Författare Ämne: "legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"  (läst 172081 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

legolas

• Gäst
Hej Lego.Handikappade barn som typ CP och mongolid ser man inte i Thailand,finns det nagra speciella hem for dessa.Har fragat frugan men hon vet ingeting.
//Roger

Thailand som helhet vet jag inget om, men här i Isaan, där ser jag här i vårt område en kvinna som har ett mongolit barn, en pojke för övrigt. Till vardags så skickar hon iväg pojken till en specialskola (internat tror jag) och så är mormodern den som "take care". Stundtals när det är lite kalas här på gatan, typ 5 ggr per pår, så tar mamman hit den mongolide pojken och så får han springa omkring här fritt och vilt.

Pojken är 18 år tror jag cirka, ser ut som om han är 12 och så är han ju i sinnet som en 4-5 åring!! Alla thai verkar fördra honom utan problem, och han får göra precis som han vill, och det märkte ju både jag och min polare amrisen Dan. Pojken gick in i våra hus som han ville och rev fram grejor i skåpen. Eftersom thai ju inte är så himla sugna på uppfostran, så var ju denne pojke fullständigt förvildad.

Jag gjorde ju då något som min fru nog innerst inne hatade. jag tog tag i pojken och visade honom mer eller mindre handgripligen att han icke fick gå in i vårt hus. Dan gjorde EXAKT likadant han också.... och resultatet blev...vadå? Jo pojken slutade att springa in i husen här på gatan, så alla blev ju glada.

Denne pojke tycker jag på sitt sätt är ett snille faktiskt. När det är fest, så är han fastlimmad uppe på scenen som thai alltid ordnar till och så sjunger han karaoke natten lång. han får hållas, ingen thai vågar ju sticka ut hakan och säga till honom att gå och läga sig. Killen, han kan varenda slagdänga tror jag, alltså thai-låtar. han kan ju dom utantill, för han klarar ju naturligtvis inte att skriva och läsa.... Så man måste nog säga att killen har ett grymt minne för sångtexter.....

För övrigt så är han den ende mongolide jag sett här under  4 års tid. CP-skadade barn har jag inte sett ett enda ett. Antingen så matar dom fiskarna med dessa barn, eller så skickas dom iväg till institutioner av något slag. Jag tror på det sistnämnda naturligtvis. Men att thai skulle skämmas för dom är nog ställt utom allt tvivel... Men att få thai att erkänna det, är nog något vi aldrig kommer att få uppleva....

legolas

ps. Talade precis med min fru, och där fick jag inte reda på mycket. jag tror inte de vill snacka så mycket och öppet som vi är vana vid. Hon berättade i alla fall att pojken sedan ett par år tillbaka är placerad ihop med munkarna i det lokala templet här. Jag tror att en tillräcklig dusör till templet gör att de kanske kan ta hand om sådana barn då, men vet inte...

dsme

Utloggad kjell.t

• * * * * *
  • Antal inlägg: 779
  • Karmakvot: 6.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
 :wai: :wai:
I templet gör man ju allt för pengar-enda som gäller i thailand.

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCXX (1.120), Thailand   
2.101 svar - 59.952 visningar

Barnen har börjat i skolan nu igen, så deras ”sommarlov” är över för denna gången. Jag måste ju tillstå att det är himla gött att slippa köra ungarna varje morgon till skolan, och sedan varje eftermiddag åka in till Chaiyaphum igen, och hämta hem dom. De själva vill ju också hellre åka med Teacher ”A”, för där på pick up-flaket sitter ju 8st andra ungar, så det är ju oftast ganska roliga färder till och från skolan...

Det blir ju nu lite dyrare för barnens mamma Alaam för varje skolår som passerar. När de var yngre, så kostade det ju bara ett par hundralappar (SEK) varje skolår. Men nu så kostar det henne för Soda 7.500 BAHT, och för Namkaeng runt 5,500 baht per skolår. Till detta i år, så får hon köpa in totalt nya skoluniformer för Soda, och köpa nytt även till Namkaeng för hon växer ju som en gnu på grönbete.

