Författare Ämne: Ritningar för husbygge i Thailand  (läst 5201 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad matteisurin

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 1152
  • Karmakvot: 8.9%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
Ritningar för husbygge i Thailand
« skrivet: 2011-12-06, 21:31 »
Har hittat en bra länk för alla oss som går i funderingarna att bygga hus i Thailand  :)

http://www.crossy.co.uk/Thai_House_Plans/

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
  • Antal inlägg: 2313
  • Karmakvot: 7%
SV: Ritningar för husbygge i Thailand
« Svar #1 skrivet: 2011-12-06, 22:02 »

Tusan, Matte den var en bra länk, ska bara snoka lite mera och se om jag hittar det huset jag planerar spika upp :thumbsup: :thumbsup:

legolas

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 2011-12-07, 02:42 »
Tusan, Matte den var en bra länk, ska bara snoka lite mera och se om jag hittar det huset jag planerar spika upp :thumbsup: :thumbsup:

Korrugerad plåt finns det härnere???? ;) ;) ;)

Utloggad pi-mi

• * *
  • Antal inlägg: 17
  • Karmakvot: 11.8%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #3 skrivet: 2011-12-07, 12:05 »
Kul Legolas....  ;)

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
« Svar #4 skrivet: 2011-12-07, 12:38 »
Korrugerad plåt finns det härnere???? ;) ;) ;)

I överflöd! Legolas, i överflöd, har du korrugeradplåt i Isaan :D
Alla de där flyttande byggnadsarbetarna bygger sitt boende i korrugeradplåt, billigt material och skyddande mot kraftiga regnskyar ;)
Planerar du att bygga nytt, har du redan tröttnat på nya huset ;D :D ;D

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #5 skrivet: 2011-12-07, 23:35 »
Ännu en matnyttig länk för oss som planerar att bygga hus i thailand. Med eller utan korrugerad plåt  ;)

http://www.thaibuild.com/

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #6 skrivet: 2011-12-11, 23:22 »
Hittat ytterligare några bra länkar om att bygga hus i thailand, iofs på engelska, men ändå en hel del bra information.

http://www.buildinginasia.com/building-in-thailand

http://www.plancivil.com/

Utloggad glimten66

• *
  • Antal inlägg: 4692
  • Karmakvot: 15.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #7 skrivet: 2012-01-16, 18:15 »
 :wai: Bra länkar Matte allti kul o titta får väl se va man hittar på härnäst :)

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
« Svar #8 skrivet: 2012-01-16, 21:14 »
Sicka goa länkar! Matte

Tackar vänligast, de blir j*kla bra  snoka igenom innan spaden åker i backen..
 ;)  :thumbsup:

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #9 skrivet: 2012-01-16, 23:50 »
Sicka goa länkar! Matte

Tackar vänligast, de blir j*kla bra  snoka igenom innan spaden åker i backen..
 ;)  :thumbsup:

Kul att fler än en annan finner dom intressanta  :) själv hoppas jag på att när familjen åker ner till thailand i juni, att vi då ska lyckas hitta lämplig mark att bygga på.

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #10 skrivet: 2012-02-02, 22:47 »
Ännu en bra länk för oss som planerar att bygga hus i thailand.. :)

http://www.siamplan.com/

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #11 skrivet: 2012-02-27, 20:57 »
Budgethus på 70 kvm för ett riktigt attraktivt pris  :thumbsup:

http://thai-land-house.com/A211.html

Utloggad kjell.t

• * * * * *
  • Antal inlägg: 779
  • Karmakvot: 6.5%
« Svar #12 skrivet: 2012-02-28, 03:03 »
Nog bästa än, de har ju flera bra lösningar, sen bör man nog som farang tänka på altan med för vi vill ju även ha lite skugga och skydd för regnet

Utloggad glimten66

• *
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #13 skrivet: 2012-03-11, 11:18 »
Så här avanserad va våran ritning som vi hade me våra snickare (arkitektritad) :)

Utloggad Per Olav

• * * *
  • Antal inlägg: 198
  • Karmakvot: 10.1%
« Svar #14 skrivet: 2012-03-11, 11:29 »
Så här avanserad va våran ritning som vi hade me våra snickare (arkitektritad) :)

Är det betongpelarna du har ritat i övre vänstra hörnen?

