Författare Ämne: "legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"  (läst 156327 gånger)

1 Medlem och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anubaan

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 600
  • Karmakvot: 16%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
Citat from legolas:" Däremot så var där en hel massa text, förklarandes hur ”dåliga” och ”missundsamma” och ”ekonomiskt snikna” det utländska bolaget var som blockerade TV-signalen.Man förklarade att man hade gjort precis ”allt” för att det stolta thailändska folket skulle få se Fotbolls-EM 2012 på sin TV, men att de snikna utländska aktörerna hade satt stopp för detta, enkom för att de ville tjäna ännu mer pengar på Thailand. Allt detta gick, hör och häpna, ut ÄVEN på engelska....(!!!!)"

Kan bara konstatera att de ljuger så det slår gnistor om dom. De som köpt rättigheterna för Thailand är det Thailänska bolaget GMM Grammy. Så att skylla på utlänningar är ju uppenbarligen som vanligt deras sätt att alltid skylla på det elaka utlandet som alldrig förstår sig på det sanna Thailand.

/Anubaan
People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out,
but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 10849
  • Karmakvot: 9.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Prärien // Nong Nasaeng
Chaiyaphum MCXXXVI, Thailand   
2.160 svar - 62.258 visningar

Imorse, så satt jag inne på mitt rum, klockan var väl runt 06.15, så hör jag ett skrik och tjoande utanför ute i hallen. Jag rusar ut tänker att Yongyut kanske sluntit och ramlat eller nåt sånt. Kommer ut och håller på att trampa på en orm som ringlar omkring där och löjlar sig. Nu skall ni hålla i Er!! Ormen var en baby-orm och så liten så jag hade kunnat ha den i bröstfickan om jag haft nån..

Den var så liten så att jag skyfflade ut den i trädgården medelst ett viket A4-ark....Sedan tänkte jag, man kanske skall passa sig, jag vet ju att jag läst att de små unga ormarna har ett ännu mer ”spetsat” gift än de äldre, så man är inte alls säker när man hanterar dom. Sedan så gjorde jag nåt dumt.... jag började berätta för Yongyut om min teori....

Jo, inte finns det enbart en liten baby-orm här på ett ställe, och inte finns dessa babyormar ensamma. Säg den mor, sade jag till Yongyut som låter sina nyfödda klara sig själv. Jag tror, sade jag, att du nog skall röja runt lite bland skiten som du aldrig städar upp efter dig i ditt ”arbetsrum”, under där eller bakom där, så ligger säkert en jättestor ”mamma-orm” och kläcker ungar å det värsta.

Yongyut utrustad med vår längsta borste började sakta och försiktigt att flytta omkring sitt skräp som hon ju sparar och har liggande som den värsta ”horder”. Hon kan ju inte slänga nåt den madamen... Efter ett bra tag, typ 15 minuter, så visade det sig att hon inte fann någon orm.... Och då lugnade hon ner sig betydligt.  Så nu har vi haft orm inomhus, men det var inget farligt alls, tyckte jag i alla fall.

Igår 5 juni 2012, jag cyklade ut på en av de mindre turerna, efter 5 km, så kändes det så himla bra, så jag svängde helt sonika vänster istället för höger och kom därmed ut på min absolut längst enskilda cykelrutt jag har. Den är drygt 4,5 mil, och är inte allt 100 med kroppen så kan den turen ibland kännas som en ”pain in the ass” som amerikanarna säger. Och i mitt fall så är det ett helt fantastiskt korrekt uttryck i när det handlar om mig.

Jag cyklade i lugnt och städat mak upp till Baan Khwaoo 1,5 mil, allt kändes prima.. jag fortsätte sydväst i 7 km, och DÅ kände jag bara hur hela ”paketet” under mig med både sadel och sadelstång helt enkelt bröts itu... Sadeln föll i backen, och det var ju tur att man har så starka benmuskler så jag lyckades att ”hålla emot” gravitationen, för annars så hade jag satt mig på den spetsiga resten av sadelstången... Och det är ju inte så himla roligt...kanske?

Steg av cykeln bara för att finna att den resterande spetsiga delen av sadelstången satt som berget, och skruvarna som höll den fast var fastrostade rejält. Jag kunde inget göra med mannakraft. Det enda jag kunde göra var att jag tog ”paketet” med sadel och stång och bakre stänkskydd i ena handen och cykeln i den andre och började att promenera.

Inga problem man har ju promenerat förr. Och även om själva promenerandet är den utmärkande mest urtråkiga aktivitet, och sport som finns i denna värld näst efter nattorientering, så kändes det bra när jag började gå i den 35:gradiga värmen. Efter styvt 10 minuters promenerande, så tyckte jag att det började kännas lite väl värmt under fötterna.

