Författare Ämne: Fösäkringar  (läst 1777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PATCHAREE

• Gäst
Fösäkringar
« skrivet: 2011-04-21, 04:56 »
Har long stay visa och har tänkt att stanna här för alltid (pension). Har kommit hit den första april. Men har inte anmält flytt ännu då jag inte vet skattereglerna (Så man inte åker på dubbelbeskattning). Har en reseförsäkring i 45 dagar men jag undrar, ska man teckna med Thai eller andra försäkringsbolag för att ha skydd mot sjukdommar. Någon som har erfarenhet om detta??
Första gången jag skriver här och förstår att jag placerat det under fel ämne. Vet inte om det går att radera eller flytta.
« Senast ändrad: 2011-04-21, 05:14 av PATCHAREE »

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
  • Antal inlägg: 2313
  • Karmakvot: 7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
  • ARCHA Beer & Fotboll
SV: Fösäkringar
« Svar #1 skrivet: 2011-04-21, 05:34 »
Hej! Patcharee, välkommen hit!!

Du kan alltid fråga vår allvetare"legolas", han är hyffsat bra insatt i lite av varje gällande Thailand, annars har vi vår"Thaikonsult's veckobrev"som du kan ställa frågor till, om något skulle vara oklart... Jo-Be"NB:redaktör"
# FIN. Hangö/SVE. Sthlm/THA. Chonburi, Chonburi city #

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 10807
  • Karmakvot: 9.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Prärien // Nong Nasaeng
« Svar #2 skrivet: 2011-04-21, 06:21 »
Har long stay visa och har tänkt att stanna här för alltid (pension). Har kommit hit den första april. Men har inte anmält flytt ännu då jag inte vet skattereglerna (Så man inte åker på dubbelbeskattning). Har en reseförsäkring i 45 dagar men jag undrar, ska man teckna med Thai eller andra försäkringsbolag för att ha skydd mot sjukdommar. Någon som har erfarenhet om detta??
Första gången jag skriver här och förstår att jag placerat det under fel ämne. Vet inte om det går att radera eller flytta.

Tack för komplimangen Jo-Be, snällt sagt!!  Jo Patcharee jag själv bor här precis samma som dig, alltså på "Uppehållstillstånd baserat på retirement". jag är utskriven ifrån Sverige alltsedan starten, och jag betalar 25% exakt i skatt på min "pension". Det är den gällande skatten för "utlandssvensk". Dubbelbeskattning är ICKE aktuellt alls, Thailand hyser inga tankar på att skatta din redan skattade inkomst. Du arbetar ju icke i Thailand, så varför skall de dra skatt, så var lugn på den biten, oavsett vad andra än kan tänkas säga till dig!!

Angående försäkringar så beror det lite på hur gammal du är själv. och vilket försäkringsbolag man handlar ifrån. Men den erfarenheten jag har härifrån, jag köpte min försäkring för 1 månad sedan exakt. När jag fyllt 55 år, så kan jag icke längre få en health-insurance från dem, utan jag tog en olycksfall+livförsäkring från dem, jag är 60 år fyllda nu. Efter 65 år så kan jag icke teckna en olycksfall, om detta beror på språkförbistring eller inte vet jag icke, men det verkar helkonstigt för mig, så det kan vara värt att kolla upp, ty jag vet ett bolag här i Thailand där folk säger till mig att visst kan de handla heath-insurance efter 55 år!!! Och visst kan man få olycksfallförsäkring efter 65 år.....

Så mitt svar till dig är helt enkelt vad det gäller försäkring, tala med bolaget jag menar BUPA, de finns representerade lite överallt här i Thailand. De är svindyra, så det är därför som jag inte använde dem.

jag har istället valt AIA här i Chaiyaphum, och min olycksfall/livförsäkring funkar som följer. jag betalar varje år 64.000 baht (cirka 5.500 baht/månad). jag tog försäkringen på 15 år. När den tiden är över så har jag i återbäring ifrån dem 500.000 baht som kommer mig tillgodo. Vidare så får jag varje år 5.000 baht i återbäring typ ränta.....

Så är upplägget och i min olycksfall så verkar det vara såpass täckt så jag känner mig nöjd i alla fall. Och ramlar jag av pinn så får min fru 3.000.000 baht att frossa i som tröst!!!!
Undrar du mer över nåt och du tror att jag kan svara, så fråga bara, inga problem...

www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Transporten till Thailand är viktig, varför inte gå till källan efter vatten!!!

