Författare Ämne: Religion/Filosofi  (läst 2733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 4490
  • Karmakvot: 15.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
SV: Religion/Filosofi
« Svar #20 skrivet: 2011-05-09, 15:02 »
Dom ända Gudar värda namn är våra asa Gudar  ;D

Utloggad Lunkan

• Bannlyst, respekterar ej forumregler
  • * * * * *
  • Antal inlägg: 716
  • Karmakvot: 3.1%
  • KARMA! för bra inlägg 
  • Svenska skogen > by i Sakon Nakhon?
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #21 skrivet: 2011-05-09, 16:29 »
Dom ända Gudar värda namn är våra asa Gudar  ;D
Ja. Vid släktforskning har jag hittat källor, som hävdar att jag är släkt med Odin  :)

(Den kopplingen har alla. Det jobbiga är bara att hitta den, men alla har adliga förfäder, som gjorde en piga med barn om inte annat. Om man hittar det, så är resten bara systematiskt jobb. Då man kommit tillräckligt långt bak har många av kungarna/hövdingarna gett order till någon "historiker" att fabulera ihop en "stamtavla" om hur kungen var släkt med Odin. (Eller någon annan gud om de t ex var från Grekland. Och de kristna var "såklart" släkt med Abraham  :)

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4378
  • Karmakvot: 19.1%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Kvinna
  • Småland/Chiang Mai/Pattaya
« Svar #22 skrivet: 2011-05-09, 16:45 »
Detsamma har jag gjort, jag är ättling från Saga. En utav dom alla Asa gudarna.
Jag är kvinna, jag är smart.
Vill du spara tid och slippa leta så fråga mig direkt. :)

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 10865
  • Karmakvot: 9.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
  • Prärien // Nong Nasaeng
« Svar #23 skrivet: 2011-05-09, 17:23 »
Citat från: Wikipedia
Buddhism eller Buddha Dharma (Buddhas väg) är ett praktiskt levnadssätt och en religion med ursprung i Indien. Buddhismen grundades för cirka 2500 år sedan av prins Siddhartha Gautama av Shakyaklanen. Prins Siddhartha nådde under intensiv meditation i Bodh Gaya, en liten ort söder om Gaya i Bihar, något som beskrivits som uppvaknandet eller upplysningen och blev genom detta känd som en Buddha, en som nått perfekt kunskap.

Buddhismen ses traditionellt som en väg att genom meditation uppnå insikt i tillvarons yttersta verklighet och genom detta nå frihet från lidande i världens eviga cirkel av återfödelse. Två dominerande inriktningar har uppkommit, Theravada (de äldstes skola) och Mahayana (den stora korgen). Buddha Dharma eller kort Dharma är benämningen på Buddhas undervisningar och finns inom Theravada bevarade i Tripitaka, de tre korgarna. Mahayana innefattar utöver dessa ett flertal texter skrivna av elever till Buddha, en del av dessa är inte erkända av Theravada.

Idag är buddhismen majoritetsreligion i nästan hela Sydostasien (Indokinesiska halvön, inklusive Thailand) samt i Mongoliet, Tibet och i andra centralasiatiska områden som kontrolleras av Kina och i Sri Lanka (ön Ceylon). Större buddhistiska minoriteter finns i Indonesien, Japan, Kina, Malaysia, Singapore och på den Koreanska halvön. Buddhismen har även spridits till Europa, Amerika och Australien, medan den inte har fått något fotfäste i Afrika eller i Mellanöstern och den övriga muslimska världen. Antalet buddhister i världen uppskattades år 2000 till mellan 230 och 500 miljoner.

Var bara tvungen... ;D

vem som helst kan skriva i Wikipedia, det är inget facit alls skall du veta...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Transporten till Thailand är viktig, varför inte gå till källan efter vatten!!!

Per Olav

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 2011-05-09, 17:41 »
vem som helst kan skriva i Wikipedia, det är inget facit alls skall du veta...

Jag vet det legolas, men det fina är att alla kan skriva så det som är fel rättas i regel upp ganska snabbt.  :)

Religion/Filosofi Sida: 2
QR Streckod, länk till ämnet "Religion/Filosofi Sida: 2"

Din lokala tid: 01:45