Hettan kom ifrån både solen uppifrån som nerifrån asfalten jag gick på. Vidare genom mina gummistrandsandaler (badtofflor). Jag såg en av alla dessa miljoner vattenpölar som thai har intill sina risfält, och satte mig där och körde ner mina fötter med tofflor och allt rakt ner i gyttjevattnet. Naturligtvis så var ju mina myror där och ville ha sig ett skrovmål och strax innan jag bokstavligen flög upp i stående ställning, så kände jag ett myrbett som hette duga....

OK inget att göra, det är bara att fortsätta promenaden, jag stannade vid ytterligare 2 pölar för att kyla ner mina nästan bastuvarma fossingar. Till slut efter styvt 35 minuters gående, så kom jag fram till nåt som såg ut som en bostättning. Där satt faktiskt en ensam gubbe och pillade och mixtrade på sin gamla skrotbil. Jag stövlade in till honom med händerna fulla av cykeldelar, och visst inga problem, det var bara att låna grejor.  Forts. nästa kapitel....

Handskak
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Transporten till Thailand är viktig, varför inte gå till källan efter vatten!!!

Inloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 4484
  • Karmakvot: 15.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
Ja du gubben tur du har starka benmuskler annars hade nog oskulden rykt all värdens väg  ;D

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Ja du gubben tur du har starka benmuskler annars hade nog oskulden rykt all värdens väg  ;D

Ja eller så hade jag sluppit min homoröjd-operation om 10 år. Den kryper sakta på en .... ;D ;D ;D
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad Sir One

• Antal inlägg: 1573
  • Karmakvot: 7.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Våga vägra Facebook
    • Ubuntu Sverige
Ja eller så hade jag sluppit min homoröjd-operation om 10 år. Den kryper sakta på en .... ;D ;D ;D
Menar du hemorrojder?

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Chaiyaphum MCXXXVII, Thailand   
2.165 svar - 63.379 visningar

Forts. från förra kapitlet.... Det enda jag kunde göra för att slippa att gå ytterligare 2 mil hem, var att jag lånade tången och fick kämpa och dra ut den spetsiga biten, sedan kunde jag köra ner det som var kvar av sadelstången ner i hölet. Nu kunde jag i alla fall cykla, om än grymt obekvämt hemåt. Jag såg ut som en dvärg på en vuxencykel där jag satt väldigt trångt minst sagt med benen.

Jag tycker gott, utan att klaga för mycket nu, att den fortsatta turen gick hemåt utan några som helst problem. Jag kom hem svettig som aset, men lycklig och sådär gött trött i benen. Jag kände mig urstark igår under hela turen, och det är en härlig känsla... jag kom hem, avvaktade 30 minuter för eftersvettning, duschade, och stack därefter ner till Chaiyaphum och min cykelaffär där för att köpa en ny stång.

Min affär hade ingen, skulle ta 2 dagar för att få hem den, och vis av tidigare erfarenheter här bland thai, så litade jag noll på vad den kärringen sade till mig. Jag förlitar ju hela min motion på min cykel, så jag tänkte inte vänta MINST 1 vecka om inte längre på denna stång. Jag lufsade ner 35 meter på gatan till en annan cykel-affär.

Visst de hade en ny sadelstång, dessutom mycket längre, så jag kunde sitta än mer bekvämt än tidigare. Stången var lite för smal, så de började att slipa bort metall ifrån min cykel så att själva fästet fick grepp om stången bra, annars skulle den ju annars bara glida ner och göra det hela obekvämt. Det tog en styv 15 minuter, sedan var allt klart.

Stången 80 baht och monteringen 20 baht (jag gav han 40 baht för monteringen). Så jag är skitnöjd idag, och skall snart ut på en ny tur, så fort jag kan, efter det att Yongyut har lagat sin onda tand, och jag har tagit min 2:a spruta gällande blodförgiftning eller vad det heter när man ramlat med cykeln som jag gjorde för 3-4 månader sedan.... Kom på precis, stelkramp heter det ju....

Onsdag ja, och Sveriges Nationaldag, alltså 6 juni 2012.. Hip hip hip hurra för världens bästa land!!! Och idag var den stora dagen för Yongyut. Idag fick hon gå ensam till tandläkaren av 2 olika anledningar. Normalt sett så är det ju kul att göra saker ihop med henne. Men nu så sade hon ifrån att hon ville gå själv, för hon hade massa andra ärenden att göra.

Och hon ville inte dra omkring på en fullständigt ointresserad, och fullständigt uttråkad gentleman som mig, när hon gjorde dessa i hennes ögon underbara små uppdrag och ärenden upte ”på stan”... Och den andra anledningen var att jag ville att hon skulle klara detta utan mitt jääkla tjöt milt sagt.

Här var nu grejen att hon skulle LAGA en tand, och inte som thai ofta gör, drar bara ut den helt sonika = billigare så.... Tiden gick, och timmarna likaså. Jag har ju dock ”mitt” att göra, så jag är bara glad när hon är glad och har saker att pilla med. Jag var ute och cyklade min ”vända”. I alla fall när jag kom hem efter 3,5 timmar, så var Yongyut redan hemma, och hon var lite så där lagom ”fesen” i humöret. Jag tänkte först att hon kanske hade ont.

