Författare Ämne: "legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"  (läst 156169 gånger)

1 Medlem och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 10848
  • Karmakvot: 9.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
  • Prärien // Nong Nasaeng
Chaiyaphum V - 26-27.9.2008

Hejsan, idag skall jag berätta lite grand om skolan... och min uppfattning om det lilla jag vet!! Min erfarenhet sträcker sig alltså till att jag skjutsar 2 ungar till skolan varje dag (fram och åter) Om jag börjar med  den lite större (Soda-8 år), så ser jag varje dag när de kommer till skolan att de Vid ingången till skol-området ställer sig i givakt och med knäppta händer och böjt huvud hälsar på sin lärare. Detta sker även alltid när de lämnar skolan efter dagens slut.

Lärarna står där vid grinden och väntar på ungarnas givakt+hälsning!! Min undran blir då... är det här man grundlägger den stora respekt som verkligen finns här för vuxna. Själva starten på respekten sker hemma, det vet jag, Jag har inte ännu sett en enda unge sätta sig upp emot någon vuxen, vare sig föräldrar, grannar eller annat löst folk.

För den lilla (Nongkäng – 6 år) som går i någon typ av förskola är det precis samma sak, alla små Hälsar på sin lärare med den största respekt. Jag har sett förskolan jobba lite... där sitter ungarna som tända ljus vid sina taskiga bord, på golvet sitter de dessutom.. alla är dock nöjda och belåtna

Och framförallt vana vid standarden. Här finns absolut inga ”kulor” kvar till i stort sett någonting extra. Varken för vägar, skolor eller annan allmänservice. Sjuk-vården däremot fungerar skitbra utan tvekan. Om det sedan är pamparna som snor pengarna vet jag inte, men det är väl ganska vanligt på dessa breddgrader antar jag!!

Nu under översvämningen, så var ju i stort sett alla skolor stängda... men jag har noterat redan tidigare, att de gärna lägger ner verksamheten, så fort som det börjar att regna... får faktiskt En känsla av ointresse... man tycker, va fasen om regn är ett problem-fixa det då..... Jag har varit med om, de 3 månader jag har varit här, redan 6-7 dagar inställda, och då har det inte ens varit regnperiod...
På tal om skolan, talade idag med den lillas engelskalärarinna.. vafalls!!! Lärarinna.... hon kunde fasen inte ett jota engelska utan stod och gapade på thai till mig, och jag svarade på svengelska.. Jag blev så sur att jag puttade in lite svenska ord..

På tal om det, när jag blir irriterad då gnäller-skäller-gapar jag på svenska.. ett himla bra språk att skälla på måste jag säga.. man får fram nyanserna i svordomarna så fint, eller hur, och DESSUTOM, det är enda chansen att få en Thai Att hålla klaffen och lyssna, bra ide va??

Nu 26.9. fick jag reda på vad lärarinnan sade till mig igår när jag hämtade Nongkäng. Jo det visade sig att hon var sjuk och hade inte kunnat härja runt som vanligt i skolan, det är väl hennes bror som har smittat henne, han var sjuk för ett par dagar sedan. Jo hör här.

Lärarinnan meddelar då hemmet att Nonkäng är sjuk, men eftersom de skall ha prov längre fram om 3 veckor nånting, så kan INTE Nonkäng stanna hemma, hon måste komma till skolan, och som de säger på klingande franska ”not stop learn”. Detta innebär trots mina protester nu på morgonen och efter en febrig natt för tösen, att de skyfflar iväg henne till skolan för den [j vla] lärarinnan har lovat att ta hand om henne, jädra idioter.

Två andra saker som jag fick
lära mig för 30 år sedan när min dotter var liten och febrig;
-   vid feber, försök att få ned febern , gärna glass
-   det bästa är i utgångsläget att man skall försöka att få kroppen att bekämpa sjukdomen själv utan medicin i tid och otid, jag talar nu om enkla förkylningar inget annat!!

Allt detta är lönlöst i Thailand, Läkarna säger rent ut (detta vet jag till 100%) att man INTE skall ge barnen kallt t.ex. glass. Plus att stollarna då beivrar filtar och värmer upp barnen ännu mer i den redan så starka hettan i huset.
Detta scenario var legio för 57 år sedan när jag var liten, ni vet; nylonstrumpa runt halsen, instängd i ett kvavt varmt rum och te och honung. Sedan levde bakterierna runt som [f n], men ojoj va starka vi blev ändå, de som överlevde alltså!! Körde i alla fall iväg Nonkäng till skolan nu på morgonen så får vi se om lärarinnan ringer under dagen????

Kan också berätta att på hemvägen ifrån skolan nu på morgonen så fanns där 2 chanser att råka ut för den där olyckan som jag nämnt i tidigare skildringar. Den  ena var att, jag kör i godan ro, men vaksam, och plötsligt en stillastående bil, inga problem, tills gubben plötsligt öppnar billdörren, alltså skiter fullständigt i mig!! Man e ju från Göteborg, så lite vaksam är man ju, jag hann veja!!!

Nästa grej 2 minuter senare, Kör Nong Road fram i 40 cirka, vid en utfart kommer i full sula en mamma med 2 barn på sin vespa, skiter i allt kör bara rakt ut. Jag skrek då till henne på ren Göteborgska; ” va fan sketkärring, va håller du på med”!!  Jag tror hon fattade!! Hehehe...

Har varit på sjukhuset idag fredag 27.9., sjutton också, jag måste säga att det är kanon detta med deras sjukvård. Vi har ju berört detta tidigare. T.ex. på alla deras mängder av olika kliniker man kan gå till, så debiterar de bara om de åtgärdar något. Säger läkaren till dig att detta är bra om en vecka, och skickar hem dig så tar han inte betalt alls.

