Författare Ämne: "legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"  (läst 171905 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

legolas

• Gäst
Morrn, varför köper du dej inte en slangbella eller gör en själv utav en av dina trasiga inner slangar :)
Jag köpte en i Karon ett år med underarmstöd vilken jädra kraft det är i den, kan sätta en stenkula fast i barken på en tall. Bra att ha till alla Kanadagäss. En råkade jag träffa i huvudet en gång, vet inte hur det gick men han förvann bakom en vasssrugge :)
Köp dej ett litet rep kitt till cyckeln och en pump vet jag, du kan ju bjuda killen på bärs ändå om du vill :)
Sen måste jag fråga, var har du lärt dej Engelska föutom i skolan som du säkert glömt det mesta av. För inte lär man sej det av att spriga och skita ner sej på en fotbollsplan :D

Hejsan Roffe!!!

jag har satt en ära, till min frus stora förargelse, att göra så lite som möjligt själv. Därav mitt egenhändigt ihopsnickrade ordspråk; "Med hammare och spik kommer man långt, men med 100 baht kommer man längre"... Så den inställningen har jag med ålderns rätt antar jag, hahaha!!!

Engelska ja, ganska kul fråga... Har inte tänkt på det faktiskt. Men jag borde nog ha varit den som faktiskt skulle kunna minst engelska med tanke på min bakgrund i grundskolan i alla fall.....

Som du säger man läste ju engelska i skolan. Jag började "jobba" och kämpa med engelskan lite grand när man började att lyssna på Beatles och Rolling Stones m.m. och efter det började att komponera egna låtar och skriva texter till dom. Det var kanonbra övning faktiskt.

Jag hoppade av skolan efter 9.e klass och började att arbeta som springpojk i samma bransch som jag fortfarande jobbar i , shipping,. Efter 1 års frånvaro ifrån skolan, jag var då 17 år, så började jag nere på Vasaplatsen i Göteborg på en privatundervisning på Universitetsnivå i just engelska, som läraren påstod att han hade. Böckerna var ifrån Universitet i alla fall.

jag gick där runt 1 år, men sedan ville jag inte längre slösa bort mina discotekspengar på sådan skit, och fotbollen började också pocka ännu mer på uppmärksamhet då. jag hoppade då den grejen, men ersatte den med en 2 årig korrespondanskurs i att lära sig shipping och allt vad där tillhör. Och där var engelska igen då.... väldigt koncentrerad till just shipping.

När jag var 18 så åkte med 2 vänner till Mallorca och träffade där en hissnande vacker Skottsk madam i min ålder. och vi höll kontakten i flera år via brev, och även där lärde man sig en del vanlig engelska......

Jag kom sedan "in på kontoret" vilken var en stor grej för mig som ju inte gått på gymnasiet som alla andra gjort. men på 1960-70:talet, så kunde man medelst praktik faktiskt visa framfötterna ute som springpojk och göra skitjobben på kontoret för "pappa speditör" därinne.

Väl anställd inne på kontoret så fick jag på studs direktansvar för dokumentation och containers. och därmed hade jag en regelbunden kontakt med agenter över hela världen. Språket var ju engelska. och efter det så fanns det ingen återvändo, man var nu faktiskt helt igenom 2 språkig.

Som vanlig långa jääkla berättelser, men jag klarar bara inte av att skriva "notiser" typ korta meningar.....

legolas

Inloggad Rolf

• STAFF
  • Antal inlägg: 5779
  • Karmakvot: 9.4%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
Det gör inget att det blir långt, bara bra jag har ju med åldern rätt svårt för att fatta :D
Där ser man vad livet irrfärder leder till, misstänkte att det måste ligga mer än bara skolengelskan i bakgrunden. Jag hoppade också av efter nian, men hamnade på en annan bana. Blev körsnär och där var det Tyska som gällde då det på den tiden var mest judar i branchen.
Tack för infon,

Sir One

• Gäst
Legolas... man ler igenkännande när man läser din bakgrund. JAg upplevde samma sak fast på baksidan av Sverige, i Stockholm när jag rantade runt som tullombud på Autotransit. Nu kom min karriär inom speditionen  inte att vara så länge som din men det var en rolig tid och under samma årtionden.
Det är också med ett leende man läser dina långa berättelser och jag vet inte hur att nog ge dig karma för dessa. Underhållande, informativt och bringar kunskap om livet i LOS till oss andra.

legolas

• Gäst
Legolas... man ler igenkännande när man läser din bakgrund. JAg upplevde samma sak fast på baksidan av Sverige, i Stockholm när jag rantade runt som tullombud på Autotransit. Nu kom min karriär inom speditionen  inte att vara så länge som din men det var en rolig tid och under samma årtionden.
Det är också med ett leende man läser dina långa berättelser och jag vet inte hur att nog ge dig karma för dessa. Underhållande, informativt och bringar kunskap om livet i LOS till oss andra.

Skitskoj att du gillar det Sir One, Tack...

legolas

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCLXVIII, Thailand   
2.283 svar - 66.980 visningar

Forts. Från förra kapitlet... Jag gick runt för att fråga grannarna, men allting var stängt och alla nanade och sussade så gott där i byn. När det gäller sova bort tiden, DÅ har tydligen Thailand tillräckligt med pengar verkar det som. Jag skiter i dom nu, och tänker promenera ner till Chaiyaphum stad för att få däcket lagat, det är 4 stinkande kilometers vandrande, så det blir ju bra. Är det något som jag hatar mer än att vandra 4 km, så är det att äta lever och njure....

Jag är tillbaka helskinnad, men jääkligt öm i höften och under mina sandaler. Att man aldrig lär sig. Marken är stekhet här och de sandaler man köper för 11;. Tål inte mycket värme. När jag kom hem så hade de faktiskt sprucket rakt av under sandalen. Jag tog helt enkelt och slängde dom i sopepösen, de var slut......

