0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
-cut-Ja du andrej...... visst är du skeptisk men det köper jag. Jag har besökt tempel ett antal gånger både i Sverige och Thailand. Vill inte säga att jag är troende, men det finns något visst i Budismen. Vi gifte oss Budistiskt för några år sen och det var den finaste ceremoni jag upplevt. Tillbaka till frågan.... 12årscykeln...Lennart
Ja, håller med dig. Buddhismen (och några liknande som t ex Taoism) har något speciellt, som de andra stora religionerna inte har. En mycket viktig del är att de inte försöker tvinga på folk sin religion utan (de bra) munkarna säger "Så här tror jag. Du får tro vad du vill." medan andra religioner t o m för/fört krig för att antingen tvinga på sin religion på andra eller döda oliktroende.12årscykeln svarade jag på tidigare ovan
inte håller på och värvar medlemmar.
Du saknar Jehovas vittne som kommer och knackar på dörren ibland va ?
Jag hade mer besvär med Mormonerna i så fall tycker jag. Finniga 18 års grabbar i svarta kostymer med vit skjorta och svart slips, som var så rejäla så man nästan spydde på dom....usch och stort tvi...
Oavsett utseende så håller jag med dig om att dom är jobbiga som försöker "pracka" på en deras tro.....Då är det lite charmigare att ge munkarna lite mat tidigt på morgonen. Och sen får man vara ifred om man vill....
De det dykt upp dylika kristna fanatiker brukar jag säga:-Det finns bara 3 alternativ.1. Gud är inte alls allsmäktig, som ni påstår.2. eller så är han elakeftersom annars skulle han inte låta barn råka ut för så mycket skit.3. Eller så finns han inte...Då brukar de försöka med några olika argument, som jag snabbt sorterar in i ovan, så de brukar bli svarslösa ganska snart.Det är ytterligare en fördel med att bo långt ute på landet att man blir inte störd så ofta av sådana
Denna diskusion hade du o jag en gång innan.. Dina argument har inte ändrat sig...
Jag blir 60 år denna månad och det hade jag tänkt låta passera som ingenting, som jag gjort med mina 20 senaste födelsedagar. Men se det går inte. Det finns tydligen en livscykel på 12 år som är väldigt viktig i Buddismen. Min fru (thai) menar att vi måste gå till tempel under året för att mitt liv skall bli bra. Är det någon som kan förklara detta på ett enkelt sätt. Hon kan vänta med detta tills vi kommer till Thailand i december, men år detta väldigt viktigt så kan jag tänka mig att besöka templet i Eslöv på min födelsedag.Lennart