Detta lilla yrväder är lika lång som Yongyut numera.... Soda har börjat få basröst så smått... Ja jösses vad tiden går fort, och man märker det väl speciellt när man har ungar runt bena hela tiden. Ur det hänseendet så har väl gubbsen nere i Jomtien alltid det lite lättare.... De rör sig ju runt yngre damer hela tiden, och inte med nödvändighet samma unga damer.... Så där märker de kanske inte av själva att de blir äldre.....

Jo förresten det har vi ju redan pratat om. De söp och festade för mycket därnere i Jomtien så att viriliteten försvann samma väg som glassen gjorde i högsommar-värmen...... Så OK, det kanske är bättre då att vara häruppe i Isaan, och märka att man blir äldre i spegeln, än att märka det i sovrummet, eller hur?

Chaiyaphum -
Current Weather -
May 22, 2012

35 °C
26 °C
rainy
20% precip coverage

Relative Humidity   51 %
Wind   7.4 km/hr
Cloud   Very Cloudy Sky

Tomorrow Sunrise   05:39
Today Sunset   18:38
Yesterday Max Temperature   34.7°C
Morning Min Temperature   25.6°C
Amount of Rainfall 07-07   0.0 mm

Yes, så här ser det ut för tillfället här i min region I Thailand. Det finns alla dagar nu lite moln på himmelen, och det börjar oftast att regna på seneftermiddagen nästan alla dagar. Går över snabbt, och marken suger åt sig all väta som en drucken och törstig svensk i baren i Pattaya....

Handskak

Utloggad gunnarg

• Antal inlägg: 1897
  • Karmakvot: 7.3%
Thailand som helhet vet jag inget om, men här i Isaan, där ser jag här i vårt område en kvinna som har ett mongolit barn, en pojke för övrigt. Till vardags så skickar hon iväg pojken till en specialskola (internat tror jag) och så är mormodern den som "take care". Stundtals när det är lite kalas här på gatan, typ 5 ggr per pår, så tar mamman hit den mongolide pojken och så får han springa omkring här fritt och vilt.

Pojken är 18 år tror jag cirka, ser ut som om han är 12 och så är han ju i sinnet som en 4-5 åring!! Alla thai verkar fördra honom utan problem, och han får göra precis som han vill, och det märkte ju både jag och min polare amrisen Dan. Pojken gick in i våra hus som han ville och rev fram grejor i skåpen. Eftersom thai ju inte är så himla sugna på uppfostran, så var ju denne pojke fullständigt förvildad.

Jag gjorde ju då något som min fru nog innerst inne hatade. jag tog tag i pojken och visade honom mer eller mindre handgripligen att han icke fick gå in i vårt hus. Dan gjorde EXAKT likadant han också.... och resultatet blev...vadå? Jo pojken slutade att springa in i husen här på gatan, så alla blev ju glada.

Denne pojke tycker jag på sitt sätt är ett snille faktiskt. När det är fest, så är han fastlimmad uppe på scenen som thai alltid ordnar till och så sjunger han karaoke natten lång. han får hållas, ingen thai vågar ju sticka ut hakan och säga till honom att gå och läga sig. Killen, han kan varenda slagdänga tror jag, alltså thai-låtar. han kan ju dom utantill, för han klarar ju naturligtvis inte att skriva och läsa.... Så man måste nog säga att killen har ett grymt minne för sångtexter.....

För övrigt så är han den ende mongolide jag sett här under  4 års tid. CP-skadade barn har jag inte sett ett enda ett. Antingen så matar dom fiskarna med dessa barn, eller så skickas dom iväg till institutioner av något slag. Jag tror på det sistnämnda naturligtvis. Men att thai skulle skämmas för dom är nog ställt utom allt tvivel... Men att få thai att erkänna det, är nog något vi aldrig kommer att få uppleva....

legolas

ps. Talade precis med min fru, och där fick jag inte reda på mycket. jag tror inte de vill snacka så mycket och öppet som vi är vana vid. Hon berättade i alla fall att pojken sedan ett par år tillbaka är placerad ihop med munkarna i det lokala templet här. Jag tror att en tillräcklig dusör till templet gör att de kanske kan ta hand om sådana barn då, men vet inte...