Om det är det lyckades du bygga med så stort avstånd till pelaren i mitten av rummet?

//Peo

Utloggad glimten66

• *
« Svar #15 skrivet: 2012-03-11, 12:09 »
Är det betongpelarna du har ritat i övre vänstra hörnen?

Om det är det lyckades du bygga med så stort avstånd till pelaren i mitten av rummet?

//Peo

Bilden uppe till vänster
där ser du hur pelarna ligger i huset me mått :) om du tittar så ser du att det finns pelare till dom två små rummen som e inritade

glimten66

Utloggad Berralund

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 6906
  • Karmakvot: 11%
« Svar #16 skrivet: 2012-03-11, 13:04 »
Verkligen en proffsig ritning.  :)  Men huvudsaken är ju att resultatet blir bra och det har blivit bländande.

Jag kan inte låta bli att beundra thai som fixar en sådan grej med så enkla medel.  :thumbsup:

Utloggad glimten66

• *
« Svar #17 skrivet: 2012-03-11, 13:12 »
Verkligen en proffsig ritning.  :)  Men huvudsaken är ju att resultatet blir bra och det har blivit bländande.

Jag kan inte låta bli att beundra thai som fixar en sådan grej med så enkla medel.  :thumbsup:

Kan bara hålla me dig där Berra ja satt o rita o pratade engelska o tanten översatte till thai vem fasen kunde tro att det skulle bli ett hus av den diskutionen o ritandet ;)

legolas

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 2012-03-11, 16:44 »
Synd att förta glädjen och Era positiva utrop här. Men bygga praktfullt och bygga "bländverk" är en inbyggd specialite här hos thai verkar det som.

men det går oftast INTE att luta sig tillbaka och tro att man får någon vidare kvalite i byggandet. Oftast tycker jag att man ser rena rama fuskbyggandet. Man gör i stort sett alla de fel som man kan göra här.

Ofta så börjar man måla nerifrån och går uppåt. Och det är ju glänsande om man nu tycker det är snyggt med färgduttar på allting. takfärgen droppar ner på trapprelingen, takfärgen droppar ner på dörrarna och takfärgen droppar ner på golvet. Man skyddar INTE underliggande material oftast när man målar...

Så visst, här får man en jättego kåk för kanske 1,1 miljoner till 2,4 miljoner bahtingar, och det är ju sketbilligt i jämförelse med falangland och deras huspriser. Men då får man räkna med att det INTE finns isolering alls, det är helt öppet under dörrar.

Fönstren är helt otäta ofta och det finns knappt en endaste chans i Thailand att hitta en endaste RÄT VINKEL. I stort sett allting är snett och vint, och gjort på en höft... Men visst är de duktiga på att bygga med små medel och med NOLL utbildning, helt klart!!

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 4673
  • Karmakvot: 16.3%
« Svar #19 skrivet: 2012-03-11, 17:17 »
Konstigt att vart man än är i världen så gäller:

Pengar och kvalitet går hand i hand !!!!
(Gäller inte Chang)  ;D ;D

Utloggad glimten66

• *
« Svar #20 skrivet: 2012-03-11, 17:18 »
ingen fara Lego ja o tanten e nöjda me kåken finns målar papp även i Thailand har ja sett :)

Dom som betalar miljoner för sina hus betalar för mycket tycker ja ;)

legolas

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 2012-03-11, 17:22 »
ingen fara Lego ja o tanten e nöjda me kåken finns målar papp även i Thailand har ja sett :)

Dom som betalar miljoner för sina hus betalar för mycket tycker ja ;)

men ärligt talat Glimten utan att du skall gå i försvarsställning. jag skrev ett långt inlägg och du säger du är nöjd...

Bra för dig tycker jag och grattis.... men har du kollat kåken eller. Är allting bra, eller mörkar du nu....

För din skull så hoppas jag naturligtvis att allting jag skrev är helt fel, och inget av det gäller din kåk.... men är det så verkligen...???

