Författare Ämne: Att isolera sitt thailändska hus rätt  (läst 11024 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Berralund

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 6906
  • Karmakvot: 11%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
SV: Att isolera sitt thailändska hus rätt
« Svar #40 skrivet: 2011-01-24, 08:21 »
-

Hej tror de e som Ledaren säger vi bor 5 min utanför byn ok vi har lite trän o mango trän utan för men vinden får jobba ostört vi sitter ute varje kväll o inte en mousqito så långt ögat kan se...

men inne hos syrrans henne i byn där kan man bli toki på dom..

vi har även en stor damm bakom huset men nej inga där heller..

glimten66 :wai:

Vilken tur du har, hos oss blir man uppäten om man inte sprayar sig varje dag. Har man bara gjort det så kan man sitta ute på kvällen. Samt att använda spiraler etc, det hjälper.

Utloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 4692
  • Karmakvot: 15.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #41 skrivet: 2011-01-24, 18:47 »
 :( tråkigt ...

de har sina fördelar me o bo utan för byarna ;)

glimten66

Utloggad Golden

• * * *
  • Antal inlägg: 163
  • Karmakvot: 11.7%
« Svar #42 skrivet: 2011-05-05, 13:46 »
Ja ibland tror man dett är inte sant. Men nu börjar jag förstå varför det är så enkelt att lura sjortan av folk när man bygger hus hemma. Tack för stålarna föresten. Här i thailand lurar ju man er både sjorta o pengar. Det är klart man skall isolera. Tre ac i ett oislerat hus ock ett isolerat hus blir nog ca 24tusen bht pr år i skilnad. Men har man stålar spelar det ju ingen roll. Men till o med thai börjar fatta, så de isolerar sina hyreshus. Dumma svenskar har inte fattat utan bygger sina hus som aculementorer så att den goa värmen  kan tas till vara. ;D

Utloggad andrejsdenruskige

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 997
  • Karmakvot: 58.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #43 skrivet: 2011-05-05, 14:10 »
Ja ibland tror man dett är inte sant. Men nu börjar jag förstå varför det är så enkelt att lura sjortan av folk när man bygger hus hemma. Tack för stålarna föresten. Här i thailand lurar ju man er både sjorta o pengar. Det är klart man skall isolera. Tre ac i ett oislerat hus ock ett isolerat hus blir nog ca 24tusen bht pr år i skilnad. Men har man stålar spelar det ju ingen roll. Men till o med thai börjar fatta, så de isolerar sina hyreshus. Dumma svenskar har inte fattat utan bygger sina hus som aculementorer så att den goa värmen  kan tas till vara. ;D

Det vette fan om man är så dum som du tror.
Skulle jag själv välja hur jag skulle bygga MITT hus så skulle jag isolera det med foamglass p.g.a att det inte är organiskt material och det suger inte åt sig någon fukt, nåja, minimalt då.

Efter som jag inte bor i frugans hus mer än ca 1månad varje år så skiter jag i om det är isolerat eller ej, det håller bara thaistandard. AC kostnaden är inte så hög om man slår ut det per år så jag har råd att "elda på" med den.
Det enda jag irriterar mig på är att det inte är ljudisolerat, så jag har funderingar på att montera innervägg mellan de berömda pelarna som dom gillar att ha på insidan i thaihus. Sedan får jag göra någon form av nödisolation.

Frågan är om jag ens orkar göra det, jag tror jag skiter i det också.

Utloggad Berralund

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 6906
  • Karmakvot: 11%
« Svar #44 skrivet: 2011-05-05, 14:22 »
I vårt gamla hus (som vi köpte begagnat) finns nästan ingen isolering. Men så har vi endast AC i sovrummen (2 st). Att isolera i eferhand blir det nte tal om.

Men om vi skulle få för oss att bygga nytt om X antal år så nog tusan skall det isoleras. Skall man bo i LOS året runt så vill man nog ha AC i hela huset.

legolas

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 2011-05-05, 15:48 »
I vårt gamla hus (som vi köpte begagnat) finns nästan ingen isolering. Men så har vi endast AC i sovrummen (2 st). Att isolera i eferhand blir det nte tal om.