Men idag var jag på sjukhuset och kollade en grej (söderut), och de tar allt betalt, men inte de mängder alls som vi med vår billiga sjukvård gör hemma i Sverige. Jag blev åtgärdad av doktorn, Och fick med mig hem medicin för egenvård. Dessutom så hjälpte han mig med att ta fram ersättningsmediciner för mitt blodtryck. De svenska börjar ta slut. Det visade sig  att när krutlukten lagt sig, att kostnaden blev allt som allt 1.500 BAT = SEK: 300:- och då fick jag ut också 1 månads förtäring av min blodtrycksmedicin (2 sorter).

Till detta vill jag säga att allt som allt tidmässigt så tog hela denna behandling från det jag kom, till jag lämnade sjukhuset cirka 40 minuter. Även den första och andra gången på sjukhuset tog det lika kort tid, fantastiskt va???? Skall ut och fiska imorgon, men här är det jävligt kass att fiska, det handlar bara om ena pölar och de fiskar så här:

De har någon slags meckapär där man knådar fast en degig, geggig massa, man gömmer lilla kroken däri.. men ni skulle se mig feska.. degklumpen far iväg över hela pölen när jag kastar och kroken hamnar blank och fin i vattnet till alla närvarande fiskars stora glädje... inte ett jädra napp.

Har jag fått med denna metod! Nä jag skall imorgon pröva med att få det att funka med meta, problemet är bara att det är så himla jobbigt med deras s.k. jord. Det är en stenhård massa, rödaktig till färgen, och jag kommer inte ens ner ordentligt för att hitta mask. Och dessutom finns det nog inte några, Thaiarna har nog käkat upp dem!! Jag får väl agna med annan småfisk på nåt sätt.. men sköj skall det bli... jag tar vår vespa dit 1,5 mil, en kul körning i sommarvärmen.

Idag 27.9 lördag, så har jag varit och fiskat. Faktiskt ganska kul... Jag lyckades greja till det så jag kunde meta lite grand. Var hos en killes egna lilla pöl där han hade inplanterad egen fisk. De var sketsmå, men jag lyckades få hem en firre på drygt kilot i alla fall till Thaiarna stora glädje.. En olycka hände ju naturligtvis och nä nä nä.. jag var inte inblandad (tycker jag)....

Jag stod och metade,  hundjäkeln som killen hade, yrade omkring runt benen, och jag kände ganska snabbt när det började att dra i linan, kollade... javisst hunden hade så smått börjat trassla in sig i linan. Vis av detta, så släppte jag fort som ögat (kroken ni vet..).. Hunden rörde sig några meter med linan, en hjälpsam Thai började jaga hundfan, som livrädd stack... med linan runt kroppen och till min stora glädje en ganska hyggligt stor fisk på kroken, firren flög bokstavligen upp på land, och hängde med jycken i hans flykt.

Nu ville gärna hela högen av Thai börja jaga hunden, han hade ju middagsmat efter sig.. Till slut fastande hunden runt ett träd och thaiarna fick tag i honom. Jag fick tillbaka mina grejor efter en stund, kollade och fann att linan hade gått av och de hade knytit ihop den.

Vid mitt första metförsök därefter fick jag napp direkt, när jag skulle dra upp firren gick den mesiga knuten upp, och firre försvann i djupet med flötet,,,, sketsköj... efter cirka 10 minuter flöt flötet upp igen alldeles bredvid mig, och jag kunde hala in en tröttkörd liten fisk.käckt sätt att fiska på va??
Hör av mig strax igen om intresse finns - kapitel V är under arbete...

www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Transporten till Thailand är viktig, varför inte gå till källan efter vatten!!!

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
  • Antal inlägg: 2313
  • Karmakvot: 7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • ARCHA Beer & Fotboll
 :wai:

Legloas!

Tack för en jädra kul läsning, man behöver inte bo i Chaiyphum för att uppleva samma känsla...
Den verkar vara likadan över hela Thailand ;D :D ;D

M.v.h. BerraMuk

Ps.
Morsan, lärde mig och göra metdeg, 1-2cl vatten i glas, lite röd(1-2 droppar)karamellfärg i vattnet, skopa ner lite mjöl blanda till smidig deg som inte fastnar(lägg färdiga degen i plastpåse, så den inte torkar ut), på fiskestället så rullar man degen till en liten klump el. maskform och fäster på kroken, funkar kanon...
                                                                                                                              Ds.
« Senast ändrad: 2011-01-15, 07:25 av muktwee »
# FIN. Hangö/SVE. Sthlm/THA. Chonburi, Chonburi city #

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Tack för tipset Muktwee... Skall försöka så...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad Gazton

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4629
  • Karmakvot: 13.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Smauland. och alla öppna barer i LOS
Tjena Legolas.. ursäckta att jag inte kommenterat  i denna tråden innan :)

Jag har ju insyn i ditt liv sedan tidigare.. kul att du delar med dig till alla andra här ; :wai:
Some people are alive only because it's illegal to kill them

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *

Chaiyaphum VI, Thailand

Idag lördag den 3.10.2008, fick just reda på att man trots allt måste stämpla sitt pass var 3:e månad på Immigration Office. Alltså senast den 8 december måste jag göra detta.
Positivt i kråksången är väl då att jag slipper åka till Bangkok för att göra detta. Enligt uppgift så skall det finnas närmast här ett i Khorat , 10 mil härifrån. Inte så himla blodigt Trots allt. Får nog ändå kolla detta, så man inte gör något fel!!

Fick för 2 veckor sedan känning av njurgrus igen, detta brukar komma en gång per år. Och jag har lärt mig av en läkare att ta t.ex. kvällen och dricka kallt vatten i stora mängder oupphörligt, till slut dricker man, och springer och pinkar var 3-5 minut... varje gång har detta funkat och jag har fått ut gruset. Det gick bra denna gång också.

