Författare Ämne: Termiter  (läst 2447 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berralund

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 9663
  • Karmakvot: 10.4%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
Termiter
« skrivet: 2011-05-23, 20:27 »
När jag pratade med frugan för ett par dagar sedan så sa hon att vi har fått problem med "Animals" i huset. Och då kommer jag direkt att tänka på termiter, eftersom problemet tydligen är i trävirket.

Nu målar man ju naturligtvis upp världens skräckscenario försig själv med stora kostnader för sanering mm mm. Inte för att jag är någon expert på något sätt, men jag skall naturligtvis kolla in läget när jag kommer ner i nästa månad.

Finns här någon som har erfarenhet av dessa små otäcka skadedjur? Tacksam för alla tips om läget är så illa som jag befarar.  :'(  :'(  :'(

Inloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • Antal inlägg: 6892
  • Karmakvot: 11.7%
SV: Termiter
« Svar #1 skrivet: 2011-05-23, 20:47 »
Vet inte om detta kan vara till någon hjälp men ja vet att min frus far o även hon har använt motor olja men den ska vara väl använd nästan svart men de har dom impregnerat våra trä pelare me kan vara värt att pröva tror att dom flesta trähusen i o runt våran by har gjort på detta sättet....

Hoppas du klarar huset nu Berra

glimten66

Utloggad Lunkan

• Antal inlägg: 697
  • Karmakvot: 3.2%
  • KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #2 skrivet: 2011-05-23, 22:07 »
>Berralund   
Ingen aning om hur du bäst får bort då de redan angripit, men kanske användbart för att hålla dem borta i fortsättningen:
Har du byggt med trädslag, som termiterna gillar?
Många thai* gör det, för det är både billigare virke, och mycket billigare/snabbare att bygga med mjukare trä,
MEN då kör de med väldigt mycket gift. Det kan vara
/en massa gift på allt trä inne (håller länge)
/eller så sprutas mark e bra bit runt huset normalt två gånger per år
/och så lär det finnas en lösning med påfyllningssystem runt stolparna om man bygger på sådana.
Men de två senare gäller bara för att hålla termiterna ute, så du behöver ha bort dem först.

Sedan finns det väl minst ytterligare en vanlig insekt, som är skadlig för trä? Inte lika skadlig som termiter, om jag fattat rätt, i alla fall inte lika snabbt.

*Enligt en by (i Sakon Nakhon) själva hade de nästan alla byggt (delar av) sina hus i trä, som termiter gillar. Ändå var det bara ett par hus som hade problem med termiter, men då körde de med MYCKET gift. Vet inte oom det var vanligast, men många lät spruta marken runt husen normalt (1-) 2 gånger per år. 

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #3 skrivet: 2011-05-23, 22:15 »
Tack för era tips och synpunkter 66:an och Lunkan.   :wai:

Vi har köpt ett äldre hus i thaistil med ovanvåning i trä, jag vet faktiskt inte när det är byggt. Det är dock inte omöjligt att angreppen har pågått en tid. Jag har ju inte sett skadorna själv, en inspektion kommer högt på agendan nästa månad. Är det allvarligt så får man väl ta sig en ordentlig funderare, men jag hoppas att det går att ta död på otäckingarna.  :-\

Inloggad glimten66

« Svar #4 skrivet: 2011-05-23, 22:36 »
Tack för era tips och synpunkter 66:an och Lunkan.   :wai:

Vi har köpt ett äldre hus i thaistil med ovanvåning i trä, jag vet faktiskt inte när det är byggt. Det är dock inte omöjligt att angreppen har pågått en tid. Jag har ju inte sett skadorna själv, en inspektion kommer högt på agendan nästa månad. Är det allvarligt så får man väl ta sig en ordentlig funderare, men jag hoppas att det går att ta död på otäckingarna.  :-\

Berra fråga tanten din ja tror att hon känner igen de ja skrev förut för som ja sa förut många gamla har använt metoden i många år...
o mänga av husen i byn e gamla riktigt gamla lita på va dom gamla säger dom vet oftast mer än vi....
O dom gamla thaiarna använder oftast bara virke som dom vet kan fungera
så fråga damen om min metod

glimten66

Utloggad Lunkan

• KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #5 skrivet: 2011-05-23, 22:37 »
Se upp bara så att sanerarna inte tar död på er också  :)   
Thai brukar ju inte vara försiktiga med gifter, och en del gifter är godkända i Thailand, fastän andra länder förbjuder dem.