Men det viade sig att det hade gått bra,vem det hade gått bäst för Yongyut eller tandläkarn vet jag inte, jag tänker nu på det pris som han snodde Yongyut för lagningen av tandbissingen.  Hon fick prösa 1.800 baht, detta är ju en oerhörd summa för thai (SEK: 390:-). Kan då jämföras med min utdragning av tand som ju kostade 500 baht..... Thailands nation är en bra konstig nation. Det är nästan som om deras tandläkare belönar folk om de väljer att dra ut tanden istället för att laga den stundtals.

Men inte nog med detta, nu fick jag sätta mig ner, och hon berättade att tandläkaren hade tagit ett avtryck för en ny tand som skulle bli som en ny stifttand antar jag. Yongyut drog ju ut tänder när hon var stygt 22 år gammal och fick ont i tänderna...

Nu så pratade väl Yongyut om att fixa det, och sedan är hon ju så sattans feg när det gäller att fråga eller avstyra, ja i stort sett att ifrågasätta någon, så tandläkaren körde på med sitt försäljningssnack och tog avtrycket, lovade att skicka det på torsdag till Bangkok, och nästa vecka så kunde han fixa detta, och allting till ett pris av ”cirka” 20.000 baht.....  Forts. nästa kapitel...

Handskak
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad gunnarg

• Antal inlägg: 1847
  • Karmakvot: 6.6%
  • GG
När dom lagar tänder i Thailand använder dom amalgan eller plast?
Gunnar

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4376
  • Karmakvot: 19.1%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Kvinna
  • Småland/Chiang Mai/Pattaya

Beror säkert på hos vilken tandläkare du går till. På ett av alla ställen i C/M så lagade dom med plast. (och det är säkert 10 år sedan)
Jag är kvinna, jag är smart.
Vill du spara tid och slippa leta så fråga mig direkt. :)

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *

jag kan inte sådant där. men om amalgan ger svart färg och plast emaljfärgat, så lagar de med plast hos denne tandläkare i alla fall...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad Sir One

• Antal inlägg: 1573
  • Karmakvot: 7.5%
  • Våga vägra Facebook
    • Ubuntu Sverige
Ni kan vara lyckliga som har era tänder kvar. Jag saknar ett par men jädrar i hoppet, det är bett i gubben i alla fall ;D

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Ni kan vara lyckliga som har era tänder kvar. Jag saknar ett par men jädrar i hoppet, det är bett i gubben i alla fall ;D

ja det är skit om man loosar bissingar på gamla dar. Vet inte i några specifika fall. Men oftast så är det väl med tänderna som med livet i övrigt! "Man skördar det man sått".

Menandes att många (inte alla nu) har slarvat under många många år med sina tänder och bara levt i "nuet". Man får oftast betala för den grejen 2;falt om när man blir äldre...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Chaiyaphum MCXXXVIII, Thailand   
2.171 svar - 62.527 visningar

Forts. från förra kapitlet... MEN, nu kommer det viktiga, priset var helt jättebra tyckte Yongyut för vi kunde AVBETALA det på 4 gånger.... jag försökte förtvivlat förklara att oavsett hur många gånger vi delbetalar, så handlar det ändå i slutändan om 20.000 baht. Jag sade dock till henne att det var OK, tänderna är viktiga och hon skall ju ha dom är det tänkt kanske 45-50 år till, så det är ju absolut inte läge att hålla på och dra ut dom en efter en... Så kör på då Yongyut.....

Sedan hörde jag telefonsamtal ute i hallen, men jobbade med mitt.. Till slut kommer Yongyut in till mig ganska upprymd i nyllet. Hon har talat med sin mamma, som utav en ”händelse” råkade komma ihåg att hon hade ett ”tillgodohavande på sjukhuset (det allmänna sjukhuset och dess tandklinik där) på faktiskt exakt 20.000 baht. Hon sade till Yongyut att hon kunde ta det för sin tand...

Yongyut blev ju sketaglad. Varifrån har din mamma fått det tillgodohavandet, hon har ju aldrig ägt många baht i sitt liv precis? Jo det gav jag till henne för flera år sedan, när hon skulle ta hand om sina egna tänder. Men eftersom det löste sig med löständer istället, så utnyttjade inte mamman detta, utan det har bara legat där i träda i säkert 15 år nu!!!

Men men men, visst tycker man att folk är konstiga ibland, men detta blev ju lyckligt till slut, ELLER?? Jag har ju blivit ganska luttrad härnere i Thailand, där jag ser hur i stort sett ALLA planer som finns i denna värld ändras från dag till dag... och inte många har kläm på så mycket precis. Jag vill nog gärna se att Yongyut kollar upp denna grejen först innan jag i alla fall slår klackarna i taket. Men hoppas gör man ju!!!