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 2011-04-21, 09:51 »
Betalar du skatt i Sverige eller till Thailand?
Det finns visst ett skatteavtal mellan S och Th enl.      http://www.taxzero.se/lander/Thailand.
Har varit  till AIA och hört om försäkring men det gäller bara olycksfall, men där sjukhus-ersättningen är bara 100 000 bat.
Årsavg 4788 bat.
Har tid att undersöka olika försäkrings alternativ innan min reseförsäkring tar slut.
Tacksam för goda råd

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #4 skrivet: 2011-04-21, 11:35 »
Betalar du skatt i Sverige eller till Thailand?
Det finns visst ett skatteavtal mellan S och Th enl.      http://www.taxzero.se/lander/Thailand.
Har varit  till AIA och hört om försäkring men det gäller bara olycksfall, men där sjukhus-ersättningen är bara 100 000 bat.
Årsavg 4788 bat.
Har tid att undersöka olika försäkrings alternativ innan min reseförsäkring tar slut.
Tacksam för goda råd

Det är som jag säger 25% skatt som dras på din pension istället för de vanliga  t.ex. 33%....
Glöm det där med skatteavtal. Det har varken du eller jag att göra med alls. Vi är pensionärer, och som sådana betalar vi skatt i Sverige....

Angående AIA, så har jag olycksfall samt Livförsäkring i samma avtal, och betalar som  jag sagt. Försäkringen betalar 75 dagar maximalt sjuhusliggande för min del plus en jädra massa annat ingår också.....

På söndag får jag min polis på engelska, och då är jag mer kapabel att förklara den för dig. Tyckte själv att det var ett [¤#@@¤%] att prata med dem, de är ju ynkliga på engelska och jag är lika ynklig på thai, så besked var svårt att både få och ge....
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 2011-04-21, 13:10 »
Jag är i Phayao och här är dom riktigt bra på engelska och nu vet jag vad jag ska fråga efter.
Jag skall göra adressanmälan snarast.

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #6 skrivet: 2011-04-21, 13:42 »
Jag är i Phayao och här är dom riktigt bra på engelska och nu vet jag vad jag ska fråga efter.
Jag skall göra adressanmälan snarast.

Glöm inte, om du nu vill,,, att gå ur svenska kyrkan. Där sparar du ett par tusenlappar om året. Bättre tyckte jag att satsa på en eldfest härnere när man kilar vidare, än att transporteras hem för dyra pengar. man är ju ändå stendöd, så skitsamma!!
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 2011-04-21, 13:55 »
Har redan gjort det för några år sedan men man betalar ändå en begravingsavg. något som borde bli 0 procent nu.

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 2011-05-11, 16:34 »
8 maj 2011 kl. 15.30 "

Gäller det ni skriver om skatteavtal verkligen.
Jag har frågat om det på en hemsida www.chaimai.com Forum > Bygga hus i Thailand > Försäkringar.
Jag hänvisade till er hemsida om skatteavtalet och fick det här svaret.
Vem har rätt ???

MVH
Lennart

Det är som jag säger 25% skatt som dras på din pension istället för de vanliga  t.ex. 33%....
Glöm det där med skatteavtal. Det har varken du eller jag att göra med alls. Vi är pensionärer, och som sådana betalar vi skatt i Sverige....

Hej Lennart,
Du har rätt, förutsatt att du "klipper banden" med Sverige.
MVH
Göran Andersson
Sparsam Skatt

Kan du Legolas förklara varför det inte skulle gälla för oss pensionärer?

Utloggad Lunkan

• Bannlyst, respekterar ej forumregler
  • * * * * *
  • Antal inlägg: 716
  • Karmakvot: 3.1%
  • KARMA! för bra inlägg 
  • Svenska skogen > by i Sakon Nakhon?
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #9 skrivet: 2011-05-11, 17:10 »
Båda har rätt  :)   Du betalar 25% i skatt till SVERIGE om  du bor i Thailand.

(MEN - som jämförelse - om jag har fattat rätt, så
betalas 25% på HELA pensionsbeloppet
medan det räknas avdrag för "33%"-aren (=vanliga om du bor i Sverige. Olika % beroende på i vilken kommun man bor i.)

Så om det är så, så förlorar man på det om man har liten pension.

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #10 skrivet: 2011-05-11, 17:39 »
8 maj 2011 kl. 15.30 "

Gäller det ni skriver om skatteavtal verkligen.
Jag har frågat om det på en hemsida www.chaimai.com Forum > Bygga hus i Thailand > Försäkringar.
Jag hänvisade till er hemsida om skatteavtalet och fick det här svaret.
Vem har rätt ???
 MVH
Lennart

-----------------------------------------------------------------------------
Hej Lennart,
Du har rätt, förutsatt att du "klipper banden" med Sverige.
MVH
Göran Andersson
Sparsam Skatt
--------------------------------------------------------------------------
Kan du Legolas förklara varför det inte skulle gälla för oss pensionärer?

hejsan igen...... Om jag förstår dig rätt här.....Du har fått samma svar ifrån både mig och "Sparsam Skatt" och du undrar varför inte "skatteavtalet" skulle gälla oss......

