0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tusan, Matte den var en bra länk, ska bara snoka lite mera och se om jag hittar det huset jag planerar spika upp
Korrugerad plåt finns det härnere?
Sicka goa länkar! MatteTackar vänligast, de blir j*kla bra snoka igenom innan spaden åker i backen..
Så här avanserad va våran ritning som vi hade me våra snickare (arkitektritad)
Är det betongpelarna du har ritat i övre vänstra hörnen?Om det är det lyckades du bygga med så stort avstånd till pelaren i mitten av rummet?//Peo
Verkligen en proffsig ritning. Men huvudsaken är ju att resultatet blir bra och det har blivit bländande. Jag kan inte låta bli att beundra thai som fixar en sådan grej med så enkla medel.
ingen fara Lego ja o tanten e nöjda me kåken finns målar papp även i Thailand har ja sett Dom som betalar miljoner för sina hus betalar för mycket tycker ja
Synd att förta glädjen och Era positiva utrop här. Men bygga praktfullt och bygga "bländverk" är en inbyggd specialite här hos thai verkar det som.men det går oftast INTE att luta sig tillbaka och tro att man får någon vidare kvalite i byggandet. Oftast tycker jag att man ser rena rama fuskbyggandet. Man gör i stort sett alla de fel som man kan göra här. Ofta så börjar man måla nerifrån och går uppåt. Och det är ju glänsande om man nu tycker det är snyggt med färgduttar på allting. takfärgen droppar ner på trapprelingen, takfärgen droppar ner på dörrarna och takfärgen droppar ner på golvet. Man skyddar INTE underliggande material oftast när man målar...Så visst, här får man en jättego kåk för kanske 1,1 miljoner till 2,4 miljoner bahtingar, och det är ju sketbilligt i jämförelse med falangland och deras huspriser. Men då får man räkna med att det INTE finns isolering alls, det är helt öppet under dörrar. Fönstren är helt otäta ofta och det finns knappt en endaste chans i Thailand att hitta en endaste RÄT VINKEL. I stort sett allting är snett och vint, och gjort på en höft... Men visst är de duktiga på att bygga med små medel och med NOLL utbildning, helt klart!!
Att kunna bygga ett helt underbart hus som erat,efter några enkla skisser tyder ju på att dom thailändska hantverkarna inte är så pjåkiga ändå och när det gäller kvalitet på husbyggande tycker jag att det räcker att kolla lite på svenskt husbyggande och inse att det finns stora brister även här.
Vet inte om jag har skrivit det på CM tidigare. Men....Ska man bygga ett hus med en kvalitet som man hade godtagit i Sverige så hade priset på huset blivit det samma som ett hus kostar att bygga i Sverige.Och ibland räcker inte ens pengar till om man vill ha kvalitet. Finns inte kunskapen hos arbetarna så går det inte oavsett hur mycket man än betalar.93° och 88° vinkelhake är nog det vanligaste verktygen i Thailand
Härligt att ni är så positiva, då kommer ni säkert att trivas bra. men felen finns där oavsett om ni vill erkänna det eller inte.Det är inga STORA problem om ni får springa upp på natten i september under en av regnovädren då och lägga handdukar under fönstren. Det funkar det också. handdukarna är OK de drar åt sig vatten...Kolla bara sedan elen, så ni inte dör av glädjechock
Å här sitter mannen och spyr galla, en som har flyttat in i färdigt byggt hus och aldrig behövde bekymra sig ett j*vlaskit över att starta från skratch i husbyggnationen, för utom att gnälla över thai-kvalitet.. Skicka ett PM om du blir sur LegolasJo-Be
Så trevligt att höra legos problem med regnet, nu vet ni ju att det fungerar med handdukar. Är dina fönster felmonterade lego eller du bara tuggar taggtråd idag???
I stort sett ALLA fönster här hos mig och hos mina polare har defekter i form av läckage. Alla dörrar i stort sett har stora glipor nedtill. Så vad jag skriver är att allting är inte "guld som glimmar".Om detta nu är att tugga taggtråd, så "so be it"
Jag tycker Glimten66 och hans frus hus är ett helt perfekt och mycketvackert hus, byggt till en låg kostnad tack vare hans frus och hans egna thaikontakter, vad tusan gör det då om inte allt vart till 100?Dom har ju en kanonfin farm + boende, och fått det välsingnat ocksåav munkarna, skulle jag kommit så långt i mitt förhållande så skullejag vara väldigt stolt, och det ska glimten66 och hans fru vara. Kritik får man alltid av vänner och andra, bara att låtsas som det regnar det, huvudsaken är väl att man är nöjdasjälva!! Mats49
Tycker det är ett bagatell artat bekymmer/problem,det torkar väl upp det också eller hur,med rätt materia så täl det säkert lite vatten,och det är jag nästan hundra på att glimten och hans fru valt.Mats 49
Bilden uppe till vänsterdär ser du hur pelarna ligger i huset me mått om du tittar så ser du att det finns pelare till dom två små rummen som e inritadeglimten66
våra e 6 na , na tror ja e tum så de kan nog stämma finns även 8 na..
Jo, jag tycker mig minnas jag har läst någonstans att na är tum.Tack för svaren glimten, det är till stor hjälp.PS! Erat hus är förb... snyggt och jag är inte det minsta avundssjuk... //Peo
Det finns duktiga hantverkare i Thailand, men de är oftast anställda i respektabla byggföretag och kostar pengar.Det finns hur mycket jobb som helst för duktiga hantverkare i ex. Bangkok.Ser man på fastigheter och annat som är byggt ex i Bangkok av thailändare, naturligtvis kan de också bygga.Nu finns det falanger som vill få jobben utfört till mycket lågt pris nästan gratis, men ändå högsta kvalitet.Anlitar man en klåpare som börjar måla nerifrån och uppåt och inte får till en rätvinkel, då anser jag den personen får skylla sig själv, som anlitat en sådan stjärna.Kvalitet kostar är inte gratis.
Kan det vara så att det saknas tröskel därför att man inte får trampa på den för då smiter dom onda andarna in i huset?
Mats49, jag tycker det känns som om du nu har förvandlat detta till "kritisera Glimten66 hus"!!! Det handlar inte alls om Glimtmannens hus egentligen. Vi pratar om thaihus generellt härnere...Du tycker att det regnar in = skitsamma, du bor ju hemma i Sverige.... Jag tycker regnar in = gluteus maximus = jobbigt att gå upp flera gånger på natten och vrida ur handdukar och byta kärl.....Allting är relativt, och för min egna del så är dessa problem relativt jobbiga, men man lever med dom utan att lipa för mycket... Jag tror dock att det är bra att man öppnar käften och erkänner dess existens, annars blir det ju aldrig bättre...
Här kommer en länk, om man funderar på att bygga ett teak hus i äkta thai stilhttp://thailannahome.com/index.html
Matte djäkligt fina hus där Legolas det finns massor av träsorter som termiterna inte äter bara att ta en runda så ser du ju att det finns masser av gamla trähus i thailand
Ännu en trevlig länk att studera närmare..http://www.smilehomes.com/
Här fanns en hel del trevliga hus.Mitt problem är att tanten vill bräcka var enda jäkel i Isaan och ser fram mot flera badrum per man.... Jag gillar inte att man i så många ritningar öser på med lika många bad som sovrum när det räcker med ett och ett gäst-WC. Alternativt två badrum, max.Jag eftersträvar tre sovrum, ett för tanten och mig, ett för dottern och ett extra för gäster.Hur bor ni?Vad har ni satsat på era kåkar?Skulle vara kul att veta...