0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du verkar ha din uppfattning om vad du tror på klar Men du har gjorte det lite väl lätt för dig nu.. "Gällande gud finns det 3 alternativ" jag kan nog lägga till en o annat alternativ Men en annan som gjort det lätt för sig är väl gud fader själv, i de flesta krig så har han ju en "win win situation"han står ju ofta på båda sidor om kriget... ja religon har varit ett fördärv för många människor genom tiderna (Kolla alla krig)Men o andra sidan har tron på gud hjälpt många mäniskor i hopplösa situationer..Diskutionen är väldigt intresant ..
jag kan nog lägga till en o annat alternativ
Ja, tron på gud har hjälp en del, men historiskt har det tryckt ner många också. T ex förr i tiden stod kyrkan klart på de rikas sida "Du ska vara nöjd med din lott." "Du (fattig) får din belöning i himlen, om du är gudfruktig och lyder överheten."Säg ett enda logiskt alternativ till då :-) Många Jehovas Vittnen o d har försökt få hål på mitt 3-alternativsresonemang och alla har misslyckats :-)
Ja du, men den "3 -alternativväg " som du pratar om, Det är ju faktiskt alternativ som du har har valt.Jag tror att jag, som moderator här på CM ska låta bli att vara partisk i sådana här diskussioner. Ps Lunkan jag tar gärna en diskussion med dig om detta. Jag vill ha klartecken från ling vad som gäller,
Jo lunkan Jag såg tre alternativ som du har utformat. D.v.s valt att utforma..
Först.. buddism är INTE en religion. Det är en livsåskådning ett levnadssätt. Så vi skall inte jämföra med den please!!Sedan tycker jag, oavsett vad man anser om kristenheten, att detta ämne är alldeles för känsligt för att dryftas. Risken är ju att man bara skadar varandra. De som tror, de tror... och de som INTE tror, de tror helt enkelt inte.jag har lärt mig under alla mina levnadsår i alla fall, att det är inte värt att vi blir osams med varandra bara p.gr.a. att vi tycker olika om det skräp som kallas religion.Jag säger bara, fram för BUDDISMEN, den bryr sig om ALLA, oavsett inkomster, positioner och ställning i samhället....legolas
Stop där lite.. Buddism är väl ändå en religon eller?
Ulle... tänk efter nu... vad tror en buddist på?För att nåt skall kallas religion så krävs det nog ett typ av Gudsväsen tror jag...Lunkan,, nu ligger du pyrt till........ din fru.... går upp ochger ris till munkarna??? men hon är väl hyggligt ung va?Det är ju utan undantag enbart äldre kvinnor som sitter där och lämnar ut ris. Eller menar du i din by att det är även yngre??jag trodde att den grejen handlade mer om typ det som vi kallar"När fan blir gammal, så blir han religöser"
Ulle, jag vet inte helt riktigt om jag skall vara ärlig. Jag är bara näst intill dölsäker på att "di lärde" ej klassar buddism som en religion, utan som en trosuppfattning.Jag har alltid trott det i alla fall i alla år. men men men, fel har man ju haft också en jädra massa gånger. Får vi börja prata om barbrudar snart eller?[/size]
Buddhism eller Buddha Dharma (Buddhas väg) är ett praktiskt levnadssätt och en religion med ursprung i Indien. Buddhismen grundades för cirka 2500 år sedan av prins Siddhartha Gautama av Shakyaklanen. Prins Siddhartha nådde under intensiv meditation i Bodh Gaya, en liten ort söder om Gaya i Bihar, något som beskrivits som uppvaknandet eller upplysningen och blev genom detta känd som en Buddha, en som nått perfekt kunskap.Buddhismen ses traditionellt som en väg att genom meditation uppnå insikt i tillvarons yttersta verklighet och genom detta nå frihet från lidande i världens eviga cirkel av återfödelse. Två dominerande inriktningar har uppkommit, Theravada (de äldstes skola) och Mahayana (den stora korgen). Buddha Dharma eller kort Dharma är benämningen på Buddhas undervisningar och finns inom Theravada bevarade i Tripitaka, de tre korgarna. Mahayana innefattar utöver dessa ett flertal texter skrivna av elever till Buddha, en del av dessa är inte erkända av Theravada.Idag är buddhismen majoritetsreligion i nästan hela Sydostasien (Indokinesiska halvön, inklusive Thailand) samt i Mongoliet, Tibet och i andra centralasiatiska områden som kontrolleras av Kina och i Sri Lanka (ön Ceylon). Större buddhistiska minoriteter finns i Indonesien, Japan, Kina, Malaysia, Singapore och på den Koreanska halvön. Buddhismen har även spridits till Europa, Amerika och Australien, medan den inte har fått något fotfäste i Afrika eller i Mellanöstern och den övriga muslimska världen. Antalet buddhister i världen uppskattades år 2000 till mellan 230 och 500 miljoner.