Men nu igår så fick jag känning igen, och det var en mer molande smärta, så vi gick till sjukan Idag lördag. De tog plåtar och pinkeprov och jag skall dit igen nästa fredag för de upptäckte lite blod i urinen. Detta är ju normalt när man har njurgrus, så ingen fara. Vi får se ”sa blinda Sara”!!

Nu har den där engelska-undervisningen tagit rejäl fart, är i dagsläget uppe i 16st ungar och 3 vuxna!! Jag har ockuperat nästan hela veckan; mån, tis,ons,tors och fredag kl. 17-18.00 samt Kl. 18-19.00 , jag har dessutom lovat att stå till tjänst på söndagarna. Men sagt ifrån att lördag skall vara min lediga dag!!!
Fasen va svårt det är att vara lärare för de där yngre sakerna 4-6 år. De flesta av dem är helt Okoncentrerade och det är ett litet [¤#@@¤%] att få dem att göra nåt vettigt. Som tur är så säger Mammorna till dessa, att vi kan ta det väldigt långsamt, det gör inget att de inte kan sitta still.

OK tänker man till slut när yrkesstoltheten sinat... jag tar pengarna då.... Däremot så är det görkul att lära ut till 8 år och uppåt.. no problem!!
Förresten!! Om någon av Er har ideér om utbildning, säg gärna till mig, och då gärna vad det gäller de där yngsta 4-6 år... Har någon kunskap om hur jag skulle kunna hitta på nätet nedladdnings-bara DVD movies kanske cartoons o.dyl. då på engelska, de skulle kunna hjälpa mig!! Återkom mer än gärna!!!

Sitter precis nu kl. 20.15 och jäser framför datorn, vi har varit på stormarknaden som så många gånger förr och ätit den där sketgoa kycklingen på pinne som man dippar i en kanongo sås, och till det deras inlagda cucumber, förlåt gurka!!!  Så nu är man mätt och belåten... inte en blomsterskjälk har jag ätit idag hurra!!!
En sak som jag noterade redan när jag kom hit, och som blivit mer och mer solklart är att thailänderna och vi i mångt och mycket är rena avbilder av varandra.

Jag har sett mörka kopior av t.ex. Lasse Claesson (ordf. I Jitex), Rune Hägg (Askimsprofil-för Er som bott ett tag i Askim), Göran Johansson (Politiker) Torbjörn Nilsson (fotbollsspelare) och igår, tror jag det var, så toppades Allt detta av att jag fick se en mörk variant av Claes Gustafsson (Gabbis farsa), det var urkul att se denne herre stoltsera runt här i Chaiyaphum, kanske detta var en halvbror till Claes, eller så var väl mina ögon lite ”färgade”!!!

Däremot skall det sägas så har jag inte sett, eller reagerat över, någon likhet mellan kvinnorna Jag känner hemma i Sverige och här... det är alldeles för stor skillnad, eller så ser jag allt med typiska ”killögon”.
Alfamodern, hon med det hemska käket ni vet, har inte varit här stadigt på ett tag nu... de har kor som hon tar hand om hos Yongyuts syster ute på landet, och jag tror modern trivs bra därute, hon kommer ju ifrån landet och vill hellre sitta på golvet än i stol, hon sover 100ggr hellre på golvet än i sängen...

Det var ju skitsurt när man i början skulle vara bussig, och köpte säng till henne, en stor jädra dubbelhistoria. Hon sov i den kanske de två första nätterna sedan så såg man henne ligga bredvid sängen på golvet.... Nu gjorde ju inte detta något, för sängen  delades av henne och de två barnen (6 och åtta år gamla), de barnen sover ju gott i denna säng nu!!

Vi har haft en del smärre diskussitioner om trädgården igen... jag har ledsnat att se Thailändarnas jädra taskiga inställning till att ha fint omkring sig, de är ena lata typer de flesta av dem. Det är precis som Yongyut sade en gång. De jobbar inte för att få semester, de jobbar för att kunna äta. Så när käket är ”i hamn”, då lägger de locket på allting, och lägger ner all verksamhet som har med kroppslig rörelse att göra.

Modern här har ju dominerat fullständigt innan jag kom, och satt sin prägel på de mesta. Trädgården speciellt!! Hon kör ju sitt race med att plantera såna saker som de kan stoppa i sig.. och där finns en jädra massa olika arter, alla bara nedstuckna i jorden, och över allt detta dominerar 3st HIMLA stora bananträd, det skall sägas att trädgården är skitliten, så egentligen skall där inte finns ett enda träd.

Dessutom så finns det 3st något mindre träd, men dock stora himla träd, som de får frukten till sin äckliga ”tampoja pock pock”, den maträtten smakar skit och luktar bajs!!! De växter som modern petar ner i skuggan av dessa monster till träd, ser ju aldrig dagens ljus, och det är allt en vacker syn när 65% av växterna är gula av röta i skuggan och blötan.

Äntligen i dag, så började Yongyut att fixa därute och ta bort en massa skit, jag har legat på henne Jättelänge nu, om det där ni vet med falangträdgårdar och thai-trädgårdar, och hur viktigt jag tycker att det är med en vacker trädgård. Jag har ju kört med poesi och gu vet allt...

