0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tog med några fotoalbum, det fick räcka.Resten finns härnere. Och den bästa säng som finns är att lägga sig direkt på golvet. Allt fick plats i en tygväska, och jag har inte fler grejer nu.
Larsove!!Det tarvar ju en hel del text att skriva om det här. Råden vad man skall ta med eller icke ta med är alla lika bra. Allt beror på hur läget blir med alla de saker som du MÅSTE ta med dig. Jag menar, om du räknar ihop allting som är ett absolut måste att ta med sig, mäter detta, du beräknar alltså m3-antalet (lxbxh), och ser vad totalen hamnar på.vad kostar det då att skeppa detta till Thailand och din hemadress där?
Nej berralund, sängarna i thailand är de bästa i världen, det första jag gör är att lägga mig i sängen och njuta. Det finns olika tjocklekar på madrasserna, det fina med dem är att de är stumma och man ligger så jäkla skönt. Funderade sist när jag var nere i maj på att köpa en och ta hem den. ca B5000 för en kanonsäng med madrass som var 30 cm hög. Det är våra västerländska sängar som förstör våra ryggar, man ligger ju som en tilltrasslad elkabel i västerländska sängar . Mjukt men stumt skall det vara, inga resårmadrasser för mig i alla fall.Mvh Peter
Det där är ju en fråga om vad man trivs med. Jag vill absolut inte ha en säng som är mjuk, men den skall vara fast och inte helt stum. Men som sagt, har man problem med ryggen så är en stum säng att föredra. Frugan gillar också vår säng i Sverige, den är mycket skön!
Med rätt sällskap kan jag ligga på en bit plåt
Tusende inlägget måste ju bara belönas med dubbel + Du får vänta med det andra +:et till det gått 48 timmar, enligt forumreglerna , Gazton snabba upp processen Mvh Peter
Jag tycker det är mycket roligare att dra av ett par karman då och då, när ni minst anar det
Jag håller på dej där, jag känner mej jagad att grabbarna kommer ifatt mej annars.
41 karma på en och en halv månad säger en del
Ett citat ifrån "bocken Bruuse"
Sitter och fantiserar om hur det ska/kan bli när flytten går till Thailand. Ska man ha allt det där som man har idag när man bor i villa. Då blir det en STOR container som ska med.Ni som har flyttat saknar ni något som ni borde tagit med er?Typ det man samlar på sej, snickerimask. högtyck, tyckluft, platt tv.digitalboxar osv.Givetvis åker alla handmaskiner med men sen då…….Möbler har jag förstått att det lämnar man om inte det är av stort affektionsvärde. Nu när IKEA öppnar nånstans där nere.Kan man få lite tankar om problemetMvh Rolf
MorrnDå var det som vanligt alla har olika uppfattningar om vad som är bäst. Det är ju bra då kan man välja det som passar en själv bäst.Lurar på det här med tullavgifter det dyker ju upp här och var. Är det godtycligt var det kostar att förtulla varor eller går dom efter en lista så man kan få ett hum om vad olika saker kostar.Rolf
Jahaja där ser man. Det finns alltid nåt kryphål om man kan utnytja det.Man får väl se hur det funkar med planeringen. Det lär ju lite mer logistik som måste klaffa.Tack för upplysningenRolf
Lunkan håll dig ifrån transporter och tullregler, detta är långt över ditt huvud....lämna detta till folk som jobbar med det.
Om och när man bestämmer sej för att göra slag i saken och flytta sitt pick och pack från svedala så är det väl en ren självbevarelse drift att välja nån som man med säkerhet vet hur en transport går till.Annars kan man ju köpa en tradare och köra själv Jag blir lite undrande över att det finns så många svar på en så enkel fråga som tex. tullregler.Antingen så betalar man eller så smugglar man.Det står ju var och en fritt att välja. Jag vill nog gärna att mitt flyttlass kommer fram utan att behöva bry sej. Det är ju det jag betalar för.
Lunkan och Rolf!!jag har redan för längesedan PM;at Rolf i detta ärende. Det råder inga tveksamhet alls inom detta område. Jag är speditör och arbetar med dessa saker. Det var därför jag INTE ville skriva här på forumet, och skrev privat till Rolf. Detta forum skall icke vara en plats där jag skall göra reklam för min verksamhet, därav PM;et..jag säger det igen, du förvillar bara Rolf med dina svar Lunkan.