Men om vi skulle få för oss att bygga nytt om X antal år så nog tusan skall det isoleras. Skall man bo i LOS året runt så vill man nog ha AC i hela huset.

jag bor som ni gör, helt isoleringsfritt... men det är absolut inget problem. Har A/C i sovrummen plus mitt arbetsrum. I resterande delen av huset så har vi vägg,tak och golvfläktar, vilket är mer än nog för vår del i alla fall.

Att ha A/C i hela huset är en alldeles för stor och onödig grej för min del, och det kommer att bli helt otroligt onödigt dyrt. jag har idag i elkostnad med mitt lilla runt 1900-2.000 baht per månad.

Utloggad glimten66

• *
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #46 skrivet: 2011-05-06, 06:23 »
jag bor som ni gör, helt isoleringsfritt... men det är absolut inget problem. Har A/C i sovrummen plus mitt arbetsrum. I resterande delen av huset så har vi vägg,tak och golvfläktar, vilket är mer än nog för vår del i alla fall.

Att ha A/C i hela huset är en alldeles för stor och onödig grej för min del, och det kommer att bli helt otroligt onödigt dyrt. jag har idag i elkostnad med mitt lilla runt 1900-2.000 baht per månad.

AC kostnaden e = bath för vi har ingen vi har fläkt o sen öppnar vi dom stora dörrarna på övervåningen när vi går o lägger oss ...

O som dom flesta här så e även vårat oisolerat men de blir inte så varmt inne som folk tror

glimten66

legolas

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 2011-05-06, 08:25 »
AC kostnaden e = bath för vi har ingen vi har fläkt o sen öppnar vi dom stora dörrarna på övervåningen när vi går o lägger oss ...

O som dom flesta här så e även vårat oisolerat men de blir inte så varmt inne som folk tror
glimten66

För [¤#@@¤%] Glimtmannen, sover du bland myggjävvlarna???? Mitt sovrum är hermetiskt tillslutet och ändå kommer dom in.... och det gör ju så jäkla ont med myggbetten...
Varför sover du så????

Utloggad Lunkan

• Bannlyst, respekterar ej forumregler
  • * * * * *
  • Antal inlägg: 716
  • Karmakvot: 3.1%
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #48 skrivet: 2011-05-06, 08:36 »
Thai har påpekat att det kan bli problem med bon i mellanrum mellan väggar. I Thailand finns det ju massa insekter  :)

Om man vill ha öppet och undvika mygg i myggområden, så finns det myggnät  :)   (Fönster/dörrar.) Om det behövs där, så funderar jag på att bygga myggnät t o m runt verandan, så man kan sitta där utan risk för mygg.

Det finns växter som driver bort många insekter. (Har glömt namn, men har det uppskrivet någonstans. Vet inte om de driver bort alla sorters myggor.)

Många mygg kan stoppas genom att de inte gillar solljus, så man kan ha öppet på solsidan om det inte finns solskydd där, som myggen kan ta sig till. Vid min kåk i Sverige är det mygg på framsidan (=norr) men inga på sydsidan. Om man inte tänder någon lampa där, brukar bara någon enstaka mygg hitta till sydsidan även då solen gått ner.
I Thailand räcker INTE bara den lösningen, eftersom tigermyggan flyger även i het solljus.

glimten66
Har du inte någon issolering ens i yttertaket?
Eller har du utvädring av varma luften under taket?

En - modern naturälskande smart - thaivän framhäver att det är viktigt att få ut varma luften, som samlas under yttertaket. Hon behöver ingen AC, öppnar bara som Glimten på kvällen.

Utloggad glimten66

• *
« Svar #49 skrivet: 2011-05-06, 15:34 »
Lunkan nej ja har ingen isolering i taket....

