Författare Ämne: Ska man ha det som hemma?  (läst 5931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rolf

• STAFF
  • Antal inlägg: 5656
  • Karmakvot: 9.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
  • Runhällen/BanPhe/Hat Mae Rumphung
Ska man ha det som hemma?
« skrivet: 2011-01-16, 21:09 »
Sitter och fantiserar om hur det ska/kan bli när flytten går till Thailand. Ska man ha allt det där som man har idag när man bor i villa. Då blir det en STOR container som ska med.
Ni som har flyttat saknar ni något som ni borde tagit med er?
Typ det man samlar på sej, snickerimask. högtyck, tyckluft, platt tv.digitalboxar osv.
Givetvis åker alla handmaskiner med men sen då…….
Möbler har jag förstått att det lämnar man om inte det är av stort affektionsvärde. Nu när IKEA öppnar nånstans där nere.
Kan man få lite tankar om problemet
Mvh Rolf
« Senast ändrad: 2011-01-16, 21:20 av rolfove »
Du måste våga ta andra steget,annars blir du stående på ett ben.

Utloggad Bond

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 692
  • Karmakvot: 44.8%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • โบนด์ , บอนด์
SV: Ska man ha det som hemma?
« Svar #1 skrivet: 2011-01-16, 21:43 »
Läs Legolas tråd där han beskriver hur han gjorde. Det är en praktisk omöjlighet att plocka med sig sånt man samlat på sig under ett helt liv. Det nödvändigaste prylarna är väl vad som gäller. Jag är inte i samma situation som dig men brukar tänka såhär ibland då jag spånar om hur jag skulle göra vid en liknande situation: ta med sånt som jag skulle vilja rädda om mitt hus brann. Det blir det absolut nödvändigaste.

Kiss me im shitfaced

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 4461
  • Karmakvot: 16.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Bantat/That Thong/Chayiaphum
« Svar #2 skrivet: 2011-01-16, 21:49 »
Har själv en massa funderingar i detta ämne, även fast en flytt för mig inte är aktuell på ca: 10 år.
Men det är lite kul att fundera över saker ibland även fast det inte är aktuellt....

För mig blir det nog en container med massa saker som jag inte tycker håller måtten i Thailand...
Möbler i första hand.. Har nog inte suttit i en enda soffa i Thailand som jag tycker är bekväm.
Säng.... Ordentliga sängar i Thailand är dyra !!
Ordentliga möbler överhuvud taget är dyra i Thailand.... Jag vill inte ha dessa möbler i "papirmache" som finns överallt.
F...n en enda liten touch så går grejerna sönder... Drar man åt skruvar så spricker allt..

Blir nog även en tvättmaskin hemifrån som tvättar med varmvatten. Dessa är dyra där nere.

IKEA lär inte hålla låga priser i Thailand ??

Lite så tänker i alla fall jag..
Man ska inte buga för dumheten bara för att den är gammal......

Utloggad Berralund

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 6748
  • Karmakvot: 10.8%
  • Kävlinge / Si Bun Rueang, Nong Bua Lamphu
« Svar #3 skrivet: 2011-01-16, 22:20 »
Sängar i Thailand ja. Jag har ännu inte vad jag kan minnas legat i en lagom mjuk/hård säng. Nästan alla är näst intill stenhårda. Det är säkert bra om man lider av dålig rygg, men annars är de i mitt tycke inte särskilt bekväma. Så om vi skall flytte ner permanent någon gång så tar jag säkert med vår bekväma (och dyra) säng hemifrån.  8)
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Utloggad bungalow

• * *
  • Antal inlägg: 16
  • Karmakvot: 6.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #4 skrivet: 2011-01-16, 23:47 »
Jag tog med några fotoalbum, det fick räcka.
Resten finns härnere.  Och den bästa säng som finns är att lägga sig direkt på golvet.
Allt fick plats i en tygväska, och jag har inte fler grejer nu.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 10873
  • Prärien // Nong Nasaeng
« Svar #5 skrivet: 2011-01-17, 00:17 »
Larsove!!

Det tarvar ju en hel del text att skriva om det här. Råden vad man skall ta med eller icke ta med är alla lika bra. Allt beror på hur läget blir med alla de saker som du MÅSTE ta med dig. Jag menar, om du räknar ihop allting som är ett absolut måste att ta med sig, mäter detta, du beräknar alltså m3-antalet (lxbxh), och ser vad totalen hamnar på.

vad kostar det då att skeppa detta till Thailand och din hemadress där? Lägg sedan till de möbler som du gärna vill ha med, men som du är osäker på om det är smart att ta med. Du har nu då 2 olika storlekar på din skeppning. 1 med möblerna och 1 utan möblerna. priset som du sedan får (av mig??) kan du ju sedan värdera gentemot varandra. Frågan kommer ju upp: är det värt att ta till en container eller skall jag nöja med mig styckegods.

priserna för containers är inte så grymt höga till Asien, och detsamma gäller även styckegodset. Jämförelsen som man får göra, ja det blir ju då som ledarn och Berralund säger, vilka saker är absolut viktiga att ta med, och/eller kan jag handla dessa på plats i Thailand.

jag tror rent generellt om du tänker ha ett hem i Thailand, så är nog inte det där förslaget med att sova på golver en höjdare, jag fattar för övrigt inte heller varför man skall göra det?? Vi kan ju sova bättre, och vi har råd att unna oss bättre. Försök att kolla in vad de eftertraktade möblerna kostar att handla in på plats i Thailand.

Jag tror att du ganska snart kommer att märka att det är bra mycket smartare och enklare att välja ett container-alternativ gentemot att lägga en smärre förmögenhet på att köpa nya möbler härnere. För jag utgår väl ifrån att ni vill ha möbler i hemmet. För även om det är förvånansvärt billigt att handla möbler härnere, så finns det ju inte en chans i världen att handla in nytt möblemang till Ert hem blir billigare än att välja ett containeralternativ framför styckegodsalternativet.

Lycka till, och välkommen med Era frågor....
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Transporten till Thailand är viktig, varför inte gå till källan efter vatten!!!

Utloggad Bond

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 692
  • Karmakvot: 44.8%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • โบนด์ , บอนด์
« Svar #6 skrivet: 2011-01-17, 00:22 »
Jag tog med några fotoalbum, det fick räcka.
Resten finns härnere.  Och den bästa säng som finns är att lägga sig direkt på golvet.
Allt fick plats i en tygväska, och jag har inte fler grejer nu.

Nu snackar vi att resa/flytta "lätt". Tufft gjort!

Hur länge har du bott i Thailand?
Kiss me im shitfaced

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
  • Antal inlägg: 2313
  • Karmakvot: 7%
  • ARCHA Beer & Fotboll
« Svar #7 skrivet: 2011-01-17, 04:45 »
Larsove!!

Det tarvar ju en hel del text att skriva om det här. Råden vad man skall ta med eller icke ta med är alla lika bra. Allt beror på hur läget blir med alla de saker som du MÅSTE ta med dig. Jag menar, om du räknar ihop allting som är ett absolut måste att ta med sig, mäter detta, du beräknar alltså m3-antalet (lxbxh), och ser vad totalen hamnar på.
vad kostar det då att skeppa detta till Thailand och din hemadress där?

Legolas! och andra...

2003, när jag flyttade ner till thailand, så beställde jag en 4 m3 trälåda som passar in i en container, den kostade då ca 5.000Sek, bolaget kom och packade, gjorde i ordning papper ang. innehåll  o.s.v.

Från sverige - thailand tar det ca 3 månader innan du har den i Laem Cha Bang, tullen kan ta ut extra skatt och din låda kommer att röntgas i Leam Cha Bang, för olaga saker som vapen o.dyl.(röntgenmaskin är så bra, går inte att gömma något), de hittade t.o.m. min schweiziska-fickkniv.

Mitt förslag är att du kollar upp redan i sverige vad som gäller hemifrån, i thailand(inte samma förfarande)är det smartast och ta kontakt med transportören omgående när du kommer till thailand, lämna alla papper till honom, tala om vart godset skall vidare, gör upp om pris(fram till dörr), i mitt fall blev det en kostnad på 8.000Thb från LCB till Pattaya(bodde där då).

Det finns ett dyrare alt. kontakta en stor container firma typ HAIJIN.con. el. MAERSK.con och hyr en 20 el. 40fots container(är ni flera som delar på containern, så blir det billigare), då får du med dig allt vad du behöver, och inte behöver oroa sig i onödan...

Jo-Be"square"
# FIN. Hangö/SVE. Sthlm/THA. Chonburi, Chonburi city #

insayt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 2011-01-17, 19:30 »
Nej berralund, sängarna i thailand är de bästa i världen, det första jag gör är att lägga mig i sängen och njuta. :thumbsup: Det finns olika tjocklekar på madrasserna, det fina med dem är att de är stumma och man ligger så jäkla skönt.

Funderade sist när jag var nere i maj på att köpa en och ta hem den. ca B5000 för en kanonsäng med madrass som var 30 cm hög. Det är våra västerländska sängar som förstör våra ryggar, man ligger ju som en tilltrasslad elkabel i västerländska sängar ???. Mjukt men stumt skall det vara, inga resårmadrasser för mig i alla fall.

Mvh Peter :wai:

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #9 skrivet: 2011-01-17, 19:48 »
Nej berralund, sängarna i thailand är de bästa i världen, det första jag gör är att lägga mig i sängen och njuta. :thumbsup: Det finns olika tjocklekar på madrasserna, det fina med dem är att de är stumma och man ligger så jäkla skönt.

Funderade sist när jag var nere i maj på att köpa en och ta hem den. ca B5000 för en kanonsäng med madrass som var 30 cm hög. Det är våra västerländska sängar som förstör våra ryggar, man ligger ju som en tilltrasslad elkabel i västerländska sängar ???. Mjukt men stumt skall det vara, inga resårmadrasser för mig i alla fall.

Det där är ju en fråga om vad man trivs med. Jag vill absolut inte ha en säng som är mjuk, men den skall vara fast och inte helt stum. Men som sagt, har man problem med ryggen så är en stum säng att föredra. Frugan gillar också vår säng i Sverige, den är mycket skön! :thumbsup:
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Utloggad Gazton

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4629
  • Karmakvot: 13.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Smauland. och alla öppna barer i LOS
« Svar #10 skrivet: 2011-01-17, 20:01 »

Det där är ju en fråga om vad man trivs med. Jag vill absolut inte ha en säng som är mjuk, men den skall vara fast och inte helt stum. Men som sagt, har man problem med ryggen så är en stum säng att föredra. Frugan gillar också vår säng i Sverige, den är mycket skön! :thumbsup:

Med rätt sällskap kan jag ligga på en bit plåt :)
Some people are alive only because it's illegal to kill them

insayt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 2011-01-17, 20:03 »
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Mvh Peter

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #12 skrivet: 2011-01-17, 20:06 »

Där var han rolig så det räckte, men jag kan inte annat än att hålla med. Speciellt inte i mitt 1000:e inlägg.  :wai:
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

insayt

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 2011-01-17, 20:07 »
Tusende inlägget måste ju bara belönas med dubbel + :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Du får vänta med det andra +:et till det gått 48 timmar, enligt forumreglerna ;D ;D ;D ;D ;D, Gazton snabba upp processen ;)

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #14 skrivet: 2011-01-17, 20:09 »
Tackar och bockar, tyvärr finns ingen smiley som bockar eller lyfter på hatten. Annars hade jag använt den!!  :wai:  :wai:
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Utloggad Gazton

• Global Moderator
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #15 skrivet: 2011-01-17, 20:11 »
Tusende inlägget måste ju bara belönas med dubbel + :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Du får vänta med det andra +:et till det gått 48 timmar, enligt forumreglerna ;D ;D ;D ;D ;D, Gazton snabba upp processen ;)

Jag tycker det är mycket roligare att dra av ett par karman då och då, när ni minst anar det  ;) 8)

insayt

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 2011-01-17, 20:14 »
Hahahahahaha, Ja, det skulle inte förvåna mig alls, skall nog kolla mina karma noga i fortsättning ???

