0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den närmast stundande dagen, är den 6:e april, Chakri Day 2555/2012Information:Chakri Dagen observeras den 6 april för att hedra kungar ur Chakri dynastin, som varit härskande i Thailand sedan 1782. Dagen är ett medium för trogna folk i Thailand att uttrycka sin kärlek och vördnad för de mäktiga kungar.http://thailand.tourism-asia.net/chakri-day.htmlRubricerade, deras namn och Prestationer / Detaljer Kung Rama I Phra Buddha Yodfa ChulalokeEnthronementen den 6 april 1782, ombyggnad av Thai staten och kultur, inrättande av Bangkok Kung Rama II Phra Buddha Loetla Naphalai Renässans för Thai litteratur Kung Rama III Phra Nang Klao Befäste land med starkt försvar Kung Rama IV Mongkut Infört västerländsk vetenskap och modernisering Kung Rama V Chulalongkorn Slaveri avskaffades modernt system för administration införs, effektiva domstolarna inrättades Kung Rama VI Vajrayudh Bidrog till den nationella språket och litteraturen, som infördes tricolor flagga med vit elefant Kung Rama VII Prajadhipok Senast absolut monark, accepterade kungen konstitutionella monarkin Kung Rama VIII Ananda Mahidol Härskade i 11 år, innan plötslig död Kung Rama IX Bhumibol Aulyadej Nuvarande kungen, en välvillig kung styr konstitutionella regeringen
Nä Jo-Be Den närmast stundande högtidsdagen infaller redan imorgon då skolbarnen är lediga och de har totalstopp för spritförsäljning och alla banker är stängda och flera av de stora AFFÄRS-jättarna också. den dagen/högtiden imorgon heter;MAKHA BUCHA DAY
Tack! för tillrättavisningen legolas.March - 07 Wednesday Magha Puja dayDenna dag föll tyvärr ur vid min redigering av almanackan, ska fixa till blundern..Jo-be
Ingen fara, vi hjälps ju åt vi Göteborgare..... För det är du väl... du kör ju med Göteborgs statsvapen i din avatar... hehehe!!!
Jag undrar om det har blivit ett lite fel i original listan där det står att songkran är från 13 - 17 April?Både min fru och wikipedia tror att Songkran är från 13 - 15 April.//Peo
Songkran infaller från och med fredagen den 13:e och avslutas officiellt på måndagen 16:e, så du å frun har rätt där, PeoMen själva vattenkastandet startar redan samma vecka på måndagen den 9:e i partystäderna. Just i syfte att tjäna pengar och stänka ner turister, det är en vecka med osäkerhet om man kommer hem med torra kläder eller inte..Jo-Be