dsme
Jag förundras också över att thailändarna inte behöver glasögon.Är det därför det sker så många trafikolyckor.

legolas

• Gäst
Jag förundras också över att thailändarna inte behöver glasögon.Är det därför det sker så många trafikolyckor.

ja du, gissningar är vad jag kan stå till tjänst med. har sett det du ser angående glasögon. Har sett det många andra har också sett vad det gäller övrgt som vi västerlän ningar anser vara viktigt i livet, typ då glasögon, tänder och fixa till skador av olika kroppsliga slag.

I en nation där 90% av befolkningen inte har nämvärt med någonting utan måste anses vara skitfattiga, om man ser till antal baht de har i fickan eller på banken. Så kanske det inte är så konstigt om de värderar saker och ting ur andra vinklar än de rent estetiska aspekterna.

Varför betala minst 13.000 baht som man inte äger, när man kan betala 500 baht som man kan avbetala av snabbt. jag tänker på skillnaden som i mitt fall mellan en rotfyllning eller att dra ut tandeländet.

varför köpa ett par svindyra glasögon, när man kan kisa... Alltså varför betala 5.000 baht när man kan betala o baht för att kisa...

Varför gå till läkaren och försöka att få vård och en operation av knät när man kan halta.... Varför laserbehandla alla dessa miljoner kinder som thai har, speciellt kvinnorna har missbildad hud på sina kinder. Varför laserbehandla dom när man bara kan lägga makeup över och sedan puder också över.

Visst syns det mycket ändå, men det är accepterat för de har ju verkligen lagt manken till för att bli vit i nyllet. Och då får man vara beredd att betala det "priset", alltså att huden knycklar ihop sig och blir fullständigt vanställd.

Varför gå och ta bort ansiktsvårtor? Speciellt männen här i Thailand har som "mode", och så anses det vara nästan "adligt" att ha en rejält äcklig och läbbigt stor ansiktsvårta där flera griselånga hårstrån växer ut.....

Det anses vara snyggt och antagligen tilldragande att ha dessa vårtor i nyllet, och pricken över i:et anses dessa läbbiga långa hårstrån vara som växer i dessa vårtor....

ja våra kulturer är helt olika, och tur är väl det. Ingen är rätt och inget är fel tycker jag. Även om jag som varande svensk har mina värderingar som jag blivit tillvand med alltifrån yngre år.

Utloggad driftern

• Vi är med och påverkar
  • * *
  • *
  • Antal inlägg: 72
  • Karmakvot: 16.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
Fick för bara ett par dagar sedan reda på att tjejen inte använder sina glasögon för att någon sagt att hon såg gammal ut,så pga detta står hon ut med regelbunden huvudvärk vilket jag är övertygad beror på att hon inte använder sina brillor.Här snackar vi fåfänga på hög nivå,jag har dock en lösning på att få henne att ändra sig:Inga brillor inget ris. :police:

Utloggad kjell.t

• * * * * *
  • Antal inlägg: 779
  • Karmakvot: 6.5%
Fick för bara ett par dagar sedan reda på att tjejen inte använder sina glasögon för att någon sagt att hon såg gammal ut,så pga detta står hon ut med regelbunden huvudvärk vilket jag är övertygad beror på att hon inte använder sina brillor.Här snackar vi fåfänga på hög nivå,jag har dock en lösning på att få henne att ändra sig:Inga brillor inget ris. :police:

Hon vill ha ris på sittdynan

Utloggad Bond

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 694
  • Karmakvot: 44.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 

Själv har jag fått höra att -om jag börjar använda glasögon skämmer jag bort ögonen och då ser jag ännu sämre  :o

legolas

• Gäst

hahaha - du vet svaret på den grejen va??? Ingen manlig kopieringsutrustning inget s ex_]..... Somna inte driftern.....