Nere i Chaiyaphum, så fick jag tag i ”min” kille där, som tog tag i cykeln och lagade däcket till att börja med. Sedan fick han fixa bromsarna som inte ”tog” överhuvud-taget. Efter det så fick han en gång för alla fixa min sadel och sadelstång. När jag sitter på cykeln och hojjar, så sjunker stången, och jag sitter nästan i knästående när jag cyklar.

Jag har behövt stanna cykeln cirka varannan kilometer för att rätta till höjden, och nu tål jag det inte mer. Cykeln är ju ny ju. Han fick verkligen bekänna färg denna kille, och han fick helt enkelt ta bort originaldelarna för de klarade helt enkelt inte av att hålla mig en falang på 93 kilo uppe. Bort med fästen och bort med skruvar, och sedan drog han åt grejorna. Den  lelle thaikillen ställde sig på den långa skiftnyckeln han använde, och då fick han till det bra.

Allt klart och jag betalade 20:- för punkteringen och ingenting för det andra. Jag ansåg det vara garantigrejor för en ny cykel faktiskt. Men däremot så smög jag till killen 20 baht till dagens Som Tam, han gillar ju sin Som Tam, och uppskattar när jag ”smyger” till honom dricks så inte sketkärringa, hans chef, ser det och plockar av honom de pengarna.... Så nu är allt great, och jag fick nöjet att cykla hem med en kanoncykel....

Som jag troligtvis berättat förut så plockar jag mina Thailands-nyheter ifrån någonting som heter www.thaivisa.com. Det är alltså ett Thailands-forum som jobbar på engelska. Och ett mycket bra ställe eftersom det är ett enormt stort forum. Så när jag vill ha hjälp av olika slag eller nyheter, så signar jag bara in där och plockar åt mig det jag vill ha.

Idag så gick jag in, och följande nyheter förelåg. Vissa andra nyheter lät så trista, så de tänker jag inte berätta om, men lyssna på de som i alla fall hänt nu igår härnere.

a - Enraged Pattaya Bartender Chops Up A Drunk Customer
PATTAYA:-- A Pattaya frozen-cocktail bartender got so furious at drunken threats from a costumer from Srakaeo, he grabbed a large knife and began slicing up the drunken man, who suffered near-fatal injuries but is recovering at the hospital.
Vill ni läsa hela historien, så finns den här: http://www.pattayadailynews.com/en/2012/07/10/enraged-pattaya-bartender-chops-up-a-drunk-customer/

b - Pattaya [l_adyb o-y] Gang Beats Three People And Chases Them On Motorbikes
PATTAYA:--Two women were beaten up in the restroom of a pub in Third Pattaya Road by a group of people led by 2 [l_adyb o-y]. The victims were later assaulted again in the parking lot, along with a male friend who had come to pick up his girlfriend. The gang also chased the fleeing victims on motorbikes before escaping.
Vill ni läsa hela historien, så finns den här: http://www.thaivisa.com/forum/topic/568741-pattaya-[l_adyb o-y]-gang-beats-three-people-and-chases-them-on-motorbikes/

c - Country's cleanest toilets recognised
The Nation

BANGKOK: Toilets at CentralWorld shopping complex, Suan Luang Rama IX Park           and 20 other places in the country have been given Outstanding Toilet Awards for         2011.

Deputy Public Health Minister Surawit Khonsomboon said the outstanding toilets had achieved satisfactory scores when assessed according to health, accessibility and safety criteria. Around 55 per cent of public toilets have met the criteria since the health ministry created the award in 2005. A total of 159 public toilets across the country have been honoured as good examples.

d - One in three Thai youth ready to go ‘under the knife’: Survey

BANGKOK, July 9 -- About one in every three Thai teenagers and university students say that they intend to use diet pills and to undergo cosmetic surgery in the hope of getting more slim and beautiful figures, while half of all children skip breakfast, according to a recent study.

Commissioned by the Thai Health Promotion Foundation (ThaiHealth), the study found that one-third of Thai teenagers were interested in using diet pills and having plastic surgery for beauty-related purposes, Amornwich Nakornthap, director of Ramjitti Institute said Monday.

Vill ni läsa resten, så klicka på länken; http://www.thaivisa.com/forum/topic/568534-one-in-three-thai-youth-ready-to-go-under-the-knife-survey/

e - 2012 Olympic Games broadcast won't be blacked out   

BANGKOK, 9 July 2012 (NNT)-The National Broadcasting and Telecommunications Commission (NBTC) has disclosed that Thai viewers will be able to watch the London 2012 Olympic Games live via satellite and normal TVs.
Vill ni läsa resten av denna nyhet, klicka på; http://www.thaivisa.com/forum/topic/568598-2012-olympic-games-broadcast-will-not-be-blacked-out-nbtc/

ja det här var ju faktiskt lite nyheter att komma med härnere i Thailand. Det händer faktiskt mycket våld och elände i dessa turiststråk där det bor en massa falanger. Nu handlade ju visserligen inte flera av bråken om falanger alls, utan det var mellan thai och thai. Men kan det hända mellan thai och thai, så kan det lätt hända mellan thai och falang likaledes...vilket det också regelbundet gör skall ni veta.

Dessa ställen som typ Pattaya och Phuket är ju ett Mekka för turister ifrån alla möjliga länder. Och följdaktligen så dras de bästa och de sämsta av den thailändska befolkningen dit också. Kaka söker maka som man säger.... Det är mycket thaiskit som dras till dessa ställen, och det är synd, för där finns också en hel stor majoritet av de bästa thai också. Men de liksom försvinner på nåt konstigt sätt när man ser skitfolket i action.....Här finns även då det mänskliga avträdet falanger också.

En bartender drar kniv emot en annan thaiman och knivskär honom oerhört mycket eller ett [l_adyb o-y]äng jagar andra thai och misshandlar dessa, det är bara en liten del av vad som försigår därnere. Att det finns såpass många falanger som tror att de kan ”flyga” när de seglar ut ifrån sina balkonger en efter en, är också en sak som många undrar över. Polisen gör väl så gott dom kan, men deras intresse är inte jättestort och de har inte speciellt stor utbildning heller för den delen.