Strax därefter så stack jag till Ram Hospital. De ville ju att jag skulle komma dit för att ta min andra stelkrampsspruta, tror jag det var. Jag  fick ju en när jag ramlade med cykeln för 5-6 månader sedan.... Kommer dit, berättar för dom att – ”ni ringde till min fru för jag skulle ta en spruta”. Javisst sade dom innan de ens kikat på mitt körkort, och visste inte ens vem jag var. Jag tycker detta är en go grej med Chaiyaphum och med Thailand.

Trots att de är en hel massa människor här i landet (66 miljoner människor), alltså typ 7ggr mer än i Sverige, så har de en sådan koll på sin omgivning och människorna runt omkring dom, som vi inte ens kan stava till bakom våra höga häckar och stängda dörrar i falangland.....

Det gick i alla fall som en dans, in till rätt avdelning blev jag lotsad, och sedan så tog de puls, feber och blodtryck, och sedan stack de nålen i axeln, och sedan var jag ut därifrån. Allting tog 15 minuter.... Klarar vi en sådan grej på våra välorganiserade sjukhus i västerlandet tro,,,,, Så allt är inte kass, bara för att det är stökigt!!!!

Igår blev en särdeles ”jobbig” cykeltur. Det är ju lätt att man blir lite kaxig när man tror att man har koll på naturen, och speciellt ”regnguden” som florerar härnere i Thailand. Jag har ju haft en enastående ”tur” hittills när det handlar om att hålla mig och de mina ”torra” här under våra turer in till stan, eller vad vi än gjort. Och varje gång så har jag skrutit för dom, och sagt att jag har en ”överenskommelse” med regnguden. Vilket då innefattade att jag inte skulle bli blöt, och i gengäld skulle jag ära regnguden.

Detta har varit fantastiska 4 år, jag kan egentligen bara erinra mig att vid ett endaste tillfälle ha fått en störtskur över mig när jag varit ute i det fria, och det var ju för snart 3 år sedan när jag cyklade vilse och var hemifrån under nästan 6 timmar i sträck. DÅ fick jag cykla i ett [¤#@@¤%] regnoväder, där jag aldrig tidigare sett dess like. Men förutom det, så har det varit kolugnt.

Det har regnat precis överallt, men inte där vi har varit. Vi har suttit på Nightmarket och käkat på kvällen. Störtoväder över vår egen by Nong Nasaeng, men kolugnt över Nightmarket. Vi åker hem, regnet har slutat precis, och Nong Nasaeng har inget regn alls. Vilket däremot Nightmarket har nu fick vi precis höra av kompisar som var där och försökte att äta nattamat. Forts. nästa kapitel....

Handskak
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Chaiyaphum MCXXXIX, Thailand   
2.172 svar - 62.594 visningar

Forts. från förra kapitlet... Och på detta sättet har det hållit på, och vi snackar inte om enstaka tillfällen, utan regelbundet, precis hela tiden, så har jag sluppit att bli blöt. Vi är inne i stan, molnen hopar sig, alla andra stannar inne på Tesco Lotus, och fikar och käkar för att avvakta det grymma regnväder som alla kan se närmar sig med stormfart!!! Och det är INTE roligt att vara ute när det riktigt pissregnar, och stormvindarna nästan sveper med en där man cyklar eller kör moppe vägen fram.

Vi bestämmer oss (via mig då) att vi sticker hem, inga problem. Vi kör och ser att regnmolnen hopar sig, men regnet missar oss precis. Det regnar innan oss, och det regnar efter oss. Men vi klarar oss alltid hem torrskodda. Men idag så gick det inte längre. Jag måste ha missuppfattat ”väderkartan” däruppe i himmelen fullständigt. Det var molnfritt och en gassande sol, och klockan var 15.30 på eftermiddagen.

Bara klockslaget borde ju ha gjort mig misstänksam, men man är ju dum i huvudet stundtals.... Jag körde hemifrån, höll på i cirka 1 timme, då plötsligt när jag tittade upp, så tornade det plötsligt upp sig mörka moln vid horisonten. Dessutom så märkte jag med blotta ögat hur det ”bildades” nya friska fina svarta moln ganska nära mig nu. Allting gick skitsnabbt och molnen svepte in över mig.

Regnet forsade sedan ner över mig under styvt 1,5 timmar innan jag hann hem igen. Jag har aldrig bråttom härnere om jag blir blöt. Hemma i Sverige, så rusar ju alla som tokar in under skydd när regnet kommer, och jag fattar det, jag gör detsamma hemma i Sverige. Man blir ju inte bara pisseblöt hemma i Sverige, utan man blir dessutom svinkall ju.