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCXXI, Thailand
2.108 svar - 60.121 visningar   

Det är läge denna årstid, om man nu kan kalla saker och ting för årstider i Thailand. Men det är i alla fall tid nu att skörda blommor ifrån vissa speciella träd (se fotot ovan). Trädets vackra vita blommor som doftar så gott plockas av thai, och de tas om hand och tvättas och torkas på marken. Därefter så kokar man dom, och så hamnar även det hopkoket bland alla de andra stjälkarna, rötterna och löven på mat-tallriken

Jag prövade att ta mig en tugga, coh dessa blomster smakar precis som allting annat i salladsväg härnere i Thailand = absolut nada och ingenting. Thai verkar ha en förkärlek att ta saker och ting ifrån naturen som egentligen inte smakar så himla mycket. Men när det väl kommer till att äta dessa saker så blandas de ändå ihop med den [¤#@@¤%] chillin som äts här utan något som helst undantag.

Chillin för mig är som att käka grillkrydda till allting ungefär. Grillkrydda på fisken, på köttet på salladerna, ja på allting. Det är så andefattigt som jag ser det i alla fall. På tal om mat, så såg jag på TV igår, alltså thai-TV. De har ju en version faktiskt som heter ”Iron-chef”. Alltså ett matlagningsprogram och en matlagningstävling i form av en TV-show. Det har ju en amerikansk förlaga och är väldigt populär i västerlandet. Ni vet mat är ju alltid poppis.

Nu fick jag som sagt var se en thailändsk version, och varför inte? De käkar ju inte mat som resten av världen käkar. Utmaningen denna gång i detta Tv-programmet bestod då i att tillreda råtta, de hade ju varit snälla emot deltagarna, och tittarna och flått råttan innan, så den låg där precis som om den var,  utan päls men med ögon, lukthår, fötter och svans, och naturligtvis stendöd..

Ögonen fuktades och munnen fylldes av saliv för åskådarna, som helt hänförda åsåg hur deltagarna gav sig in i denna grannlaga uppgift och tillredde råttorna. De började med att skära upp råttan precis som man öppnar en fisk, och rev ut inälvorna. Sedan kapade de bort huvudet, sedan svingade de den stora kniven så käckt och skar bort benen och svansen under många leenden.

De ”rätade” ut råttfilee´n, och sedan hamnade den på grillen som fanns där i TV-studion. Medan råttan våndades på grillen (skojar bara-den var ju död), så fixade deltagarna fram sallad och de öppnade en liten kokosnöt som de tog ut cocosen ur. De återvände strax till råttan som nu var färdiggrillad. Och så ”choppade” de upp råttan i fina fina fina ytterligt små bitar, de blandade detta kött med lika fina små bitar av vadå?  Oj det var väl ingen svår fråga.... thaikök = chilli förstås...

De körde denna blandning i stekpannan någon minut, och sedan så tog de den blandningen  och lade i den tomma cocosnötshalvan, och så hade de sallad på utsidan på tallriken..... Alla fick nu smaka, och hade det funnits ett Nobelpris i detta läge, så hade deltagarna fått det av den nästan i uppror nöjda publiken. Att det fanns någon som tvekade att äta råtta finns bara inte i Asien – glöm det!!

Nä tacka vet jag gris , det är allt mitt favoritkött här i Thailand. Normalt sett så gillar jag mer steakar av kossa, men den typ av kossa som finns här och den hemskt dåliga kvalitet som finns på kosseköttet, så är det griskött som jag mest tycker om. Därför när jag cyklade vägen fram och fick syn på dessa köttrester av gris som grillades framför ögonen på en så vattnades det i mun må jag lova....

Ingemars fru Fa, hon sålde för flera år sedan mark till en muslim, och då blev hans gård den enda här i närområdet som överhuvudtaget har getter och får, vet inte skillnaden faktiskt.. heter det getaherde, samma som fåraherde och vad är skillnaden, skrämmande att man inte vet det...

Så nu spatserar det omkring en massa får både i hans trädgård, som mitt ute på vägen, som inne i andra människors trädgårdar. Han, muslimen alltså, är ju som thai i allmänhet, jag antar att han är thai och inte en arabfan. Han låter sina djur bara göra precis vad de vill, när de vill, och hur de vill, det skiter väl han i. Bara djuren inte dör eller försvinner, så får de göra precis vad de vill. Men visst är de söta att kolla på, se fotot....