Så kriminaliteten är jättestor på dessa turistorter, och alla vill göra sig en hacka förstås. Nu det sista så har den thailändska polisen fått till det riktigt bra, och det har publicerats artiklar härnere över än den ena och än den andra gruppen av falanger som sysslar med olika scams som t.ex. dessa telefon och emailscammar där man jobbar som ”investerare” av olika slag. Ja än har inte det sista pönnhövvet fötts tydligen, och därför poppar dessa gäng upp gång efter annan.

Sedan kan man ju beundra eller förundras eller känna avsky över en annan sak som Thailand och den thailändska polisen ”presterar”, och det är att de ”tar” t.ex. en våldsman som denna bartender i Pattaya. Fotografier offentliggörs innan varken ”offret” eller ”boven” ens har slutförhörts och DEFINITIVT innan saken ens har varit i domstol.

Dessa fotografier med ”boven” ofta sittande med poliserna som anhållit honom stolt poserande bakom i nytvättade och nupressade polisuniformer. Dessa foton hamnar snabbt i media, och TV är naturligtvis där och sänder ut sina bilder till allmänheten. Jag undrar vad som händer om de i efterhand kommer på att dessa amatörpoliser upptäcker att de gjort ett misstag, och visat upp för hela nationen en fullständigt oskyldig man?

Jag vet vad som händer = ABSOLUT INGENTING. I Thailand har de en fantastiskt förmåga att erkänna och ta till sig sina egna misstag. De gör ingenting och de ljuger sig fria utan vidare problem. Så det är bara att köra på..... På hoppas att man aldrig hamnar i en sådan soppa... Forts. nästa kapitel....

Handskak

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCLXIX, Thailand
2.284 svar - 67.096 visningar

Forts. från förra kapitlet... Det måste ha varit en oerhörd slö nyhetsdag igår, ty de hade tagit in en artikel om att de premierar toaletter som är fina och hygieniska i Thailand. Javisst jag har sett snygga toaletter som skulle platsa nästan i västvärlden. Men de finns i stort sett bara på de stora offentliga ställena som typ stora hotel eller faktiskt på de stora varuhusen t.om häruppe hos mig i Chaiyaphum.

Här finns ju Tesco Lotus, Big C samt MAKRO, och deras toaletter är skitfina, om uttrycket nu tillåtes i dessa bistra tider. Men tittar man på resten av toaletterna i Thailand, så är det en företeelse som inte är vacker. Det finns inte ens den minsta chans att jag någonsin blir så skitenödig, så jag sätter ner mina vackra skinkor på en thailändsk toasits faktiskt, aldrig i detta livet. 

Oftast, så är det ett stinkande rum som de kallar toalett, och som innehåller ett höl i marken där man hugsittande skall sitta och göra sina behov, och lukten är nästintill kräkäcklig. // Regidigerat av Moderator//

Nä tack.... Och det finns ALDRIG ett toapapper att få tag i när man är ute och skall gå på ”lokal”, aldrig, så det gäller att skita ifrån sig hemmavid innan man går ut och äter och dricker, för toan är det absolut sista stället man vill gå till faktiskt!! Vi har i alla lägen toapapper med oss i familjen BÅDE när vi är ute på lokal eller är ute på stan eller är ute med vespan....

OK vidare, en nyhet handlade om att de intervjuat ungdomar i Thailand om att ”gå under kniven” och tydligen verkade en majoritet vilja vara villiga att göra det. Ja det skulle väl då innebära att stackars thai har drabbats av den modeskit som hela resterande världen har drabbats av, alltså skönhetsfixeringen.

Här tycker jag det är extra synd faktiskt. Thai är ju oftast av naturen ett vackert folk, inte som många av oss falangfolk, speciellt engelsmännen.... Där kan man ju se de mest undersköna kvinnor (fåtal), medan resten av den gängen har tänder som ser ut som sju svåra år, minst!!

Jag i alla fall finner thai vara vackra, men deras skönhetsideal är inte helt olika oss falanger. Näsan skall vara rak och exakt i proportionerna, där ligger ju alla i Isaan pyrt till. Läpparna skall vara fylliga, men inte för fylliga. Problem för två befolknings-grupper... De med små läppar och hela den mängden som har stora läppar. Många i Thailand har ju läppar som påminner om kusinerna ifrån Afrika faktiskt...

Och sedan så är det brösten. Här har ALLA thai små bröst, och det är INGEN generalisering faktiskt. De vill ha större precis som sina vänner falangkvinnorna ifrån falangland. Så det är många många många falangmän som åker på bröstoperations-betalning det första de råkar på... Synd de asiatiska brösten är faktiskt perfekt stora tycker jag i alla fall.....

Och till sist som jag kommer på i alla fall, så är det hyn. Det är den stora stora stötte-stenen för thailändarna. Thai har ju den egenheten, i alla fall här där jag bor, att hamnar de i solen så blir de bruna och vackra. Stannar de ännu längre ute i solen så blir de precis lika svarta som sina afrikanska kusiner. De hatar det, och de tycker att det ser ut som om de ”work rice” som de brukar säga. Menandes att de inte vill se ut som en ”arbetare”.

En arbetare har ju inga pengar och ingen ställning därför i samhället. Betänk att Thailand ligger efter oss lätt 50-60 år MINST i utveckling i samhället, och vi var ju ganska grymma med den grejen förut också... Och när man tänker efter, så har vi ju inte gjort oss av med det ännu heller .... Så thailändarna kör stenhårt med NIVEA whitening i alla dess former.

NIVEA har råkat på ”guld” härborta i Asien, all den skit som de förbjöds att sälja hemma i Europa och i America, all den skiten gör dom reklam förbehållslöst för i TV och andra media. Så det finns ingen hejd på det. Och de får ju ljuga helt utan att skämmas i sin reklam härborta också. Ingen håller någon ansvarig alls så det är bara att påstå vilken lögn som helst. Forts. nästa kapitel....