;D ;D ;D ;D ;D ;DMvh Peter :wai:

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 4378
  • Karmakvot: 19.1%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Kvinna
  • Småland/Chiang Mai/Pattaya
« Svar #17 skrivet: 2011-01-17, 20:42 »
Jag tycker det är mycket roligare att dra av ett par karman då och då, när ni minst anar det  ;) 8)

Jag håller på dej där, jag känner mej jagad att grabbarna kommer ifatt mej annars. :)
Jag är kvinna, jag är smart.
Vill du spara tid och slippa leta så fråga mig direkt. :)

Utloggad Gazton

• Global Moderator
« Svar #18 skrivet: 2011-01-17, 20:45 »

Jag håller på dej där, jag känner mej jagad att grabbarna kommer ifatt mej annars. :)

41 karma på en och en halv månad säger en del ;)

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #19 skrivet: 2011-01-17, 21:46 »
41 karma på en och en halv månad säger en del ;)

Ja, verkligen. Den kycklingen är verkligen inte i besittning av en hönshjärna!!  :laugh:

Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #20 skrivet: 2011-01-18, 05:42 »

Ett citat ifrån "bocken Bruuse"

8) 8) 8)
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Wanpen

• Antal inlägg: 1600
  • Karmakvot: 1.9%
  • Norrköping/Ubon Ratchathani
« Svar #21 skrivet: 2011-01-18, 06:31 »
Ett citat ifrån "bocken Bruuse"

8) 8) 8)

;D ;D ;D ;D ;D
Bengt heter jag som skriver, ผมรักทุกๆคน

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #22 skrivet: 2011-01-18, 07:41 »
Morrn
Då var det som vanligt alla har olika uppfattningar om vad som är bäst. Det är ju bra då kan man välja det som passar en själv bäst.
Lurar på det här med tullavgifter det dyker ju upp här och var. Är det godtycligt var det kostar att förtulla varor eller går dom efter en lista så man kan få ett hum om vad olika saker kostar.
Rolf

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #23 skrivet: 2011-01-18, 07:53 »
hejsan, jag har skickat ett svar i din inkorg via meddelanden.

legoas
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #24 skrivet: 2011-02-20, 00:27 »
Sitter och fantiserar om hur det ska/kan bli när flytten går till Thailand. Ska man ha allt det där som man har idag när man bor i villa. Då blir det en STOR container som ska med.
Ni som har flyttat saknar ni något som ni borde tagit med er?
Typ det man samlar på sej, snickerimask. högtyck, tyckluft, platt tv.digitalboxar osv.
Givetvis åker alla handmaskiner med men sen då…….
Möbler har jag förstått att det lämnar man om inte det är av stort affektionsvärde. Nu när IKEA öppnar nånstans där nere.
Kan man få lite tankar om problemet
Mvh Rolf

Hur går det med era planer Rolf? Eller ska ni känna er för denna semestern och sen börja planera frammåt?

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #25 skrivet: 2011-02-20, 07:42 »
Precis så. Det är ingen panik jag har två år kvar till min pension. Det hinner hända mycke på den tiden, men planen står fast.
Nu blev det ju en liten oplanerad resa, vi hade tänkt att inte åka i år men när Thai reade så blev det så.
Ska bli kul och skönt.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #26 skrivet: 2011-02-20, 08:25 »
Åsa Bode´n extra-jobbar nere i Rayon, så det skall bli regn där
i slutet april...

;D ;D ;D
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #27 skrivet: 2011-02-20, 08:37 »
Du är alltid så snäll och omtänksam :)

Utloggad Ulf Herrgård

• *
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Jag och mitt lilla hjärta
« Svar #28 skrivet: 2011-02-22, 15:07 »
Jag är nog mer åt andra hållet, det enda som behövs är två par shorts och ett par badskor.  8)
Men när jag fördjupar mig i ämnet, så varför köpa det här???
En ny tanke har slagit mig och det är kanske att ha ett litet kryp in kvar här i Sverige, kan bli aktuellt under regnperioden, man får ju lägre skatt här om man är borta mer än tre månader, läste jag någonstans, så varför inte komma hem i maj.
Vet inte om det är golfintresset eller jakten som lockar.  ;D
MVH Uffe

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #29 skrivet: 2011-02-22, 15:58 »
Jag dig en karma bara för att du spekulerar lite grand, skitkul. Det där med mindre skatt kanske du inte skall räkna med Uffe. Man måste ge skattemyndigheten en anledning till varför du har anknytning till t.ex. Thailand.... Så stanna borta några stackars månader lär inte hjälpa dig till skattereduktion tror jag.

Lycka till och ha det bra...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Lunkan

• Bannlyst, respekterar ej forumregler
  • * * * * *
  • Antal inlägg: 716
  • Karmakvot: 3.1%
  • KARMA! för bra inlägg 
  • Svenska skogen > by i Sakon Nakhon?
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #30 skrivet: 2011-02-25, 17:52 »
Morrn
Då var det som vanligt alla har olika uppfattningar om vad som är bäst. Det är ju bra då kan man välja det som passar en själv bäst.
Lurar på det här med tullavgifter det dyker ju upp här och var. Är det godtycligt var det kostar att förtulla varor eller går dom efter en lista så man kan få ett hum om vad olika saker kostar.
Rolf
Löst?

Annars:
Tullavgifterna är dyra*
men de är 0 på flyttgods** om man får in grejerna inom 6 månader ifrån att man får sitt första 12-månaders-VISA. Helknäppt, eftersom för många innebär det att det är nästan omöjligt att pricka in om man inte flyger hem extra för det, eftersom för många får man inte 12-månader första gången.
(Iofs kan man fördröja transporten, så den kommer under fria perioden, men då åker man på extrahyra för utrymme och container och det är svindyrt.)

* Thailand har "strafftullar2 på det mesta. Om procentsatsen är som för vanlig import, så är det vanligt med 25% inklusive VAT.

**Ovan läste jag i en informationstext för 1,5 år sedan.
(Senare har jag hört att bil inte räknas till flyttgods.)

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #31 skrivet: 2011-02-25, 18:20 »
Jahaja där ser man.  Det finns alltid nåt kryphål om man kan utnytja det.
Man får väl se hur det funkar med planeringen. Det lär ju lite mer logistik som måste klaffa.
Tack för upplysningen
Rolf

Utloggad Lunkan

• * * * * *
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #32 skrivet: 2011-02-25, 20:06 »
Jahaja där ser man.  Det finns alltid nåt kryphål om man kan utnytja det.
Man får väl se hur det funkar med planeringen. Det lär ju lite mer logistik som måste klaffa.
Tack för upplysningen
Rolf
Thailand har gjort den möjligheten med flit, så det är inget kryphål.

Däremot - OM det stämmer som någon skrev någonstans - så finns det ett kryphål att få in bil, utan att betala strafftull. Man tar in bilen till Malaysia* och KÖR den över gränsen till Thailand.
Vet inte om de trixarna hade tänkt på alla följder, för då några turistande kom in med bil, som sedan blev stulen innan de skulle åka ut igen, DÅ blev de krävda på tullen, för tullarna trodde att de hade sålt den i Thailand själva.

*Thailand, Malaysia plus några fler asiatiska länder har något slags frihandelsavtal typ det Sverige hade innan vi gick med i EU. Thailand har inte strafftullar för importer från de länderna, men det var knappast tänkt för att "smuggla" in bil   :)

Inloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 4494
  • Karmakvot: 15.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #33 skrivet: 2011-02-25, 22:44 »
tror inte att de funkar den vägen heller fö vi tog in våra hojar den vägen för en 5 år sen men bara för att ha dom där i 6 månader men vi fick betala innan vi fick in dom i thailand dom pengarna fick vi tillbaka när hojen lämna landet igen
lika dant när polarna tog hojarna på flyg ner från stockholm

glimten66

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #34 skrivet: 2011-02-26, 01:33 »
Lunkan håll dig ifrån transporter och tullregler, detta är långt över ditt huvud....
lämna detta till folk som jobbar med det.
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Lunkan

• * * * * *
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #35 skrivet: 2011-02-26, 07:28 »
Lunkan håll dig ifrån transporter och tullregler, detta är långt över ditt huvud....
lämna detta till folk som jobbar med det.
Och var skrev du det rätta svaret?..
I din post framgår det ju inte ens VAD av det jag skrev, som skulle vara fel! OM det bara var delen gällande bilen, då kan ju din post LURA läsarna att tro att det var fel på resten av det jag skrev också! 
F ö skrev jag:
"OM det stämmer som någon skrev någonstans" så då kan ju läsarna bedöma själva vad de tror om det jag VIDAREbefodrade från vad jag läst. Så mina poster gav ju mycket MER info än DIN skitpost...

F ö finns det många klantskallar bland de som jobbar med det också  :)   
T ex då jag frågade vad transporten för en container från Stockholm till Bangkok kostar, så räknade de BARA delen då containern ÄR på fartyget, och tog INTE med på och avlastning!!! Hur ska de kunna transportera containern om den inte lyfts på och av?...   :)

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #36 skrivet: 2011-02-26, 08:02 »
Om och när man bestämmer sej för att göra slag i saken och flytta sitt pick och pack från svedala så är det väl en ren självbevarelse drift att välja nån som man med säkerhet vet hur en transport går till.
Annars kan man ju köpa en tradare och köra själv :D
Jag blir lite undrande över att det finns så många svar på en så enkel fråga som tex. tullregler.
Antingen så betalar man eller så smugglar man.
Det står ju var och en fritt att välja. Jag vill nog gärna att mitt flyttlass kommer fram utan att behöva bry sej. Det är ju det jag betalar för.

Utloggad Lunkan

• * * * * *
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #37 skrivet: 2011-02-26, 08:18 »
Om och när man bestämmer sej för att göra slag i saken och flytta sitt pick och pack från svedala så är det väl en ren självbevarelse drift att välja nån som man med säkerhet vet hur en transport går till.
Annars kan man ju köpa en tradare och köra själv :D
Jag blir lite undrande över att det finns så många svar på en så enkel fråga som tex. tullregler.
Antingen så betalar man eller så smugglar man.
Det står ju var och en fritt att välja. Jag vill nog gärna att mitt flyttlass kommer fram utan att behöva bry sej. Det är ju det jag betalar för.
Då glömde du ju alternativet, som kan vara bäst  :)   
om det går bra att pricka in gratisperioden för flyttgods.
En lurig grej, om man tar in då det är tull, kan vara hur tullen gör värderingen, för procent på 1 000 000 är ju 10 gånger mer än procent på 100 000  :)     I Thailand är ju vissa begagnade grejer svindyra (t ex bilar) medan andra är billiga (t ex hus) och jag har inte hittat någon info hur thaitullen värderar de begagnade grejerna i flyttgodset.