I Thailand så är det ju, som jag sagt tidigare att likställa vid en varm dusch, och är inte alls obehagligt egentligen. Jag satt och tänkte på det under min blöta tur igår. Lugnade ner mig, och bara relaxade. Regnet forsade fullkomligt ner, och jag hade under mesta tiden jag cyklade runt, 25 centimeter att cykla igenom. Marken hann ju inte svälja i den takt som det regnade.

Men jag kom hem som en dränkt råtta. Yongan flabbade förstås, hon ser ju mig som en en falang-stolle, vilket säkert är rätt sätt att se det hela på (hahaha). Sedan sade hon – ” stå still”, hon hämtade trädgårdsslangen, och bara sprutade skiten av hela mig, Jag hade grus över alla kläder och huvud efter att ha cyklat så länge i detta hällregn. Sedan rev hon av klädpaltarna och tvingade in mig i duschen, igen!!!

Men visst kändes det gött efter duschen hemmavid, jag satte mig sedan och bara njöt på uteplatsen, hade hällt upp en Schweppes Tonic Water, och bara njöt och inbillade mig att det var ävenledes Gin i glaset, vilket det ju inte var!! Man måste ju ”vila upp sig” spritmässigt nu när polarna är borta härifrån. Tids nog kommer de tillbaka, och då lär det inte saknas Gin i något glas på bordet, så det så!!!

Idag lördag 9 juni 2012 kl. 10.30 så skall jag träffa York (Mr Germany). Vi har bestämt att åka upp i bergen för att käka och relaxa till grand. Ett litet avbrott  i den vanliga vardagslunken här i Chaiyaphum, Thailand. Jag kom i tid till honom, och vi tog av. Det var extra kul för att denne tyske kille (York) också gillade att åka omkring och kolla läget, och lärde sig en massa nya vägar.

Så jag bad honom att ta täten. Vi tog av rakt åt motsatt håll, och skulle ta en genväg. Det visade sig snart att det var en bedårande ”senväg” istället, men oj va grannt och fint landskapet var, jag uppskattade det jättemycket. En sak som jag reagerade starkt på när vi körde nu, var alla dessa hål som ju är inte bara inne på asfalterade småvägar utan ÄVEN ute på riksvägar. Jag pratar om hål i vägen som är garanterat 2 decimeter på bredden och styvt 2 decimeter djupa. Alltså riktigt riktigt farliga.

Dessa hål var, enligt York, den enskilt största orsaken till alla dödsfallen i ”trafiken” i Thailand. Han menade på att Thailand fipplar och bluffar med statistiken ganska bra, och menar på att det ju ser DÅLIGT ut för tjänstemännen om det framkommer att det är stora hål i deras vägar som dödar mest thailändare. Då gör de helt sonika som så, att de kallar det för trafikdödade människor. Då slipper någon att ta ansvar och ingen tappar ”ansiktet”.

Bra lösning – ja för thailändare är det tydligen bra, och pengarna för lagningen av dessa miljoner efter miljoner hål i vägarna kan fortsätta att slussas rakt ner i fickrona på de ”utsvultna” tjänstemännen och deras familjer. Thailand är underbart och helt i händerna på korrumperade tjänstemän och politiker och poliser, inget snack om den saken.  Forts. nästa kapitel...

Handskak
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad gunnarg

• Antal inlägg: 1847
  • Karmakvot: 6.6%
  • GG
Det är nog en skröna som York drar för dig.Här i civiliserade trakter är det mycket ovanligt med hål i vägbanan och då skulle det inte trafikdödas några här.Nä sanningen är nog den att det är alkoholen och bristen på trafikvett som dödar människor i trafiken i Thailand. 8)
Gunnar

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Det är nog en skröna som York drar för dig. Här i civiliserade trakter är det mycket ovanligt med hål i vägbanan och då skulle det inte trafikdödas några här. Nä sanningen är nog den att det är alkoholen och bristen på trafikvett som dödar människor i trafiken i Thailand. 8)

Ja jag tror också du har rätt där gunnarg, i alla fall till en del, men inte helt.... Sanningen kanske ligger lite grand mitt emellan...

:wai: :wai: :wai:
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Chaiyaphum MCXL (1.140), Thailand
2.175 svar - 62.726 visningar   

Forts. från förra kapitlet.... Vi körde upp i bergen, och jag/vi kände faktiskt ett par ytterligt små regndroppar på kinden, och klockan var ”bara” 11.00 snart!!! Jääklar va dum man är egentligen, här är vi mitt i regnperioden, man vet att det kommer regn under dagen, och så åker man upp i bergen!!!! En stilla fråga.... Vad är det som attraherar regn allra mest??? Jo just det berg och höjder!!!!!

Men det underbara var att detta lilla regnstänk var det absolut sista stänk vi såg under hela denna dag. Vi kom upp i bergen och molnen hängde tunga över oss, men efter att ha kört våra vespor kanske 5 km, så lättade allt som genom ett trollslag, och vädret var kanon däruppe. Vi käkade vår mat, vi tjötade, fortsatte sedan som jag brukar göra genom bergen 3 mil nerför slätten fram till Khreng Khro, och tog en stor kaffe med en stor glass hos Nought, Peter ifrån Germany´s nu varande exfru!!!