Handskak

Amazon.com: Nivea Whitening Pore Minimizer Antiperspirant ...www.amazon.com › ... › Deodorants - Cachad - Översätt den här sidan
Free Nivea Whitening Deodorant for first 2000 women participants + ...indiafreestuff.in/free-nivea-whitening-d... - Cachad - Översätt den här sidan
nivea whitening lotion Philippineswww.sulit.com.ph/.../nivea+whitening+l... - CachadLiknande - Översätt den här sidan
Nivea Whitening/Tightening Cream - $30 | Flickr - Photo Sharing!www.flickr.com/photos/.../3776961436... - Cachad - Översätt den här sidan
NIVEA Whitening Repair - ucanhaveit - Multiplyucanhaveit.multiply.com/photos/.../NIV... - Cachad - Översätt den här sidan
Nivea Body Whitening Milk Lotion 400mlwww.mcdayexpress.com/.../l0098.html - Cachad - Översätt den här sidan
nivea milk whitening lotion | eBaywww.ebay.com/.../i.html?_...nivea...whi... - Cachad - Översätt den här sidan
NIVEA 2X 125ML EXTRA WHITENING CELL REPAIR BODY MILK    $7.26
NIVEA 400ML WHITENING CELL REPAIR PROTECT BODY MILK 40X    $10.01
Nivea Extra Whitening Inner Cell Repair Body Milk |Skin Care ...she.sulekha.com/nivea-extra-whitening-... - Cachad - Översätt den här sidan
[Freebies] 2000 Nivea Whitening Deodorants and much more ...
freekaamaal.com/.../freebies-2000-nive... - Cachad - Översätt den här sidan
Nivea Whitening Deodorant reviews - Makeupalleywww.makeupalley.com/.../showreview.asp?...Liknande - Översätt den här sidan

Inlägget har redigerats av forumvärd/moderator
Forumvärden/moderatorn har gjort bedömningen att inlägget bryter mot våra Forumregler/Användaravtal och har därför tagit bort den berörda texten.
« Senast ändrad: 2012-07-17, 13:41 av Gazton »

Utloggad anubaan

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 627
  • Karmakvot: 15.6%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
 Vad i hela världen var det i Legolas inlägg som fick dig Gazton att reagera så kraftigt att du censurerade inlägget?
Jag läste det tidigare i dag och jag blev inte upprörd kränkt eller illa berörd på något sätt. Som vanligt så log jag igenkännande åt Legolas iakttagelser från den Thailändska verkligheten. Men din ställning som Global moderator ger dig denna makt, det accepterar jag, men jag undrar vad det är för något som så ofta får dig att angripa Legolas? Det får mig att sakna den trevliga stämning som rådde på forumet när jag valde att vara aktiv här och inte på andra forum där stämningen var allt för rå.
I all välmening
Anubaan

legolas

• Gäst
Hejsan!!!

Kom precis hem nu ifrån nattmarknaden i Chaiyaphum där vi käkat middag ihop med Glimtmannen och fru. Mycket trevliga människor.

Mitt senaste inlägg har blivit "redigerat" och text har tagits bort ifrån sagda inlägg. orsaken uppges vara att det förekommit en anmälan mot innehållet i texten.

OM det nu är sant och det HAR förekommit en anmälan, så är det väl helt OK att Gazton har agerat tycker jag, så ingen skugga över honom. Men det som jag reagerar över är de sedvanliga små fegisarna som lever sina liv under stenar och endast vågar sig fram när de får vara anonyma.

jag är övertygad om att det är socialt handikappade människor som inte vågar stå för någonting i sina rötna "små" liv som är så innehållslösa, så de sysslar med anonyma anmälningar mot folk och folks inlägg. Detta är EXAKT samma typer av människor som i kristider utvecklar sig till s.k. Quisslingar och förrädare. Och de spelar med båda sidor i smyg och det finns inte en rakryggad själ bland dessa halvblessyrer.

Om någon vill få texten till det som "togs bort" och som stred emot forumets anda, regler och användaravtal, kan ge sig tillkänna så PM;ar jag över dessa rader till Er. Ni kommer att bli förvånade över hur snäll texten är.....

legolas

Inloggad Gazton

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4678
  • Karmakvot: 13.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
Vad i hela världen var det i Legolas inlägg som fick dig Gazton att reagera så kraftigt att du censurerade inlägget?
Jag läste det tidigare i dag och jag blev inte upprörd kränkt eller illa berörd på något sätt. Som vanligt så log jag igenkännande åt Legolas iakttagelser från den Thailändska verkligheten. Men din ställning som Global moderator ger dig denna makt, det accepterar jag, men jag undrar vad det är för något som så ofta får dig att angripa Legolas? Det får mig att sakna den trevliga stämning som rådde på forumet när jag valde att vara aktiv här och inte på andra forum där stämningen var allt för rå.
I all välmening
Anubaan

Inlägget blev anmält, jag gjorde bara det som är ålagt mig som Moderator.
Det hade absolut inget personligt med Legolas att göra

Gazton

Utloggad anubaan

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 627
  • Karmakvot: 15.6%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
Inlägget blev anmält, jag gjorde bara det som är ålagt mig som Moderator.
Det hade absolut inget personligt med Legolas att göra

Gazton

Ok. jag förstår. Men vad tyckte du själv? Legolas skriver ofta målande. Men de flesta som besökt en toa vid en rastplats utefter vägen har säkert gjort samma iakttagelse. Så för min del var det helt ok.

/Anubaan

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCLXX (1.170), Thailand
2.289 svar - 67.282 visningar   

Forts. från förra kapitlet... Jag såg idag det värsta exemplet man kan se i detta sammanhang. Jag var med Yongyut på MAKRO och skulle handla. Emot oss kommer en ung kvinna i 20:års åldern med ett litet barn. Hennes ansikte var så vitt så jag trodde hon skulle dö där hon gick. Man säger ju lakansvitt, och i detta fall så var det ingen överdrift. Jag kände hur Yongyut drog och slet i mig, och då fattade jag att jag stirrbligade på henne.