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #38 skrivet: 2011-02-26, 08:21 »
Det är ju det jag betalar en speditör för. Hans jobb är att veta :nod:

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #39 skrivet: 2011-02-26, 08:28 »
Lunkan och Rolf!!

jag har redan för längesedan PM;at Rolf i detta ärende. Det råder inga tveksamhet alls inom detta område. Jag är speditör och arbetar med dessa saker. Det var därför jag INTE ville skriva här på forumet, och skrev privat till Rolf. Detta forum skall icke vara en plats där jag skall göra reklam för min verksamhet, därav PM;et..

jag säger det igen, du förvillar bara Rolf med dina svar Lunkan.
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #40 skrivet: 2011-02-26, 08:32 »
Vet det Lego. Därav mitt sista svar

Utloggad Lunkan

• * * * * *
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #41 skrivet: 2011-03-01, 21:26 »
Lunkan och Rolf!!

jag har redan för längesedan PM;at Rolf i detta ärende. Det råder inga tveksamhet alls inom detta område. Jag är speditör och arbetar med dessa saker. Det var därför jag INTE ville skriva här på forumet, och skrev privat till Rolf. Detta forum skall icke vara en plats där jag skall göra reklam för min verksamhet, därav PM;et..

jag säger det igen, du förvillar bara Rolf med dina svar Lunkan.
Det finns väl fler läsare än Rolf?  :)   För att undvika förvirring av dem, så vore det väl bättre att di skriver VAD som var fel i det jag skrev? 
Det var väl inget mer än det om bilen (?) och den delen skrev jag ju tydligt att jag inte visste, utan bara skrev vad ANNAN skrivit, så intresserade av den delen kunde KOLLA om den delen stämmer...

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #42 skrivet: 2011-03-02, 02:14 »
Lunkan fatta detta!!! Jag skriver INTE inne på "språkhörnan", jag kan varken läsa eller skriva eller prata thai såpass bra!!!
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Lunkan

• * * * * *
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #43 skrivet: 2011-03-02, 02:59 »
Lunkan fatta detta!!! Jag skriver INTE inne på "språkhörnan", jag kan varken läsa eller skriva eller prata thai såpass bra!!!
Och vad hade det att göra med det jag skrev? - Ingenting...

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #44 skrivet: 2011-03-02, 04:26 »
Och vad hade det att göra med det jag skrev? - Ingenting...

Lunkan, förstår du inte sammanhanget?????? OK jag skall skriva i klara ordalag. jag menar på att du vet lika lite om transporter som jag vet om "språkhörnan på Chaimai"...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Lunkan

• * * * * *
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #45 skrivet: 2011-03-02, 12:31 »
Lunkan, förstår du inte sammanhanget?????? OK jag skall skriva i klara ordalag. jag menar på att du vet lika lite om transporter som jag vet om "språkhörnan på Chaimai"...
Det var ju INTE särskilt klara ordalag   :)   
VAD var fel i det jag skrev?

(((F ö  har jag både:
/haft en anställning där det ingick en del import. (Mest jobbade jag med att få ut varorna till kunderna, men det ingick även beställning och kontakter med leverantörer.)
/haft ett eget distributionsföretag i 12 år  :)   
/och skött kansliet i en liten hjälporganisation, som skickade "hjälp till självhjälp" till Estland, Polen (och lite Chile) efter Berlinmuren föll.

Iofs skötte jag inte själva internationella transporten själv normalt, men jag behövde ha lite hum om det t ex för att kolla vad för leveranssätt, som kunde vara bra/billigast eller försöka leta reda på försvunna leveranser då någon speditör e d strulat  :)

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #46 skrivet: 2011-10-08, 17:52 »
Nu kan man få det som hemma, om man vill.
Har kollat igenom IKEA's katalog och bla. så har dom samma sängar och kuddar, täcken som i Sverige.
Likadana kök och tillbehör, är man van vid nåt så är det väl inget fel i att skaffa dom sakerna om det går.
Det lär ju bli så mycket annat som är nytt och ovan så det räcker nog och blir över

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #47 skrivet: 2011-10-08, 17:58 »
Har kollat igenom IKEA's katalog och bla. så har dom samma sängar och kuddar, täcken som i Sverige.
Likadana kök och tillbehör, är man van vid nåt så är det väl inget fel i att skaffa dom sakerna om det går.
Det lär ju bli så mycket annat som är nytt och ovan så det räcker nog och blir över

Vill du verkligen ha det så? Sängar kan jag hålla med om, gillar inte dom stenhårda dom har i Thailand. Men annars vill jag leva thai style när jag är därnere.
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #48 skrivet: 2011-10-08, 18:05 »
Vet inte om jag vill det men om, så finns ju allt. Sängar blir det utan tvekan, sen får jag se vad dom har att erbjuda i köks väg.
Gillar ju Ikeas kök bortsett från skruvandet, men när det är klart så är det en skitsak att montera.
Men vi får se hur det blir.
(läste igenom tråden innan, den är lite kul)

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #49 skrivet: 2011-10-08, 18:16 »
IKEA:s kök är bra, vi har ett sådant hemma. Praktiskt. Och i Thailand kan kan man säkert få monteringshjälp för en billig peng. Jag har då inte lust eller tålamod att hålla på med sådant, blir halvt vansinnig av att montera ett vanligt skåp.   :o

Och visst är det bra att det finns, det kan ju alltid vara något man längtar efter. Tyvärr ligger det lite långt ifrån våra trakter.   :-\
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Inloggad glimten66

• *
« Svar #50 skrivet: 2011-10-08, 18:18 »

Rolf har du sett den katalogen som gäller i thailand ????

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #51 skrivet: 2011-10-08, 18:24 »
Rolf har du sett den katalogen som gäller i thailand ????
Ja den finns att ladda ner eller kolla på nätet, både på Thai och Engelska
http://www.ikea.co.th/en/catalogue/index.asp

Jo Berra det är det som är nackdelen detta skruvande men har man gjort ett så är alla likadana

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #52 skrivet: 2011-10-08, 18:26 »

Jo Berra det är det som är nackdelen detta skruvande men har man gjort ett så är alla likadana

Inte för mig....
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #53 skrivet: 2011-10-08, 18:28 »

Inloggad glimten66

• *
« Svar #54 skrivet: 2011-10-08, 18:35 »
Tackar för den länken rolf

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #55 skrivet: 2011-10-08, 18:36 »
Tackar för den länken rolf
Så lite så :-\

Inloggad glimten66

• *
« Svar #56 skrivet: 2011-10-08, 18:38 »
nöjd nu då :)

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #57 skrivet: 2011-10-08, 18:53 »

Utloggad elmer

• Vi är med och påverkar
  • * * *
  • *
  • Antal inlägg: 228
  • Karmakvot: 11.4%
« Svar #58 skrivet: 2011-10-08, 19:05 »

Tack för länken (Ikea katalogen)

Utloggad matteisurin

• *
  • Antal inlägg: 1150
  • Karmakvot: 8.9%
  • STO-Huddinge/ Surin tambon samrong ban salengphan
« Svar #59 skrivet: 2011-10-08, 20:04 »
Stort tack för IKEA länken  :D Nu börjar operation övertalning om inredning i det framtida huset i thailand  :nod:
# 27 RIP

Inloggad glimten66

• *
« Svar #60 skrivet: 2011-10-08, 20:27 »
Stort tack för IKEA länken  :D Nu börjar operation övertalning om inredning i det framtida huset i thailand  :nod:

övertalning stackarn ja tog tanten till Ikea här o de skulle ja aldri gjort ;) så hon bara väntar på att vi ska åka dit när ja kommer ner

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #61 skrivet: 2011-10-08, 20:34 »
övertalning stackarn ja tog tanten till Ikea här o de skulle ja aldri gjort ;) så hon bara väntar på att vi ska åka dit när ja kommer ner
Det är ju märkligt att vi män aldrig lär oss nån ting ???
Köper frun en kappa så nog fan ska vi köpa nåt också för att döva samvetet :D :D

Inloggad glimten66

• *
« Svar #62 skrivet: 2011-10-08, 20:43 »
Det är ju märkligt att vi män aldrig lär oss nån ting ???
Köper frun en kappa så nog fan ska vi köpa nåt också för att döva samvetet :D :D

de vet du väl vi lär oss aldrig

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #63 skrivet: 2011-10-08, 20:45 »
de vet du väl vi lär oss aldrig
Man kanske ska släppa fram sin feminina sida lite mer. Men det är klar va dyrt det skulle bli ;D ;D

Inloggad glimten66

• *
« Svar #64 skrivet: 2011-10-08, 20:47 »
Man kanske ska släppa fram sin feminina sida lite mer. Men det är klar va dyrt det skulle bli ;D ;D

för fasen glöm den då blir de nog riktigt dyrt skulle inte du till thailand igen ;)

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #65 skrivet: 2011-10-08, 20:50 »
för fasen glöm den då blir de nog riktigt dyrt skulle inte du till thailand igen ;)
Jo nån gång efter nyår blir det väl. Eller när ett av de hus som är sålda blir uppmöblerade och klara för uthyrning. Så vi kan bo ett tag och känna efter så att vi satsar på rätt sak.

Inloggad glimten66

• *
« Svar #66 skrivet: 2011-10-08, 21:02 »
Jo nån gång efter nyår blir det väl. Eller när ett av de hus som är sålda blir uppmöblerade och klara för uthyrning. Så vi kan bo ett tag och känna efter så att vi satsar på rätt sak.

där ser du så visa inte din femenina sida då för då kommer de att bli ytterligare en kall vinter här hemma :)

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #67 skrivet: 2011-10-08, 21:18 »

där ser du så visa inte din femenina sida då för då kommer de att bli ytterligare en kall vinter här hemma :)
Du menar så ;) Ja då får det bli orakad och närbrynjan med handen innanför byxlinningen :D :D

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #68 skrivet: 2011-10-08, 21:22 »
Du menar så ;) Ja då får det bli orakad och närbrynjan med handen innanför byxlinningen :D :D

Men rolf då ! Usch på dig  ;D ;D ;)
# 27 RIP

Inloggad glimten66

• *
« Svar #69 skrivet: 2011-10-08, 21:23 »
Albundy min gud :)'

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #70 skrivet: 2011-10-08, 21:33 »
Albundy min gud :)'
Right so my friend :D :D

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #71 skrivet: 2011-10-09, 09:09 »
Ägnat morgonen tillsamans med tanten och kollat igenom IKEA katalogen för thailand. Hennes enda kommentar var "DYRT "  :( :o
# 27 RIP

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #72 skrivet: 2011-10-09, 09:12 »
Ägnat morgonen tillsamans med tanten och kollat igenom IKEA katalogen för thailand. Hennes enda kommentar var "DYRT "  :( :o
Jo det är nästan samma som i Sv, men tar man tex. sängar och madrasser så vet man vad man får och med tanke på den tid som man tillbringar i sängen så får det kosta :D

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #73 skrivet: 2011-10-09, 16:09 »
Sen kommer jag nog att skaffa en sån där vattenkylare, med eller utan kolsyra.
Lite behändigt att bara tappa upp.
Vid fest kan man fylla den med bål :D :D

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #74 skrivet: 2011-10-09, 16:12 »
Eller Mekhong och Cola!  ;D  ;D  ;D
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #75 skrivet: 2011-10-09, 16:19 »
Den festen kommer jag på

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #76 skrivet: 2011-10-09, 16:36 »

20 liter färdigblandat....  :laugh: :laugh:

Och så gnäller folk på att en "bag in box" är farligt för hälsan..  :police:

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #77 skrivet: 2011-10-09, 16:38 »
20 liter färdigblandat....  :laugh: :laugh:

Och så gnäller folk på att en "bag in box" är farligt för hälsan..  :police:
Amatörer :D :D

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
« Svar #78 skrivet: 2011-10-09, 18:28 »
Rolf:
Ska ni ha gasspis eller elektrisk spis?

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #79 skrivet: 2011-10-09, 18:31 »
Rolf:
Ska ni ha gasspis eller elektrisk spis?
Vet inte ännu, vi har induktion här hemma så man är lite bortskämd.
Så finns det i Thai så blir det en son annars så gillar vi gas till spisen men inte ugnen.

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
« Svar #80 skrivet: 2011-10-09, 18:32 »
Så finns det i Thai så blir det en son annars så gillar vi gas till spisen men inte ugnen.

Nu skäms jag lite, men skyller på att jag bor på landet.

Vad är induktion?