Handskak

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCXXII, Thailand
2.109 svar - 60.277 visningar   

Vi har en buske/träd i vår trädgård som producerar nåt som heter ”Jackfruit”. Det är en kanongo frukt,som är gulaktig i fruktköttet och lite söt och bara så himla gott att sitta och slafsa på. Storleken på dessa vidunder kan bli enorm. Säkert flera kilo snackar vi om.

Frukten som sådan är enormt viktig för Thailand, och extremt omtyckt att äta här för folk i allmänhet. Så dessa buskar/träd med dessa frukter finns lite överallt, precis som Mangoträdet... problem dock är att naturen inte riktigt funderade färdigt vad det gällde för moderbusken att klara av att ”bära” denna enorma frukt. Ofta blir de så stora, eller att vinden tar tag i dom, att de helt enkelt faller av grenen de är fästa vid.

Vi här i trädgården har lagt en liten gren som ”avlastare”, så att vår frukt kan få fortsätta att växa till enorma vikter..... Här ser ni 2 foton... första fotot är flera år gammalt, men frukterna där föll av, kanske att något djur var där och pillade på natten, vet inte faktiskt. Men  nu har det tagit sig igen, och nu hoppas vi mycket på denna nya ”födsel” här i familjen....

Tog 2 foton av olika typer av cykelvägar, jag cyklar ju mest och helst på asfalterade vägar lite avsides sådär så man slipper för mycket trafik och människor, det är alltid roligast. Ibland så hamnar jag dock utan egen förskyllan på vägar som inte är asfalterade utan bara är jordvägar, och ibland är det riktigt kul att bara köra in där och se var man kommer ut någonstans.

Just på de vägarna är det som jag ser mest orm. Och ibland blir man riktigt rädd när man utan förvarning bara i ögonvrån hinner se nåt som är 2 meter långt, tjockt och snabbt som fasen ringlar rakt framför hjulen på cykeln... Det gäller ju att inte ramla då.. men det är inte så farligt. Kul för en svensk i alla fall att se alla dessa vilda djur som finns här i Thailand.

Jag ser även ofta nåt som jag tror är en mård, de brukar virvla över vägen snabbt som ögat. Men man blir glad att se dom. Det tråkiga och som jag sagt förut, är faktiskt att allting bara består utav en endaste färg, och det är grönt... Det är grönt precis överallt, och det finns i stort sett inga blommor alls.

Jag kommer ju själv ifrån Sverige där en svensk äng visar upp en prakt som inte ens kungen av Thailand får tillgodo vid högtidliga tillfällen. Här är det stendött med färger i naturen. Det tycker jag i alla fall är konstigt. Det finns mängder av djur, grymt mycket olika fina ovanliga djur, men det är ytterligt sällsynt med blommor i alla fall!!!

Yongyuts knä besvärar henne mer och mer, och det är jäävligt jobbigt att få med henne till sjukhuset, så vi kan påbörja röntgandet och se vad problemet är. Jag har tjatat på henne att vi skall gå. Innan vi åkte till Philippinolandet, så sköt hon på det och sade hela tiden – ”javisst vi går till läkaren EFTER vi varit på Philippinerna..” och sedan så skjuts det upp framför oss hela tiden.

Idag however, så hyser jag stort förtroende att vi skall komma iväg. Men vi får la se senare idag....jag vet också att hon har ett problem med ena foten med vad jag kallar ”invärtes fotvårtor” i alla fall på ena foten, och de besvärar henna ganska mycket när hon rör på sig. Så kanske hon vill ta fötterna först. Anledningen till att hon skjuter knät framför sig hela tiden är att hon är så jääkla rädd för operation.

Hon tjötar om att hon är utbildad sjuksyster och allt det där. Men hon har inte en susning om vad som görs med en trasig menisk. Att läkarna idag sedan 20 år tillbaka nästan, endast kör med ett litet titthål, och fixar problemet och sedan får man stappla hem, och är ganska Ok redan efter max. 3 dagar.....