Jag tittade på bägge hennes kinder, vardera kind hade 3 och 4 stora röda fläckar som såg ut som köttsår. Och det är ju de sår som så många har här i Isaan bland flickorna. Och det man ser är att dessa fläckar enbart finns på de som har vita ansikten. De som skiter i att använda dessa kemikalier i ansiktet har kvar sin vackra hy som ju thai alltid haft. Den grejen är dock på väg att dö ut för gott nu antagligen...

Till sist så handlade den sista nyheten om att nu till Olympiska spelen, så lovar Thailand att det icke kommer att bli någon mörkläggning av just olympiska spelen i TV;n. EURO 2012 – EM-fotbollen alltså, mörklades ju helt tack vare att TV-bolaget, det största här i Thailand, fullständigt sket i att betala för sig.... Men nu skall tydligen i alla fall Olympiska spelen vara OK.

För min del så är det fullständigt skitsamma. Att sitta och titta på thai-TV och höra thai-kommentatorer babbla och prata och inte fatta ett dyft, det är värdelöst, men det fattar ni va.... Så jag får väl göra som jag gjort med fotbollen, Jag får downloada, jag får hoppas bara att det finns tillräckligt med folk som är villiga att upploada tillräckligt med inspelat material......

En sak som inte är en nyhet, men väl en historia som kunde varit sann är följande tilldragelse i Paris. Lite långt ifrån Thailand, men lite variation skadar inte ibland, eller hur??

"På en servering i Paris satt en man och drack konjak. En fransk nykterhetsivrare kom fram och påpekade;
- "alkoholen dödar 2 miljoner fransmän per år!!"
Mannen höjde lugnt sitt glas mot fransmannen och sa:
- "Rör mig inte i ryggen, jag är svensk"

Ja, så kan man också se på det hela, hahaha!!! Idag, liksom många andra dagar så var ”See” över här och språkade med Yongyut. Hon verkar vara en himla ensam tjej. Hon är gift med Tony och de har 2st barn ihop, vilket är hennes sanna glädje i detta livet. Tony är ju i mina ögon i alla fall, lite av en trähäst. Lite!! Nä en stor trähäst, en av de värsta jag mött i hela mitt liv. Han är så jääkla trökig, så man fattar inte hur han fick tag i en dam överhuvudtaget.

Han är ifrån England, så han har tänder som inte är av denna värld. Han klarar knappt att hälsa när man möts, och trots att han varit inbjuden 2 ggr hit och ätit vid vårt bord och man suttit där och nästan ”förhört” honom med 1000st frågor, ja det känns fanimej som om man förhör vissa människor. Man pratar ju vid bordet, så att inte allting bara är stendött, DET är ju visset när man har folk på middag och ingen säger nåt, hahaha!!!

Nästa dag ute på gatan när man möts, så märker man att killen nästan tar omvägar för att slippa hälsa, och han vill definitivt inte prata. Ibland så låtsas killen att han inte ser en. Hans dotter. Tack och lov, umgås med Namkaeng och verkar vara opåverkad utav denne trähäst, men de har liten son på 4 år också, och den grabben är pappa upp i dagen. Tänk vad man kan se vad livet har att erbjuda redan när ungarna är 4 år gamla.

Denne söte lelle pojk, han är livrädd för allt och alla utanför familjeumgänget, och trots att han sett mig 1.251 ggr ute på gatan, så springer han åt heelvitte så fort han ser mig...... Nästan som tjejerna gjorde hemma förr i tiden när de såg mig, hahaha!!! Så denne engelsman Tony, har en utomordentligt dålig social påverkan på sina barn, han kan inte tillföra ett skit faktiskt...

Och See borde nog försöka att ta ungarna ut ifrån hemmet bra mycket oftare och träffa andra människor. Annars kommer denne lelle pojk bara att få en jääkla massa sociala problem när han blir större och skall klara sig själv stackarn.....  Forts. nästa kapitel.....

Handskak

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCLXXI, Thailand   
2.290 svar - 67.407 visningar

Forts. från förra kapitlet..... I alla fall denna thaitjej See, är en skitgo tjej, och jag tycker synd om henne, det måste ju finnas miljoner thaikillar som skulle vara bättre alternativ för henne i detta livet. Men men men tryggheten är viktig för oss människor, och jag förstår den grejen till 100%.

Hon kommer till Yongyut ofta 2 ggr per dag, och stundtals så stannar hon i flera  timmar. Och det är så man undrar, ”skall hon aldrig gå nån gång”? Men så tänker man, ”varför skall jag bry mig om det”?  Det är väl upp till Yongyut hur hon vill göra.. Så tänker man. Va fan Yongan får ju ingen gjort när hon sitter där på arslet och bara pratar med denna isolerade kvinna.

Vadå ”får inget gjort”? Är det saker månne här hemma, som man inte kan göra imorgon likabra??? Klart att det är!!! Man har svårt att släppa sitt västerländska påbrå i vissa fall. Och det är ju kanske bra det. Men vissa saker är inte alltigenom så bra med vår västerländska stil tycker jag. Livet skall också levas, och det kanske gäller att vi i väst är sämre på att balansera livet mellan plikt och nöjen. Thai å andra sidan är värdelösa kanske att balansera åt andra hållet. Där nöjen har absolut prioritet och plikt syns i en väldigt mycket mindre grad.....

See var alltså över idag igen, och det var 11.tiden, och jag skulle precis äta min lunch. Yongan hade stekt panerad firre för mig, och jag hade gjort Hollandaise-sås och till detta ris, och det är ju [¤#@@¤%] gott tycker jag!!! Ville vara snäll och gjorde en mindre tallrik till See, så hon skulle pröva min falangmat. Så lite firre, ris och på det hollandaise-sås....

Hon tog emot sade tack, och sedan tog det runt 1 timme för henne att stoppa i sig detta. Hon tog en tugga varje gång som jag gick förbi, annars stod tallriken där bara. Jag säger detta och står för det. Enligt mig, så är det ytterligt få thai, om ens någon, som när man bjuder på mat, äter denna falangmat ISTÄLLET för sin thaimat. De kan ALDRIG i hellvitte se en tallrik falangmat som ERSÄTTNING för sin thaimat just den måltiden.