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #81 skrivet: 2011-10-09, 18:37 »
Den använder istället energin för att värma upp kastruller eller stekpannan.
Alltså kärlet blir varmt inta nåt som finns omkring och plattan äär nästan kall. Den är dessutom energisnål och nästan lika snabb som gasen

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
« Svar #82 skrivet: 2011-10-09, 18:39 »
Den använder istället energin för att värma upp kastruller eller stekpannan.
Alltså kärlet blir varmt inta nåt som finns omkring och plattan äär nästan kall. Den är dessutom energisnål och nästan lika snabb som gasen

Aha, tack för den infon.

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 2011-10-09, 18:55 »
Akta er för  induktions värmare, cancerframkallande, värre än att leva under högspänningsledningar eller att vara lokförare eller rökare. 

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #84 skrivet: 2011-10-09, 19:15 »
Akta er för  induktions värmare, cancerframkallande, värre än att leva under högspänningsledningar eller att vara lokförare eller rökare.

Säger vem ?? lämna gärna källan vaifrån du fått informationen.

Tack på förhand  :)

Mats
# 27 RIP

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 2011-10-09, 19:38 »

Säger vem ?? lämna gärna källan vaifrån du fått informationen.

Tack på förhand  :)

Mats

Du kan väl googla lite så kan du se att lokförare och de som bor under högspänningsledningar har drabbats mer av cancer och det kommer de som använder induktionsvärmare att bli än värre drabbade, det är min spådom.

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #86 skrivet: 2011-10-09, 19:55 »
Induktionspisar ligger i området 25-48kHz, dvs långt ifrån vattnets (dvs våra kroppars) resonansfrekvens, vilket sannolikt betyder att de är mindre farliga.
Fö. så ger en klockradio placerad någon decimeter från huvudet mer strålning än en kraftledning i närheten.
Du kan ju kolla listan nedan och kolla vad som är farligt, så lever du säkert längre

Strålning på 10 cm avstånd från apparaten

Hårtork 30 µT
Borrmaskin 20 µT
Mikrovågsugn 14 µT
Dammsugare 6 µT
Klockradio 2,1 µT
Induktionsspis 1,2 µT
TV (ej plattskärm) 0,8 µT
Elspis 0,8 µT
Platt datorskärm <0,05 µT

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #87 skrivet: 2011-10-09, 20:18 »
Många saker man har 10 cm ifrån sitt huvud där på listan.... ?

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #88 skrivet: 2011-10-09, 20:23 »
Många saker man har 10 cm ifrån sitt huvud där på listan.... ?
Sant men hur farligt det är om det strider de lärde

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 2011-10-09, 22:13 »
Induktionspisar ligger i området 25-48kHz, dvs långt ifrån vattnets (dvs våra kroppars) resonansfrekvens, vilket sannolikt betyder att de är mindre farliga.
Fö. så ger en klockradio placerad någon decimeter från huvudet mer strålning än en kraftledning i närheten.
Du kan ju kolla listan nedan och kolla vad som är farligt, så lever du säkert längre

Strålning på 10 cm avstånd från apparaten

Hårtork 30 µT
Borrmaskin 20 µT
Mikrovågsugn 14 µT
Dammsugare 6 µT
Klockradio 2,1 µT
Induktionsspis 1,2 µT
TV (ej plattskärm) 0,8 µT
Elspis 0,8 µT
Platt datorskärm <0,05 µT

Det bevisar bara hur dum du är.

Utloggad Gazton

• Global Moderator
« Svar #90 skrivet: 2011-10-09, 22:15 »
Det där var väldigt onödigt.. Hade inte du och jag pratat igen saken?

helgonet

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 2011-10-10, 03:23 »
För att återgå till ämnet och verkligheten så tycker jag att definitionen: ska man ha det som hemma (Sverige) i Thailand så svarar jag nog för det flesta när jag påstår starkt:NEJ,,,,

Och med den betydelsen att orsaken till att vi vill flytta ned är för att det är bättre enligt vår uppfattning i mångt och mycket,,,Vi vill ha ett bekvämare och lyxigare/enklare liv när väl flyttåget går ifrån kylan och mörkret.Ett nytt varmare och soligare liv ska startas och för de allra flesta som har den möjligheten ligger nog i åldrarna 40 +

Våran nordiska valuta gör också att de allra flesta varorna hamnar på en femtedel av de priser som vi är vana med ifrån början vilket bidrar till en valmöjlighet som vi inte annars kan ha i hemlandet.

Vi blir miljonärer på ett ögonblick i deras valuta och förhoppningsvis så släpper inte vettet alltför mycket och vi börjar bete oss som otrevliga snobbar.Pengar i all ära men vad som är bättre i livet behöver inte betyda materiella ting utan kan bara vara att vara.

Personligen kan jag vara mycket nöjd en dag att bara kunna ligga på kakelgolvet i snöängel ställning och vara kapabel att njuta av FRIHETEN och se när jing jogg (lillödlan) klättra runt på väggarna i jakten på flugorna.

Så vill vi ha det som hemma ?,,,,Då svarar jag starkt:JA, med den betydelsen att Thailand är hemma ;),,,,Strålning i all ära men mitt land är världen och mitt hem är där jag är för stunden oavsett om en induktionshäll eller en borrmaskin ligger närmare än 10 cm ifrån mitt huvud.Oavsett så vet jag att vi alla dör en dag :wai:

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #92 skrivet: 2011-10-10, 08:19 »
Härligt där helgonet..... Jag förm in del tycker att hela frågan är lite underlig i sig... obs,.,, inte frågeställaren.

vad är det för fel att man fixar till det för sig efter eget förstånd och så lånt som ekonomin tillåter. MÅSTE jag käka thailändsk mat bara för jag bor i Thailand. Måste jag slänga skiten runt omkring mig bara för jag bor i Thailand och måste jag missköta mina hundar bara för att jag bor i Thailand.

jag tycker att det är upp till var och en... Inte fan har en gubbe ifrån Chiang mai, Bangkok eller Säffle med att göra hur en gubbe ifrån udon Thani fixar till sitt liov. Därför tycker jag att hela frågan är felställd och ganska inkrökt... ;) ;) ;)
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad glimten66

• *
« Svar #93 skrivet: 2011-10-10, 19:48 »
Jag vill ha komforten ja har här hemma i sverige o de har ja nästan me i thailand farang kök platt tv micro kaffebryggare toast maskin mm mm mm

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #94 skrivet: 2011-10-10, 19:58 »
Jag vill ha komforten ja har här hemma i sverige o de har ja nästan me i thailand farang kök platt tv micro kaffebryggare toast maskin mm mm mm
Jo det är väl som Lego skrev man väljer ju den standard som passar en själv. Vill man leva och bo som en Thai så är ju det ok, vill man ha det lite som i Sverige så är väl det också ok.
Bara man trivs med livet och har det bra med sej själv och de sina.

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #95 skrivet: 2011-10-11, 05:44 »
Skulle nog tro att det blir mycket möbler inhandlat på IKEA när tiden för flytt infinner sig ?
Vill inte ha de klassiska Thai möblerna som jag sett...
Usel kvalitet och riktigt dålig sittkomfort på soffor bl,a...

När det gäller massiva trämöbler vill jag gärna ha Thai, typ bord och stolar..

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #96 skrivet: 2011-10-11, 06:32 »
Skulle nog tro att det blir mycket möbler inhandlat på IKEA när tiden för flytt infinner sig ?
Vill inte ha de klassiska Thai möblerna som jag sett...
Usel kvalitet och riktigt dålig sittkomfort på soffor bl,a...

När det gäller massiva trämöbler vill jag gärna ha Thai, typ bord och stolar..
Låter som en vettig kombination, se inget fel i det Thailändska hantverket tvärtom

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #97 skrivet: 2011-10-11, 07:07 »
Låter som en vettig kombination, se inget fel i det Thailändska hantverket tvärtom

Jag ser ett enormt stort fel i det thailändska hantverket, och det är att de har ALLTID möbler som är så himla tunga så man kan inte ens själv marklyfta en endaste pinnastol. Skitvärdelösa möbler om man snackar om det traditionella möblemanget, så passa Er så ni inte ramlar in i den skiten.

Däremot så fann jag i en affärskedja som heter KONCEPT, möbler som var som våra västerländska, jääkligt granna och funktionsdugliga. De var i vikt som man är van vid och granna som man är van vid, verkliga fynd prismässigt också....

men thaimöbler a la tradition, nä stort tack med jääkligt stora bokstäver...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #98 skrivet: 2011-10-11, 07:14 »
Jag ser ett enormt stort fel i det thailändska hantverket, och det är att de har ALLTID möbler som är så himla tunga så man kan inte ens själv marklyfta en endaste pinnastol. Skitvärdelösa möbler om man snackar om det traditionella möblemanget, så passa Er så ni inte ramlar in i den skiten.

Däremot så fann jag i en affärskedja som heter KONCEPT, möbler som var som våra västerländska, jääkligt granna och funktionsdugliga. De var i vikt som man är van vid och granna som man är van vid, verkliga fynd prismässigt också....

men thaimöbler a la tradition, nä stort tack med jääkligt stora bokstäver...
Hej du ::)
Vi menade bord och förvaringsmöbler inte sängar fåtöljer och stolar.
Nä komfortmöbler  av Thailändskt snitt är ingen höjdare.
Hörde också om KONCEPT dom kommer väl som Ikeas i byggsats?

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #99 skrivet: 2011-10-11, 07:29 »
Hej du ::)
Vi menade bord och förvaringsmöbler inte sängar fåtöljer och stolar.
Nä komfortmöbler  av Thailändskt snitt är ingen höjdare.
Hörde också om KONCEPT dom kommer väl som Ikeas i byggsats?

nej för sjutton Roffe!!! De är kompletta möbler, har aldrig sett en endaste byggsats innanför affärsdörrarna. jag gillar speciellt deras matsalsmöbler, soffor, stolar i alla de former. jag har aldrig kollat på sängar, men om de är i samma smak och färger som det andra möblemanget, så är de också garanterat skitsnygga.

Lite prisexempel: Jag har en möbel som består av 2 breda rejäla stolar, 1 3.sittssoffa, man sitter på sittdynor, samt ett snyggt bord. Möbeln är en samvarosmöbel där man sitter och tar sig kanske en kopp kaffe eller ett järn ute vid vardagsrummet. priset för detta var 17.000 baht = SEK:  3.700:-. Kanske lite dyrt för Thailand, men jag föll för hur bra kvalite det var och hur snyggt det var.

Vidare så köpte jag ett matsalsbord i glas med 6st stolar, i mitt amatörtyckande en bra kvalite på grejorna, detta sista kostade 10.000 baht = SEK: 2.200:-

Jag köpte en i mitt tycke högkvalitativ TV-fåtölj, alltså den typen där man "fäller" stolen och lägger upp fossingarna på en pall (som ingår i priset) och kollar på TV och sedan garanterat somnar av ren glädje, denna kostade 7.500 baht = SEK: 1.660:-.

och så håller det på...... skitbra kvalite för att vara Thailand, och priserna jämfört med hemma gladde mig oerhört...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #100 skrivet: 2011-10-11, 07:35 »
nej för sjutton Roffe!!! De är kompletta möbler, har aldrig sett en endaste byggsats innanför affärsdörrarna. jag gillar speciellt deras matsalsmöbler, soffor, stolar i alla de former. jag har aldrig kollat på sängar, men om de är i samma smak och färger som det andra möblemanget, så är de också garanterat skitsnygga.

Lite prisexempel: Jag har en möbel som består av 2 breda rejäla stolar, 1 3.sittssoffa, man sitter på sittdynor, samt ett snyggt bord. Möbeln är en samvarosmöbel där man sitter och tar sig kanske en kopp kaffe eller ett järn ute vid vardagsrummet. priset för detta var 17.000 baht = SEK:  3.700:-. Kanske lite dyrt för Thailand, men jag föll för hur bra kvalite det var och hur snyggt det var.