Har pratat lite grand med en gammal kompis (Kent K.) han bor just nu hemma i Sverige, och har varit gift i 10 år med en thailändska faktiskt. De har också ett litet barn på 9 år ihop. Nu är det i alla fall dags för dom att flytta till Thailand, och pensionera sig där. I deras fall så har de handlat på sig ett hus nere i Rayong, det ligger ju runt 5-7 mil söder om Jomtien. Forts. nästa kapitel....

Handskak

legolas

• Gäst
För att klargöra lite över färgerna mellan en svensk sommaräng och Thailands
jordbruksbygd. Sverige är inte så dåligt ändå va???

jag trodde ju att det skulle finnas mycket exotiska blommor här med tanke på det evigt varma klimatet, men tydligen så är mångfalden i Thailand specialiserad på de vilda djuren istället för blommorna.... Vilket vi i Sverige bl.a. då tackar för.... Vi fick vad Thailand egentligen skulle ha haft!!!

legolas

Utloggad blacka

• * *
  • Antal inlägg: 53
  • Karmakvot: 18.9%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
En ordentlig BH till "Jacken"gör nog susen.

legolas

• Gäst

hahaha, bra ide´  tack
 ;D ;D ;D

legolas

• Gäst

Normalt sett så har ju inte thai samma goa humor som vi, den är ju mer som jag kallar "snubbelhumor" eller kanske åt buskishållet.....
Men jag nämnde blacka inlägg och förslag för gammelmamman här med en snygg BH till Jackfruiten, och jag blev helförvånad.....

Hon höll på att ramla av stolen här av skratt, reste sig plötsligt, och rusade (om man nu kan rusa när man är sleten och 69) ut på gatan till de andra tanterna som alltid häckar därute, och det sista jag hörde innan jag stängde dörren in till mitt arbetsrum var gapflabbet ifrån gatan ifrån runt 7st åldringar som älskade Blacka´s förslag om BH till Jackfruiten...

Så jag måste säga  BRA JOBBAT!!!!

;D ;D ;D
 ;D ;D ;D
 ;D ;D ;D

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCXXIII, Thailand   
2.113 svar - 60.487 visningar

Forts, från förra kapitlet... I alla fall så vet ju Kent om att jag tidigare har arbetat med sjöfrakter i hela mitt liv, så han ville att jag skulle ”hjälpa” honom att fixa till hans transport av 3st pallar ned till Thailand. Inga problem, det gjorde jag så gärna, pallarna är nu sedan igår på väg ner, och alla är nöjda och belåtna. Kent bjöd in mig och min familj till att fira Midsommar nere hos honom i Rayong nu i juni. Och det skall bli skitkul.

Tänk sill, snaps, riktig potatis samt gräddfil. Jag har ju slutat med ris och potatis och pasta och pizza. Men någon enstaka gång då och då spelar ju absolut ingen roll..... Jag längtar nåt vansinnigt efter att äta potatis. Så trots att det finns obegränsat med potatis häruppe, så vill jag inte äta potatis i min egna ”vardag”. Jag har ju en annan diet nuförtiden...

Midsommarafton infaller ju i år på fredag den 22 juni och midsommardagen då på lördagen den 23 juni 2012. Så vi får väl försöka att få barnen fria ifrån skolan den fredagen. Vi kan ju ta bussen på kvällen den 21 juni och vara framme på morgonen midsommarafton den 22 juni. Dansa runt stången, dricka brännvin, ljuga lite och sedan den 23 juni åker vi hem igen troligtvis. Vill ju inte gärna stanna för länge så att man gör folk trött på en, eller hur?

Satt och petade tänderna med en tandpetare igår, och plupp, så flög hälften av en lagning ut på skrivbordet. Man är ju där och petar med tungan i ”hölet” hela tiden, så det blir rent jobbigt till slut. Imorse så började det att göra ont i hölet och det var en ovanlig känsla faktiskt. Har inte haft ont i tänderna sedan nån gång i tonåren tror jag, om man bortser ifrån mina 4 operationer där jag tog bort visdomständerna i 25:års åldern.

