Författare Ämne: Nong Nasaeng (Chaiyaphum)  (läst 7605 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
  • Antal inlägg: 2313
  • Karmakvot: 7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
SV: Nong Nasaeng (Chaiyaphum)
« Svar #60 skrivet: 2011-02-06, 10:54 »
 :wai:
Näe??? :wink_transparent: förklara närmare...

Jo-Be

legolas

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 2011-02-06, 11:44 »
:wai:
Näe??? :wink_transparent: förklara närmare...

Jo-Be

Sa han som satt på knäna med datorn på golvet,, hahahaha
med en tallrik Som Tam vid sidan och ett glas regnvatten i handen.

Utloggad Rolf

• STAFF
  • Antal inlägg: 5781
  • Karmakvot: 9.4%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #62 skrivet: 2011-02-06, 12:43 »
En sak är säker att kommer man ner på golvet så tar det för lång tid att komma upp :D så jag lär nog hålla mej till stolar och soffor. En vacker dag blir man väl annars liggande som en död myra ;D
Rolf

legolas

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 2011-02-06, 12:51 »
ja bli inte liggande för himla länge bara, för då kommer Jo-be och legolas snabbt som ögat och sprayar på dig myrgift och vi kritar dig med myrgift.... hahahaha.......
 :D :D :D

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 4669
  • Karmakvot: 16.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #64 skrivet: 2011-02-06, 13:02 »
"Lego".... Du har väl som dom flesta Thai familjer med möbler plasten kvar ??

Då är ju möblerna nya hur länge som helst....  :nod: :nod:

Detta sagt av en som inte sitter på golvet men har regnvatten i glaset  :wai:

legolas

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 2011-02-06, 13:10 »
hahaha ledarn, du e la för go!!!! Du har helt rätt, hade nästan förträngt detta med plasten....
Jösses va möbler man sett med plasten kvar. För att inte tala om madresser med plasten kvar. Ni som undrar varför madrasserna är så hårda i Thailand!!!!! ta bort underlakanet och titta på plasten ifrån inköpstillfället. Ta bort plasten och sedan har ni en bra madrass....

Bra observation där "Rainman"
 :D :D :D

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #66 skrivet: 2011-02-06, 17:07 »
Du tror inte att dom små söta liven som hittat en man i sina bästa år har en baktanke.
Det där med inkontinens ;D
Rolf

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 4669
  • Karmakvot: 16.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #67 skrivet: 2011-02-06, 17:11 »
Du tror inte att dom små söta liven som hittat en man i sina bästa år har en baktanke.
Det där med inkontinens ;D
Rolf

Om det bara var dom som inte tog bort plasten..... (Då finns det en tanke)  :nod:

Men det är nog hela j..kla befolkningen som inte tar bort plasten ifrån alla möbler.
Underbart att sitta i en soffa med plasten på och titta på TV ??

legolas

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 2011-02-09, 15:38 »
Här kommer foton ifrån mitt hem, när thai passerar mitt hem, så drar de andräktigt efter andan och kallar mig blommornas magiker, och de hukar sig traditionellt när de passerar mina buskar....
Mina buskar tittar strängt tillbaka på dem, nästan lite fordrande, och menar på att - "visst kan ni väl också göra sånt som falang kan??"

;D ;D ;D
« Senast ändrad: 2011-02-09, 15:59 av legolas »

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #69 skrivet: 2011-02-09, 16:05 »
Fan vad fint du har det. Kan tro att tassefolket funderar viken sorts magi du besitter.
Ska förevisa frun när jag kommer hem.
Tack för bilderna.
Rolf

legolas

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 2011-02-09, 16:12 »
Här är släkt och vänner ifrån Bangkok på en lokal restaurant här i Chaiyaphums utkanter. Den ägdes de facto utav minsvägerskas pojkväns äldsta syster (Phee saoo)

Utloggad Wanpen

• Antal inlägg: 1600
  • Karmakvot: 1.9%
« Svar #71 skrivet: 2011-02-09, 16:23 »
Jättefint hus du har legolas, snygga blommor oxå

legolas

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 2011-02-09, 16:32 »
Tack så mycket Bengan...
 ;D ;D

insayt

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 2011-02-09, 16:43 »
Här kommer foton ifrån mitt hem, när thai passerar mitt hem, så drar de andräktigt efter andan och kallar mig blommornas magiker, och de hukar sig traditionellt när de passerar mina buskar....
Mina buskar tittar strängt tillbaka på dem, nästan lite fordrande, och menar på att - "visst kan ni väl också göra sånt som falang kan??"

;D ;D ;D

Ja, legolas underbara bilder, man får sån förbaskad ångest bara av att se bilderna och att behöva vara här i svedala. En dag skall jag också slå mig ner, skall fan sitta på ett vårdhem och bli fullproppad med mediciner och bli bortglömd av samhället.

