Författare Ämne: "Hata" Isaan?  (läst 1516 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 10854
  • Karmakvot: 9.5%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
  • Prärien // Nong Nasaeng
SV: "Hata" Isaan?
« Svar #20 skrivet: 2012-08-05, 16:49 »
Pratade just med frugan om detta och hon har inget emot folket men tycker dom är konstiga som äter vadsomhelst,jag förklarade att troligtvis beror det på att dom har varit/är fattigare än övriga delar av Thailand så dom har nog varit tvungna att äta vad som finns tillgängligt.Detta hade hon inte reflekterat över men höll med när jag förklarade,märkligt tycker jag att man inte förstår mer om sina landsmän.

Det är väl lika illa i Thailand som överallt annars. Det sitter medelthai i Bangkok och vet inte ett skit, inte ens då om sina landsmän. Gå tillbaka de 60-70 åren som thai ändå ligger efter västvärlden så var vi säkert likadana. Se bara på de gamla TV-filmerna med Nils Poppe m.fl. där schablonbilden av en bonne (lantbrukare) visades på TV, de visste inte mycket då heller i vårt land, alltså stadsmänniskorna kontra lantbrukarna.

Så jag i alla fall är inte förvånad när du nämner detta driftern. Men visst är det synd. Det är ju inte för många årtionden sedan som din frus mormor säkert käkade exakt samma mat. Men saker och ting glöms så lämpligt bort när det så krävs...

För övrigt så trodde inte jag att maten var så olik nere i Bangkok och övriga landet kontra Isaan???? Jag trodde faktiskt den var helt likartad...... eller har jag helt fel för mig???

Jag har ju sett otaliga TV-program som ju alltid handlar om Bangkok, och på de matlagningsprogram jag sett (tävlingar) så är det identisk mat vi snackar om, men kanske lite mer färggladare och renare och nyare kärl, men annars samma elände....

legolas
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Transporten till Thailand är viktig, varför inte gå till källan efter vatten!!!

Inloggad gunnarg

• Antal inlägg: 1847
  • Karmakvot: 6.6%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • GG
« Svar #21 skrivet: 2012-08-05, 16:49 »
Måste va en äldre muslimsk kvinna då för dom vimlar det ju av i södern

Sent from my iPhone using Tapatalk wapi pathum
Jag tror inte det är religionsrelaterat.
Gunnar

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 4456
  • Karmakvot: 16.6%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Bantat/That Thong/Chayiaphum
« Svar #22 skrivet: 2012-08-05, 17:50 »

För övrigt så trodde inte jag att maten var så olik nere i Bangkok och övriga landet kontra Isaan???? Jag trodde faktiskt den var helt likartad...... eller har jag helt fel för mig???
legolas

Det skiljer sig åt ganska mycket faktiskt...
I Bangkok äter man inte alls lika kryddstark mat som i Isaan eller i söder..
Dom äter inte lika mycket klibbris heller utanför Isaan.
Däremot finns det ju överallt gatukrogar som serverar Isaan mat då det bor ett väldigt stort antal "bönder" i storstan..

Det vi falanger kallar Thaimat är mer åt det hållet dom äter i Bangkok.
Uppe i Isaan vet vi ju vad som käkas..... ALLT (nästan)  :laugh:
Bara döda fiskar följer strömmen.

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
SV: SV: "Hata" Isaan?
« Svar #23 skrivet: 2012-08-07, 17:02 »
Skuggan.... arvode, glöm det..... 100% ideelt arbete...