Vidare så köpte jag ett matsalsbord i glas med 6st stolar, i mitt amatörtyckande en bra kvalite på grejorna, detta sista kostade 10.000 baht = SEK: 2.200:-

Jag köpte en i mitt tycke högkvalitativ TV-fåtölj, alltså den typen där man "fäller" stolen och lägger upp fossingarna på en pall (som ingår i priset) och kollar på TV och sedan garanterat somnar av ren glädje, denna kostade 7.500 baht = SEK: 1.660:-.

och så håller det på...... skitbra kvalite för att vara Thailand, och priserna jämfört med hemma gladde mig oerhört...
Vad bra då finns det alternativ till Ikea. Det är ju mycket möbler som ska in i ett hem, får väl fara runt och kolla dom som har lite av den svenska standarden.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #101 skrivet: 2011-10-11, 09:10 »
Dessutom i ALLA thailändska möbelaffärer eller vitvaruaffärer, så ingår hemkörning och montering i priset. Typ om man köper garderober, så kanske de kommer i 3 delar, då bär de in det i huset, uppför trappan och monterar ihop de 3 bitarna,,, bra va.... Ibland är det ju tunga saker man handlar..... Och vitvarorna är ju också gött att de bär in och kopplar ihop...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #102 skrivet: 2011-10-11, 09:21 »
Dessutom i ALLA thailändska möbelaffärer eller vitvaruaffärer, så ingår hemkörning och montering i priset. Typ om man köper garderober, så kanske de kommer i 3 delar, då bär de in det i huset, uppför trappan och monterar ihop de 3 bitarna,,, bra va.... Ibland är det ju tunga saker man handlar..... Och vitvarorna är ju också gött att de bär in och kopplar ihop...
Vad det gäller vitvaror så kommer jag att stå som en hök över dom, litar inte på inst. har sett så mycket skit i den vägen. Gör det helst själv.
Men bära får dom gärna :)

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #103 skrivet: 2011-10-20, 20:35 »
Nu slår IKEA på stora trumman, 11 dagar kvar tills dom öppnar och så ska dom skicka ut 1milj kataloger i Bangkok området

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #104 skrivet: 2011-10-20, 21:58 »
Undrar just hur konceptet kommer att funka i Thailand.  ???  Det skall bli intressant att följa hur de går. Men för vår del blir det inga inköp där pga avståndet, vi har 47 mil till Bangkok.  :-\
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
« Svar #105 skrivet: 2011-10-20, 22:04 »
Hade min bror bott kvar i Bangkok så hade han blivit stamkund där. Inte för möblerna men för köttbullarna och lingonen.  :D

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #106 skrivet: 2011-10-20, 22:07 »
Det skulle ju vara en anledning förstås. Men åka 47 mil för lite köttbullar, tveksamt!  ;)
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #107 skrivet: 2011-10-21, 02:54 »
Det skulle ju vara en anledning förstås. Men åka 47 mil för lite köttbullar, tveksamt!  ;)

men Berra bara lugn, som jag skrev till Rolf, det finns andra affärer har jag märkt som har jättebra västerländska möbler..... Bara fråga på!!!

MVH
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad GUNNAR

• * *
  • Antal inlägg: 23
  • Karmakvot: 13%
  • Bang Saray Beach o min nya PCX 150 2012
« Svar #108 skrivet: 2011-10-21, 07:06 »
Vad kostar en 20 fots cointener från Sverige till Thailand med er. ????
Larsove!!

vad kostar det då att skeppa detta till Thailand och din hemadress där? Lägg sedan till de möbler som du gärna vill ha med, men som du är osäker på om det är smart att ta med. Du har nu då 2 olika storlekar på din skeppning. 1 med möblerna och 1 utan möblerna. priset som du sedan får (av mig??) kan du ju sedan värdera gentemot varandra. Frågan kommer ju upp: är det värt att ta till en container eller skall jag nöja med mig styckegods.

priserna för containers är inte så grymt höga till Asien, och detsamma gäller även styckegodset. Jämförelsen som man får göra, ja det blir ju då som ledarn och Berralund säger, vilka saker är absolut viktiga att ta med, och/eller kan jag handla dessa på plats i Thailand.

jag tror rent generellt om du tänker ha ett hem i Thailand, så är nog inte det där förslaget med att sova på golver en höjdare, jag fattar för övrigt inte heller varför man skall göra det?? Vi kan ju sova bättre, och vi har råd att unna oss bättre. Försök att kolla in vad de eftertraktade möblerna kostar att handla in på plats i Thailand.

Jag tror att du ganska snart kommer att märka att det är bra mycket smartare och enklare att välja ett container-alternativ gentemot att lägga en smärre förmögenhet på att köpa nya möbler härnere. För jag utgår väl ifrån att ni vill ha möbler i hemmet. För även om det är förvånansvärt billigt att handla möbler härnere, så finns det ju inte en chans i världen att handla in nytt möblemang till Ert hem blir billigare än att välja ett containeralternativ framför styckegodsalternativet.

Lycka till, och välkommen med Era frågor....
Gunnar

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #109 skrivet: 2011-10-21, 08:06 »
Vad kostar en 20 fots cointener från Sverige till Thailand med er. ????

Jag kommer tillbaka via PM till Er.
tack  legolas
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #110 skrivet: 2011-10-21, 19:23 »
Kom ju på en sak gällande IKEA....

Dom kommer ju inte få sälja speciellt mycket möbler i Thailand...?
I alla fall inte till Thai..

Dom har ju ingen plast omkring sina möbler !!  :laugh: :laugh:
Så där lär dom få tänka om  :nod: :nod:

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #111 skrivet: 2011-10-21, 22:10 »
Hahaha, plast runt möblerna. Det tog ett bra tag innan jag fick ta bort plasten från soffan och fåtöljerna jag köpte när vi kom ner första gången. Och vad hände därefter - Jo grabben spillde ut någon slags vit färg i soffan som är omöjlig att få bort.  :'(  Varför lät jag inte plasten sitta kvar några dagar till??  ???
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #112 skrivet: 2011-10-22, 01:48 »
Hahaha, plast runt möblerna. Det tog ett bra tag innan jag fick ta bort plasten från soffan och fåtöljerna jag köpte när vi kom ner första gången. Och vad hände därefter - Jo grabben spillde ut någon slags vit färg i soffan som är omöjlig att få bort.  :'(  Varför lät jag inte plasten sitta kvar några dagar till??  ???

Eller ännu hellre, varför inte försöka göra nåt åt själva problemet, och det var väl INTE plasten va?? Det var att deras pojk sprang omkring med färg hej vilt i hemmet....
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #113 skrivet: 2011-10-22, 06:10 »
Eller ännu hellre, varför inte försöka göra nåt åt själva problemet, och det var väl INTE plasten va?? Det var att deras pojk sprang omkring med färg hej vilt i hemmet....

Är man inte van med möbler som vet man ju inte....

Dottern hade knappt sett en soffa innan jag köpte in en till huset.
Vilket schysst ställe att äta mat på tyckte hon.
J..klar vad snabbt hon åkte ner därifrån kan jag lova !!
Plasten rev jag bort direkt efter leverans trots frugans protester..  :laugh:

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #114 skrivet: 2011-10-22, 07:50 »
Är man inte van med möbler som vet man ju inte....

Dottern hade knappt sett en soffa innan jag köpte in en till huset.
Vilket schysst ställe att äta mat på tyckte hon.
J..klar vad snabbt hon åkte ner därifrån kan jag lova !!
Plasten rev jag bort direkt efter leverans trots frugans protester..  :laugh:

Ja det får mig att tänka på våran föräldra-generation, som i mitt hem höll mig till vardags, ifrån vardagsrummet helt och hållet, för där var det lakan över alla möbler. Dessa lakan togs endast bort när vi hade besök.

Det såg så saatans tråkigt och eländet ut i mitt tycke så jag beslöt mig på stående fot när jag fick mitt egna hem att jag aldrig i mitt liv skulle investera i en möbel som jag älskade utseendet på, och som jag offrade stora pengar på, att den möblen skulle vara dold 95% av tiden....

Visst möbeln såg schysst ut efter 25 år, helt ny faktiskt, men hur jääkla roligt var det då under tiden???? Nä tack, precis som "ledarn" säger, bort med plast och skit på direkten. men erkänner att jag fallerat på 2 ställen i mitt hem, och den fighten lär jag aldrig vinna så jag har gett upp fullständigt, och det är:

- TV fåtöljen
- frugans liggstol också den vid TV;n....

Bägge dessa möbler klär hon i handukar för att skydda dem från oss när vi sitter i dem. De var svindyra och jag var jääkligt sne ibörjan, men att tala med min fru blev plötsligt lika jääkla svårt som att tala med min morsa vid en jämförelse, ingen av dem alltså, fattade vad jag menade, och bägge tyckte att det väl är en underbar ide´att skydda möblerna....

Så även om jag frågar frun - "När får vi se möblerna då?"  Jag köpte dem ju faktiskt för att de var snygga, och om jag kommer ihåg rätt så såldes de inte inklusive handduk... Blicken jag får då får mig att hålla käften resten av den kvällen,..,, Man tänker sedan.... faasen 60 år, det är inte värt att fightas över sådana bagateller.....

men kompromiss har jag genomfört. Så fort som det kommer gäster hem till oss, så får jag ta bort dessa jääkla handdukar och visa våra sittmöbler i all sin prydo..... och sedan har jag gjort en hämnd som min fru inte ens efter 2 år vet om än, och det är madrasserna ni vet... Här vi Thailand så är de alltid plastade, många falanger vet faktiskt inte detta, men det är en anledning till varför de är stenhårda att ligga på.

Jag tog bort den skitplasten för att göra madrasserna hyggligt mjuka och goa, och min fru tycker nu att vi köpt first class maddrasses till vårt hem.. hon vet alltså inte att plasten är borta. jag själv med kass rygg gillar ju hyggligt hårda madrasser, men jag gillar faktiskt inte STENHÅRDA madrasser.....

Så går det till hemma hos oss!!!
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #115 skrivet: 2011-10-22, 08:17 »
Nu när du säger det Lego....
Dörren till vardagsrummet var ju alltid stängd när man var liten..
Det hade jag förträngt.. :)  Kanske skulle ta upp det med Mamma nästa gång vi träffas...?

Plasten på madrassen till sängen rök direkt hemma också..
Men alla "fina" dukar som hänger över TV'n och alla andra saker orkar jag inte bråka om... Försökte tala om för frugan att TV'n behöver "andas"....
Men det gick inte fram !!

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
« Svar #116 skrivet: 2011-10-22, 09:08 »
Det där med plast på madrasser hade jag aldrig missat om det hade varit i mitt hem, pga att det är jag som renbäddar sängarna.  ;D

Utloggad andrejsdenruskige

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 877
  • Karmakvot: 62.9%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #117 skrivet: 2011-10-22, 09:54 »
Plast på madrasserna och andra möbler är bara att rycka bort.
Vill inte frugan det så förklarar man det med att det inte är bra att stänga in fuktigheten i tyget/materialet. Mögel kan väl knappast vara populärt i Thailand?

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #118 skrivet: 2011-10-22, 11:48 »

Det är ju vår grabb, och jag kan lova att han inte gör om det. Det är precis som ledarn säger, han hade aldrig suttit i en soffa tidigare. Så inte kunde man bli [¤#@@¤%].
Navigare nescesse est,
vivere non est nescesse.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #119 skrivet: 2011-10-22, 11:58 »
Nu när du säger det Lego....
Dörren till vardagsrummet var ju alltid stängd när man var liten..
Det hade jag förträngt.. :)  Kanske skulle ta upp det med Mamma nästa gång vi träffas...?