För mig så är det ”stötande” faktiskt, en himla dålig stil. Men varför mäta folk härborta efter vår måttstock, man skall nog inte göra det. Barnen härhemma är de enda jag mött under 4 år som är beredda att äta min mat, ge fan i att tjöta om thaimat, diska och sedan är det klart med ätandet... Nä thai äter lite grand förklarar sedan att man nog inte skall äta för mycket, för man måste ha thaimat så man kan sova, eller så man orkar arbeta eller att man inte vill bli dålig i magen...

Man blir allt lite avundsjuk på de familjer thai-falang som flyttar till falangland, där BÄGGE parter äter till 100% varandras mat, och inget jääkla löjlande med extra-mat hit och dit!! Det verkar som om det ofta tar runt ett år för en thaitjej att anpassa sig och börja försöka ärligt att äta annan mat än deras egna barndomsmat...

Reine Hast, som ju varit här mängder av gånger och alltid kommer hit upp också och hälsar på. Han åkte ju hem sista gången för ett styvt år sedan, och man märkte att han var rejält less på allting med Thailand och hela livsstilen här. Han tyckte att det blev för mycket av det ”goda” sprit och mat!!! Och han var helt enkelt less på det sade han!! – ”jag kommer nog inte tillbaka ner till Thailand  förränn om 2 år”,  sa han när han for iväg!!!  Jasså du tyckte jag, vi får la se!!!

Reine fick dåndimpen av ren och skär leda igår hemma i Göteborg. Han hade precis kommit tillbaka ifrån en begravning därhemma, och det var ju inte vilken begravning som helst. Jag tror att jag pratat om det tidigare, men det kanske tål att upprepas. Reine var ju den som tjötade ner mig till Thailand. Och om man tar detta ifrån början, utan att skämta men berätta allvarligt.

Reine startade att åka till Thailand runt 2003, och då tillsammans med sin barndoms-kamrat. De åkte under flera år, men till slut så tog kompisens diabetes ut sin rätt ihop med allt brännvin, och han dog på sjukhuset i Phuket p.gr.a. Diabetes. Reine var görledsen, vilket är helt förstårligt. Forts. nästa kapitel...

Handskak

Utloggad Birger

• Vi är med och påverkar
  • * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 383
  • Karmakvot: 31.1%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
Jag har nu läst den text Legolas fick censurerad och jag måste säga att jag blir illa berörd. Inte av Legolas text, den var det väl inget särskilt med, utan över att moderator så lätt faller för tryck och går så långt som att censurera en text bara för att någon inte gillar den!
Censur är något i grunden ont och det bör man använda sparsamt, mycket sparsamt.
Och hur dassen i Thailand ser ut och luktar -det vet vi väl alla!

Utloggad Bond

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 694
  • Karmakvot: 44.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
Jag har nu läst den text Legolas fick censurerad och jag måste säga att jag blir illa berörd. Inte av Legolas text, den var det väl inget särskilt med, utan över att moderator så lätt faller för tryck och går så långt som att censurera en text bara för att någon inte gillar den!
Censur är något i grunden ont och det bör man använda sparsamt, mycket sparsamt.
Och hur dassen i Thailand ser ut och luktar -det vet vi väl alla!

Vad var texten?

Pm funkar.

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCLXXII, Thailand
2.293 svar - 67.592 visningar   

Forts. från förra kapitlet... Reine började ganska snart därefter att försöka få mig att följa med till Thailand, jag var helt emot det, jag hade ju alltsedan 1987 vart till Canada och åkt dit vartannat år och fiskat och träffat mina vänner där. Men Reines tjöt i styvt 2 år tog till slut ut sin rätt, och efter det att jag ”satte” en V65:a där Kontio i sista satte dit en 20;taggare, så vann jag 23.000:- och kunde inte längre säga nej till Reine och Thailand.

Vi åkte i maj 2008, och i juli så steg jag av planet ifrån Sverige och bosatte mig här i Thailandet. Reine hade i och med detta återigen förlorat en vän ”till” Thailand. Reine och jag träffades varje år flera gånger, för han flög hit 2-3 ggr per år, så kul tyckte han det var. År 2011 i december, så hade Reine med sig en annan kamrat ifrån flydda tider, och de hade skitkul nere i Jomtien.

Det visade sig dock att denne kamrat var nervsjuk och hade alltid varit nervsjuk. Men det blev värre och värre. Det är ju som min mor alltid sade – ”En gång nervsjuk – alltid nervsjuk”, menandes på att oavsett vad läkarna än gör, så kan du aldrig ta bort nerverna på en nervsjuk människa oavsett mediciner.... det ligger där latent och bara väntar.

Reine kom alltså hemifrån en begravning igår, han var rejält nere, ända tills han fick en flashback och ringde mig. Vi språkades vid, och 1 timme senare hade Reine en flygbiljett i handen, och ankommer hit till Thailand den 4 september.. Jääkligt kul för mig också. Vems begravning? Jo det var Reines polare som han tog hit ner, och fröjdade sig med, alltså den kompisen som var nervsjuk, han hade hängt sig på toaletten till familjens oerhörda sorg. Hemskt att göra på det sättet, egoistiskt....

Reine tog detta styggt han också, så jag tror att en 2 månaders Thailands-vistelse kan hjälpa honom rejält med humöret. Så nu har Reine tagit med sig 3st kamrater till Thailand och han har förlorat alla 3 i sitt sociala  liv därhemma i Sverige. 2st är döda och den 3.e flyttade iväg till Thailand. Jag får väl vara glad att det var just jag som flyttade, och inte en av de 2 som dog då!!!

Nu till mer glada saker, i min fagra ålder så vill man ju inte ha för mycket tråkiga saker att handskas med varje dag. Nu är det söndag, och det är den 15 juli 2012, Jag har precis kommit hem igen efter att ha varit på Big C och handlat på mig en Gilbeys Gin som ju är kanongo att dricka och den kostar endast 320 baht, alltså styvt SEK: 70:-.