Imorse så åkte jag och Yongyut till en klinik inne i Chaiyaphum, för nu skulle minsann vi ta bort hennes ”invärtes” fotvårtor. Hon har ett gäng under huden, under foten, och det gör skitont varje gång hon måste stödja på foten. Hon har haft detta uppe och pratat om att fixa det tidigare. Men det är så himla svårt att få med henne till läkaren. Men nu tog hon tag i det idag i alla fall på eget bevåg.

Jag åkte med henne som stöd, och läkaren körde med laser plus 1.000 baht och strax var 3 utav 5 vårtor borta. Killen är ju smart, så han tog inte bort alla 5.. Nä han lämnade 2st kvar och så måste Yongyut dit 1 gång till, och måste då IGEN betala 1.000 baht..... Men men, resultatet blir ju bra, så jag tycker det är fint att hon gör detta.

Nu är det bara det himla knät, hennes menisk-knä som jag har så himla svårt att få med henne till sjukhuset och röntga. Det verkar dock nu som om hon börjar att mjukna, för det gör sketont nästan hela tiden för henne när hon rör på sig. Vi skall till Ram Hospital, så får de remissa oss vidare, precis som de gjorde med mina tarmar ni kommer ihåg.... Så skall nog den saken med Yongyuts knä bli bra det också...

Cyklade idag under min tur in förbi Supermarket-gatan i Chaiyaphum till ”min” tandläkare. Ni vet den där bruden som jag ju tycker verkar vara så himla duktig. Jag kom dit bara för att finna 2 handskrivna skyltar som tydligen meddelade att hon inte hade lust att jobba och skulle komma tillbaka 1 juni igen.... Va faaannn!!! Så nu måste jag imorgon fixa en annan tandläkare som kan ta sig an mig och min trasiga lagning!!

Detta gick snabbare än jag anade. När jag kom hem och berättade om detta, så surnade Yongyut till, och sade att vi kan också NU ner till Chaiyaphum och den stora tandläkarstationen de har där bakom Kasikorn bank!! Aha, sade jag, det stället har jag varit med Reine Hast 2ggr och de nekade att hjälpa och mig själv 1 gång och de hade inte tid. Så varför skall vi till det sketstället?

Lyssna på mig nu säger Yongyut, så åker vi dit. Sagt och gjort, vi åkte dit och fann omedelbart att de inte hade varken lust eller tid att ta sig an mig, precis som vanligt alltså!! Dock denna gång så tjatade Yongyut till sig en lista på 6st tandläkare som de rekommenderade. Vi åkte till den första på listan, och jag kände direkt att detta verkade bra. Hoppas nu bara att den känslan är korrekt... Forts. nästa kapitel...

Handskak

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCXXIV, Thailand
2.115 svar - 60.588 visningar   

Forts. från förra kapitlet... Vi blev bra mottagna, och fick sätta oss ner och vänta, och efter 15 minuter så kom vi in till tandläkaren. En ung kille, men å andra sidan så verkar ju alla vara himla unga nu för tiden, men det beror ju säkert på att man själv inte längre är så himla ung, det beror nog säkert på det tror jag!!

Han rotade, och kollade in tandabissen och suckade och sade att – ”I must make a rootkanaaal”, jasså svarade jag, vad kostar det då.... jag fick ett ögonkast som jag så himla väl känner igen ifrån thai när man frågar för mycket. Men jag stirrade stint tillbaka in i hans svarta ögon, och han berättade till slut för mig att jag måste komma till honom minst 7-8ggr och varje gång betala 1.000 baht förutom de 5.000 baht som han ville ha på studs.

Ja men vad kommer det ungefär att kosta sammanlagt då? Cirka (??) 13.000 baht.... Vafalls bara för att laga en tandfan..... Nä sade jag till honom, jag vill nog att du drar ut bissingen istället, och han lipade inte för mycket över det beslutet. Tanden vi snackar om sitter en bra bit in i käften och syns inte ut mot allmänheten, så jag struntar i om det saknas en bissing där bak bland den andra emaljen...