Plasten på madrassen till sängen rök direkt hemma också..
Men alla "fina" dukar som hänger över TV'n och alla andra saker orkar jag inte bråka om... Försökte tala om för frugan att TV'n behöver "andas"....
Men det gick inte fram !!

Ja du ledarn, jag tog lite foton härhemma nu, så får du se att du inte är ensam om dessa "dukar" över grejorna..
Min printer, vår lilla ugn och vårt kylskåp, vår liggmöbel vid TV:n samt mitt keyboard samt min inspelningsapparat har min fru sytt upp dukar till.. ser för jäävligt ut, men man har ju inte hjärta att säga sanningen alla gånger..... eller????
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #120 skrivet: 2011-10-22, 12:16 »
Ha, ha, ha...... Ser nog ut så i dom flesta hem i Thailand... :)

Vi har faktiskt några "dukar" här hemma också i Sverige....
Över min printer och över micro'n...

Men man bråkar inte om sådana saker. Låt dom ligga där :)

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #121 skrivet: 2011-11-01, 09:31 »
En liten fråga, är Index Living Mall en kedja som finns över hela Thai, jag kom bara till en Thai sida
när jag sökte på orter.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #122 skrivet: 2011-11-01, 10:32 »
En liten fråga, är Index Living Mall en kedja som finns över hela Thai, jag kom bara till en Thai sida
när jag sökte på orter.

Jag vet tyvärr ingenting om Index alls. Hoppas att någon annan kan hjälpa dig.
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #123 skrivet: 2011-11-01, 10:48 »
Jag vet tyvärr ingenting om Index alls. Hoppas att någon annan kan hjälpa dig.
Dom verkade ha ett skapligt sortiment och bra priser. Har väl inget direkt att jämföra med förutom de Svenska priserna. Får forska vidare.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #124 skrivet: 2011-11-01, 10:50 »
Dom verkade ha ett skapligt sortiment och bra priser. Har väl inget direkt att jämföra med förutom de Svenska priserna. Får forska vidare.

OK jag skall ringa polarna nere i Pattaya-Jomtien och höra om de kan vara till hjälp. jag hör av mig!! :thumbsup:
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #125 skrivet: 2011-11-01, 10:51 »
OK jag skall ringa polarna nere i Pattaya-Jomtien och höra om de kan vara till hjälp. jag hör av mig!! :thumbsup:
Tack

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #126 skrivet: 2011-11-01, 11:02 »
Rolf, de var ute och badade hela gänget, gick in och googlade. Kom till ett ställe på sidan och där tryckte jag på översätta och fick upp svensk text på hemsidan ifråga. Länken finns nedan.

När jag läser igenom allting, så får jag faktiskt den uppfattningen att detta INTE är en vitttspridd kedja av butiker (men jag vet inte), men inte någonstans pratar de om andra butiker.

För mig verkar detta vara en interntköpbutik endast.. deras adress är bangkok enligt följande.
Index Living Mall Co Ltd
147, nr 2, Soi 50, Rama Road, Rama 2.
Telefon Rd, Bangkok 10150 

http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=th&u=http://www.indexlivingmall.com/&ei=G7OvTqWBCIK4rAfpz_hI&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CCAQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3DIndex%2BLiving%2BMall%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:sv-SE:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7ADRA_enTH454%26prmd%3Dimvns
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #127 skrivet: 2011-11-01, 11:13 »
Rolf, de var ute och badade hela gänget, gick in och googlade. Kom till ett ställe på sidan och där tryckte jag på översätta och fick upp svensk text på hemsidan ifråga. Länken finns nedan.

När jag läser igenom allting, så får jag faktiskt den uppfattningen att detta INTE är en vitttspridd kedja av butiker (men jag vet inte), men inte någonstans pratar de om andra butiker.

För mig verkar detta vara en interntköpbutik endast.. deras adress är bangkok enligt följande.
Index Living Mall Co Ltd
147, nr 2, Soi 50, Rama Road, Rama 2.
Telefon Rd, Bangkok 10150 

http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=th&u=http://www.indexlivingmall.com/&ei=G7OvTqWBCIK4rAfpz_hI&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CCAQ7gEwAA&prev=/search%3Fq%3DIndex%2BLiving%2BMall%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:sv-SE:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7ADRA_enTH454%26prmd%3Dimvns
Tack, ja inga adresser men dom måste ju ha en butik, deras hemsida visar ju en affär, tycker att dom verkar värda ett besök. http://www.indexlivingmall.com/store/

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #128 skrivet: 2011-11-01, 11:16 »
Ja Rolf, butiken ligger på adressen jag gav dig..... De berättar ju också att de ger offert för hemkörning och montering och hela konkarongen....
Lycka till...
ps. däremot länken jag gav verkar ju vara helkass....
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #129 skrivet: 2011-11-01, 11:19 »
Ja Rolf, butiken ligger på adressen jag gav dig..... De berättar ju också att de ger offert för hemkörning och montering och hela konkarongen....
Lycka till...
ps. däremot länken jag gav verkar ju vara helkass....
Nä det var den inte. jag spånar vidare..

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #130 skrivet: 2011-11-01, 11:36 »
Nä det var den inte. jag spånar vidare..
Du har nog rätt där ( för en gångs skull) :D det verkar va en återförsäljare, man kan söka deras möbler hos olika affärer. Jag laddar ner katalogen så får vi se.

Utloggad anubaan

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 600
  • Karmakvot: 16%
« Svar #131 skrivet: 2011-11-01, 12:33 »
Kolla den här länken Rolf
http://www.indexlivingmall.com/index-en.php

Den sidan är på Engelska.
Om du kollar nedåt högerkanten så ser du att man kan kolla tillgänglighet av en vara i olika filialer.

För mig är Index en Thailändsk motsvarighet till IKEA. Har kollat lite i Phitsanulok och nu i december skall vi se om vi inte köper nytt sovrumsmöblemang där.

/Anubaan
People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out,
but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #132 skrivet: 2011-11-01, 12:36 »
Kolla den här länken Rolf
http://www.indexlivingmall.com/index-en.php

Den sidan är på Engelska.
Om du kollar nedåt högerkanten så ser du att man kan kolla tillgänglighet av en vara i olika filialer.

För mig är Index en Thailändsk motsvarighet till IKEA. Har kollat lite i Phitsanulok och nu i december skall vi se om vi inte köper nytt sovrumsmöblemang där.

/Anubaan

Så du menar att Index är en butikskedja då???? Jag trodde som Rolf att det mer var ett märke på möbler.... Jäkligt konstigt sätt i så fall att marknadsföra sig på må jag säga..... Nästan bevara sina butiker som en affärshemlighet, haha!!
Men men, det låter bra, alltid gött med ett större utbud av olik falangmöbler...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad anubaan

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 600
  • Karmakvot: 16%
« Svar #133 skrivet: 2011-11-01, 12:59 »
Så du menar att Index är en butikskedja då???? Jag trodde som Rolf att det mer var ett märke på möbler.... Jäkligt konstigt sätt i så fall att marknadsföra sig på må jag säga..... Nästan bevara sina butiker som en affärshemlighet, haha!!
Men men, det låter bra, alltid gött med ett större utbud av olik falangmöbler...

Ja är de inte konstiga våra Thailändare ;).
Och dessutom så verkar det som om Index håller sig långt borta från Chaiaphum :thumbsdown:

/Anubaan
People are like stained-glass windows. They sparkle and shine when the sun is out,
but when the darkness sets in, their true beauty is revealed only if there is a light from within.

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #134 skrivet: 2011-11-01, 13:30 »
Så var det ja, trodde att man valde en möbel ur deras sortiment som sedan såldes av en annan möbelaffär.
Bra och tack för det anubaan :thumbsup: :thumbsup:

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #135 skrivet: 2011-11-01, 13:33 »
Ja är de inte konstiga våra Thailändare ;).
Och dessutom så verkar det som om Index håller sig långt borta från Chaiaphum :thumbsdown:

/Anubaan

Så hur hittar jag en lista över deras butiker då???? var gömmer sig den informationen??
vet du Anubaan, eller någon annan??
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #136 skrivet: 2011-11-01, 13:35 »
Så hur hittar jag en lista över deras butiker då???? var gömmer sig den informationen??
vet du Anubaan, eller någon annan??
Längst ner på högersidan på den länken han lade in

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #137 skrivet: 2011-11-01, 13:41 »
Längst ner på högersidan på den länken han lade in

Nej Rolf, jag klickade på allting av de olika alternativen längst ner till höger redan förut. Va fan är detta, varför skall det vara så saatans svårt att de vill lämna ut en lista över sina butiker, är de fullständigt jääkla dinga här eller..?????

Rolf, var finns listan??????
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #138 skrivet: 2011-11-01, 13:50 »
Nej Rolf, jag klickade på allting av de olika alternativen längst ner till höger redan förut. Va fan är detta, varför skall det vara så saatans svårt att de vill lämna ut en lista över sina butiker, är de fullständigt jääkla dinga här eller..?????

Rolf, var finns listan??????
Det står Please select the branch och sen en ruta med Check på denna sida http://www.indexlivingmall.com/index-en.php för att få en fullständig upplysning  måste man nog välja en möbel. Fick just höra att Pattaya och Rayong har butiker. Hjälper ju inte dej precis men då finns det lite överallt

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #139 skrivet: 2011-11-01, 14:14 »
Det står Please select the branch och sen en ruta med Check på denna sida http://www.indexlivingmall.com/index-en.php för att få en fullständig upplysning  måste man nog välja en möbel. Fick just höra att Pattaya och Rayong har butiker. Hjälper ju inte dej precis men då finns det lite överallt

OK tack Rolf...... tänk va en utbildning i marknadsföring måste vara fullständigt olika i olika länder, bättre eller sämre här????? :'( :'( :'(
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #140 skrivet: 2011-11-01, 14:21 »
OK tack Rolf...... tänk va en utbildning i marknadsföring måste vara fullständigt olika i olika länder, bättre eller sämre här????? :'( :'( :'(
Det där var lite udda, istället för att bara lista butikerna. Men det funkar ju på det här sättet också men bökigare

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #141 skrivet: 2011-11-01, 15:06 »
Det där var lite udda, istället för att bara lista butikerna. Men det funkar ju på det här sättet också men bökigare

Det är som det är med människan Rolf, ser man inte den information man söker ganska snabbt, så har vi människor en tendens att gå tillbaka till säkrare och snabbare informationer, och lämna det företag man besöker. Så de biter sig garanterat i näsan, och det hindrar dem att växa bra mycket snabbare än de gör....
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #142 skrivet: 2011-11-01, 19:58 »
Drivern vad heter möbelfirman i Rayong?? Om det inte är en Index affär

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #143 skrivet: 2012-06-02, 22:34 »
Tar upp den här igen. Ska fylla på mer sen, men
En liten fråga till att börja med,
Finns det rabarber i Thailand????

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #144 skrivet: 2012-06-02, 22:37 »
Tar upp den här igen. Ska fylla på mer sen, men
En liten fråga till att börja med,
Finns det rabarber i Thailand????

Inte enligt tanten min ! för hon vill ta med sig nu när vi åker ner, och försöka odla..
# 27 RIP

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
« Svar #145 skrivet: 2012-06-02, 23:10 »
Jag vet inte men jag kan tänka mig att det är som med tulpaner, dom behöver frostnätter för att kunna växa.