Glimten66 kommer ju hit imorgon innan vi skall sticka ner till Siam River Resort och träffa ledarn och Lars där. Så jag gör som förra året. När Glimten parkerar sin motorcykel på utsidan, då får han sin GT redan innan han har stigit av motorcykeln, det brukar vara populärt för den tatuerade kompisen man har.

Vi träffades alla nere på Siam River, det blev aldrig nåt sammanträffande härhemma hos oss, men det gör inget. Vi åkte ner och där var ledarn, Lars och Glimten66 med sina fruar, Lars fru agerade blodgivare denna dag, så henne fick vi inte nöjet att träffa. I alla fall mycket trevliga gentlemen hela högen, och faktiskt om man nu vågar säga det, så är i alla fall min personliga uppfattning att oftast så är folk ännu mer till sin fördel i verkliga livet än den uppfattning man får om dom oftast på nåt forum eller ute på internet.

Jag satt på poolkanten med gubbsen med en GT i handen, och plötsligt så brände det till som fan på höger underarm. Jag tittade dit i tron att någon rökte och råkade bränna mig. Jag fick se bara i ögonvrån nåt med vingar som flaxade iväg, kanske med ett hånleende på läpparna tror jag. Det var en insekt av något slag som hade stuckit mig.

Jag drog ut taggen med fingret och sedan tänkte jag inte mer på saken, för det brännande försvann efter en kvart ungefär. Ända fram tills imorse, jag satt nere vid datorn, och DÅ började det klia så ända in i ”Brännö Brygga”. Jag kliade tillbaka och det tog 5 sekunder så började hyn att höjas och en svullnad modell pingpongboll började ta form. Forts. nästa kapitel....

Handskak

legolas

• Gäst
Vad var texten?

Pm funkar.

Jag har PM;at dig texten Bond...

MVH - legolas

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCLXXIII, Thailand   
2.295 svar - 67.744 visningar

Forts. från förra kapitlet....Men va [f n] e detta nu då..... Jag gick ut till Yongan, som naturligtvis kallade mig baby trots att jag i stort sett låg för döden stungen av en av de giftigaste insekterna i Thailand. DET är något som alla kvinnor är lika med oavsett vilken kultur de kommer ifrån. De är så jääkla duktiga och skall minimera våra manliga smärtor och reducera ner dom till i stort sett ingenting.

Och allting skall jämföras med en sådan bagatell som att pluppa ut ett stackars halvt medvetslöst köttstycke på maximalt 3 kilo, som de sedan kallar för en baby. DET är bagateller, de håller ju för [¤#@@¤%] på i 9 månader och förbereder den ”utförseln”, ”exporten” eller ”utforcerandet” ur ett hål som är större än ”Manhattan” flera gånger. Nä här blev man livsfarligt stungen av denna stygga insekt,  och Yongan nästan flabbade.....

Hon hämtade en tub med någonting, och 20 minuter senare så hade bubblan försvunnit och allt såg normalt ut igen, OK det var ju bra, men tänk så nära döden man faktiskt var, och ingen brydde sig.... Jag känner mig stundtals ignorerad, förbisedd och folk struntar i mina manliga besvär...

Igår kväll så hade vi hem Glimten66 med fru ”Ket” på middag och gott tjöt med inslag av ytterst lite brännvin och öl.... Det var kul att snacka med Glimten, och tiden rullade på snabbt. Vi sade sedan adjö, och vi skall idag tisdag ses igen kl. 11.30 på Tesco Lotus för lunch......

Dagen idag tisdag 17 juli 2012 gick snabbt till ända och den blev som planerad, vi träffades för lunch på T Lotus, sedan till Siam River och bada lite och dricka 2st Baccardi Breeze på man. Glimten och jag stack sedan ensamma utan madammer ner till supermarket mitt i Chaiyaphum, och så fick Glimten visa mig hur fläskkotlett-kött ser ut, har inte ej susning faktiskt.

Vet att det är gris, men kan inte förklara för thai vad en fläskkotlett är för något exotiskt.. han pekade snabbt ut en köttabit som låg där mitt i flugsvärmen, och när de skar bort fett ifrån den, så vägde den 2,6 kilo, och kostnaden för den blev 310 baht.

Vi åkte sedan hem och återträffades på nattmarknaden och käkade en avskeds-middag där. Jag och Glimten käkade en gris-steak med P.frittes och sallad och klämde en stor LEO med is...... notan gick på hela 210 baht för oss bägge, alltså 23:- per gubbe.....

Vill passa på och tacka gubbsen som kom hit och hälsade på mig och Yongyut, det värmde i hjärtat. Ledarn visade sig vara en helt annan typ av människa än jag hade väntat mig, En riktig spelevink i vissa lägen, och därför älskad av mig hjärtligt.... Lappfan Lars ifrån Khreng Khro var supernice och smälte in hur lätt som helst bland oss andra idioter..... ja Glimten han är ju som han är, och han är mer som modell-lera, han formar sig efter alla sällskap och passar in överallt, skitgo kille. Så välkomna till mig äro de alla 3 utan minsta blinkning!!!

Nu blir det till att vila upp sig och ladda om för nästa besök. På tur står ”Liverpool”, och det skall bli kul att träffa den killen för första gången. Yongyut har ju undrat nu sedan länge hur jag kan ha så himla många kompisar, och i alla dessa varierande åldrar. Hon har ju sagt ifrån att det blir lite mycket ibland med besök ifrån folk som vi inte ens känner utan kommer ifrån internet...

Jag håller inte med, jag tycker det är skitkul med alla besök, så därför så ljuger jag för henne, och säger att alla besök som kommer hit är mina kompisar hemifrån Sverige, från fotbollen i första hand och musikeriet i andra hand, och inga mer vänner ifrån internet kommer hit mer, och det funkar bra. Nu är alla lyckliga, hahahaha!!!