Utloggad glimten66

• *
« Svar #22 skrivet: 2012-03-11, 17:51 »
Lite brister finns det ju men inget som stör typ räta vinklar elplaseringar men el sånt går ju faktiskt att dra om ...
Sen e det ju så att det e ju inte svenska hantevrkare vi använt så vi kan inte förvänta oss att det blir som ett svensk byggt hus me våra normer ;)

Utloggad andrejsdenruskige

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 997
  • Karmakvot: 58.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #23 skrivet: 2012-03-11, 23:18 »
Synd att förta glädjen och Era positiva utrop här. Men bygga praktfullt och bygga "bländverk" är en inbyggd specialite här hos thai verkar det som.

men det går oftast INTE att luta sig tillbaka och tro att man får någon vidare kvalite i byggandet. Oftast tycker jag att man ser rena rama fuskbyggandet. Man gör i stort sett alla de fel som man kan göra här.

Ofta så börjar man måla nerifrån och går uppåt. Och det är ju glänsande om man nu tycker det är snyggt med färgduttar på allting. takfärgen droppar ner på trapprelingen, takfärgen droppar ner på dörrarna och takfärgen droppar ner på golvet. Man skyddar INTE underliggande material oftast när man målar...

Så visst, här får man en jättego kåk för kanske 1,1 miljoner till 2,4 miljoner bahtingar, och det är ju sketbilligt i jämförelse med falangland och deras huspriser. Men då får man räkna med att det INTE finns isolering alls, det är helt öppet under dörrar.

Fönstren är helt otäta ofta och det finns knappt en endaste chans i Thailand att hitta en endaste RÄT VINKEL. I stort sett allting är snett och vint, och gjort på en höft... Men visst är de duktiga på att bygga med små medel och med NOLL utbildning, helt klart!!

Vet inte om jag har skrivit det på CM tidigare. Men....

Ska man bygga ett hus med en kvalitet som man hade godtagit i Sverige så hade priset på huset blivit det samma som ett hus kostar att bygga i Sverige.

Och ibland räcker inte ens pengar till om man vill ha kvalitet. Finns inte kunskapen hos arbetarna så går det inte oavsett hur mycket man än betalar.

93° och 88° vinkelhake är nog det vanligaste verktygen i Thailand

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #24 skrivet: 2012-03-11, 23:36 »

Att kunna bygga ett helt underbart hus som erat,efter några enkla skisser tyder ju på att dom thailändska hantverkarna inte är så pjåkiga ändå  :) och när det gäller kvalitet på husbyggande tycker jag att det räcker att kolla lite på svenskt husbyggande och inse att det finns stora brister även här.

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #25 skrivet: 2012-03-11, 23:48 »
Att kunna bygga ett helt underbart hus som erat,efter några enkla skisser tyder ju på att dom thailändska hantverkarna inte är så pjåkiga ändå  :) och när det gäller kvalitet på husbyggande tycker jag att det räcker att kolla lite på svenskt husbyggande och inse att det finns stora brister även här.

Ja, även i Sverige är det lite si så där med kvaliteten.
Men man får vad man betalar för oftast. Huvudsaken är att man själv är nöjd med huset man bor i.

Men jag tror att man blir väldigt besviken om man tror att man får ett perfekt hus för 1milj eller 5miljoner thb.

Saken är den att man kan få ett hus för under 200.000 sek. Men man ska inte vara perfektionist om man ska vara nöjd

Utloggad kjell.t

• * * * * *
« Svar #26 skrivet: 2012-03-12, 01:00 »
Vet inte om jag har skrivit det på CM tidigare. Men....

Ska man bygga ett hus med en kvalitet som man hade godtagit i Sverige så hade priset på huset blivit det samma som ett hus kostar att bygga i Sverige.

Och ibland räcker inte ens pengar till om man vill ha kvalitet. Finns inte kunskapen hos arbetarna så går det inte oavsett hur mycket man än betalar.

93° och 88° vinkelhake är nog det vanligaste verktygen i Thailand

Kunskap finnes även i thailand, bara man anlitar rätt folk. Man använder ofta äldre metoder men de fungerar perfekt. istället för laser använder man slang med vatten=älsta vattenpasset som finnes och slår ej fel. Byggde ut altan med tak, när plattan var klar fick de gå pga dåligt arbete. Min fru frågade runt tills hon fann en som vi pratade med, jag erbjöd honnom att låna mina verktyg men han behövde inte för skilnaden var endast att mina var sladdlösa. Jag åkte hem en runda, när jag återkom kollade jag hur noga han varit och som svensk yrkesman får han mer än godkänt. Så vist, bara man letar upp rätt så fungerar det

legolas

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 2012-03-12, 01:20 »
Härligt att ni är så positiva, då kommer ni säkert att trivas bra. men felen finns där oavsett om ni vill erkänna det eller inte.