Det såg ut som om hon var glad att se oss, och var supertrevlig hela tiden. Hon berättade att Peter (ni vet han som varit otrogen emot henne – och som hon jagade bort ifrån hemmet med en stor machete i näven) han hade kommit på besök, och bönat att allt skulle bli bra igen. Hon berättade att han tydligen inte hade lärt sig någonting. Allting det som hänt var bara andras fel och inte hans eget. Hon skakade bara på huvudet, och sade att de två var färdiga för all framtid...

Bra gjort tycker jag.... Hon lever nu på sitt kaffesäljande, och så har hon ju ett superfint boende med en färdigbetald 5 miljons-villa där i staden. Sämre kan man ha det, eller?? Vi satte av snart igen hemåt, och de 4 milen skar in i rumpan via sadeln, och det var en trött rumpa som kom hem igen kl. 15.30 på eftermiddagen. Ännu en dag i mitt liv var nästan slut i och med detta. Och det hade varit en bra dag tycker jag!!

En ganska tuff trötthet när man sitter och paddlar på sadeln kommer över en nu de sista dagarna. Det är ovanligt och jag misstänker att det är nåt i matväg jag INTE får i mig som jag bör få i mig. Saltet och vattnet är inga problem längre, där har jag full koll ju! Men när mina lår bara inte orkar paddla runt längre.. DÅ känns det inte OK vill jag lova.

Min gamla cykel har nu krånglat för sista gången. Nu igår när jag var ute så skramlar det betänkligt av staget som hjulet rullar runt (framhjulet), och jag är livrädd att  bli stående ute på landsbygden 4 mil hemifrån, eller ännu värre cykeln kanske ramlar ihop därute och jag med den. Cykeln är nu ganska exakt 4 år, och verkar faktiskt ha nått sin peak, och det bär bara utför nu för varje dag som går.

Kedjan slirar runt drevet..... framhjulet som sagt var, och själva drevet är snett ifrån 3-4 fall med cykeln. Och så gick ju staget för sadeln sönder häromdagen. Och alla kablar med växlarna är bedrövligt dåliga. Jag åkte därför idag med Yongyut in till stan, och skulle köpa en ny cykel till mig. Cykeln jag köpte 2008 kostade då 7.500 baht, och jag hyste förhoppningar om att kanske priset fortfarande låg i samma rajong!!

Yongyut berättade att hon kollat in att det numera fanns 4st riktiga cykelaffärer ute på stan. Hon vet ju att jag vägrar att handla kapitalvaror på dessa stora: Tesco Lotus, MAKRO och Big C. Anledningen är helt enkelt att de inte har en service som duger en endaste dag i veckan. Går nåt sönder, så vill de skicka grejen till Bangkok, och det har visat sig att de inte alls är lika serviceminded (konstigt nog) som konkurrenterna är ute på stan.

Dessa stora säljer ju precis som hemma allting, TV, datorer och kylskåp, frysar samt då t.ex. cyklar.... många av grejorna är väl inte det bästa av kvalitet utan mer alternativ-billiga saker som faktiskt tilltalar många bland allmänheten, annars kanske de inte hade haft dessa varor till försäljning antar jag!!

Vi körde runt bland de 3 första cykelaffärerna och testade läget, jag ville ha en klar bild innan vi till slut skulle attackera min cykelaffär som jag ju gillar skarpt p.gr.a. att de är suveräna att reparera min cykeln, och dessutom generösa och inte så hemskans snikna...  Forts. nästa kapitel...

Handskak
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Chaiyaphum MCXLI, Thailand   
2.176 svar - 62.845 visningar

Forts, från förra kapitlet... Affär 1,2 samt affär numro 3 hade exakt samma sortiment av cykel. Antingen så var de alldeles för små, och passade inte en fullvuxen människa. Eller så var de för billiga.... FÖR BILLIGA. Ja det kan ju också vara ett varningstecken tycker jag. Jag vet att när cykeln är för billig då är många av sakerna på cykeln av plast, och inte järn eller stål. Jag skulle få betala 3.500-3.900 baht för en mountainbike till en vuxen kille. Nä jag tror inte det faktiskt....

Vi kom till slut till min affär, killen som brukar reparera min cykel tog emot oss direkt, och han rev ut en cykel på studs. Han vet vad jag gillar för cyklar. Men jag pekade på cykeln bredvid den han valde ut, och så skakade han på huvudet och sade ”tok tok”, och pekade på 3-4 saker och så sade han ”plastic”..... 3.900 baht....... Han gav mig sedan den cykeln som han valde ut, och sade ”velly good”.

