0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej ! Har en undran och fundering av er som redan bor i hus eller byggt hus i thailand, om ni har valt att ha AC eller enbart fläkt. ? och vilka erfarenheter ni har haft av detta. Mats
Det första jag gjorde när vi hade flyttat in i huset var att få byggt ett särskilt sovrum till mig och frugan i en hörna av vardagsrummet. Här blev det omgående installerat AC. Det är bara så skönt att krypa ner i sängen i ett svalt sovrum när det är varmt som tusan ute. Numera har mina svärföräldrar också AC i sitt sovrum, men i resten av huset har vi bara fläktar och det räcker gott och väl. Att bygga om kåken för att kunna ha AC hade blivit alldeles för dyrt och känns helt onödigt.
Jag begriper mig egentligen inte riktigt på det där, är nöjd så länge det fungerar. Vi har en sådan där med aggregat på marken utanför och en slang till enheten med fjärrkontroll etc inne i rummet. Kommer knappt ens ihåg vilket fabrikat det är, jag köpte den dom sa är bäst. Och det fungerar alldeles utmärkt, vi har inte så kallt där inne, brukar ställa in den på 25 grader.
Trör att det har med luftfuktigheten att göra om du har en ac på eller inte. Man märker det i bilen om du har ac'n på och sen bara stänger den utan att ändra temperaturen så blir det mycket varmare än med den på. Tror att luften blir fuktigare.
Är det så att vi kan hantera värmen olika? Ser på mej och min fru, så när vi var nere nu så i vardagsrummet hade jag inte Ac'n påslagen på mornarna tills hon kom upp raglande och tyckte det var varmt.Till saken hör att hon gillar inte att basta heller, men det gör jag. Lurar på om det har nån ting att göra med när och vid vilken temperatur man börjar svettas. Startar svettningen så sänks ju kroppstemperaturen. så ju tidigare man svettas desto bättre tål man värme?Eller?
Tror också att den som börjar svettas snabbt har det svårare med värme än den som inte svettas.Ser ju sällan en Thai som svettas utan kroppsarbete...
Du menar att vi är överens då??
Har vi aldrig varit det tidigare ??
En redig karl bryr sig inte om lite värme
Sa han som ligger med duntäcke över sig även när det är som varmast.
Lunkan:/Stjärntecken Boken säger: "Om alla svettas utom någon, så är det säkert en fisk". Fisksyrran och jag svettas sällan om mer än fötterna. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag ønskar att det inlægget hamnar i avdelning humor. Før att återgå till verkligheten så ær det så att en person som trænar mycket fysiskt under en længre tid lær kroppen (svettkørtlarna) sin till att svettas mycket snabbare før att kunna bibehålla temperaturen bættre.Så jæmførelsen med Sim VM och en enskild individ blir missvisande då vi alla har olika mængd svettkørtlar.-cut-
(utdrag ur)Lunkan:/Stjärntecken Boken säger: "Om alla svettas utom någon, så är det säkert en fisk". Fisksyrran och jag svettas sällan om mer än fötterna. helgonet: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag ønskar att det inlægget hamnar i avdelning humor. Før att återgå till verkligheten...Lunkan: Nej, det är sant.
((( För hela, eftersom posten inte var viktig Med "Nej, det är sant" menades: Nej, det hör inte till humor, för det är sant Det är många, som tyckt det var konstigt t ex att jag knappt var svettig på danserna, fastän jag normalt dansade till alla snabba låtarna i värmen.)))
Lunkan, jag tror helt enkelt att din kropp är ur lag. Du svettas inte vid ansträngning, vilket betyder att ditt kylsystem är satt ur funktion.Tyvärr så har du en inte alltför väl fungerande kropp, vilket kommer att göra det skitjobbigt för dig att existera härnere i thailandet och göra någon typ av ansträngning. Om det nu är kroppsarbete eller cykling!!Försök nu istället att träna upp din svettning, så du kommer i ordning igen, då blir det lättare för dig här, jag lovar.....
För att återgå till topic och sen svar på Lunkan..Ni har väl sett dessa skruvfläktar som sitter uppe i taken hos stora byggnader/restauranger som roterar fortare i takt med vinden?Är det någon som vet hur dess verkningsgrad är?,,,,för rent praktiskt skulle det gå att montera en 3-5 st sådana på baksidan av huset där vinden drar och sen montera ett rör under dessa som går sedan på insidan i taknokken hela vägen för att suga ut den överskottsvärmen som uppstår.Gunde hade runt 28-32 i vilopuls.Att tro är att ikke veta,,, . Låg Vilopuls är vanligare hos vältränade och en sak som vi kan träna upp pga att hjärtat blir starkare under träning.Men,, det kommer ofta pasienter i 80-100 års åldern på min infektionsavdelningen som aldrig har tränat som ligger med en vilopuls runt 40-50 slag /minut trots att en infeksjon får hjärtat att pumpa fortare.Jag anser mig själv vara fysiskt vältränad och har tränat sedan 4 års ålder i 5-7 dagar i veckan i olika former nu i 34 år och ligger med en vilopuls på 45-50.Betyder det att jag har sämre kondis än en 100 årig rökande dam som dricker whisky 1 gång i veckan och aldrig motionerat? Lunkan:Du har ett otroligt gott självförtroende vilket är bra för dig och dina framtidsmål då de finns dokumenterat att personer med gott självförtroende lyckas bättre i livet.Jag hoppas det för din och din framtida dams skull.Om alla svettas utom någon, så är det säkert en fisk". Fisksyrran och jag svettas sällan om,,,etc Du tar upp ordet fisk som är relaterat till astrologi för oss icke troende för jag vet att du inte är en Mört som har en laptop under vattnet med internetuppkoppling.Jag respekterar din tilltro till detta men när du samtalar offentligt med människor om fiskar och troll så blir det en märklig diskussion för mig och säkerligen andra men de får dem svara för.Astrologi är och förblir en fantasi/teori/filosofi för merparten i samhället och inget mer med det.Ex:Om Fredrik Reinfeldt får frågan:vad ska du göra åt arbetslösheten?,,,Svar:Nä,,,för din del så är det kört för du är en jungfru och kommer att bli ensamstående med statligt stöd eftersom i din kommun finns det bara scorpioner som lämnar dig med barnen för dom gör så enligt stjärnorna,,,,Fredrik hade nog fått kliva av snabbt med en offentlig ursäkt.Sen svarade du,,,,,,Det är många, som tyckt det var konstigt t ex att jag knappt var svettig på danserna, fastän jag normalt dansade till alla snabba låtarna i värmen,,,,,,,,det lät betydligt bättre enligt mig och är ett bättre svar på hur du är och upplever/upplevde situationen när du skriver i jag form.