Lunkan fatta detta!!! Jag skriver INTE inne på "språkhörnan", jag kan varken läsa eller skriva eller prata thai såpass bra!!!
Och vad hade det att göra med det jag skrev? - Ingenting...
Lunkan, förstår du inte sammanhanget??? OK jag skall skriva i klara ordalag. jag menar på att du vet lika lite om transporter som jag vet om "språkhörnan på Chaimai"...
Nu kan man få det som hemma, om man vill.Har kollat igenom IKEA's katalog och bla. så har dom samma sängar och kuddar, täcken som i Sverige.Likadana kök och tillbehör, är man van vid nåt så är det väl inget fel i att skaffa dom sakerna om det går.Det lär ju bli så mycket annat som är nytt och ovan så det räcker nog och blir över
Rolf har du sett den katalogen som gäller i thailand ?
Ja den finns att ladda ner eller kolla på nätet, både på Thai och Engelskahttp://www.ikea.co.th/en/catalogue/index.aspJo Berra det är det som är nackdelen detta skruvande men har man gjort ett så är alla likadana
Inte för mig....
Tackar för den länken rolf
nöjd nu då
Stort tack för IKEA länken Nu börjar operation övertalning om inredning i det framtida huset i thailand
övertalning stackarn ja tog tanten till Ikea här o de skulle ja aldri gjort så hon bara väntar på att vi ska åka dit när ja kommer ner
Det är ju märkligt att vi män aldrig lär oss nån ting Köper frun en kappa så nog fan ska vi köpa nåt också för att döva samvetet
de vet du väl vi lär oss aldrig
Man kanske ska släppa fram sin feminina sida lite mer. Men det är klar va dyrt det skulle bli
för fasen glöm den då blir de nog riktigt dyrt skulle inte du till thailand igen
Jo nån gång efter nyår blir det väl. Eller när ett av de hus som är sålda blir uppmöblerade och klara för uthyrning. Så vi kan bo ett tag och känna efter så att vi satsar på rätt sak.
där ser du så visa inte din femenina sida då för då kommer de att bli ytterligare en kall vinter här hemma
Du menar så Ja då får det bli orakad och närbrynjan med handen innanför byxlinningen
Albundy min gud '
Ägnat morgonen tillsamans med tanten och kollat igenom IKEA katalogen för thailand. Hennes enda kommentar var "DYRT "
Eller Mekhong och Cola!
20 liter färdigblandat.... Och så gnäller folk på att en "bag in box" är farligt för hälsan..
Rolf:Ska ni ha gasspis eller elektrisk spis?
Vet inte ännu, vi har induktion här hemma så man är lite bortskämd.Så finns det i Thai så blir det en son annars så gillar vi gas till spisen men inte ugnen.
Den använder istället energin för att värma upp kastruller eller stekpannan.Alltså kärlet blir varmt inta nåt som finns omkring och plattan äär nästan kall. Den är dessutom energisnål och nästan lika snabb som gasen
Akta er för induktions värmare, cancerframkallande, värre än att leva under högspänningsledningar eller att vara lokförare eller rökare.
Säger vem ?? lämna gärna källan vaifrån du fått informationen.Tack på förhand Mats
Många saker man har 10 cm ifrån sitt huvud där på listan.... ?
Induktionspisar ligger i området 25-48kHz, dvs långt ifrån vattnets (dvs våra kroppars) resonansfrekvens, vilket sannolikt betyder att de är mindre farliga.Fö. så ger en klockradio placerad någon decimeter från huvudet mer strålning än en kraftledning i närheten.Du kan ju kolla listan nedan och kolla vad som är farligt, så lever du säkert längreStrålning på 10 cm avstånd från apparaten Hårtork 30 µTBorrmaskin 20 µTMikrovågsugn 14 µTDammsugare 6 µTKlockradio 2,1 µT Induktionsspis 1,2 µTTV (ej plattskärm) 0,8 µTElspis 0,8 µTPlatt datorskärm <0,05 µT
Jag vill ha komforten ja har här hemma i sverige o de har ja nästan me i thailand farang kök platt tv micro kaffebryggare toast maskin mm mm mm
Skulle nog tro att det blir mycket möbler inhandlat på IKEA när tiden för flytt infinner sig ?Vill inte ha de klassiska Thai möblerna som jag sett...Usel kvalitet och riktigt dålig sittkomfort på soffor bl,a...När det gäller massiva trämöbler vill jag gärna ha Thai, typ bord och stolar..