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #146 skrivet: 2012-06-02, 23:21 »
Hmmm tack det tål att undersökas. Vi får googla lite och lyssna runt.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #147 skrivet: 2012-06-03, 04:47 »
Jag vet inte men jag kan tänka mig att det är som med tulpaner, dom behöver frostnätter för att kunna växa.

jag tror att kycklingen är nåt på gång här faktiskt. Kanske inte frostnätter, men jag tror att rabarber kräver ett klimat där det existerar "säsonger" eller kanske årstider. De vill inte ha i alla fall bastuvärme vareviga dag under hela sin levnad, och de vill heller inte ha frostnätter......

Växten är ju inte svensk inte en europeisk, utan kommer ifrån länder med just årstider som typ Sverige, så det kanske är klurigt att försöka att gro dom i Thailand. Men varför inte pröva. det är ju kul att bara försöka, vem vet???
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #148 skrivet: 2012-06-03, 06:18 »
jag tror att kycklingen är nåt på gång här faktiskt. Kanske inte frostnätter, men jag tror att rabarber kräver ett klimat där det existerar "säsonger" eller kanske årstider. De vill inte ha i alla fall bastuvärme vareviga dag under hela sin levnad, och de vill heller inte ha frostnätter......

Växten är ju inte svensk inte en europeisk, utan kommer ifrån länder med just årstider som typ Sverige, så det kanske är klurigt att försöka att gro dom i Thailand. Men varför inte pröva. det är ju kul att bara försöka, vem vet???
Jaha, Tack, det kan va värt att testa det är ju inget kostsam växt.
Får som sagt kolla runt lite.

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #149 skrivet: 2012-06-03, 07:07 »
Du får bygga ett "omvänt" växthus Roffe.....

Ett stort jäkla kylskåp för att ställa växter i ett par veckor/år..

Vi provade hallon för ett par år sedan... ICKE !!

Jordgubbar finns det några som lyckats med..
Men där får man vara försiktig som attan med solen tydligen.
Bära krukorna fram och tillbaka mellan sol och skugga.
Men det kanske det är värt..?

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
« Svar #150 skrivet: 2012-06-03, 07:54 »
Det finns jordgubbsodlingar i Chiang Mai/chiang rai. Dom har rätt vinterklimat. Men jag tycker ändå att våra svenskodlade jordgubbar smakar bättre än dom jag har köpt i C/M.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #151 skrivet: 2012-06-03, 08:01 »
Det finns jordgubbsodlingar i Chiang Mai/chiang rai. Dom har rätt vinterklimat. Men jag tycker ändå att våra svenskodlade jordgubbar smakar bättre än dom jag har köpt i C/M.

Rätt där kycklingen....  Chai Mai och Rai har tydligen en hel del odlingar av olika saker som vi också har i Sverige och Europa. De jordgubbar som finns i Thailand är ju drivna där. Och drivna är väl också rätt ord. Jordgubben som växer här, växer ju så den knakar i denna Thailands-värme, och därför "hinner " inte sockret i jordgubben med alls.

Och Thailands jordgubbar är något så menlöst äckliga så jag brukar säga NEJ TACK när jag erbjuds.... Detsamma gäller även för Blåbär och Hallon, kan ju tro att det är Diabetesförbundet som odlar jordgubbar, Blåbär och Hallon här i Thailand, så himla sockerfria är dessa bär.
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #152 skrivet: 2012-06-03, 08:28 »
Dom jordgubbar jag menade var Svenska....
Har hört att det går att få den goda smaken även i Thailand.
Men som sagt krävs det ett jäkla jobb för att dom inte ska dö.

Att det finns smaklösa i Chang Mai/Rai visste jag.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #153 skrivet: 2012-06-03, 09:51 »
Dom jordgubbar jag menade var Svenska....
Har hört att det går att få den goda smaken även i Thailand.
Men som sagt krävs det ett jäkla jobb för att dom inte ska dö.

Att det finns smaklösa i Chang Mai/Rai visste jag.

Har svårt att tro på den grejen med att det går att driva upp smakrika sockerrika jordgubbar i ett sådant varmt land som Thailand. Kanske i ett växthus möjligt belägget i Thailand, men väldigt tempererat.....

jag tror faktiskt att dom växer alldeles för snabbt härnere... men va fan, det är ju bara på att prova sig fram, och lyckas man, så kan man ju bräcka alla andra som är så skeptiska som jag är i detta fallet.

legolas
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #154 skrivet: 2012-06-03, 10:12 »
Kommer inte riktigt ihåg var jag läste om detta med Svenska jordgubbar..
Men det var någon som hade plantorna i krukor som han fick springa omkring med..
Allt för att dom inte skulle mogna för fort.
Och utan sol så smakar dom inte heller...

Men han tyckte att det var värt slitet !!?

Utloggad kjell.t

• * * * * *
  • Antal inlägg: 779
  • Karmakvot: 6.5%
  • Åstorp - Sattahip
« Svar #155 skrivet: 2012-06-03, 10:24 »
Kommer inte riktigt ihåg var jag läste om detta med Svenska jordgubbar..
Men det var någon som hade plantorna i krukor som han fick springa omkring med..
Allt för att dom inte skulle mogna för fort.
Och utan sol så smakar dom inte heller...

Men han tyckte att det var värt slitet !!?

De behöver solen för att bli söta, sen får man se vilken sort man vill ha.
I thailand får de för mycket vatten för att se fina ut och då avtar smaken.
Jag har fått båda sorters jordgubbar i södra EU och sverige, det går att se lite på bären om de är övervattnade och smaklösa. Vatten i överflöd ger man för att få ut mer volym bär för högre inkomst
I LOVE MY (DAR)LING

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #156 skrivet: 2012-06-03, 10:33 »
De behöver solen för att bli söta, sen får man se vilken sort man vill ha.
I thailand får de för mycket vatten för att se fina ut och då avtar smaken.
Jag har fått båda sorters jordgubbar i södra EU och sverige, det går att se lite på bären om de är övervattnade och smaklösa. Vatten i överflöd ger man för att få ut mer volym bär för högre inkomst

Kjell.t med all respekt nu......Det är inte svart eller vitt här. Det handlar också om att de växer för fort i fel livsbetingelser, och sockerhalten i bäret "hinner" inte med helt enkelt...

Vi har perfekta betingelser i norra delen av Europa, och det är ursvårt om inte helt omöjligt att hitta en jordgubbe uppväxt i södra Europa som ens är i närheten och den goa sockerhalten som dennes Nordiska kusin har....
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad gunnarg

• Antal inlägg: 1847
  • Karmakvot: 6.6%
  • GG
« Svar #157 skrivet: 2012-06-03, 10:59 »
Varför äta jodgubbar i Thailand när det finns världens underbaraste frukt nämligen mogen mango. ;D
Gunnar

Utloggad Kycklingen

• Global Moderator
« Svar #158 skrivet: 2012-06-03, 11:41 »
Kjell.t med all respekt nu......Det är inte svart eller vitt här. Det handlar också om att de växer för fort i fel livsbetingelser, och sockerhalten i bäret "hinner" inte med helt enkelt...

Vi har perfekta betingelser i norra delen av Europa, och det är ursvårt om inte helt omöjligt att hitta en jordgubbe uppväxt i södra Europa som ens är i närheten och den goa sockerhalten som dennes Nordiska kusin har....

Jag är helt inne på din teori, detsamma som du sa innan om blåbär och hallon.

Utloggad svarre

• * *
  • Antal inlägg: 23
  • Karmakvot: 4.3%
  • KARMA! för bra inlägg 
« Svar #159 skrivet: 2012-06-03, 12:11 »
Ja bara en fråga varför ? det är väl bara flytta och börja om det har jag gjort och det fungerar.
När jag kom hit 2008 så hade jag ingen ting det var bara jag och min Thai fru ( vi gifte oss dec 2008 men har känt varandra sedan en längre tid tillbaka )
Och just nu planerar vi ett hus bygge och det blir ju naturligt vis inrett med Thai möbler.
Jag ser inga problem med att starta från 0 men det förutsätter naturligtvis att man har en inkomst.
mvh Svarre

Inloggad ragnela

• * * * *
  • Antal inlägg: 452
  • Karmakvot: 20.4%
« Svar #160 skrivet: 2012-06-03, 12:11 »
Efter 7 vintrar i Thailand ( 6 mån, varje år) i hyrd lägenhet (med jättebra thaisängar) har jag funnit att osthyvel, potatisskalare, superfina vassa kniva (och bryne) och morsans gamla köttkvarn (huskvarna nr 10) är himla bra att ha!
Vi har gasspis (fanns i lägenheten) och en 2 plattors elhäll (egenköpt) samt den lilla ugnen Otto (plåt 27x27 cm), som vi också har köpt själva. Med detta klarar vi oss kanonbra och jag lagar mat och bakar mycket själv. Övriga grejor är köpta i Thailand.

Index möbelaffär finns i Rayong och en bra Home Pro. Samt många möbeltillverkare i "hål i väggen".
Jag tycker att mycket av tjusningen av att bo i ett annat land är att hitta nya lösningar på saker o ting. " Jaha, så kan man ju också göra!"

Lycka till Rolf (och Gunilla) med ert nya boende!
Lär mig hålla käften tills jag vet vad jag pratar om!

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #161 skrivet: 2012-06-03, 12:42 »
Ja bara en fråga varför ? det är väl bara flytta och börja om det har jag gjort och det fungerar.

När jag kom hit 2008 så hade jag ingenting, det var bara jag och min Thai fru ( vi gifte oss dec 2008 men har känt varandra sedan en längre tid tillbaka).

Och just nu planerar vi ett husbygge, och det blir ju naturligt vis inrett med Thaimöbler.
Jag ser inga problem med att starta från 0, men det förutsätter naturligtvis att man har en inkomst.

mvh Svarre

Håller med dig, Ha det som hemma eller inte ha det som hemma, skit samma tycker jag, upp till var och en. Läste ibörjan på tråden här om att man dryftade kvaliteten på möblerna.

Kan då säga att jag upptäckt följande om de thailändska möblerna, och då bortser jag ifrån de traditionella thailändska möblerna, vilka jag inte vill ha innanför mina dörrar. De går inte att marklyfta, och är jäkligt "jobbiga" det är, trot eller ej, dessutom svårt att hitta snygga och användbara dynor till dessa s.k. tungviktsmöbler.

Alt. 1 - Jag har icke varit på IKEA härnere, men vi vet ju alla vilka möbler det finns där, jag för min del gillar dessa möbler.

Alt. 2 - Det finns dessa superbilliga möbler som är mer "västerländskt influerade, och som också beskrives här i tråden som en skiva med ett påklistrat lager av träfolie (heter det så?). Man finner dessa möbler oftast i dessa små möbelförsäljningsställen som ligger utefter vägarna, typ "hål i väggen ställen".

Dessa möbler typ bokhyllor etc. är som sagt var ruskigt billiga, och kan faktiskt fylla en funktion i hemmet, om man bara låter bli att vattna dessa möbler, för då släpper ytlagret ganska snabbt. Men för de som vill fylla sitt hem ganska snabbt till en hygglig peng, så är det ett helt OK val.

Alt. 3 - jag för min del har funnit att det finns även en 3:e variant på möbler, och det är de som jag köpt på "Koncept", de har (tycker jag) en alldeles utmärkt kvalite´, och priserna är helt överkompliga. Dyrare än möblerna i alternativ nummer 2 härovan, men ruskigt mycket billigare än hemma i Sverige.

T.ex.  så har jag i "vardagsrummet" här hemma en sitt-möbel bestående av 1st bord, 1 3sits-soffa samt 2st fåtöljer. Detta kostade i inköp 17.000 baht, vilket torde vara SEK; 3.900:- . jag fann det vara helt OK i och med att det var snyggt, lika snyggt som om det var köpt hemma i Sverige.

I matsalsrummet, så köpte vi ett snyggt glasbord med tillhörande skitsnygga 6st stolar, och vi betalade 12.500 baht (SEK: 2.900:-) för hela härligheten. Kvaliteten på detta är detsamma som hemma i Sverige...