Jag fick med mig medicin för smärta, och medicin för atibiotika som jag skall äta varje dag under 1 vecka framåt. Och så önskade han mig välkommen tillbaka nästa fredag, för att dra ut eländet!!!!! Det blir en sorgens dag i min mun i alla fall, Jag har inte som sagt var, sedan jag var 25 år gammal behövt dra ut en tand ur käften.... Men jag känner bara inte för att genomgå alla dessa problem bara för att rädda en hörntand därbak i käften. Nä ut med skiten och tugga maten på andra sidan....

Öppnade just kylskåpet och råkade få syn på Vectavir därinne. Det är alltså en svindyr liten tub, men en suverän medicin emot munherpes. Denna munherpes som det sägs att nästan 85% av svenska befolkningen har latent i sin kropp. Den herpes som brukar blomma upp i form av munsår p.gr.a. olika orsaker. Bl.a. i mitt fall så har ägg, kaviar och solsken varit de mest pådrivande orsakerna till utbrott hos mig i alla fall, men det kan variera från person till person.

Reine Hast hjälpte mig och handlade med sig 2st tuber med denna svindyra medicin som inte finns här i Thailand. Jag tänkte nu när jag såg tuberna. Va falls, de är ju inte ens öppnade, och detta efter 3 år!! Vad är detta? Och så tänkte jag, det stämmer. Jag har ju inte haft en endaste attack härnere i Thailand under totalt 4 år, inte en endaste gång faktiskt.

Jag har ätit mer kaviar än jag någonsin gjorde hemma i Sverige, och vrölmycket mer ägg än jag någonsin gjort hemma i Sverige, och så har jag varit ute i det brännande solskenet mellan 2-4 timmar vareviga dag nu i 4 års tid... Och alltså inte ett endaste utbrott av min munherpes.... Vad sjutton är det som VERKLIGEN gör att man skall behöva lida av denna munherpes...

Krävs det att man bor i ett kallare klimat, eller är det vår kost? Gillar munherpes potatis kanske?? Ja jag vet inte, och lär inte komma längre heller, för sjukdomen är obotlig, och läkarna eller forskarna har inte en susning om vad som får den att blomma ut eller avta och dö ut.... de vet ingenting om detta.... någon annan som vet kanske???? För jag tror att det är bra att vi pratar om dessa saker och lär ifrån varandra...

Fick just höra att jag för en gångs skull fick rätt, alltså att min smak nog var vad allmänheten också tyckte till syvende og sist!! Jag talar om Melodifestivalen 2012. Först fick jag reda på i fredags att Loreen som jag hyllade så förbehållslöst redan i mitt referat tidigare här i bloggen, hade vunnit den svenska uttagningen.

Och nu imorse så fick jag reda på ute på nätet att hon även hade vunnit slutfinalen också... jag tycker att hon var fantastisk. Jag har inte hört en endaste en av de andra låtarna, så jag vet ju inte om det var rättvist,  men Loreens låt var kanonbra i alla fall, och man blir ju görstolt att vara svensk när vi vinner – oavsett vad vi vinner...

”Khaj Paa loo kha moo”, serverades idag till middag. Denna maträtt består av ägg kokta ihop med goa kryddor som jag verkligen gillar, och som ger en fanastiskt god typ ”sås”. I anrättningen så vräker de då ner fett ifrån grisens ben också...Jag brukar ju alltid käka ”min egna” mat, men i sällsynta fall när lukten av Yongyuts mat blir för himla go, då brukar jag käka hennes mat.  Forts, nästa kapitel....

Handskak

legolas

• Gäst

Några osorterade foton ifrån vardagen här..... Nummer A

legolas

• Gäst

ytterligare några osorterade foton ifrån vardagen här ..... B
« Senast ändrad: 2012-05-31, 03:11 av legolas »

Sir One

• Gäst
Legolas... Din Samsung-kamera ger fina bilder.

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"  Sida: 106
QR Streckod, länk till ämnet ""legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill" Sida: 106"

Din lokala tid: 10:11