Låter som en vettig kombination, se inget fel i det Thailändska hantverket tvärtom
Jag ser ett enormt stort fel i det thailändska hantverket, och det är att de har ALLTID möbler som är så himla tunga så man kan inte ens själv marklyfta en endaste pinnastol. Skitvärdelösa möbler om man snackar om det traditionella möblemanget, så passa Er så ni inte ramlar in i den skiten.Däremot så fann jag i en affärskedja som heter KONCEPT, möbler som var som våra västerländska, jääkligt granna och funktionsdugliga. De var i vikt som man är van vid och granna som man är van vid, verkliga fynd prismässigt också....men thaimöbler a la tradition, nä stort tack med jääkligt stora bokstäver...
Hej du Vi menade bord och förvaringsmöbler inte sängar fåtöljer och stolar.Nä komfortmöbler av Thailändskt snitt är ingen höjdare.Hörde också om KONCEPT dom kommer väl som Ikeas i byggsats?
nej för sjutton Roffe!!! De är kompletta möbler, har aldrig sett en endaste byggsats innanför affärsdörrarna. jag gillar speciellt deras matsalsmöbler, soffor, stolar i alla de former. jag har aldrig kollat på sängar, men om de är i samma smak och färger som det andra möblemanget, så är de också garanterat skitsnygga.Lite prisexempel: Jag har en möbel som består av 2 breda rejäla stolar, 1 3.sittssoffa, man sitter på sittdynor, samt ett snyggt bord. Möbeln är en samvarosmöbel där man sitter och tar sig kanske en kopp kaffe eller ett järn ute vid vardagsrummet. priset för detta var 17.000 baht = SEK: 3.700:-. Kanske lite dyrt för Thailand, men jag föll för hur bra kvalite det var och hur snyggt det var.Vidare så köpte jag ett matsalsbord i glas med 6st stolar, i mitt amatörtyckande en bra kvalite på grejorna, detta sista kostade 10.000 baht = SEK: 2.200:-Jag köpte en i mitt tycke högkvalitativ TV-fåtölj, alltså den typen där man "fäller" stolen och lägger upp fossingarna på en pall (som ingår i priset) och kollar på TV och sedan garanterat somnar av ren glädje, denna kostade 7.500 baht = SEK: 1.660:-.och så håller det på...... skitbra kvalite för att vara Thailand, och priserna jämfört med hemma gladde mig oerhört...
Dessutom i ALLA thailändska möbelaffärer eller vitvaruaffärer, så ingår hemkörning och montering i priset. Typ om man köper garderober, så kanske de kommer i 3 delar, då bär de in det i huset, uppför trappan och monterar ihop de 3 bitarna,,, bra va.... Ibland är det ju tunga saker man handlar..... Och vitvarorna är ju också gött att de bär in och kopplar ihop...
Det skulle ju vara en anledning förstås. Men åka 47 mil för lite köttbullar, tveksamt!
Larsove!!Det tarvar ju en hel del text att skriva om det här. Råden vad man skall ta med eller icke ta med är alla lika bra. Allt beror på hur läget blir med alla de saker som du MÅSTE ta med dig. Jag menar, om du räknar ihop allting som är ett absolut måste att ta med sig, mäter detta, du beräknar alltså m3-antalet (lxbxh), och ser vad totalen hamnar på.vad kostar det då att skeppa detta till Thailand och din hemadress där? Lägg sedan till de möbler som du gärna vill ha med, men som du är osäker på om det är smart att ta med. Du har nu då 2 olika storlekar på din skeppning. 1 med möblerna och 1 utan möblerna. priset som du sedan får (av mig??) kan du ju sedan värdera gentemot varandra. Frågan kommer ju upp: är det värt att ta till en container eller skall jag nöja med mig styckegods.priserna för containers är inte så grymt höga till Asien, och detsamma gäller även styckegodset. Jämförelsen som man får göra, ja det blir ju då som ledarn och Berralund säger, vilka saker är absolut viktiga att ta med, och/eller kan jag handla dessa på plats i Thailand.jag tror rent generellt om du tänker ha ett hem i Thailand, så är nog inte det där förslaget med att sova på golver en höjdare, jag fattar för övrigt inte heller varför man skall göra det?? Vi kan ju sova bättre, och vi har råd att unna oss bättre. Försök att kolla in vad de eftertraktade möblerna kostar att handla in på plats i Thailand. Jag tror att du ganska snart kommer att märka att det är bra mycket smartare och enklare att välja ett container-alternativ gentemot att lägga en smärre förmögenhet på att köpa nya möbler härnere. För jag utgår väl ifrån att ni vill ha möbler i hemmet. För även om det är förvånansvärt billigt att handla möbler härnere, så finns det ju inte en chans i världen att handla in nytt möblemang till Ert hem blir billigare än att välja ett containeralternativ framför styckegodsalternativet.Lycka till, och välkommen med Era frågor....