Ni vet ”trädgården är smycket vi visar utomstående som passerar, och de värderar vår familj efter hur vi sköter om trädgården” , egentligen är ju detta himla bra sagt, eller hur!! Jag tror Yongyut har fattat galoppen nu när modern inte är här så mycket längre... skitkul, då kan ju jag röja med den biten ett tag!! Hurra!!!
Vi kanske hörs då i kapitel 7............

www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
  • Antal inlägg: 5654
  • Runhällen/BanPhe/Hat Mae Rumphung
God morgon.
Fan vet förresten. 0gr och en massa snö som jag inte vet var jag ska göra av.
Ville bara tala om att jag kom till sidan 2 innan det stod 5 katter runt mej och funderade på vad jag gjorde uppe när skålarna var tomma.
Fan du skull kunna bli krönikör, mycket bra skrivet.
Sitter och lurar på, du har trots allt ett litet förspång, har en dam som talar språket. Det är det som jag fundrar mest på. Kontak med myndigheter osv. Har hittat några kurser i Thai här hemma, tänkte testa nån av dom det kan ju aldrig skada-
Vi hörs Rolf
Du måste våga ta andra steget,annars blir du stående på ett ben.

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
God morgon Rolfove!!

tack! jösses va jag är glad att ha kommit ifrån reumatism-vädret därhemma i Götet. Sommaren är visserligen underbar i mina ögon, men de 3 andra årstiderna är värdelösa tycker jag. tacka vet jag sandal-årstider,,,,,'

Här är också visserligen kallt nu, kanske 12-13 grader på natten, och dagtid så rör det sig runt 22-23 grader. Vilket ju tycks kallt när man utsatt sin kropp för 43-44 grader i fleramånader innan regnsäsongen var här.

Rolf, jag vet ju inte så mycket om dig, det låter som om du kanske har en icke-thai-fru, kanske svenska... och du funderar på språket... Ja du det är ett JÄTTEHINDER att inte kunna språka... Jag ser ju en den ena och än den andra som inte ens kan räkna på thai och har bott härnere i flera flera år!!!

Det är faktiskt jobbigt med språk när man kommit upp lite grand i ålder, jag trodde inte riktigt på det när jag hörde alla ajndra säga att när man blir gammal så lär man så himla mycket saktare...

jag vet inte om just det stämmer, men när man blir äldre så tappar man motivationen att lära mer, och DET är väl DET som är problemet då... jag har bott härnere 3 år och har ingen lust längre att lära mig språka flytande thai och absiolut ingen lust alls att lära mig skriva och läsa THAI.

Därempot Rolf, så försöker jag lära mig nya ord vareviga dag, och det gör jag via daglig kontakt med språket via min fru och invånarna här som lärt känna igen mig. Men hua va sakta det går.... men räkna, klockan, veckodagar, färger månader kan jag, så det räcker ju en god bit.

MVH
Gregor
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad Gazton

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4629
  • Karmakvot: 13.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Smauland. och alla öppna barer i LOS
Jag tror och hoppas att språket inte ställer till det för mycket för dig  rolfove med fru.
När ni väl flyttat dit kommer ni säkert att skaffa goda vänner på Thai-mark, som ser till att ni får den bästa hjälp och tips som tänkas kan.
Some people are alive only because it's illegal to kill them

Utloggad Rolf

• STAFF
Hej ingen
Nu har man röjt undan snön från gårdsplanen så att det kan få töa lite. Jag hittade en liten grund kurs i vardags Thai som Medborgarskolan håller. Den tänker jag gå för att se om de är lönt att försöka banka in nåt i en 62årig skalle. Tom.frun tyckte det kunde va kul.
Men fan vad rörigt det blir när man börjar tänka på hur man ska genomföra en flytt, trots att det inte kommer att ske i morgon. Vad ska man ta med och vbad säljer man och köper nytt. Phu men kul ska det bli.
mvh Rolf

Utloggad Wanpen

• Antal inlägg: 1600
  • Karmakvot: 1.9%
  • Norrköping/Ubon Ratchathani
Hej rolfove

När har du tänkt flytta, och var hamnar man då
Bengt heter jag som skriver, ผมรักทุกๆคน

Utloggad Rolf

• STAFF
Hej
Planen är innom två år frugan har redan gått i pension och jag om 2år.
Vi får väl se hur det hela utvecklar sej. Jo jag har tänkt mej runt Rayong trakterna..
Verkar var ett ställe som jag kan trivas med, som det ser ut i dag. Har varir runt i landet på ett anntal semestrar alla ställen har väl sina plus och minus.
Rolf

Utloggad Wanpen

Jag har oxå varit i Rayong, var ett
bra ställe, mycket nybyggda hus,
har du tänkt bygga nytt

helgonet

• Gäst
Bra skrivet Legolas och en intressant berättelse som jag finner många liknelser i....
De intressanta är också att Jeabs bästa vän bor där uppe i Chaiyaphum så jag har vart där tidigare faktiskt och vi ska upp dit igen i April och hälsa på..!!!

Utloggad Rolf

• STAFF
Nä helst vill jag ha ett som är några år, men det kan vara bekymmer har jag förstått om tomten är friköpt. Jag har inte tummen mitt i handen så efter vad jag sett på nätet blir det till att göra om innomhus på de flesta kåkar.
Vi får se vad det landar. Tror att köpa huset och arrendera marken är vad som jag får göra. Vill helst slippa bo i svensk byar med gemensam pool.
Rolf

Utloggad Gavven

• *
  • **
  • Antal inlägg: 1
Tjena på dig! Gött jobbat!
Fråga, har du bara adress i Thailand nu? Kan du  ha kvar bankkontot i Sverige i sådana fall?
Kan du med ditt svenska medlemskap utnyttja sjukvården i Sverige när du besöker släktingar?

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Tjena på dig! Gött jobbat!
Fråga, har du bara adress i Thailand nu? Kan du  ha kvar bankkontot i Sverige i sådana fall?
Kan du med ditt svenska medlemskap utnyttja sjukvården i Sverige när du besöker släktingar?

Jag är svensk medborgare. jag är utskriven ifrån Sverige, vilket då ger en lägre inkomstskatt (25%). jag är gift här och hemma i Sverige, och jag och frun vi äger ett hus.
Jag har en s.k. "gul book" (Tambien baan) vilken bevisar min adress. jag är alltså folkbokförd här i och med det.