Skatteavtalet som sådant gäller väl oss, Skatteavtalet säger väl att där inkomsten är intjänad där betalas också skatten..... Eller???? har aldrig ens sett detta skatteavtal men om det är formulerat annorlunda än så, då tycker jag det verkar urbota konstigt.....

Jag är inte alls påläst om detta Skatteavtal, och kan tyvärr inte prata om det i detalj, men kan säga att logiken gäller här till 100% så slappna av. du betalar 25% i skatt. Vad Lunkan menar med sitt inlägg fattar jag inte.. Det är väl skitsamma om man betalade 33%, 32% 31% eller 34%,, Som utlandssvensk betalar man 25% punkt slut. Och 25% är bra mycket lägre än den skatt vi annars betalar i Sverige. För min egna privata del så var skillnaden i stort sett 1.000:- mer i plånboken.

MVH
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 2011-05-11, 17:58 »
hejsan igen...... Om jag förstår dig rätt här.....Du har fått samma svar ifrån både mig och "Sparsam Skatt" och du undrar varför inte "skatteavtalet" skulle gälla oss......

Skatteavtalet som sådant gäller väl oss, Skatteavtalet säger väl att där inkomsten är intjänad där betalas också skatten..... Eller???? har aldrig ens sett detta skatteavtal men om det är formulerat annorlunda än så, då tycker jag det verkar urbota konstigt.....

Jag är inte alls påläst om detta Skatteavtal, och kan tyvärr inte prata om det i detalj, men kan säga att logiken gäller här till 100% så slappna av. du betalar 25% i skatt. Vad Lunkan menar med sitt inlägg fattar jag inte.. Det är väl skitsamma om man betalade 33%, 32% 31% eller 34%,, Som utlandssvensk betalar man 25% punkt slut. Och 25% är bra mycket lägre än den skatt vi annars betalar i Sverige. För min egna privata del så var skillnaden i stort sett 1.000:- mer i plånboken.

MVH
Vad http://www.taxzero.se/lander/Thailand. menar är att man kan betala skatt i Thailand då det finns ett skatteavtal mellan sverige och Thailand och då skulle vi betala betydligt mindre  skatt.

Utloggad Lunkan

• * * * * *
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #12 skrivet: 2011-05-11, 18:13 »
>PATCHAREE
Det beror på hur hög pension du har. (Se mitt inlägg.)

MVH
Du kanske inte läste ordentligt?  :)
Min poäng var att
/"25% punkt slut" d v s 25% på HELA beloppet
/medan på "33%"-arna HAR MAN AVDRAG.

(Har inte läst reglerna själv, men det var någon som hävdade det någonstans, och jag vet att man har avdrag som "33%"-are, och du säger att det är "25% punkt slut", så det jag skrev verkar stämma.)

Så för lägre pensioner kan 25%-regeln vara MER är "33%"arna... 
T ex
25% av 100 000 = 25 000 = 75 000 kvar.
33% av (100 000 - 30 000) = 23 100 = 76 900 kvar.

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #13 skrivet: 2011-05-12, 02:16 »
Ja du Lunkan, kan tyvärr inte prata mer om detta i detalj eftersom jag är för okunnig om det. Innan dock du stadfäster din "tes" som riktig, så kanske du skulle få det bekräftat som du säger, och inte bara prata ur dig sånt här mitt ibland allt fakta.

Kolla är du bussig, om det är som du säger, så blir det till hjälp för många.... gissar du bara, så skriv inget.........
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 2011-05-12, 11:04 »
Taxzero!
Sverige har ett skatteavtal med Thailand som är tillämpligt. Om du vistas i Thailand mer än 180 dagar under ett kalenderår anses du vara bosatt i Thailand.

För att kunna fastställa din skattesituation vid pensionering i Thailand måste hänsyn till tas till flera faktorer såsom;

Svensk intern rätt
Thailändsk intern rätt
Tolkning av skatteavtal mellan Sverige och Thailand
Dina olika pensionsinkomster

I Thailand finns speciella regler som kan ge mycket fördelaktiga effekter för en svensk som pensionerar sig i landet. Genom att tillämpa dessa regler kan din skatt sänkas avsevärt.