Vad kostar en 20 fots cointener från Sverige till Thailand med er. ?
Hahaha, plast runt möblerna. Det tog ett bra tag innan jag fick ta bort plasten från soffan och fåtöljerna jag köpte när vi kom ner första gången. Och vad hände därefter - Jo grabben spillde ut någon slags vit färg i soffan som är omöjlig att få bort. Varför lät jag inte plasten sitta kvar några dagar till??
Eller ännu hellre, varför inte försöka göra nåt åt själva problemet, och det var väl INTE plasten va?? Det var att deras pojk sprang omkring med färg hej vilt i hemmet....
Är man inte van med möbler som vet man ju inte....Dottern hade knappt sett en soffa innan jag köpte in en till huset.Vilket schysst ställe att äta mat på tyckte hon.J..klar vad snabbt hon åkte ner därifrån kan jag lova !!Plasten rev jag bort direkt efter leverans trots frugans protester..
Nu när du säger det Lego....Dörren till vardagsrummet var ju alltid stängd när man var liten..Det hade jag förträngt.. Kanske skulle ta upp det med Mamma nästa gång vi träffas...?Plasten på madrassen till sängen rök direkt hemma också..Men alla "fina" dukar som hänger över TV'n och alla andra saker orkar jag inte bråka om... Försökte tala om för frugan att TV'n behöver "andas"....Men det gick inte fram !!
En liten fråga, är Index Living Mall en kedja som finns över hela Thai, jag kom bara till en Thai sidanär jag sökte på orter.
Jag vet tyvärr ingenting om Index alls. Hoppas att någon annan kan hjälpa dig.
Dom verkade ha ett skapligt sortiment och bra priser. Har väl inget direkt att jämföra med förutom de Svenska priserna. Får forska vidare.
OK jag skall ringa polarna nere i Pattaya-Jomtien och höra om de kan vara till hjälp. jag hör av mig!!
Rolf, de var ute och badade hela gänget, gick in och googlade. Kom till ett ställe på sidan och där tryckte jag på översätta och fick upp svensk text på hemsidan ifråga. Länken finns nedan.När jag läser igenom allting, så får jag faktiskt den uppfattningen att detta INTE är en vitttspridd kedja av butiker (men jag vet inte), men inte någonstans pratar de om andra butiker.För mig verkar detta vara en interntköpbutik endast.. deras adress är bangkok enligt följande.Index Living Mall Co Ltd 147, nr 2, Soi 50, Rama Road, Rama 2. Telefon Rd, Bangkok 10150 http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=th&u=http://www.indexlivingmall.com/&ei=G7OvTqWBCIK4rAfpz_hI&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CCAQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3DIndex%2BLiving%2BMall%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:sv-SE:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7ADRA_enTH454%26prmd%3Dimvns
Ja Rolf, butiken ligger på adressen jag gav dig..... De berättar ju också att de ger offert för hemkörning och montering och hela konkarongen....Lycka till...ps. däremot länken jag gav verkar ju vara helkass....
Nä det var den inte. jag spånar vidare..
Kolla den här länken Rolfhttp://www.indexlivingmall.com/index-en.phpDen sidan är på Engelska.Om du kollar nedåt högerkanten så ser du att man kan kolla tillgänglighet av en vara i olika filialer.För mig är Index en Thailändsk motsvarighet till IKEA. Har kollat lite i Phitsanulok och nu i december skall vi se om vi inte köper nytt sovrumsmöblemang där./Anubaan
Så du menar att Index är en butikskedja då? Jag trodde som Rolf att det mer var ett märke på möbler.... Jäkligt konstigt sätt i så fall att marknadsföra sig på må jag säga..... Nästan bevara sina butiker som en affärshemlighet, haha!!Men men, det låter bra, alltid gött med ett större utbud av olik falangmöbler...