Det är inga STORA problem om ni får springa upp på natten i september under en av regnovädren då och lägga handdukar under fönstren. Det funkar det också. handdukarna är OK de drar åt sig vatten...

Kolla bara sedan elen, så ni inte dör av glädjechock :D :D :D

Utloggad Jo-Be

• Nyhetsredaktör
« Svar #28 skrivet: 2012-03-12, 02:06 »
Härligt att ni är så positiva, då kommer ni säkert att trivas bra. men felen finns där oavsett om ni vill erkänna det eller inte.

Det är inga STORA problem om ni får springa upp på natten i september under en av regnovädren då och lägga handdukar under fönstren. Det funkar det också. handdukarna är OK de drar åt sig vatten...

Å här sitter mannen och spyr galla, en som har flyttat in i färdigt byggt hus och aldrig behövde bekymra sig ett j*vlaskit över att starta från skratch i husbyggnationen, för utom att gnälla över thai-kvalitet.. :thumbsdown: :thumbsdown:

Skicka ett PM om du blir sur Legolas

Jo-Be

legolas

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 2012-03-12, 02:26 »
Å här sitter mannen och spyr galla, en som har flyttat in i färdigt byggt hus och aldrig behövde bekymra sig ett j*vlaskit över att starta från skratch i husbyggnationen, för utom att gnälla över thai-kvalitet.. :thumbsdown: :thumbsdown:

Skicka ett PM om du blir sur Legolas

Jo-Be

jag vet inte om du inte är läskunnig Jo-Be, men detta var ju bara ett dumt inlägg som du kommer att ånga imorgon. Så bara för att vissa (du??) älskar allt med Thailand, så kan man inte få säga som de e´..... blindstyre.... käka Som Tam skapar tydligen kaos och blindhet också??? ;D ;D ;D >:( >:( >:(

Utloggad kjell.t

• * * * * *
« Svar #30 skrivet: 2012-03-12, 03:09 »

;D ;D ;D
Så trevligt att höra legos problem med regnet, nu vet ni ju att det fungerar med handdukar.  ::) ::)
Är dina fönster felmonterade lego eller du bara tuggar taggtråd idag??? ;) ;) ;)

legolas

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 2012-03-12, 04:05 »
;D ;D ;D
Så trevligt att höra legos problem med regnet, nu vet ni ju att det fungerar med handdukar.  ::) ::)
Är dina fönster felmonterade lego eller du bara tuggar taggtråd idag??? ;) ;) ;)

I stort sett ALLA fönster här hos mig och hos mina polare har defekter i form av läckage. Alla dörrar i stort sett har stora glipor nedtill. Så vad jag skriver är att allting är inte "guld som glimmar".

Om detta nu är att tugga taggtråd, så "so be it" ;) ;) ;)

Utloggad kjell.t

• * * * * *
« Svar #32 skrivet: 2012-03-12, 04:15 »
I stort sett ALLA fönster här hos mig och hos mina polare har defekter i form av läckage. Alla dörrar i stort sett har stora glipor nedtill. Så vad jag skriver är att allting är inte "guld som glimmar".

Om detta nu är att tugga taggtråd, så "so be it" ;) ;) ;)

:)Jag har inga problem med fönster men som du skriver så saknar man tröskel i thailand men det ska det bli på nästa dörr, lite tur har jag för mina dörrar sitter under tak

Utloggad gunnarg

• Antal inlägg: 1897
  • Karmakvot: 7.3%
« Svar #33 skrivet: 2012-03-12, 05:40 »
Kan det vara så att det saknas tröskel därför att man inte får trampa på den för då smiter dom onda andarna in i huset? 8)

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #34 skrivet: 2012-03-12, 06:39 »
Bygg ordentligt med tak som sticker ut ifrån fasaden...
Då kommer inte regnet till fönstrena....

Dom fönster som jag sett i Thailand är INTE TÄTA.....
Så där får du en "medfånge" Lego...
Även när det gäller generell kvalitet.... USEL !!

Men vi får väl se hur det blir när vi ska bygga "nya" huset om kanske 7-8 år... Då kanske utvecklingen i byggnad gått framåt även i Thailand...?

