobitar  :D

Japp !!!

Lego för vuxna. Vad gör vi inte för att byggjobbare ska ha kul när dom jobbar utomhus hela dagarna  :)

Utloggad andrejsdenruskige

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 993
  • Karmakvot: 58.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #35 skrivet: 2011-01-23, 19:16 »
Uretanskumma hela skiten eller använd foamglass®.
100mm foamglass så har du isolerat alldeles tillräckligt.
Aerogel är också fint att isolera med. Sedan kan man ju fundera på om det är värt pengarna.

Per Olav

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 2011-01-23, 19:26 »

Gazton

Jag trodde nog också att det skulle bli problem med fukt och mögel, men enligt glava själva är det inget problem.

Dränerar man bort fuktigheten som kan bli i isoleringen så blir det inget mögel på grund av att glava inte är ett organiskt material, och ingen fuktskada uppstår i glava för att det bara är glas i produkten.

Nedan följer citat från Glava Norge som jag inte orkade översätta till svenska.

Peo

Citat från: www.glava.no
Glava isolasjon er ikke hygroskopisk eller kapillærsugende og kan derfor ikke trekke til seg fukt eller vann. Glassull består av vannavisende, impregnerte glassfibere og opptil 99% luft. Vann vil derfor bare kunne trenge inn i isolasjonen under påvirkning av tyngdekraften. Glassull har god vanngjennomslippelighet, og vann som kommer inn dreneres gjennom den. Glassull i kontakt med fuktig luft eller vann kan ikke suge til seg fukt. Legges glassull i vann, vil kun den delen som er under vannoverflaten bli våt. Våt glassull gjenvinner sine gode termiske egenskaper etter den har tørket, med mindre den har blitt utsatt for forurenset vann. Forurenset vann fyller porene med smuss som opptar luftens plass og reduserer eller ødelegger isolasjonsegenskapene. Har glassullen blitt utsatt for forurenset vann, skal den skiftes. Hvis vannet var rent vil dette ikke påvirke isolasjonsegenskapene, når glassullen har tørket. Hvis glassullen er konstant nedfuktet, er dette uheldig for isolasjonsevnen, fordi den konstant svekkes.

Det er  liten fare for vekst av mikroorganismer i glassull fordi det er et uorganisk materiale, men mikroorgansimer kan vokse på nærmest alle materialer så lenge vilkårene for vekst er tilstede. Mikroorganismer vokser rasket i materialer som ikke tåler mye fukt over tid, for eksempel treverk. Hvis fuktighet blir liggende mellom eksempelvis bunnsvill/spikerslag og mineralull, tar det lang tid før dette tørker. Når treverket har blitt infisert, kan det over tid smitte over på mineralull og andre materialer. Våt og fuktig glassull skal derfor alltid taes ut av konstruksjonen så fort som mulig, slik at både konstruksjon og glassull får tørke skikkelig. Dette minimerer sjansen for skader.

Den våte glassullen kan med fordel settes på klosser slik at vannet lettere blir drenert gjennom platen/rullen. Er isolasjonen veldig våt må den behandles pent. Uttørkingstid er avhengig av tørkeforhold og hvor våt isolasjonen er. Klissvåt glassull tar lang tid å tørke.

legolas

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 2011-01-24, 01:48 »
HE HE trist

vi har fan inga hos oss men åker vi in till hennes syrra i byn då finns de massor
så vi sover me balkong dörren öppen om nätterna

glimten66

Glimten66!!

Intressant det du skriver om att du öppnar balkongdörren och du får in sval luft MEN ICKE MYGGOR!!!
Har du någon aning om varför??? man letar ju efter anledningar till hur vissa kan ha myggfritt medans andra har eytt [¤#@@¤%].....

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #38 skrivet: 2011-01-24, 06:22 »
Har själv märkt denna skillnad, vårt hus ligger inne i byn och vi har något vansinnigt med mygg.
Kompisen har sitt hus precis utanför byn och har inga mygg knappt alls.

Det första jag lägger märke till är att han inte varken har en massa buskar eller andra hus i närheten.
Vinden kan alltså jobba ostört.
Så jag har självklart varit på vår mark utanför byn där vi senare ska bygga vårt nya hus på kvällstid och suttit där på en stol
och druckit några chang (utan is) och kollat mygg situationen.
Där finns inte ett hus på flera 100 meters avstånd och inga stora buskage. INTE en mygga kommer och surrar.
Detta trots att det ligger en bevattnings pool ca: 50 meter ifrån och den lilla floden från berget rinner förbi på ca: 100 meters håll.

Utloggad glimten66

• *
« Svar #39 skrivet: 2011-01-24, 08:12 »
Har själv märkt denna skillnad, vårt hus ligger inne i byn och vi har något vansinnigt med mygg.
Kompisen har sitt hus precis utanför byn och har inga mygg knappt alls.

Det första jag lägger märke till är att han inte varken har en massa buskar eller andra hus i närheten.
Vinden kan alltså jobba ostört.
Så jag har självklart varit på vår mark utanför byn där vi senare ska bygga vårt nya hus på kvällstid och suttit där på en stol
och druckit några chang (utan is) och kollat mygg situationen.
Där finns inte ett hus på flera 100 meters avstånd och inga stora buskage. INTE en mygga kommer och surrar.
Detta trots att det ligger en bevattnings pool ca: 50 meter ifrån och den lilla floden från berget rinner förbi på ca: 100 meters håll.
-

Hej tror de e som Ledaren säger vi bor 5 min utanför byn ok vi har lite trän o mango trän utan för men vinden får jobba ostört vi sitter ute varje kväll o inte en mousqito så långt ögat kan se...

men inne hos syrrans henne i byn där kan man bli toki på dom..

vi har även en stor damm bakom huset men nej inga där heller..

glimten66 :wai:

Att isolera sitt thailändska hus rätt Sida: 2
QR Streckod, länk till ämnet "Att isolera sitt thailändska hus rätt Sida: 2"

Din lokala tid: 04:46