Så olika alternativ finns härnere det nämns också INDEX, vilket jag inte varit på, men det torde väl vara ungefär detsamma som KONCEPT tror jag.... Så att hitta möbler härnere och fylla sitt hem, kan bli riktigt billigt.... Men man måste räkna med att dessa möbler kanske inte håller livet ut.

Men köper man en vanlig sittstol som vi har vid vårt vardags-middagsbord, och man betalar 390 baht för stolen, så skiter jag faktiskt att den kan (vid otur) fallera efter 3 år.....vilket en av stolarna gjort här nu.... SEK: 85:-, så köpte jag en ny utan att blinka ens....

Så om man skall ha det som hemma eller inte, upp till var och en... Men jag kommer aldrig att sänka mig så djupt så jag lägger mig på golvet bland hundarna, aldrig i livet.... DEN GREJEN har jag aldrig fattat däremot.... Men det finns ju alla sorters djur i vår herres hage antar jag...

legolas
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad ragnela

• * * * *
  • Antal inlägg: 452
  • Karmakvot: 20.4%
« Svar #162 skrivet: 2012-06-03, 14:53 »
I januari var vi på IKEA i Bangkok . Precis som hemma! Har även varit på IKEA i Kuala Lumpur. Också precis som hemma! Massor av thailändare i Bangkok som handlade och åt som besatta. Vi med (åt). Men deras matsortiment var uselt. Hoppas att dom bättrar sig på den punkten. Alltså matsortimentet i shoppen, inte på restaurangen. Där fanns allt man kunde önska sig plus kycklingvingar som verkade falla thaiarna på läppen.

En billig bokhylla vi köpt har termiterna gjort sitt bästa för att snaska i sig. Kanske därför thaiarna har det där tunga och hårda träslaget i sina möbler.?
Vi köpte nattygsbord och en bokhylla (för förvaring, böcker o TV) för 6 år sedan i "normalt" träslag och de grejorna har fått vara i fred för de små marodörerna!

Hälsningar från ett iskallt Blekinge.
Lär mig hålla käften tills jag vet vad jag pratar om!

Utloggad kjell.t

• * * * * *
  • Antal inlägg: 779
  • Karmakvot: 6.5%
  • Åstorp - Sattahip
« Svar #163 skrivet: 2012-06-04, 00:01 »

Håller med dig, Ha det som hemma eller inte ha det som hemma, skit samma tycker jag, upp till var och en. Läste ibörjan på tråden här om att man dryftade kvaliteten på möblerna.

Kan då säga att jag upptäckt följande om de thailändska möblerna, och då bortser jag ifrån de traditionella thailändska möblerna, vilka jag inte vill ha innanför mina dörrar. De går inte att marklyfta, och är jäkligt "jobbiga" det är, trot eller ej, dessutom svårt att hitta snygga och användbara dynor till dessa s.k. tungviktsmöbler.

Alt. 1 - Jag har icke varit på IKEA härnere, men vi vet ju alla vilka möbler det finns där, jag för min del gillar dessa möbler.

Alt. 2 - Det finns dessa superbilliga möbler som är mer "västerländskt influerade, och som också beskrives här i tråden som en skiva med ett påklistrat lager av träfolie (heter det så?). Man finner dessa möbler oftast i dessa små möbelförsäljningsställen som ligger utefter vägarna, typ "hål i väggen ställen".

Dessa möbler typ bokhyllor etc. är som sagt var ruskigt billiga, och kan faktiskt fylla en funktion i hemmet, om man bara låter bli att vattna dessa möbler, för då släpper ytlagret ganska snabbt. Men för de som vill fylla sitt hem ganska snabbt till en hygglig peng, så är det ett helt OK val.

Alt. 3 - jag för min del har funnit att det finns även en 3:e variant på möbler, och det är de som jag köpt på "Koncept", de har (tycker jag) en alldeles utmärkt kvalite´, och priserna är helt överkompliga. Dyrare än möblerna i alternativ nummer 2 härovan, men ruskigt mycket billigare än hemma i Sverige.

T.ex.  så har jag i "vardagsrummet" här hemma en sitt-möbel bestående av 1st bord, 1 3sits-soffa samt 2st fåtöljer. Detta kostade i inköp 17.000 baht, vilket torde vara SEK; 3.900:- . jag fann det vara helt OK i och med att det var snyggt, lika snyggt som om det var köpt hemma i Sverige.

I matsalsrummet, så köpte vi ett snyggt glasbord med tillhörande skitsnygga 6st stolar, och vi betalade 12.500 baht (SEK: 2.900:-) för hela härligheten. Kvaliteten på detta är detsamma som hemma i Sverige...

Så olika alternativ finns härnere det nämns också INDEX, vilket jag inte varit på, men det torde väl vara ungefär detsamma som KONCEPT tror jag.... Så att hitta möbler härnere och fylla sitt hem, kan bli riktigt billigt.... Men man måste räkna med att dessa möbler kanske inte håller livet ut.

Men köper man en vanlig sittstol som vi har vid vårt vardags-middagsbord, och man betalar 390 baht för stolen, så skiter jag faktiskt att den kan (vid otur) fallera efter 3 år.....vilket en av stolarna gjort här nu.... SEK: 85:-, så köpte jag en ny utan att blinka ens....

Så om man skall ha det som hemma eller inte, upp till var och en... Men jag kommer aldrig att sänka mig så djupt så jag lägger mig på golvet bland hundarna, aldrig i livet.... DEN GREJEN har jag aldrig fattat däremot.... Men det finns ju alla sorters djur i vår herres hage antar jag...

legolas

Inte alla hundar ligger på golvet, tror min ligger lika bra som du legolas, hon har egen 120*200cm säng och gillar kudde. Bifogat foto är inte taget av mig, en bekant kom på besök och fann hunden så här. Vi vet ej vem som stoppat om henne men hon har troligen haft hjälp
Zelda sover
I LOVE MY (DAR)LING

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #164 skrivet: 2012-07-15, 18:11 »
Lite bekvämt ska det va. Det är de små sakerna som jag uppsattar i livet som tex. en bra kaffebryggare en tekokare åt frun som vi nu har inhandlat, passade på att köpa lite lampor också för dom vi såg sist när vi var nere var inte så kul.
Sen blir det nog ett jädra jagande för att hitta schysta vardagsrumsmöbler, jag hatar nämligen skinn, varma och klibbiga eller kalla och hala :)
Så frågan kvarstår, ska man ha det som hemma??
Var är i så fall hemma om man kommer att bo halva tiden i Sw och halva i Thai?
Hur som så börjar det bli lite kul för bitarna börjar falla på plats med god hjälp av kunniga vänner.

Utloggad andrejsdenruskige

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 877
  • Karmakvot: 62.9%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #165 skrivet: 2012-07-15, 21:33 »
Nu läste jag bara rubriken och svarar därmed...
-Man ska väl om möjligt ha det bättre än hemma.

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #166 skrivet: 2012-07-16, 04:05 »
Lite bekvämt ska det va. Det är de små sakerna som jag uppsattar i livet som tex. en bra kaffebryggare en tekokare åt frun som vi nu har inhandlat, passade på att köpa lite lampor också för dom vi såg sist när vi var nere var inte så kul.
Sen blir det nog ett jädra jagande för att hitta schysta vardagsrumsmöbler, jag hatar nämligen skinn, varma och klibbiga eller kalla och hala :)
Så frågan kvarstår, ska man ha det som hemma??
Var är i så fall hemma om man kommer att bo halva tiden i Sw och halva i Thai?
Hur som så börjar det bli lite kul för bitarna börjar falla på plats med god hjälp av kunniga vänner.

Det som retar mig med sådana här rubriker är att dom är som "speglar" över dom människor som vill tvinga på andra sitt tyckande.

- "Åker man till Thailand, så skall man fanimej äta käket och ha det som thai har det". jag för min del kallar det brakskitsnack och löjligt omoget snack bara. Skall man stoppa fjädrar i håret också bara för att indianerna gör det? Nä då kan inte jag flytta till america, jag är ju flintis och har inte mycket till hår.

Nä det är upptill var och en att ha det exakt som dom vill. Vill man köpa IKEA-möbler i Thailand och inreda, vill man handla på Koncept liknande möbler men billigare och jäkligt bra faktiskt, så skall man göra bdet.

Vill man handla thailandstilen med möbler i 2 tonsklassen så gör det, upp till varje enskild familj. Men de som gör saker och ting i livet bara för att de inte vågar göra annat, och inte vill visa sig,  kan nog anpassa sig bra i Thailand, det är ju så thai uppträder väldigt ofta i samvaron med varandra...

Roffe, här finns möbler för alla de smaker. jag håller med dig jag hatar skinnmöbler, men köp nåt oäkta då, who cares...... eller köp på Index e har mängder av kanonmöbler i bra träslag......

legolas
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #167 skrivet: 2012-07-16, 05:09 »
Helt rätt där lego. Jag vill uppleva Thailand men vill för den skull inte leva som en. I så fall så hade jag sparat en massa pengar på att köpa ett litet plåtskjul i en glänta nånstans.
I det området där vi köpt vårt hus så verkar det bli 50/50 med västerlänningar och Thai och det tycker jag är bra för man kan ju dra nytta av varandra om det skulle va nåt.
Jo det där med möbler blir nog en resa för sej, jag vill ha tex. en recliner fotölj med både gung och snurr och den ska va nätt, svårt att finna i Sw och det blir nog lika i Thai.
Däremot så verkar sängar inte va nåt problem, förutom kuddar men det kan man ju köpa vackumpackade här hemma och ta med. Köpte föresten på en maknad för ett tag sen såna där påsar som man kopplar dammsugaren till och suger ur luften så att tex ett tcke blir som Aftonbladet. (om man har en bra dammsugare)

Inloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #168 skrivet: 2012-07-16, 06:10 »
Helt rätt där lego. Jag vill uppleva Thailand men vill för den skull inte leva som en. I så fall så hade jag sparat en massa pengar på att köpa ett litet plåtskjul i en glänta nånstans.
I det området där vi köpt vårt hus så verkar det bli 50/50 med västerlänningar och Thai och det tycker jag är bra för man kan ju dra nytta av varandra om det skulle va nåt.
Jo det där med möbler blir nog en resa för sej, jag vill ha tex. en recliner fotölj med både gung och snurr och den ska va nätt, svårt att finna i Sw och det blir nog lika i Thai.
Däremot så verkar sängar inte va nåt problem, förutom kuddar men det kan man ju köpa vackumpackade här hemma och ta med. Köpte föresten på en maknad för ett tag sen såna där påsar som man kopplar dammsugaren till och suger ur luften så att tex ett tcke blir som Aftonbladet. (om man har en bra dammsugare)

Är det inte smartare att istället för täcke, ta med sig dammsugarna till Thailand, och köpa sin täcken här. De är bra mycket snyggare täcken här och de är bra mycket billigare och dessutom så får du plats med annat än täcken om du struntar i att ta med dom. Även om dom är som Aftonbladet.... Och så får du ett renare hem...

legolas ;D ;D ;D
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Rolf

• STAFF
« Svar #169 skrivet: 2012-07-16, 15:07 »
Det vet i fan om det är billigare i Thai, IKEA tar 150:- för den modellen som vi vill ha. det är ju olika vilken värme effekt som dom har. Sen om dom är snyggare det skiter vi väl i du drar ju ett påslakarn över, eller?
Plus att det kan va bra att lägga som lite dämpare i packningen.
Det börjar bli lite rörigt i garaget nu innan vi stoppat ner nåt i kartonger  :)

Ska man ha det som hemma?
QR Streckod, länk till ämnet "Ska man ha det som hemma?"

Din lokala tid: 11:34