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
« Svar #35 skrivet: 2012-03-12, 07:48 »
Det är nog inga problem med husbyggandet om man själv är byggherre och vet var man får tag på bra material, t.ex fönster.

Men jag skulle aldrig stå ut med att vara byggherre och gå runt och påpeka och gnälla på arbetarna. Nej, då tar jag faktist thai standarden och väljer att skratta åt eländet.

Dom gör som dom alltid gjort och kommer att fortsätta göra så så länge ingen utbildar dom till "riktiga" byggarbetare inom Svensk, Tysk, Finsk eller någon annan standard.

Utloggad glimten66

• *
« Svar #36 skrivet: 2012-03-12, 07:49 »
Lego ja kan skicka några handukar till di om det regnar in hos dig ;)
trösklar vet dom nog inte riktigt va det e för nåt i LOS

Utloggad gunnarg

« Svar #37 skrivet: 2012-03-12, 08:12 »
Jag tycker Glimten66 och hans frus hus är ett helt perfekt och mycket
vackert hus, byggt till en låg kostnad tack vare hans frus och hans egna thaikontakter, vad tusan gör det då om inte allt vart till 100?
Dom har ju en kanonfin farm + boende, och fått det välsingnat också
av munkarna, skulle jag kommit så långt i mitt förhållande så skulle
jag vara väldigt stolt, och det ska glimten66 och hans fru vara.  :thumbsup: :thumbsup:

Kritik får man alltid av vänner och andra,
bara att låtsas som det regnar det, huvudsaken är väl att man är nöjda
själva!!
 :wai: :wai: :wai:

Mats49  :wai:
Det är inte roligt när det regnar in.

Utloggad gunnarg

« Svar #38 skrivet: 2012-03-12, 08:19 »
Tycker det är ett bagatell artat bekymmer/problem,
det torkar väl upp det också eller hur,
med rätt materia så täl det säkert lite vatten,
och det är jag nästan hundra på att glimten och hans fru valt.

Mats 49
 :wai:
Det är ingen bagatell när golvet är fullt av vatten.

legolas

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 2012-03-12, 08:28 »
Tycker det är ett bagatell artat bekymmer/problem,
det torkar väl upp det också eller hur,
med rätt materia så täl det säkert lite vatten,
och det är jag nästan hundra på att glimten och hans fru valt.

Mats 49
 :wai:

Mats49, jag tycker det känns som om du nu har förvandlat detta till "kritisera Glimten66 hus"!!! Det handlar inte alls om Glimtmannens hus egentligen. Vi pratar om thaihus generellt härnere...

Du tycker att det regnar in = skitsamma, du bor ju hemma i Sverige.... Jag tycker regnar in = gluteus maximus = jobbigt att gå upp flera gånger på natten och vrida ur handdukar och byta kärl.....

Allting är relativt, och för min egna del så är dessa problem relativt jobbiga, men man lever med dom utan att lipa för mycket... Jag tror dock att det är bra att man öppnar käften och erkänner dess existens, annars blir det ju aldrig bättre...

Utloggad glimten66

• *
« Svar #40 skrivet: 2012-03-12, 17:35 »
Jag tycker Glimten66 och hans frus hus är ett helt perfekt och mycket
vackert hus, byggt till en låg kostnad tack vare hans frus och hans egna thaikontakter, vad tusan gör det då om inte allt vart till 100?
Dom har ju en kanonfin farm + boende, och fått det välsingnat också
av munkarna, skulle jag kommit så långt i mitt förhållande så skulle
jag vara väldigt stolt, och det ska glimten66 och hans fru vara.  :thumbsup: :thumbsup:

Kritik får man alltid av vänner och andra,
bara att låtsas som det regnar det, huvudsaken är väl att man är nöjda
själva!!
 :wai: :wai: :wai:

Mats49  :wai:

:wai: :wai: :wai: Khop khon krap Mats :)

Utloggad Per Olav

• * * *
« Svar #41 skrivet: 2012-03-12, 18:23 »
Bilden uppe till vänster
där ser du hur pelarna ligger i huset me mått :) om du tittar så ser du att det finns pelare till dom två små rummen som e inritade

glimten66

Kommer du ihåg hur tjocka pelarna är?
De flesta jag har sett är ju 150x150mm och har stått med 3 meters mellanrum.

Jag sitter och ritar lite ibland och det är ju bra om man kan komma nåt så när korrekta mått på en gång om det är möjligt.