Jag säger bara för att återgå till ämnet--- secken tur att isaan finns. jag gillar det andra också, förutom Bangkok, vilket jag tycker de kunde jämna jäms med fotknölarna, men annars är det väl bra att det finns omväxling och inte behöver man hata nåt tycker jag i alla fall...
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 4484
  • Karmakvot: 15.7%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
"Hata" Isaan?
« Svar #24 skrivet: 2012-08-08, 02:37 »
Bangkok den nya vattenpsrken ;)

Inloggad gunnarg

• GG
« Svar #25 skrivet: 2012-08-08, 03:23 »
Det enda positiva man kan säga om Isaan är att dom är bra på att producera thaifruar till falanger och få dom att bosätta sig bland risfälten och till och med äta deras mat. ;D
Gunnar

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #26 skrivet: 2012-08-08, 04:11 »
Det enda positiva man kan säga om Isaan är att dom är bra på att producera thaifruar till falanger och få dom att bosätta sig bland risfälten och till och med äta deras mat. ;D

gunnarg, när vi ändå är inne på landsdelar här i Thailand, bered dig på att lära dig ryska, kinesiska och engelska lite grand, invasionen är på full gång nu när svenskarna lämnar Phuket för gott!!!! Och sedan i framtiden, så får du vara snäll emot dina nya grannar muslimerna, de menar inget illa, de är bara klädda på det viset.

legolas
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Inloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 4484
  • Karmakvot: 15.7%
"Hata" Isaan?
« Svar #27 skrivet: 2012-08-08, 07:16 »
gunnarg, när vi ändå är inne på landsdelar här i Thailand, bered dig på att lära dig ryska, kinesiska och engelska lite grand, invasionen är på full gång nu när svenskarna lämnar Phuket för gott!!!! Och sedan i framtiden, så får du vara snäll emot dina nya grannar muslimerna, de menar inget illa, de är bara klädda på det viset.

legolas

Och vill omvandla han till en god muslim :)

Inloggad gunnarg

• GG
« Svar #28 skrivet: 2012-08-08, 07:54 »

legolas
Muslim eller kristen spelar ingen roll båda trosriktningarna har fanatiker i sin led. 8)
Gunnar

Utloggad Insayt

• Bannlyst, respekterar ej forumregler
  • * * * * *
  • Antal inlägg: 757
  • Karmakvot: 8.7%
« Svar #29 skrivet: 2012-08-10, 22:45 »
Jag har inte läst allt i denna tråd, men jag förstår intentionerna och aspekterna.

Tror att alla överdriver sin antingen kunskap eller tro. Thailand är så involverad och beroende av väst att inget kommer att rämna i första taget och jag är helt övertygad oavsett hur många falanger inte inkluderat ryssar mm, kommer Thailand att bestå som den är tänkt at vara.

Som jag sa i ett avlägset inlägg för hundra år sedan som antagligen alla glömt. Det finns i thailand en grundläggande regel, kom till vårt land, nyttja (inte utnyttja), lev väl och njut, skapa business, skapa ett liv, men militären är vår. Vad menas med det? Jo kom gärna hit, jobba, gör affärer, bo, lev, men tro inte att ni kan ta vårt land och kultur.

Insayt

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #30 skrivet: 2012-08-11, 02:27 »
Jag har inte läst allt i denna tråd, men jag förstår intentionerna och aspekterna.

Tror att alla överdriver sin antingen kunskap eller tro. Thailand är så involverad och beroende av väst att inget kommer att rämna i första taget och jag är helt övertygad oavsett hur många falanger inte inkluderat ryssar mm, kommer Thailand att bestå som den är tänkt at vara.

Som jag sa i ett avlägset inlägg för hundra år sedan som antagligen alla glömt. Det finns i thailand en grundläggande regel, kom till vårt land, nyttja (inte utnyttja), lev väl och njut, skapa business, skapa ett liv, men militären är vår. Vad menas med det? Jo kom gärna hit, jobba, gör affärer, bo, lev, men tro inte att ni kan ta vårt land och kultur.Insayt

Får man vara så fräck, trots att man inte har varit så länge eller så många gånger i Thailand som du, att ändra denna lite för "romantiska grundläggande regel" lite grand, ty den är påhittad av dig och inte av en thailändare.