Ja är de inte konstiga våra Thailändare .Och dessutom så verkar det som om Index håller sig långt borta från Chaiaphum /Anubaan
Så hur hittar jag en lista över deras butiker då? var gömmer sig den informationen??vet du Anubaan, eller någon annan??
Längst ner på högersidan på den länken han lade in
Nej Rolf, jag klickade på allting av de olika alternativen längst ner till höger redan förut. Va fan är detta, varför skall det vara så saatans svårt att de vill lämna ut en lista över sina butiker, är de fullständigt jääkla dinga här eller..??Rolf, var finns listan???
Det står Please select the branch och sen en ruta med Check på denna sida http://www.indexlivingmall.com/index-en.php för att få en fullständig upplysning måste man nog välja en möbel. Fick just höra att Pattaya och Rayong har butiker. Hjälper ju inte dej precis men då finns det lite överallt
OK tack Rolf...... tänk va en utbildning i marknadsföring måste vara fullständigt olika i olika länder, bättre eller sämre här??
Det där var lite udda, istället för att bara lista butikerna. Men det funkar ju på det här sättet också men bökigare
Tar upp den här igen. Ska fylla på mer sen, menEn liten fråga till att börja med, Finns det rabarber i Thailand?
Jag vet inte men jag kan tänka mig att det är som med tulpaner, dom behöver frostnätter för att kunna växa.
jag tror att kycklingen är nåt på gång här faktiskt. Kanske inte frostnätter, men jag tror att rabarber kräver ett klimat där det existerar "säsonger" eller kanske årstider. De vill inte ha i alla fall bastuvärme vareviga dag under hela sin levnad, och de vill heller inte ha frostnätter......Växten är ju inte svensk inte en europeisk, utan kommer ifrån länder med just årstider som typ Sverige, så det kanske är klurigt att försöka att gro dom i Thailand. Men varför inte pröva. det är ju kul att bara försöka, vem vet???
Det finns jordgubbsodlingar i Chiang Mai/chiang rai. Dom har rätt vinterklimat. Men jag tycker ändå att våra svenskodlade jordgubbar smakar bättre än dom jag har köpt i C/M.
Dom jordgubbar jag menade var Svenska....Har hört att det går att få den goda smaken även i Thailand.Men som sagt krävs det ett jäkla jobb för att dom inte ska dö.Att det finns smaklösa i Chang Mai/Rai visste jag.
Kommer inte riktigt ihåg var jag läste om detta med Svenska jordgubbar..Men det var någon som hade plantorna i krukor som han fick springa omkring med..Allt för att dom inte skulle mogna för fort.Och utan sol så smakar dom inte heller...Men han tyckte att det var värt slitet !!?
De behöver solen för att bli söta, sen får man se vilken sort man vill ha.I thailand får de för mycket vatten för att se fina ut och då avtar smaken.Jag har fått båda sorters jordgubbar i södra EU och sverige, det går att se lite på bären om de är övervattnade och smaklösa. Vatten i överflöd ger man för att få ut mer volym bär för högre inkomst
Kjell.t med all respekt nu......Det är inte svart eller vitt här. Det handlar också om att de växer för fort i fel livsbetingelser, och sockerhalten i bäret "hinner" inte med helt enkelt...Vi har perfekta betingelser i norra delen av Europa, och det är ursvårt om inte helt omöjligt att hitta en jordgubbe uppväxt i södra Europa som ens är i närheten och den goa sockerhalten som dennes Nordiska kusin har....