Mvh Peter :wai:

Utloggad Berralund

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 6900
  • Karmakvot: 11%
« Svar #74 skrivet: 2011-02-09, 17:34 »
Vilken blomsterprakt, legolas. Rent och snyggt. Kan inte säga detsamma om vårat hem än så länge, men det har blivit bättre. Du kan vara stolt över ditt verk!  :thumbsup:

Per Olav

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 2011-02-09, 19:10 »
Vad imponerad jag blir av bilderna Legolas!
Fantastiska blommor!

Det är så att man önskar att man hade gröna fingrar med... (tyvärr ser det ut till mina fingrar drar åt det bruna hållet, tog till och med död på en kaktus..)

Peo

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4481
  • Karmakvot: 19.4%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Kvinna
« Svar #76 skrivet: 2011-02-09, 19:39 »
Fina bilder legolas, fint hus och fina blommor tycker jag också.  :)

Utloggad Gazton

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4683
  • Karmakvot: 13.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #77 skrivet: 2011-02-09, 20:13 »
Nog visste jag att du hade fina blommor Legolas..
Men det här överesteg mina förväntan. Heder till att en feskekörka slyngel som du, kan åstadkomma något så vackert!   :) ;) :D

legolas

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 2011-02-10, 01:26 »
Nu skall jag berätta en hemlighet, och samtidigt ta bort lite ära för min del i uppbyggandet av dessa "monstruöst" vackra buskar..... Så här är det har jag fått lära mig;

a) Namn; Bougdanvillea (thainamn = Funfa

b) kommer i färg färger inte mer: Vit, röd, orange, lila samt violett Men i det lila och violetta spektrat så finns där variationer i det oändliga har jag sett.

c) De är enkla att odla faktiskt. Jag brukar på mina cykelturer stjäla pinnar som jag bryter av överallt i Chaiyaphum, Alltså i Namkaengs skola som har en skitgrann violett färg. På ett buddisttempel inne i Chaiyaphum, som har den klaraste röda färg jag sett och så stal jag inne hos Siam River hotell, secken orange de hade..... Det är bara grenar så man skadar inte alls själva växten. men de växer så fort så inom 2 veckor så finns det nytt grenverk.

d) man sticker alltså ned grenen i marken och väter på bra i början, de tar sig och växer som [¤#@@¤%] med lite kärlek.

e) Växten är underlig. När regnperioden kommer i september, så faller alla blommor av, och då brukar jag klippa till den i den form som jag vill ha den i.

f) När regnperioden är över, DÅ tycker växten att det är dags att sätta blommor igen. Så borttagandet av vatten är signalen för blomning... Likaså ansning, det frambringar också blomning.

g) Så jag har lärt mig att INTE vattna mina Funfa alls under hela året. Hur ficjk jag reda på det då?? Jo genom mina cykelturer förra året, så märkte jag med förvånansvärt förundran att alla vildväxande Funfa och de Funfa som fanns i Thais trädgård, blommande i all sin bästa klädedräkt fast jag visste att absolut ingen brydde sig om dem och gav dem något vatten. Och det var faktiskt sant, jag skiter i att vattna dem på 9 månader på året....

.
h) dock så brukar jag 3-4 kvällar i veckan ge dem en liten tunn dusch över löven, och DET verkar vara "grejen" Skit i att vattna rotsystemet, bara ge en dusch över bladen..plus att en gång om året så ger jag lite växtnäring runt rotsystemet..

..
i) Till sist; Funfas blad utvecklas till dessa färggranna blommor, så är det!!!!

Lycka till om någon av Er kommer att starta med Funfa, en skitenkel buske att ha och i mitt tycke det mest thailändska man kan finna i naturen. Den finns ÖVERALLT. Den anses faktiskt i vissa thaifamiljer som en otursbuske, snacket kommer ifrån lokala buddistmunkar, men det är rent skitprat av vissa bara.

Alla andra munkar ser Funfa som en snygg och trevlig växt. Busken kommer ursprungligen ifrån Brasiliens kusttrakter där den växer vild, så den är INTE en thailändsk buske från början... Men nu finns det ÖVERALLT  runtom i Thailand...

Utloggad Berralund

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 6900
  • Karmakvot: 11%
« Svar #79 skrivet: 2011-02-10, 07:24 »
Käckt med en trädgårdsexpert här också. Du har ju verkligen gröna fingrar, legolas. Härligt!!

Nong Nasaeng (Chaiyaphum) Sida: 4
QR Streckod, länk till ämnet "Nong Nasaeng (Chaiyaphum) Sida: 4"

Din lokala tid: 14:59