Bankkontot och dess begränsningar känner jag icke till, men jag är bombsäker att så länge som jag är svensk medborgare, så länge kan jag definitivt behålla mitt bankkonto hemma i Sverige i alla fall.

Jag är utskriven ifrån Sverige, vilket betyder att jag också är utskriven ifrån det svenska försäkringssystemet. Så NEJ, jag får betala för mig om jag vill nyttja systemet hemma i Sverige. Dock vid kris, så kan jag åka hem, sedan tar det 1 dag kanske att bli återinskriven igen i Sverige ocjh då får jag tillgång till sjukvården igen.
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Chaiyaphum VII

Måndag 6 oktober 2008 - Javisst, här har vi ett uppfriskande nytt kapitel i Dr. Livingstones liv,  skillnaden är väl Då möjligtvis att denne senare Dr. Livingstone antagligen kommer att stanna i sitt ”Afrika”, han undanber sig några reportrar som hämtar hem honom till Sverige!! Eller var det så att även den tidigare Dr. Livingstone ville stanna i Afrika, han kanske rent av dog där.... I alla fall , har noterat;

Nämnt tidigare tror jag om Thaiarnas egendomliga sätt att säga hejdå på, eller snarare bristen på hejdå.. Det kom till mitt medvetande nu imorse igen, eftersom jag till min stora glädje har fått samtliga denna familj (naturligtvis med undantag för modern då - hon skiter i allt nytt) att säga till när de går, och också säga hejdå. Nu funkar det kanonbra, jag sticker iväg på morgonen med 2 barn till skolan, och självmant så tas det adjö med puss på kinden och ett hederligt svenskt hejdå..  (hehe).

När Yongyut drar iväg på nåt ärende så tas det adjö, men det krävdes starka tag innan detta funkade.. I början så stack hon ju bara som thailändare brukar göra, och jag hade inte en susning om varthän folket tagit vägen. I bland kunde jag finna huset helt tomt när jag kom ut ur mitt datorrum..

Man blev ju [¤#@@¤%]... dessutom hade man inga nycklar kunde ju då inte själv sticka iväg och låsa efter mig... Då gjorde jag som så 2 gånger (det räckte) att jag bara tog min cykel och stack iväg, första gången var jag borta dom där 3 timmarna när jag brände mina händer, och det blev ett herrans liv när jag kom hem, de trodde  väl jag stuckit till Sverige antagligen.

Jag förklarade för dem att jag INTE tolererade att de bara stack utan att säga till, för då skulle jag göra exakt likadant. Efter detta hände det bara en gång till, och jag stack... säkert 2 timmar... men sedan har det varit lugnt. Alla säger till så fint, och jag är riktigt stolt över deras uppförande.

I samma anda är ju deras telefonerande, jag kanske har berört detta tidigare också.... I alla fall de kan sitta och prata, och då gärna i timmar.. no problem.. fasen va mycket de har att prata om. Plötsligt så dyker kanske jag upp i rummet där de sitter och pratar i telefon, och plötsligt inom en Microsekund utan ett jädra ord, så lägger de plötsligt på luren bara.

Nu trodde ju jag i början att detta hade med mig att göra. Men nä fasen! Detta sker hela tiden utav alla.. de pratar med kamrater. Mammor, pappor, syskon eller vem som helst... pang lägg på luren bara.. de har inget som helst telefonvett utvecklat här.. kanske detta har ett samband med bristen på att ”ta adjö-vett”???  Vad vet jag....

I morse hamnade jag bakom en lastbil med flaket fullt utav arbetare. Dessa skulle till ”mitt” område och jobba, det är gubbar/tanter som jobbar och bygger villor/hus.
Flaket var proppfullt av dem, och då menar jag proppfullt, alltså så himla fullt som vi sett ibland ifrån skämtfotografier ifrån Asien, de stod som svenska sillar packade intill varandra. De var glada Och leende naturligtvis, alla är ju nästan sådana!!

Min tanke var ju.. Chaiyaphum är ju inte så himla stort, jag brukar ju cykla runt den här stan urlätt, Har gjort det 100:tals gånger redan... så varför står dessa människor som packade sillar på flaket, varför kan de inte cykla till arbetet som våra föräldrar fick göra förr i tiden... har en liten teori, utan att veta om den är bra eller inte...

Jag tror dessa arbetare plockas utifrån landsbygden (för långt att cykla), för det är där som de är absolut fattigast!! Och det är där som de accepterar de värsta skitlönerna. Detta är alltså de människor som till lunchmiddag går ut på sin rast som de har mitt på dagen och plockar de fiskar som kravlar runt där ibland (alls inte hela tiden), eller så fångar de grodor som det finns miljoner av här... plockar av tråd och buskar sin sallad.

Dessa människor är ju så himla fattiga, så de tar hem alla pengar de tjänar till mat hemma i familjen.. och spenderar dem inte på arbetet.. livet är skittufft för många många härnere, men ändå, nog fasen har de alltid ett leende till övers för sin omgivning!!!

