0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fråga till er huskunniga i thailand! Lecasten för husbygge. Jag vill bygga en kåk som det tar lång tid att värma upp, men som håller värme ett tag. Klimatstabil, alltså.Lecakulor för fyllning på innertak (ljudisolering, grannen är ett tempel).Någon som sett materialen i nånstans inom changvat Konkhaen ?
Gräv en källarvåning Lego......Där blir det både svalt och tyst...
Har själv byggt hus i Isaan.Vi har använt material för att stänga ute värmen.Kan bli jävligt varmt uppe i Isaan på dagarna annars.Special mursten samt isolering i taket.En stor fläkt för att forsla bort all varm lyft som finns under taket.Innan vi ordnade med isoleringen så hade vi en temperatur mitt på dagen i huset på över +30.Efter isoleringen har vi kommit ner till +22.Det är en fruktansvärd skillnad skall ni veta.Även om man kan tycka att +22 är varmt i Svedala så är det långt ifrån samma värme nere i LoS.Så jag skulle råda eventuella byggare att lägga några kronor extra på bra mursten till att börja med.Sedan se till att bygga en STOR veranda för det är där man sitter mesta tiden på dygnet.Massa onödiga rum gör varken till eller ifrån.Dom gillar att sova i flock dom små thaiarna.Vill ni ha fler tips så skicka mig ett PM så skall vi nog kunna luska fram lite mer info om vad ni vill ha.Mvh
Jag har nog missat att hålla koll på den här tråden och varit oartig nog att inte svara den gode Legolas. Syftet med en "trossbotten" är inte i första hand att hålla kvar värme, även om jag tror det kan behövas de kallaste nätterna, utan att Ljudisolera.Grannen är ett tempel och jag vägrar att låta mig bli väckt varje morgon 0430 av deras plingande och mässande.Jag vill ha tyst inomhus. Frågan kvarstår: någon som sett leca? Jag har hört att det skall finnas på större handelsträdgårdar.
Special mursten samt isolering i taket.En stor fläkt för att forsla bort all varm lyft som finns under taket.Mvh
Där jag ska bo räcker havsbrisen...
Det är bara "fisk" doften du är ute efter
Har du fläkt mellan yttertak och innertak då ?Eller menade du en/flera stora takfläktar ?Min veranda kommer vara minst lika stor till ytan som resten av huset... Vet av erfarenhet att man bara sitter där
Har en stor fläkt i mellan rummet .... ja ..... det gör massa grader. otroligt men samt.
Inte alls otroligt... Ventilation är ju hemligheten, och kan man hjälpa den så blir det tydligen bättre... Ska kommas ihåg inför vårt nya hus.