Ja bara en fråga varför ? det är väl bara flytta och börja om det har jag gjort och det fungerar.När jag kom hit 2008 så hade jag ingenting, det var bara jag och min Thai fru ( vi gifte oss dec 2008 men har känt varandra sedan en längre tid tillbaka).Och just nu planerar vi ett husbygge, och det blir ju naturligt vis inrett med Thaimöbler.Jag ser inga problem med att starta från 0, men det förutsätter naturligtvis att man har en inkomst.mvh Svarre
Håller med dig, Ha det som hemma eller inte ha det som hemma, skit samma tycker jag, upp till var och en. Läste ibörjan på tråden här om att man dryftade kvaliteten på möblerna.Kan då säga att jag upptäckt följande om de thailändska möblerna, och då bortser jag ifrån de traditionella thailändska möblerna, vilka jag inte vill ha innanför mina dörrar. De går inte att marklyfta, och är jäkligt "jobbiga" det är, trot eller ej, dessutom svårt att hitta snygga och användbara dynor till dessa s.k. tungviktsmöbler.Alt. 1 - Jag har icke varit på IKEA härnere, men vi vet ju alla vilka möbler det finns där, jag för min del gillar dessa möbler.Alt. 2 - Det finns dessa superbilliga möbler som är mer "västerländskt influerade, och som också beskrives här i tråden som en skiva med ett påklistrat lager av träfolie (heter det så?). Man finner dessa möbler oftast i dessa små möbelförsäljningsställen som ligger utefter vägarna, typ "hål i väggen ställen".Dessa möbler typ bokhyllor etc. är som sagt var ruskigt billiga, och kan faktiskt fylla en funktion i hemmet, om man bara låter bli att vattna dessa möbler, för då släpper ytlagret ganska snabbt. Men för de som vill fylla sitt hem ganska snabbt till en hygglig peng, så är det ett helt OK val.Alt. 3 - jag för min del har funnit att det finns även en 3:e variant på möbler, och det är de som jag köpt på "Koncept", de har (tycker jag) en alldeles utmärkt kvalite´, och priserna är helt överkompliga. Dyrare än möblerna i alternativ nummer 2 härovan, men ruskigt mycket billigare än hemma i Sverige. T.ex. så har jag i "vardagsrummet" här hemma en sitt-möbel bestående av 1st bord, 1 3sits-soffa samt 2st fåtöljer. Detta kostade i inköp 17.000 baht, vilket torde vara SEK; 3.900:- . jag fann det vara helt OK i och med att det var snyggt, lika snyggt som om det var köpt hemma i Sverige.I matsalsrummet, så köpte vi ett snyggt glasbord med tillhörande skitsnygga 6st stolar, och vi betalade 12.500 baht (SEK: 2.900:-) för hela härligheten. Kvaliteten på detta är detsamma som hemma i Sverige...Så olika alternativ finns härnere det nämns också INDEX, vilket jag inte varit på, men det torde väl vara ungefär detsamma som KONCEPT tror jag.... Så att hitta möbler härnere och fylla sitt hem, kan bli riktigt billigt.... Men man måste räkna med att dessa möbler kanske inte håller livet ut. Men köper man en vanlig sittstol som vi har vid vårt vardags-middagsbord, och man betalar 390 baht för stolen, så skiter jag faktiskt att den kan (vid otur) fallera efter 3 år.....vilket en av stolarna gjort här nu.... SEK: 85:-, så köpte jag en ny utan att blinka ens....Så om man skall ha det som hemma eller inte, upp till var och en... Men jag kommer aldrig att sänka mig så djupt så jag lägger mig på golvet bland hundarna, aldrig i livet.... DEN GREJEN har jag aldrig fattat däremot.... Men det finns ju alla sorters djur i vår herres hage antar jag...legolas
Lite bekvämt ska det va. Det är de små sakerna som jag uppsattar i livet som tex. en bra kaffebryggare en tekokare åt frun som vi nu har inhandlat, passade på att köpa lite lampor också för dom vi såg sist när vi var nere var inte så kul.Sen blir det nog ett jädra jagande för att hitta schysta vardagsrumsmöbler, jag hatar nämligen skinn, varma och klibbiga eller kalla och hala Så frågan kvarstår, ska man ha det som hemma??Var är i så fall hemma om man kommer att bo halva tiden i Sw och halva i Thai?Hur som så börjar det bli lite kul för bitarna börjar falla på plats med god hjälp av kunniga vänner.
Helt rätt där lego. Jag vill uppleva Thailand men vill för den skull inte leva som en. I så fall så hade jag sparat en massa pengar på att köpa ett litet plåtskjul i en glänta nånstans.I det området där vi köpt vårt hus så verkar det bli 50/50 med västerlänningar och Thai och det tycker jag är bra för man kan ju dra nytta av varandra om det skulle va nåt.Jo det där med möbler blir nog en resa för sej, jag vill ha tex. en recliner fotölj med både gung och snurr och den ska va nätt, svårt att finna i Sw och det blir nog lika i Thai. Däremot så verkar sängar inte va nåt problem, förutom kuddar men det kan man ju köpa vackumpackade här hemma och ta med. Köpte föresten på en maknad för ett tag sen såna där påsar som man kopplar dammsugaren till och suger ur luften så att tex ett tcke blir som Aftonbladet. (om man har en bra dammsugare)