Lego nu ska du få veta en sak vi har inga mygg hos oss :)
dom håller till inne i byn djäkligt skönt de vi har allti öppet på natten utom när de e kallt ute

Sen Lego så sover ja i tjockt täcke jämt fast ja e i thailand ja ja vet e inte normal :)

legolas

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 2011-05-06, 16:31 »
Lunkan nej ja har ingen isolering i taket....

Lego nu ska du få veta en sak vi har inga mygg hos oss :)
dom håller till inne i byn djäkligt skönt de vi har allti öppet på natten utom när de e kallt ute

Sen Lego så sover ja i tjockt täcke jämt fast ja e i thailand ja ja vet e inte normal :)

hahaha, vem av oss är normal.... inte jag heller....

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 4673
  • Karmakvot: 16.3%
« Svar #51 skrivet: 2011-05-06, 20:53 »
Alltid myggnät, Alltid myggnät, Alltid myggnät  :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Utloggad Gazton

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4686
  • Karmakvot: 13.6%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #52 skrivet: 2011-05-06, 21:04 »
Ja att gärda in sin veranda med myggnät låter ju som en klok ide..  hehe... 

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #53 skrivet: 2011-05-06, 21:06 »
Ja att gärda in sin veranda med myggnät låter ju som en klok ide..  hehe...

Inte fanken sover du på verandan i Thailand ????

Om du inte är fuller som tusan då..... Och då spelar det ingen roll ändå..

Utloggad Gazton

• Global Moderator
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #54 skrivet: 2011-05-06, 21:16 »

Mitt inlägg stank av ironi.. Tänk dig en veranda bland risfälten, med myggnät runt om, 35 grader ute och inte ens en bris kan leta sig in genom myggnätet... lycka till

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #55 skrivet: 2011-05-06, 21:17 »
Mitt inlägg stank av ironi.. Tänk dig en veranda bland risfälten, med myggnät runt om, 35 grader ute och inte ens en bris kan leta sig in genom myggnätet... lycka till

Fattade nog att du ville vara rolig.....  ;D ;D

Men man kan ju inte riktigt veta heller ???

Utloggad glimten66

• *
« Svar #56 skrivet: 2011-05-06, 21:25 »

Jo då ledarn funkar bra hos oss kom du så kan du sova på våran inga moskitos där inte

Utloggad Lunkan

• Bannlyst, respekterar ej forumregler
  • * * * * *
  • Antal inlägg: 716
  • Karmakvot: 3.1%
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #57 skrivet: 2011-05-06, 22:33 »

Tänkte inte sova där   :)    utan sitta och jobba där med datorn om jag vill ha lite omväxling från att sitta på kontoret.

(((Jag har en utearbetsplats med datorn i Sverige nu, och det blir varmt ibland, men i Thailand tänkte jag sitta i skuggan, I Sverige skuggar jag bara datorn, för den brukar få värmeslag annars  :)

---
Då det inte fläktar ute,
så kanske det finns korsdrag,
och om det inte gör det heller, så finns det elfläktar...  :)

Utloggad Gazton

• Global Moderator
« Svar #58 skrivet: 2011-05-06, 23:07 »
Tänkte inte sova där   :)    utan sitta och jobba där med datorn om jag vill ha lite omväxling från att sitta på kontoret.

(((Jag har en utearbetsplats med datorn i Sverige nu, och det blir varmt ibland, men i Thailand tänkte jag sitta i skuggan, I Sverige skuggar jag bara datorn, för den brukar få värmeslag annars  :)

---
Då det inte fläktar ute,
så kanske det finns korsdrag,
och om det inte gör det heller, så finns det elfläktar...  :)

Lycka till...Det funkar inte riktigt så i Thailand... kanske i sverige..

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #59 skrivet: 2011-05-07, 07:33 »

Jo då ledarn funkar bra hos oss kom du så kan du sova på våran inga moskitos där inte

Jag kallar nog vad du har för Balkong/Terass..... Men jag fattar att det inte blir mycket mygg högt upp..

Att isolera sitt thailändska hus rätt Sida: 3
QR Streckod, länk till ämnet "Att isolera sitt thailändska hus rätt Sida: 3"

Din lokala tid: 00:10