Husbyggen ja.... harrejädrar vicken fruktansvärd himla skitdålig kvalite, jag blir [¤#@@¤%] bara jag tänker på det och vill lägga in många !”#¤%&/() i texten!! Nu kommer min teori, och det krävs ingen Einstein för att räkna ut detta;

Mygelskalan                                                                               
Politiker  med kulor på banken, investerar och köper mark
Högre tjänstemän med lite kulor på banken, investerar och köper mark,
Polischefer med kulor på banken, investerar och köper mark

Alla dessa ”fynd” bygger upp snabbt som ögat , hus, lägenheter och byggnader i ett rasande tempo, anställer folk utan utbildning, som gör ett urpissigt, helt värdelöst jobb.. har tittat på mängder av byggnader och alla har de samma fel och brister. Hemma i Sverige så hade dessa typer hamnat i fängelse för längesedan och haft näringsförbud sedan länge!! Man blir alltså helt jädra sur när man kollar på sitt egna hem;

Fönsterkarmar – blåser/regnar rätt in – det gäller att vara vaken nattetid och torka i kapp med det inforsande regnvattnet!!
Dörrkarmar – exakt samma sak som ovan...
Målningsarbete – fusk alltigenom, krävs det 2-3 ggr målning, så gör de 1 målning, så  murbruket lyser igenom målarfärgen. Vidare när de målar, dessa amatörer, t.ex. fönsterkarmar, så hamnar gärna målarfärgen på fönstret och på väggen vid sidan, tror ni de tar bort det??? Svar NEEEEJ!!!

Förresten målningsarbetet börjar på de flesta hus härnere ifrån botten och går uppåt, detta antagligen för att målarfärgen skall kunna skvätta grannt ner på marken inunder och upp på väggen ovanför.. tas det bort tror ni.....
murbruksarbete – ett riktigt skitarbete utförs av dessa stormyglare och deras anställda... fy fasen va det ser ut när huset är så att säga klart!! Det har skvätt murbruk under hela arbetstiden, och allting ligger nedanför på marken, och också uppåt väggarna, alltså dessa väggar som är målade...

Väntar man 1 vecka efter huset är klart, så syns det så många spricker i murbruket att det liknar ett fotografi ifrån Mars (alltså det som vi trodde var kanaler för många år sedan)Allting av detta får vanliga stackars människor härnere betala räkningen för.. myndigheterna gör absolut ingenting.. är de inblandade??? Eftersom de bygger utan att ha koll på antalet hus, så byggs det så snabbt att 2:a handshus inte stiger i värde ett skit.. vem vill ha ett hus som är 1 år gammalt, när man kan få ett nytt...

Vårt hus på Soi 10, är ganska lyckligt lottat om man jämför med t.ex. grannhuset vi har. Hör här; Byggherren (Stormyglaren) köper in X-antal hektar för att kunna bygga på.. han räknar ut att om man har t.ex. 15 meter mellan husen , så blir det ett fint och trivsamt område med lite grönt mellan husen, men nu börjar denna herre att räkna... –”om jag tar ett snitt på 15-30 centimeter mellan husen , så tjänar jag i slutändan in kanske 2 hela huslängor, kanske 10 hus, alltså ren nettovinst rakt ner i fickan... på vem då, ja inte är det husköparen inte... ni vinner en ny VOLVO om ni kan ge rätt svar i denna fråga...

Vi har ett hus vid sidan av, uppskattar mellanrummet mellan oss cirka max. 2,5 meter ganska OK med thailändska mått mätt, vår baksida vid vårt kök där smäller de just nu upp ett hus och nu kommer det roliga (inte för oss), mellanrummet här är en handsbredd (10 centimeter). Vår baksida kommer verkligen att bli en baksida i ordets rätta bemärkelse.. mörkt och absolut ingen sikt utåt alls....

Men det positiva är att vi har en liten gata utanför vår 3.e sida, så där är det öppet lite grand!! Så man kan säga att 2 sidor är värdelösa och 2 sidor är OK, vi är lyckligt lottade. Grannen jag pratade om vid sidan av oss, har 3 sidor med hus omkring sig.. alltså ett hus i fullständigt mörker . Behöver jag tillägga att detta hus är det enda på gatan som de ej lyckats sälja dessa idioter till byggherrar!!
Gu va roligt det här var ändå... trodde ett tag att jag hade slut på samtalsämnen, men de verkar ju aldrig sina...

vill dock avsluta detta kapitel med lite positivt godis härnere ifrån paradiset:
OM THAILÄNDARNA;
deras alltid leende ansikten
deras hjälpsamhet
deras ärlighet (vanliga människor alltså)
deras öppentider, man kan alltid få hjälp alla dagar
och tider i veckan....
deras prissättning
deras goa maträtter (inte skjälkar och annan skit)

Jag har säkert glömt en del... men man kan inte annat än tycka om dem... de kan ju inte hjälpa att makthavande människor är riktiga svin.. det var ju samma förr i tiden i Sverige också...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
Chaiyaphum VIII + IX

Idag go vänner, skriver vi onsdag (nåt datum) i oktober.. vet fasen inte i skrivande stund exakt vilket datum det är... kan vara 7-8 eller nåt va???
Systern till Yongyut kom hem precis nu, hörde jag!! För inte fan har hon gått uppför trappan till mig och sagt hej... ni som läst mina skildringar tidigare, vet ju hur himla underliga thailändare är med Sitt sätt att vara!!

Ni vet, telefonerandet och också då hej, och hejdå!! Och jag tänker INTE gå ner Och hälsa. Jag har hela tiden jag varit här, varit så himla svensk och ordentlig. Men tänker inte tilltala henne innan hon sagt hejsan svejsan i lingonskogen på ren skånska...

Var idag nere på Tesco-Lotus, en jättestor shoppingmall (affär), och måste säga Thaiarna är faktiskt ett himla gött folk.. trevliga som fan när man ses, även om man inte känner varandra, så är det igenkännande blickar..

Nu är jag allt motstridig i mina uppgifter. Javisst men fråga mig inte hur eller varför... detta är Asien, och här går allt i o-ordning och ingen linje är rak... hehe.. Plötsligt kommer det fram en kille i runt 30 års-åldern och börjar prata på bröten engelska, man jag blir glad han försöker ju i alla fall. Han vill inget särskilt, verkar inte vara [@@&%¤#] eller transa heller, så vi pratar en stund.