Ok sade jag, - ”how much”..... han svarade då – ”hook panha”...... Ok sade jag låter bra, då säger han direkt – ”hookpansam”...... ojsan ännu bättre..... jag sade – ”BRA, den skall vi ha.... ” (djungelboken, ni kommer ihåg va?), han  skruvade ihop pedaler, styret, satte på extra handtag på styret, justerade sadeln, och sedan provade jag cykeln. Det tarvade sedan ett nytt stag för sadeln var för låg på höjden.

Han löste dock detta gallant och efter lite fippel, så sitter sadeln numera som en smäck, och jag har en cykel som jag är helnöjd med, till det facila priset av 6.300 baht då!!! Jag tog cykeln och provade, allt OK, jag smög till killen 40 baht, så inte hans chef (kärringen) såg nåt, och sade att det var för Khoow Tiang.. Han blev jätteglad, och vi är fortsatt ”jättepolare”, vilket ju är bra när jag brukar segla in där, utan pengar på fickan, och ber dom att reparera på krita....

Yongyut´s knä är ju som en gammal ”visa” härhemma. Det är synd om henne, och ena dagen så är hon så ömknäad, så hon kan inte ens gå i trappor alls med det. Andra dagar så funkar det hyggligt!! Jag är ju absolut ingen stor kännare av människokroppen, men de gånger som jag rumlat på knäskdor i fotbollen, så har det handlat om 99% menisken och 1% korsbanden....

Så jag är helt inne på menisken faktiskt, men utan att veta förstås. Jag började kolla lite ute på nätet, och träffade på ett bolag som säljer tjänster och förmedlar service och behandlingar på olika sjukhus i Thailand. De har t.om sjukresor ifrån hela världen hit till Thailand p.gr.a. att de skall vara så duktiga och framförallt så billiga.

Jag fick svar ifrån detta bolag som för övrigt heter ”ThaiMed”, och killen som mailade svaret till mig hette ”Mike Brennan”. Han berättade att han var lite sisådär optimistisk vad det gällde meniskoperationer här i Thailand, och menade på att de var mycket bättre på ”knee replacement”!!!!!!!!!

Va fan......byta hela knät...nä tack...... Han indikerade sedan priset 150.000 baht och att hon skulle vara tvungen då att ligga på sjukhus i 14 dagar efter en sådan enkel meniskoperation. Jag är ju inte helt säker måste jag medge, men vad jag i alla fall har sett och hört hemma i Sverige, så gör de 3 titthål och skyfflar in instrument i hålet, och plockar bort bitar ur menisken som är trasigt och iriiterar funktionen av knät på patienten.

Patienten brukar sedan kunna åka hem samma dag, och har sedan en hyggligt jobbig sjukgymnastik framför sig.... Detta är min uppfattning. Men ligga på sjukhus i 14 dagar men den grymma kostnaden det innebär, är ju bara löjligt och ganska skrämmande. Jag litar inte alls på detta bolag ThaiMed p.gr.a. av det svaret måste jag säga....

Yongyut har nu lovat mig att gå till Allmänna sjukhuset här i Chaiyaphum och ”stå på sig” vilket hon INTE gjorde förra gången, så de bara skickade hem henne igen med värktabletter de nötterna... Jag sade till henne att hon MÅSTE berätta när hon kommer dit att hon haft stora problem i 7 år nu, och kan inte längre fungera utan att de hjälper henne. Gör hon inte detta, så skickar de bara hem henne igen misstänker jag. Det verkar ibland som om Thailand behandlar sina egna ganska illa, beror det på att de är så många som 65 miljoner, så de skiter i några hit och dit...?

I alla fall, jag sade till Yongyut att försöka att vara lite mer rakt på sak, och inte så undfallande och mesig. Försök att verkligen påverka läkaren, så han förstår din situation. Typ, frågar han om du arbetar, så skall du svara ja, och att det gör så ont att arbeta, så jag gråter nästan varenda dag...... DÅ kanske eventuellt läkaren fattar tycke och vill hjälpa.....

Men jag blir nästan rädd om det är så som denne Mike Brennan sade, att Thailand har jättedåligt med läkare som klarar att hantera meniskskador, och inte klarar att göra dessa operationer.....

Handskak

« Senast ändrad: 2012-06-18, 04:49 av legolas »
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Ann64

• Vi är med och påverkar
  • * *
  • *
  • Antal inlägg: 71
  • Karmakvot: 28.2%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
Chaiyaphum MCXXXVIII, Thailand   
2.171 svar - 62.527 visningar

Forts. från förra kapitlet... MEN, nu kommer det viktiga, priset var helt jättebra tyckte Yongyut för vi kunde AVBETALA det på 4 gånger.... jag försökte förtvivlat förklara att oavsett hur många gånger vi delbetalar, så handlar det ändå i slutändan om 20.000 baht. Jag sade dock till henne att det var OK, tänderna är viktiga och hon skall ju ha dom är det tänkt kanske 45-50 år till, så det är ju absolut inte läge att hålla på och dra ut dom en efter en... Så kör på då Yongyut.....