Hörde en go historia idag, den gick;  En äldre man (pensionär) körde bil ute på motorvägen ner mot Varberg. Hans telefon ringde. Det tog ju en liten stund för honom att hitta telefonen, han hatade ju alla dessa nymodigheter, och dessutom så var han lite glömsk och hade svårt att komma ihåg alla nymodigheter på densamma.

I alla fall han fann den till slut, och det var hans fru som ringde och varande honom att hon hade hört på radion att det var 1 bil som körde åt ”fel håll”, -  ”så ta det försiktigt älskling”, säger hon. Fan sade hennes man –  ”1 bil, det är ju hundratals....”

Och med detta så stänger vi detta kapitel......

Handskak
www.glegolo.bloggspace.se

Utloggad kjell.t

• * * * * *
  • Antal inlägg: 779
  • Karmakvot: 6.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
 :wai: :wai: :wai:
Bra svensk historia men i thailand är det ju vardagsmat, möter många på fel sida

legolas

• Gäst
:wai: :wai: :wai:
Bra svensk historia men i thailand är det ju vardagsmat, möter många på fel sida

javisst... Man kan ju bli sur för mindre. Och dessutom så blir det helt plötsligt p"högertrafik" när man kommer där körande i godan ro och får möte med en Thai. jag brukar numera ofta stanna helt och hållet, och stå där och trycka i vänsterkanten och tvinga den mötande thai att möta trafiken själv... alltså göra så det blir vänstertrafik ÄVEN ute i cykelfilen.....

legolas

legolas

• Gäst
Chaiyaphum MCLXXIV, Thailand
2.298 svar - 67.912 visningar   

Nästa resa vi skall göra blir troligtvis redan i augusti och det blir hem till Anubaan, och deras hem i Phitsanulok styvt 25 mil härifrån. Men med bussen så funkar det OK, och tar väl kanske runt 4-5 timmar antar jag. De var ju härhemma senast förra året, och det är vår tur nu att betala tillbaka i form av ett returbesök i deras hem då..

En annan sak som jag tänkte på, och som jag har blivit himla ”trött” på är alla dessa människor som avhandlar ämnet VISA och uppehållstillstånd här i Thailand. Jag tycker det är helt OK när man frågar eller undrar över något, det är bara bra, för man skall just fråga för att få svar och lösning på sin egna situation.

Jag kommer ihåg mig själv när jag kom hit till Thailand och bosatte mig, och visste inte ett endaste dyft hur det funkade. Jag kommer ihåg hur orolig och  rädd jag var att det skulle gå åt helvitte med allting. Rädd att plötsligt Immigration skulle säga att nu får du åka härifrån tillbaka hem till Sverige igen, bye bye!!!

Det fanns hela tiden folk runt omkring ute på de olika forumen och ute på internet som så gärna bistod med goda råd, och de ”visste” minsann hur detta funkade. Jag upptäckte ganska snabbt faktiskt att det handlade ofta ofta ofta om människor som bara babblade och inte visste ett skit. De öppnade hellre käften först INNAN de hade tagit reda på fakta.

Ofta fick jag av dom ”sanningar” som egentligen bara var rykten, osanningar och skitprat ifrån halvfulla andra falanger. När till slut en gubbe, norrman, som hette Gunnar här i Chaiyaphum 2008 talade om för mig att jag skulle köra med VISA-Run som han gjorde. Alltså åka ner till Bangkok, fixa bekräftelse på min inkomst, sätta mig på en buss som ett företag bistod med för en ”ringa” penning,,,hahaha flera tusen baht extra.... och sedan åka till utlandet......

I detta fall så skulle de ta mig till nån gränsstad mellan Thailand och Kambodja, där skulle jag gå över gränsen, och sedan komma tillbaka och få 1 månads uppehållstillstånd. Jasså sade jag till norrmannen, så detta skall upprepas då var 3:e månad, javisst säger idioten. Jag som inte visste något alls, förstod ju direkt att detta inte var rätt.

Och desutom så tänkte inte jag under hela mitt liv åka till utlandet var 3:e månad, betala flera tusen baht, åka med bussen styvt 180 mil och det skulle ta i stort sett 3 dagar......hahaha den gubben måste ha varit en idiot. Jag gjorde då den sak som var det smartaste. Jag mailade ned till Svenska Ambassaden, och fick direkt ett svars-mail ifrån en gubbe som hette Kåreby där.

Och han förklarade på ett enkelt sätt hur det funkade, och hur jag skulle göra. Och det var skitenkelt att skaffa sig ett 1:årigt retirement uppehållstillstånd, där jag bara var 3.e månad behövde bekräfta min adress för immigration. All tyngd föll av mina axlar, jag förklarade för norrmannen. Men han var ju Kalle Duktig och lyssnade inte alls på mig, utan han höll fast vid sitt. Gör som du vill sade jag.

Jag  har sedan inte sett den killen på 4 år, förränn jag träffade honom på natt-marknaden för 2 månader sedan, och sedan under min cykeltur när jag passerade av en tillfällighet hans hus här i Chaiyaphum. Jag satte mig och språkade med honom. Han körde samma stil som förut, trots att han var i stort sett tandlös i käften, och såg allmänt luggsleten ut, så berättade han att hans pension var över 100.000 baht, och hans hus snart var färdigbetalt, och hans pick up-bil var betald redan.

Sedan så frågade jag honom om han fortfarande körde med sina VISA-RUNS. Nä, då sade han precis som om man var en idiot, att VISA-RUNS, nä det är bara för losers..... jag har ett Giftemåls-VISA..... jasså sade jag till killen, varför kör du inte på ett enkelt Retirement-uppehållstillstånd, det är ju 100 ggr enklare ju......

Nä jag har det bästa sade han, ocvh ville inte lyssna alls. Jag skiter i vilket faktiskt, låt killen göra som han vill. Han vill verkligen inte lära sig, och vill verkligen inte veta. Så han får sitta där,  jag bryr mig icke alls... Forts. nästa kapitel.....

Handskak

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"  Sida: 115
QR Streckod, länk till ämnet ""legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill" Sida: 115"

Din lokala tid: 08:50