Han verkar genuint intresserad utav allting utanför Thailand. Och detta är väldigt underligt, för som jag sagt tidigare. Något så nationalistiskt som folket i Thailand, finns la knappt I hela världen tror jag (utan att veta-möjligtvis norrmän då..)
Alltnog, vi pratade en stund och han verkade så lycklig när vi skildes åt.. och jag var glad, lite mänsklig kontakt är ju aldrig fel, eller hur?? Annars är det ju det här med allt jädra ”gloande” som Thaiarna kör med här.. de har ingen som helst vett och etikett (enl. vårt sett att se på saker och ting). Skall köra med en liknelse, men vill inte att Ni tänker att jag är rasistisk i mitt snack nu...

Jag kommer osökt att tänka på 60:talet när de första ( i alla fall över min horisont) negrarna kom till Sverige, och folk tittade som sjutton, men det var inga illamenade blickar, utan mera vansinningt nyfiket. Dock har vi ju förstånd till i vår kultur att inte vråltitta utan mer smygtitta....

Här i Thailand, så finns det 2 olika tittande;
1 –I Pattaya och andra ”syndens näste” där tittar ju Töserna vrölmycket och tar aldrig bort blicken, men den blicken menas ju bara att de vill åt ens pengar och oskuld (som man ju bevarat länge nu.....)

2 -Däremot här uppe i Chaiyaphum, som inte livnär sig på turister alls, där kollar de på en med blickar som vi säkert gjorde på 60: talet med negrarna!!! I längden så kan dock detta bli skitjobbigt, det är ju inte förränn man råkar ut för ”tittandet” som man förstår hur det var på 60:talet, eller hur??
Skall man välja så föredrar ju jag gloandet i ”syndens näste”, för där har det  ju i alla fall ett syfte!!

Annars är ju mina bästa relationer här med töserna på ”pharmacia” (Apoteket), vi har en seriös och regelbunden relation, och vårt förhållande är väl kanske baserat på mitt tuggummi-tuggande, men ändå, brudar som brudar hahahaa!!
Fick imorse bekräftat att ”vårt” lag i Askims IK F-94 vunnit guld i högsta serien, och det värmde något alldeles extra. Speciellt då som ens ”egna” lag F-93 är splittrat i atomer sedan ett år tillbaka!!

Att sedan F-94 ävenledes var i Gothia-Cup final (A-slutspel förstås) och där förlorade mot ett starkt Åsa, gör ju att man är 100% övertygat om att detta klubblag i Askims IK är det mest framgångsrika på flicksidan, och det nästmest framgångsrika överhuvudtaget i klubbens historia.
Bara P-78 Toppar detta med sitt Guld i Gothia plus guld i USA-cup plus miljarder cupvinster, precis samma som f-94. Stort hurra för alla spelare och ledare i det gänget.....

Nu skall vi prata om en sak som är hur jädra bra som helst med Thailand. Ni får gärna rätta mig, men min värld är kanske liten, men hör här bara!!!
I sängen där man skall sova, så finns det kuddar, precis som vi har.. men i tillägg, så finns det i alla anständiga bäddar även en långsmal, cirka 1 meter lång kudde. Denna kudde har numera blivit min riktige sovkamrat. den klagar inte, svettas inte, klänger inte på en när man vill sova. Jag kör in den mellan knäna, tar ett grabbatag med bägge armarna, och somnar in så gott så!!!

Varför inte Introducera denna kudde i Sverige, det skulle bli braksucce... vänta bara.. alla idee´r som jag får, Brukar bli succe efter ett tag. Kom ihåg detta nu!!!
Som ni kanske förstått mellan raderna, så är vi mitt i regnperioden här nu! Det är gött väder varje dag, men varje eftermiddag och kväll så regnar det nästan alltid en mindre eller större skvätt.. Och deras skvättar härnere är ju inte små.... Nu skall jag snart iväg med motorbiken och hämta pöjken ifrån skolan, det regnar.... men jag struntar i det.. det är ju ändå bara en 28 gradig dusch som kommer över en... hahahaha... härligt!!!

På tal om varmt, så har jag slutat med den där vansinniga svettningen man hade de 2 första månaderna. Och man behöver inte dricka dessa mängder med vatten som man gjorde i början. Man känner naturligtvis av värmen, det är görkvavt emellanåt (varje dag). Men man blir kanske lite mer van med tiden.
Vi har ju fläktar men ingen A/C. Tuffe jag sa ifrån i början.. att här skall fasen inte slösas på A/C när vi har fläktar... ja men, sa hushållet här... du är ju falang, du dör väl snart i värmen,  nä inte jag inte.. jag är från Göteborg....

Nu börjar jag bli jäkligt sugen efter A/C, jag är så himla trött på det där himla surrandet ifrån fläkten hela tiden i alla rum.... och fläkten föser ju bara omkring värmen i rummet.. nä in med mer kyla i rummet.....

Ja, så börjar vi resan in i del IX, och man undrar ju vilka hemska avslöjanden som nu skall se dagens ljus. Det är ju tur att vi har i denne skribent, en sådan kapabel och skarpögd krabat, på plats där det verkligen händer saker och ting!!!
Har undrat nu det sista!!! Var sjutton är alla de stora, hemska och farliga djuren. Alltså alla de färggranna djur som man ser på ”animal planet”, det är en Tv-kanal  (för Er som bara tittar på Nyheterna ). För jag har då inte sett ett enda sådant djur under mina 4 månader här. Ok, skall man vara riktigt schysst, så såg jag i går en spindel utanför internetkafe´t. Men jädrar vilken mastig sak det var...

När jag var liten hemma på Markvågsgatan i Järnbrott (Göteborg), så tyckte man ju alltid att det var görkul att smyga ner i vår matkällare, fånga en smaskig fluga och lägga den i spindelnätet därnere. Det dröjde ju inte länge innan ”husets herre” gick till attack på vår stackars fluga. Då ändrade man sig plötsligt och tyckte synd om ”underdogen” alltså flugan.