Den grundläggande regeln enligt hur jag ser det ,är istället i det närmaste:

"Kom till vårt land, lev väl, sola, bada, betala Era räkningar och mutor, arbeta icke. Ty landet är vårt och så ock är pengarna, åk sedan hem när ni är panka....."

Var inte arg nu - menar inget illa, men detta är min åsikt....

legolas
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 4456
  • Karmakvot: 16.6%
  • Bantat/That Thong/Chayiaphum
« Svar #31 skrivet: 2012-08-11, 06:34 »
"Kom till vårt land, lev väl, sola, bada, betala Era räkningar och mutor, arbeta icke. Ty landet är vårt och så ock är pengarna, åk sedan hem när ni är panka....."

legolas

Du menar alltså som vi säger här i Sverige....?

Kom till vårt land, lev väl, betala "inte" dina räkningar.
Arbeta icke, Ty landet tar hand om det ekonomiska ändå.
Landet är inte vårt och pengarna är inte heller våra.
Sen när du är pank så ser vi till att nya pengar kommer.
Bara döda fiskar följer strömmen.

Utloggad legolas

• Vi är med och påverkar
  • *
« Svar #32 skrivet: 2012-08-11, 06:40 »
Du menar alltså som vi säger här i Sverige....?

Kom till vårt land, lev väl, betala "inte" dina räkningar.
Arbeta icke, Ty landet tar hand om det ekonomiska ändå.
Landet är inte vårt och pengarna är inte heller våra.
Sen när du är pank så ser vi till att nya pengar kommer.

hahaha, kanske det är så i Sverige,,,,,,,
www.glegolo.com
chaiyaphum@glegolo.com

Utloggad Insayt

• * * * * *
« Svar #33 skrivet: 2012-08-11, 08:37 »
Får man vara så fräck, trots att man inte har varit så länge eller så många gånger i Thailand som du, att ändra denna lite för "romantiska grundläggande regel" lite grand, ty den är påhittad av dig och inte av en thailändare.

legolas

haha...ja det är nog inte heller osanning, roligt, du är rolig du Lego, jag förstår men det är som politik det skall låta vackert sen hur det egentligen är är mindre  viktigt ;D

Insayt

Utloggad Insayt

• * * * * *
« Svar #34 skrivet: 2012-08-11, 09:02 »

legolas

Citera

Detta kan man ju tycka är roligt osv men det äger faktiskt en hel del sanning, så även om det låter cyniskt och ironiskt så är det nog så i verkligheten.

Länder som är i utveckling använder sig av just "imperialism", länder som är ekonomiskt starka samt inflytelserika så som Ryssland, Kina och Usa te x tar de gärna åt  sig, på så sätt finansierar Thai sin stat. Alla som är ekonomiskt starka är välkomna,  på så vis upprätthåller VI staten Thailand och dess system som vi samtidigt kritiserar.

Staten blir ju då inte folket utan de som sitter vid makten och lagar och regler är mer till för att finnas inte för att användas. Jag vet Indien t ex de har mer demokratiska lagar än vad vi i Sverige har, men tillhör att av Jordens mest korrumperade länder.

Så det ligger en hel del allvar i det Lego säger här. Så det som jag sa är en omvänd sanning, Thai  säljer ut sig till en viss gräns, men landet är vårt, klassisk utvecklingslandspolitik.

Men samtidigt ojar vi oss över länder som Thailand i detta avseende, men tittar vi på Europa så ligger Italien när det gäller korruption i samma liga som Thailand men det säger vi inget om och de är medlemar av den demokratiska EU unionen...fnys..

Grekland är ju ännu ett exempel på maffia, istället för att skapa arbetstillfällen och skapa utveckling samt välfärd för folket i EU-staterna måste vi nu alla ösa ut miljarder av "euro" till maffiastater, där de vid makten har försnillat hela BNP, detta är enligt alla demokrati?????.

Insayt

"Hata" Isaan? Sida: 2
QR Streckod, länk till ämnet ""Hata" Isaan? Sida: 2"

Din lokala tid: 08:11