0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag kollat lite mer noggrant.Lösningen med öppning längst upp på taket (=ungefär som en "hatt" på taket)och med myggnät på tillräckligt med platser i innertacket för att värmen ska kunna gå uppåt,ligger i Nakon Rachasimaprovinsenoch blir korsdrag helt utan fläktar enligt den farangen.---Så där detaljerat har jag aldrig trott/funderat särskilt på, utan bara de större.Hur gjorde de den där jobbtesten?? Menar du att de inte hittade några skillnader alls? (Nu gissar jag bara ur huvudet, och kollar ingen bok:T ex gällande Skyttar - Är de inte oftare försäljare, kundmottagare e d?Eller var det inte vanligare med vårdyrken e d (annat än läkare) bland t ex Oxar?---Solpaneler typ el är fortfarande mycket dyra, tror inte ens de är lönsamma subventionerade. (Såg en beräkningen nyligen att de skulle betala tillbaka sig på ungefär 20 år med nuvarande elpriser, men det gällde Sverige).MEN flera, som är lite händiga, har byggt billiga vattenvärmare, som värmer vätska till värmeväxlare och/eller om det var vatten direkt. (Stor fördel om den byggs dit direkt då nytt tak byggs, så den ersätter en del av takbeläggningen. Såg en beskrivning någonstans för ett tag sedan med några speciella effektiva rör, som las i slingor under glas.)
Solpaneler typ el är fortfarande mycket dyra, tror inte ens de är lönsamma subventionerade. (Såg en beräkningen nyligen att de skulle betala tillbaka sig på ungefär 20 år med nuvarande elpriser, men det gällde Sverige).MEN flera, som är lite händiga, har byggt billiga vattenvärmare, som värmer vätska till värmeväxlare och/eller om det var vatten direkt. (Stor fördel om den byggs dit direkt då nytt tak byggs, så den ersätter en del av takbeläggningen. Såg en beskrivning någonstans för ett tag sedan med några speciella effektiva rör, som las i slingor under glas.)
Vatten från aircondition:Jag har sett att det kommer mycket kondens vatten från en aircondition och jag undrar är det rent vatten?Någon som kan ge ett bra svar?
Något proffs kanske vet bättre, men från fysiklektionerna antar jag följande Först bildas kondensvatten ur luftfuktighet d v s RENT, MEN airconditionapparaten drar OCKSÅ till sig en massa SMUTS från luften då den dras in genom apparaten, kyls ned och blåses ut. Så risk för att det rena kondensvattnet och smutsen kommer ihop.
Men det är kanske renare än de flesta vanliga vattenflöden från vattenkranar i Thailand. Destillerad? Miljöpartis?
Här finner ni elpriserna som råder rent generellt i Thailandhttp://www.pea.co.th/th/eng/page.php?name=ResidentialVi utgår ifrån de högsta priset :Over 400 KWh. (401st - up) = 2.9780 BahtOm reklamen stämmer som jag tog upp i tidigare inlägg och som jag tolkar det så skulle man få 5 baht + per kwh ( 8-3 ) över till en själv om man använder sig av solenergin 100% och inte utnyttjar deras nät.Detta låter för bra för att vara sant och är nog begränsat till en viss summa.-cut-
Nu har jag kollat lite mer noggrant.Lösningen med öppning längst upp på taket (=ungefär som en "hatt" på taket)och med myggnät på tillräckligt med platser i innertacket för att värmen ska kunna gå uppåt,ligger i Nakon Rachasimaprovinsenoch blir korsdrag helt utan fläktar enligt den farangen.