Blev [¤#@@¤%], rev sönder nätet och jagade spindelhelvetet ur huset.. hehehehe!! Med detta vill jag ha sagt, Det var en jättespindel i mina ögon, alltså den i Järnbrott. Gör jag en jämförelse med den jag såg igår, så kan man säga att Sverigespindeln kunde vara barnbarn till den jag såg igår, så himla stor var den.. utan att överdriva ett dyft,, mellan bena så var den som min handflata. Uschiamej!!!

Jag kunde ju inte hålla mig, utan pillade på den lite grand med ett  A4-papper, då visade det sig att spindeln bar omkring på något vitt, jag kunde inte se, utan pillade bort det vita, och det var en ”kapsyl”.... jag tror att denna spindeln hade kapsylen som ammunition och slog sina kompisar med den... hahaha!!

Annars i djurväg, så får jag alltid höra när vi är ute och åker... –”ahhhhh, såg du Glegolo!!  Vicken ormmmm.....” eller –”oj va stor den va!!” , vilken då?? –”ormen... såg du inteeee..” Jag blir görsne... jag vill se, men ser inte, de andra skiter väl i vicket.. det är ju bara mat för dem.. De ser hela tiden, allt!!

Så jag får nöja mig med, fiskar (små skitar oftast), fiskyngel, grodor, insekter samt de där himla äckliga myrorna som biter som en schäfer gör.... de djuren skall bort från denna planeten tycker jag..
Måste berätta om ett litet äventyr som jag glömt, vill helst glömma, men långt bort som jag e, så kan ni ju inte flabba så jag ser det ändå (tror jag). Jag var ute första gången och fiskade , jag var själv som tur är, så ingen hemma vet om detta. Jag fick lära mig det där ni vet, man skall krama en degklump runt en ring och där hänger också en krok.

När man kramat degen tillräckligt länge, så skall det ju funka med att kunna ”kasta” ut detta beläte till de hungriga fiskarna. Thai-killen visade mig. Kanonenkelt, han fick ut eländet, långt långt ut i pölen där vi fiskade, det dröjde väl 2 minuter, så halade han in en 2 kilos firre.. va lätt det va...

Visst!!!!! Min tur, jag kramade och kramade... och kramade, fick göra ett kort avbrott för att lossa den vassa kroken ifrån tummen... fortsatte krama, och fick sedan en kanonsmärta i låret... oturligt, just när smärtan kom, så hade jag precis laddat med spöt och skulle lossa belätet, ett fint kast vet jag att jag tyckte då, men smärtan kom, och jag släppte precis allt, varför naturligtvis hela jädra spöt åkte iväg 8 meter ut i vattnet.

Jag var skitförbannad och hatade hela jädra fiskafänget p.gr.a. myrorna. För nu var de fler som gick på mig och bet... Jag stack iväg 15 meter därifrån, fick tag i vatten och sköljde bort de myror jag hade på mig. En snäll Thailändare gick i vattnet och hämtade mitt spö. Mycket vänliga människor här tycker jag. ”Åja,, nu skall vi inte vara kaxiga, jag hörde allt.... detta kan visst hända vem som helst!!!”

Det där huset på vår baksida, ni vet det som ligger 15 centimeter ifrån vår tomt. Kanske 1,7 meter ifrån vår husvägg ligger deras husvägg!! Det börjar i alla fall att ta fart nu. Och upp växer det stuprätt kanske 15 meter, det lär inte bli många solglimtar på den baksidan kan Jag säga... men vad gör väl det.. Den thailändske maffiabyggherren fick ju tjäna sina kulor. Jag hoppas dock innerligt att fanskapet inte lyckas sälja flera av husen,,, då torskar han på pengar och DET unnar jag honom!!!

Annars rullar det på härnere, mycket är rutin, den mesta tiden spenderar jag framför datorn även härnere, nu mestadels med att förbereda kvällens och veckans lektioner. Har med hjälp av Per uppe i Borås lärt mig hur man downloadar movies som jag kan ha till hjälp i undervisningen. Igår så fixade jag Djungelboken och Alladin. Just nu down-loadar jag Lejonkungen I. Det finns 3st och jag tänker fixa alla 3.. Dock skall det sägas att detta tar väldigt lång tid. Igår med Djungboken så tog nog den mer än 4 timmar att ta hem!! Men jag kan ju jobba under tiden, så det är OK.

Kul annars med alla Era positiva kommentarer, det ger bränsle till berättandet om framtida äventyr. Dock så har jag bland mina läsare en polare i Askim som är en riktig bakåtsträvare, (hon finns bland namnen på de jag mailar ut till), alltid negativ om det jag skriver och upplever. Ibland får jag känslan av att hon tycker att det är mitt fel att Thailändare är så könstiga.... heheheheh!! Men jag ger tillbaka med heta servetter. För, att meddela henne att hon har fel är lönlöst, denna goa människa har aldrig fel....

Nä, nu skall jag kasta mig över musiken, fick ett litet uppdrag utav engbeerg, så det skall jag fixa, hoppas bara de blir nöjda!! Ha det bra allihopa, lägg av det där med slips ni killar, och ni tjejer, sluta att handla så fullständigt huvudlöst..

www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
  • Antal inlägg: 2313
  • Karmakvot: 7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • ARCHA Beer & Fotboll
 :clap_tranparent: :reta: :clap_tranparent:
Underbar läsning Legolas...

Jo-Be.
# FIN. Hangö/SVE. Sthlm/THA. Chonburi, Chonburi city #

Utloggad Wanpen

Ja, jättebra skrivet legolas

"legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill"  Sida: 3
QR Streckod, länk till ämnet ""legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill" Sida: 3"

Din lokala tid: 11:58