//Peo

Utloggad glimten66

• *
« Svar #42 skrivet: 2012-03-12, 19:35 »
våra e 6 na , na tror ja e tum så de kan nog stämma
finns även 8 na..

Utloggad Per Olav

• * * *
« Svar #43 skrivet: 2012-03-12, 19:44 »
våra e 6 na , na tror ja e tum så de kan nog stämma
finns även 8 na..

Jo, jag tycker mig minnas jag har läst någonstans att na är tum.
Tack för svaren glimten, det är till stor hjälp.

PS! Erat hus är förb... snyggt och jag är inte det minsta avundssjuk... ;D ;D

//Peo

Utloggad glimten66

• *
« Svar #44 skrivet: 2012-03-12, 20:20 »
Jo, jag tycker mig minnas jag har läst någonstans att na är tum.
Tack för svaren glimten, det är till stor hjälp.

PS! Erat hus är förb... snyggt och jag är inte det minsta avundssjuk... ;D ;D

//Peo

:wai: Tack Peo hoppas du visar upp dina hus planer när det börjar o bli dax :)

Utloggad gunnarg

« Svar #45 skrivet: 2012-03-14, 03:02 »
Glimten kan verkligen vara stolt över sitt hus. 8)

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #46 skrivet: 2012-04-14, 20:10 »
Har hittat lite flera husförslag

http://www.alanthebuilder.com/planning.html

Utloggad glimten66

• *
« Svar #47 skrivet: 2012-04-14, 22:34 »

Här kommer en annan länk som jatittat en del på fnns rätt bra ritningar  här

http://www.coolhouseplans.com/

Inloggad Rong

• * *
  • Antal inlägg: 56
  • Karmakvot: 48.2%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #48 skrivet: 2012-04-15, 06:42 »

Det finns duktiga hantverkare i Thailand, men de är oftast anställda i respektabla byggföretag och kostar pengar.
Det finns hur mycket jobb som helst för duktiga hantverkare i ex. Bangkok.
Ser man på fastigheter och annat som är byggt ex i Bangkok av thailändare, naturligtvis kan de också bygga.
Nu finns det falanger som vill få jobben utfört till mycket lågt pris nästan gratis, men ändå högsta kvalitet.
Anlitar man en klåpare som börjar måla nerifrån och uppåt och inte får till en rätvinkel, då anser jag den personen får skylla sig själv, som anlitat en sådan stjärna.
Kvalitet kostar är inte gratis.

Utloggad gunnarg

« Svar #49 skrivet: 2012-04-15, 06:47 »
Det finns duktiga hantverkare i Thailand, men de är oftast anställda i respektabla byggföretag och kostar pengar.
Det finns hur mycket jobb som helst för duktiga hantverkare i ex. Bangkok.
Ser man på fastigheter och annat som är byggt ex i Bangkok av thailändare, naturligtvis kan de också bygga.
Nu finns det falanger som vill få jobben utfört till mycket lågt pris nästan gratis, men ändå högsta kvalitet.
Anlitar man en klåpare som börjar måla nerifrån och uppåt och inte får till en rätvinkel, då anser jag den personen får skylla sig själv, som anlitat en sådan stjärna.
Kvalitet kostar är inte gratis.
Ja det är en gammal sanning att man får det man betalat för. 8)

Inloggad Rong

• * *
  • Antal inlägg: 56
  • Karmakvot: 48.2%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #50 skrivet: 2012-04-15, 06:56 »
Kan det vara så att det saknas tröskel därför att man inte får trampa på den för då smiter dom onda andarna in i huset? 8)
Tröskel saknas därför det är lätt att sopa ett rum utan tröskel. De har sin speciella sopkvast som de kör igenom ett rum på nolltid och skräpet ut genom dörröppningen.

Utloggad Rolf

• STAFF
  • Antal inlägg: 5781
  • Karmakvot: 9.4%
« Svar #51 skrivet: 2012-04-15, 07:12 »
Mats49, jag tycker det känns som om du nu har förvandlat detta till "kritisera Glimten66 hus"!!! Det handlar inte alls om Glimtmannens hus egentligen. Vi pratar om thaihus generellt härnere...

Du tycker att det regnar in = skitsamma, du bor ju hemma i Sverige.... Jag tycker regnar in = gluteus maximus = jobbigt att gå upp flera gånger på natten och vrida ur handdukar och byta kärl.....