Lunkan,Är det inte dax att du starta en svett tråd? Här diskuterar vi fläkt eller Ac. Ämnet Astrologi finns oxå som tråd..Men en frisk fläkt är du i bland
Håller med om att jag flöt ut i periferin till ämnet, men fortfarande inom ämnet eftersom behovet av fläkt/AC är beroende av hur olika människor tål och uppfattar värme - och luftfuktighet - olika. (((F ö - Var det inte Rolf, som ledde det ut i periferin?
Jasså flöt du ut Lunkan, du badade alltså i svett??
Nej, men nu är jag faktiskt lite småfuktig här i solen! 28 grader i skuggan, vet inte vad det är här där jag sitter, säkert över 40. Datorn har fått skugga, för annars vägrar den att jobba. Funderar faktiskt lite på att sätta på en fläkt till mig
Nu har jag kollat lite mer noggrant.Lösningen med öppning längst upp på taket (=ungefär som en "hatt" på taket)och med myggnät på tillräckligt med platser i innertacket för att värmen ska kunna gå uppåt,ligger i Nakon Rachasimaprovinsenoch blir korsdrag helt utan fläktar enligt den farangen.---Så där detaljerat har jag aldrig trott/funderat särskilt på, utan bara de större.Hur gjorde de den där jobbtesten?? Menar du att de inte hittade några skillnader alls? (Nu gissar jag bara ur huvudet, och kollar ingen bok:T ex gällande Skyttar - Är de inte oftare försäljare, kundmottagare e d?Eller var det inte vanligare med vårdyrken e d (annat än läkare) bland t ex Oxar?---Solpaneler typ el är fortfarande mycket dyra, tror inte ens de är lönsamma subventionerade. (Såg en beräkningen nyligen att de skulle betala tillbaka sig på ungefär 20 år med nuvarande elpriser, men det gällde Sverige).MEN flera, som är lite händiga, har byggt billiga vattenvärmare, som värmer vätska till värmeväxlare och/eller om det var vatten direkt. (Stor fördel om den byggs dit direkt då nytt tak byggs, så den ersätter en del av takbeläggningen. Såg en beskrivning någonstans för ett tag sedan med några speciella effektiva rör, som las i slingor under glas.)
Solpaneler typ el är fortfarande mycket dyra, tror inte ens de är lönsamma subventionerade. (Såg en beräkningen nyligen att de skulle betala tillbaka sig på ungefär 20 år med nuvarande elpriser, men det gällde Sverige).MEN flera, som är lite händiga, har byggt billiga vattenvärmare, som värmer vätska till värmeväxlare och/eller om det var vatten direkt. (Stor fördel om den byggs dit direkt då nytt tak byggs, så den ersätter en del av takbeläggningen. Såg en beskrivning någonstans för ett tag sedan med några speciella effektiva rör, som las i slingor under glas.)
Vatten från aircondition:Jag har sett att det kommer mycket kondens vatten från en aircondition och jag undrar är det rent vatten?Någon som kan ge ett bra svar?
Något proffs kanske vet bättre, men från fysiklektionerna antar jag följande Först bildas kondensvatten ur luftfuktighet d v s RENT, MEN airconditionapparaten drar OCKSÅ till sig en massa SMUTS från luften då den dras in genom apparaten, kyls ned och blåses ut. Så risk för att det rena kondensvattnet och smutsen kommer ihop.
Men det är kanske renare än de flesta vanliga vattenflöden från vattenkranar i Thailand. Destillerad? Miljöpartis?
Här finner ni elpriserna som råder rent generellt i Thailandhttp://www.pea.co.th/th/eng/page.php?name=ResidentialVi utgår ifrån de högsta priset :Over 400 KWh. (401st - up) = 2.9780 BahtOm reklamen stämmer som jag tog upp i tidigare inlägg och som jag tolkar det så skulle man få 5 baht + per kwh ( 8-3 ) över till en själv om man använder sig av solenergin 100% och inte utnyttjar deras nät.Detta låter för bra för att vara sant och är nog begränsat till en viss summa.-cut-
Nu har jag kollat lite mer noggrant.Lösningen med öppning längst upp på taket (=ungefär som en "hatt" på taket)och med myggnät på tillräckligt med platser i innertacket för att värmen ska kunna gå uppåt,ligger i Nakon Rachasimaprovinsenoch blir korsdrag helt utan fläktar enligt den farangen.