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 2011-05-12, 12:10 »
Taxzero!
Sverige har ett skatteavtal med Thailand som är tillämpligt. Om du vistas i Thailand mer än 180 dagar under ett kalenderår anses du vara bosatt i Thailand.

För att kunna fastställa din skattesituation vid pensionering i Thailand måste hänsyn till tas till flera faktorer såsom;

Svensk intern rätt
Thailändsk intern rätt
Tolkning av skatteavtal mellan Sverige och Thailand
Dina olika pensionsinkomster

I Thailand finns speciella regler som kan ge mycket fördelaktiga effekter för en svensk som pensionerar sig i landet. Genom att tillämpa dessa regler kan din skatt sänkas avsevärt.
Här en länk till skatteavtalet som kan läsas som pdf.
http://www.taxzero.se/files/skatteavtal/thailand.pdf

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #16 skrivet: 2011-05-12, 12:55 »
Bra jobbat, det här är ju jäkligt kul och intressant ju. Se om du inte kan få ett svar på t.ex.  din egna situation, och inte bara våra "tolkningar". Skulle själv älska att ha fel och ändå tjäna några tusen kronor i månaden på det....

gött där....
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Lunkan

• * * * * *
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #17 skrivet: 2011-05-12, 13:08 »
Ja du Lunkan, kan tyvärr inte prata mer om detta i detalj eftersom jag är för okunnig om det. Innan dock du stadfäster din "tes" som riktig, så kanske du skulle få det bekräftat som du säger, och inte bara prata ur dig sånt här mitt ibland allt fakta.

Kolla är du bussig, om det är som du säger, så blir det till hjälp för många.... gissar du bara, så skriv inget.........
Jag har inte läst igenom om utlandspensioner, eftersom jag inte är i den situationen än, och reglerna kan ändras innan jag går i pension  :)
men som jag skrev
/Jag VET att "33%"-are får göra avdrag INNAN beräkningen sker
/25%-delen har jag INTE kollat om det är utan avdrag, men det har andra och DU hävdat  :)   och jag TROR att det stämmer som ni säger.

Sedan är det väl så att man egentligen SKA (?) ha 25%-alternativet om man bor permanent i Thailand. Har inte kollat om det finns någon bra lösning för att kunna få "33%"-lösningen. Men eftersom man INTE räknas som utflyttad i andra sammanhang om man har "anknytning" kvar till Sverige, så bör man rimligtvis kunna göra det MED FLIT om man vill ha "33%"-aren  :)

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #18 skrivet: 2011-05-12, 13:25 »
Pension 2. a) Pension, som betalas av, eller från fonder inrättade av, en
avtalsslutande stat, dess politiska underavdelningar eller lokala
myndigheter till fysisk person på grund av arbete som utförts i
denna stats, dess politiska underavdelningars eller lokala myndigheters
tjänst, beskattas endast i denna stat.
Undantag från b) Sådan pension beskattas emellertid endast i den andra avp.
2 a talsslutande staten, om personen i fråga har hemvist och är medborgare
i denna andra stat.

Artikel 21
1. Inkomst, som person med hemvist i en avtalsslutande stat
förvärvar och som inte behandlas i föregående artiklar av detta
avtal, beskattas endast i denna stat, oavsett varifrån inkomsten
härrör.
-------------------------------------------------------
Usch nu tvingades jag att "skumma" igenom detta inferno av byråkratisnack för din skull. har du själv läst igenom detta eller????? jag har kommit fram till följande. Att din pension kommer aldrig någonsin att beskattas i Thailand, glöm det bara.

Villkoret enligt texten är att du har din hemvist i Thailand och dessutom är MEDBORGARE i Thailand, och det lär du som falang aldrig bli i vår livstid i alla fall. Andemeningen av hela skatteavtalet är precis som jag sa, det går att läsa i artikel 21 ovan.....

Så jag är rädd att jag måste stå fast vid det som jag sagt hela tiden. Men visa att jag har fel och jag kan tjäna på det, då lovar jag att inte lipa....

www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

PATCHAREE

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 2011-05-12, 15:05 »
En länk till.
http://www.taxzero.se/files/pensionering/25228Thailand.pdf
Enl. Taxzero: Observera dock att ett permanent uppehållstillstånd inte är något krav för dig som avser att pensionera dig i Thailand. Även med ”Non Imm O-A”-visum blir din pensionsbeskattning gynnsam, givet att rätt planering sker.
« Senast ändrad: 2011-05-12, 15:17 av PATCHAREE »

Fösäkringar
QR Streckod, länk till ämnet "Fösäkringar "

Din lokala tid: 09:54