Allting är relativt, och för min egna del så är dessa problem relativt jobbiga, men man lever med dom utan att lipa för mycket... Jag tror dock att det är bra att man öppnar käften och erkänner dess existens, annars blir det ju aldrig bättre...
Men för i [¤#@@¤%] gubbe gnäll inte gör nåt åt saken i stället. Byt fönster är väl inte så [j vla] svårt. :)
Ska det bli bra så får man göra det själv.  :D

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #52 skrivet: 2012-05-26, 00:27 »
Här kommer en länk, om man funderar på att bygga ett teak hus i äkta thai stil

http://thailannahome.com/index.html

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #53 skrivet: 2012-05-26, 06:25 »
Här kommer en länk, om man funderar på att bygga ett teak hus i äkta thai stil

http://thailannahome.com/index.html

En sån kåk vill jag ha !!
Det är ju trist att trät ska vara så dyrt...

legolas

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 2012-05-26, 07:32 »
ja inte bara trist att det skall vara dyrt, men det är ju GANSKA trist att termiterna älskar att käka upp huset!!

Det kommer att bli en formidabel livslång fight mellan falangen och termiterna, och vem vinner i längden, gissa?

Nä det finns kanske en anledning till att det byggs så himla mycket i sten, cement och annat här i Thailand...

Utloggad glimten66

• *
« Svar #55 skrivet: 2012-05-26, 07:50 »
Matte djäkligt fina hus där

Legolas det finns massor av träsorter som termiterna inte äter bara att ta en runda så ser du ju att det finns masser av gamla trähus i thailand

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #56 skrivet: 2012-05-26, 08:40 »
Matte djäkligt fina hus där

Legolas det finns massor av träsorter som termiterna inte äter bara att ta en runda så ser du ju att det finns masser av gamla trähus i thailand

Precis..... Det är INTE garanti på att termiter angriper alla trähus.

Men att chansa..?  Hade det varit billigare med trä... JA !!

Utloggad matteisurin

• *
« Svar #57 skrivet: 2012-06-01, 22:30 »
Ännu en trevlig länk att studera närmare..

http://www.smilehomes.com/

Sir One

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 2012-06-02, 01:05 »
Ännu en trevlig länk att studera närmare..

http://www.smilehomes.com/
Här fanns en hel del trevliga hus.
Mitt problem är att tanten vill bräcka var enda jäkel i Isaan och ser fram mot flera badrum per man.... Jag gillar inte att man i så många ritningar öser på med lika många bad som sovrum när det räcker med ett och ett gäst-WC. Alternativt två badrum, max.
Jag eftersträvar tre sovrum, ett för tanten och mig, ett för dottern och ett extra för gäster.

Hur bor ni?
Vad har ni satsat på era kåkar?
Skulle vara kul att veta...

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
« Svar #59 skrivet: 2012-06-02, 06:50 »
Här fanns en hel del trevliga hus.
Mitt problem är att tanten vill bräcka var enda jäkel i Isaan och ser fram mot flera badrum per man.... Jag gillar inte att man i så många ritningar öser på med lika många bad som sovrum när det räcker med ett och ett gäst-WC. Alternativt två badrum, max.
Jag eftersträvar tre sovrum, ett för tanten och mig, ett för dottern och ett extra för gäster.

Hur bor ni?
Vad har ni satsat på era kåkar?
Skulle vara kul att veta...

4 sovrum.
2 av sovrummen har AC.
1 av sovrummen har dusch och toalett (ganska stor)

LCD tv i tre av sovrummen.

1 vardagsrum som är sparsamt inrett. Vilket innebär:
-Soffa
-Soffbord
-Tv-bänk / bokhylla
-46" TV och hemmabio system

1 gemensam toalett och dusch.

Sedan har vi matrum i anslutning till ett utekök.

Det var allt i stora drag.
Huset är inte så stort. Kanske 110-120 m2 på en plan, men det räcker.

Utloggad glimten66

• *
« Svar #60 skrivet: 2012-06-02, 07:19 »
Tre rum o kök o ett badrum men kommer att bli ett rum till när det e helt klart o ett badrum

QR Streckod, länk till ämnet "Ritningar för husbygge i Thailand"

Din lokala tid: 04:14