Sedan hörde jag telefonsamtal ute i hallen, men jobbade med mitt.. Till slut kommer Yongyut in till mig ganska upprymd i nyllet. Hon har talat med sin mamma, som utav en ”händelse” råkade komma ihåg att hon hade ett ”tillgodohavande på sjukhuset (det allmänna sjukhuset och dess tandklinik där) på faktiskt exakt 20.000 baht. Hon sade till Yongyut att hon kunde ta det för sin tand...

Yongyut blev ju sketaglad. Varifrån har din mamma fått det tillgodohavandet, hon har ju aldrig ägt många baht i sitt liv precis? Jo det gav jag till henne för flera år sedan, när hon skulle ta hand om sina egna tänder. Men eftersom det löste sig med löständer istället, så utnyttjade inte mamman detta, utan det har bara legat där i träda i säkert 15 år nu!!!

Men men men, visst tycker man att folk är konstiga ibland, men detta blev ju lyckligt till slut, ELLER?? Jag har ju blivit ganska luttrad härnere i Thailand, där jag ser hur i stort sett ALLA planer som finns i denna värld ändras från dag till dag... och inte många har kläm på så mycket precis. Jag vill nog gärna se att Yongyut kollar upp denna grejen först innan jag i alla fall slår klackarna i taket. Men hoppas gör man ju!!!

Strax därefter så stack jag till Ram Hospital. De ville ju att jag skulle komma dit för att ta min andra stelkrampsspruta, tror jag det var. Jag  fick ju en när jag ramlade med cykeln för 5-6 månader sedan.... Kommer dit, berättar för dom att – ”ni ringde till min fru för jag skulle ta en spruta”. Javisst sade dom innan de ens kikat på mitt körkort, och visste inte ens vem jag var. Jag tycker detta är en go grej med Chaiyaphum och med Thailand.

Trots att de är en hel massa människor här i landet (66 miljoner människor), alltså typ 7ggr mer än i Sverige, så har de en sådan koll på sin omgivning och människorna runt omkring dom, som vi inte ens kan stava till bakom våra höga häckar och stängda dörrar i falangland.....

Det gick i alla fall som en dans, in till rätt avdelning blev jag lotsad, och sedan så tog de puls, feber och blodtryck, och sedan stack de nålen i axeln, och sedan var jag ut därifrån. Allting tog 15 minuter.... Klarar vi en sådan grej på våra välorganiserade sjukhus i västerlandet tro,,,,, Så allt är inte kass, bara för att det är stökigt!!!!

Igår blev en särdeles ”jobbig” cykeltur. Det är ju lätt att man blir lite kaxig när man tror att man har koll på naturen, och speciellt ”regnguden” som florerar härnere i Thailand. Jag har ju haft en enastående ”tur” hittills när det handlar om att hålla mig och de mina ”torra” här under våra turer in till stan, eller vad vi än gjort. Och varje gång så har jag skrutit för dom, och sagt att jag har en ”överenskommelse” med regnguden. Vilket då innefattade att jag inte skulle bli blöt, och i gengäld skulle jag ära regnguden.

Detta har varit fantastiska 4 år, jag kan egentligen bara erinra mig att vid ett endaste tillfälle ha fått en störtskur över mig när jag varit ute i det fria, och det var ju för snart 3 år sedan när jag cyklade vilse och var hemifrån under nästan 6 timmar i sträck. DÅ fick jag cykla i ett [¤#@@¤%]s regnoväder, där jag aldrig tidigare sett dess like. Men förutom det, så har det varit kolugnt.

Det har regnat precis överallt, men inte där vi har varit. Vi har suttit på Nightmarket och käkat på kvällen. Störtoväder över vår egen by Nong Nasaeng, men kolugnt över Nightmarket. Vi åker hem, regnet har slutat precis, och Nong Nasaeng har inget regn alls. Vilket däremot Nightmarket har nu fick vi precis höra av kompisar som var där och försökte att äta nattamat. Forts. nästa kapitel....

Handskak

Hej!
Din fru måste ha haft ett välbetalt jobb för 15 år sen, eftersom hon kunde ge bort 20.000 B till sin mamma på den tiden.
Du kanske inte behöver skicka henne till kanada eller sverige för att få in pengar det verkar ju finnas bra jobb där ni bor.

tjingeling
Ann64 i Hong Kong

Utloggad Ubon

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 786
  • Karmakvot: 38.2%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
Inga problem som jag ser det, en nöjd fru som ägare till dryga 60 rai,
sträcker sig ända bort till berget...........

sälj av några rai så är frågan löst att betala tandläkaren, sen att jag har andra
priser presenterade för mig är en annan sak, men 20.000 B för en tand? ocker.

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"  Sida: 109
QR Streckod, länk till ämnet ""legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill" Sida: 109"

Din lokala tid: 18:23