T ex - Det är inte färdigutrett än, tror jag, men det senaste jag läst var att en turist dött och flera blev allvarligt sjuka av sänglössgift på ett hotell i Chiang Mai.

Inloggad glimten66

« Svar #6 skrivet: 2011-05-23, 22:46 »
Se upp bara så att sanerarna inte tar död på er också  :)   
Thai brukar ju inte vara försiktiga med gifter, och en del gifter är godkända i Thailand, fastän andra länder förbjuder dem.

T ex - Det är inte färdigutrett än, tror jag, men det senaste jag läst var att en turist dött och flera blev allvarligt sjuka av sänglössgift på ett hotell i Chiang Mai.

Lunkan läs va ja skrev innan va vi o dom flesta i byn använt e gammal motor olja helst svart o de värkar att fungera för mänga av husen i o runt byn e gamla hus i trä o ja kan nog säga att ett par av dom e nog äldre än 100 år men va dom använde innan oljan ja de vet ja inte

glimten66

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #7 skrivet: 2011-05-24, 02:24 »
Lunkan läs va ja skrev innan va vi o dom flesta i byn använt e gammal motor olja helst svart o de värkar att fungera för mänga av husen i o runt byn e gamla hus i trä o ja kan nog säga att ett par av dom e nog äldre än 100 år men va dom använde innan oljan ja de vet ja inte

glimten66

Detta låter som bra tips, motorolja är ju inte så speciellt giftigt. Och visst Lunkan, gifter skall man alltid vara försiktig med, jag tänker asolut inte riskera några liv för några usla termiters skull.  :o

Jag skall prata med alla när jag kommer ner, svärfar är ju händig och kan fixa till det mesta.

Utloggad Lunkan

• KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #8 skrivet: 2011-05-24, 18:42 »
glimten66
Ja, motorolja är nog mycket bättre än gift.
Men det är ingen höjdare heller att få olja i marken. Jag fick ner en jätteliten skvätt olja i min brunn då en grej gick sönder i pumphuset. Vattnet smakade skit i flera månader, mot att ha varit väldigt gott innan.

Inloggad glimten66

« Svar #9 skrivet: 2011-05-24, 18:55 »
Lunkan nu har du fel kan inte ha smakat skit måste ju ha smakat olja ju ;) om du nu inte sket i brunnen :)

Utloggad Lunkan

• KARMA! för bra inlägg 
    • JobbaHemmaGuiden.com
« Svar #10 skrivet: 2011-05-24, 21:30 »
Lunkan nu har du fel kan inte ha smakat skit måste ju ha smakat olja ju ;) om du nu inte sket i brunnen :)
haha  :)

Utloggad pi-mi

• Antal inlägg: 17
  • Karmakvot: 11.8%
« Svar #11 skrivet: 2011-05-25, 12:01 »
Akta dig bara så du inte får växellådsolja iblandat för det luktar illa, och då menar jag illa, i flera år. Jag vet....... :nod:

Utloggad Berralund

• Global Moderator
« Svar #12 skrivet: 2011-05-25, 12:48 »
Akta dig bara så du inte får växellådsolja iblandat för det luktar illa, och då menar jag illa, i flera år. Jag vet....... :nod:

Tack för tipset! Nej, någon sådan stank vill man inte ha. Vi får väl passa på när svärfar skall byta olja på sin bil så är vi ju på den säkra sidan.  :wai:

Utloggad derPanzerHerring

• Vi är med och påverkar
  • Antal inlägg: 481
  • Karmakvot: 8.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #13 skrivet: 2011-05-25, 14:22 »
Ifall motoroljan inte funkar så kan alltid elda upp dom.

Utloggad Rolf

• Antal inlägg: 5790
  • Karmakvot: 9.4%
« Svar #14 skrivet: 2011-05-25, 14:41 »
Nåt att tänka på kanske. Kamerun ligger ju inte så långt ifrån. ;)

I Mandaras Mountains i norra Kamerun lever byborna på att odla hirs. Människorna lever i symbios med termiterna, som hjälper till att sprida hirsfröna. Men när det råder en extrem torka, och termiterna börjar ta sig in i människornas matförråd. Termiterna är duktiga på att gräva gångar och käka trä, och vi får se hur de flyttar in i hus. Byborna måste ta hjälp av Jaglavak - en myra - för att utrota termiterna.

Termiter
QR Streckod, länk till ämnet "Termiter"

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 

Container från Sverige till thailand

Din lokala tid: 10:06