Författare Ämne: Mat från isaan  (läst 4284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

legolas

• Gäst
SV: Mat från isaan
« Svar #20 skrivet: 2012-03-01, 03:07 »
Luta bara er tillbaka i soffan och slut ögonen, med ett litet knapptryck är ni snart tillbaka i thailand  ;) :) :)

Tack Matte för en fin video, kul att höra på film det man hör vareviga dag och speciellt natt här. Jag måste dock för skojs skull,  också höra om ni andra har funderat riktigt på det och kanske lyssnat ordentligt på det när ni varit här.

Ljudet som är inspelat ifrån denna Gecko låter i stort samma som våra gecko här i Isaan där jag bor. "Startljudet" funkar.. det är samma. Och sedan kommer det "vanliga" lockropet då, det brukar ALDRIG understiga 5 gånger, jo kanske om den blir störd på något sätt. Här körde den glatt 4 ggr.

Den avslutade sedan med sitt vanliga lilla ljud, det är samma som här.. MEN SEDAN så startade den igen, och det har jag ALDRIG hört förut, ALDRIG.

Så är detta vanligt i andra landsdelar tro, eller är det en fejkad inspelning?? jag själv tror på det senare, Men egentligen....skitsamma, det är säkert görgott för Er som är hemma och längtar ner att höra ödlefan tor jag....

Utloggad ynot

• * *
  • Antal inlägg: 76
  • Karmakvot: 21.1%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
« Svar #21 skrivet: 2012-03-05, 14:52 »
Äntligen så hittade jag dessa härliga små råttorna på marknaden i NongBuaDaeeng!!!
SMAKLIG SPIS!!!

Utloggad Berralund

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 6910
  • Karmakvot: 11%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #22 skrivet: 2012-03-05, 15:00 »
Ett par knaperstekta sådana + en stor Chang och kvällen är räddad!!  8)

legolas

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 2012-03-05, 15:38 »
Äntligen så hittade jag dessa härliga små råttorna på marknaden i NongBuaDaeeng!!!
SMAKLIG SPIS!!!

Snyggt foto Ynot , karma för det!!

Inloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 4693
  • Karmakvot: 15.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
Mat från isaan
« Svar #24 skrivet: 2012-03-05, 19:37 »
Knåde ris lap moo o somtam de e riktig mat de

Inloggad Caveman™

• Vi är med och påverkar
  • * * *
  • *
  • Antal inlägg: 106
  • Karmakvot: 27.4%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
    • Isaan Forum
« Svar #25 skrivet: 2012-03-05, 19:43 »
Byt ut gris mot råtta och det blir Laab Noo, smakar helt okay :)
Råvara och färdig mald :)
« Senast ändrad: 2012-03-05, 19:53 av Caveman™ »

Inloggad glimten66

• Dude, he's way hammered
  • *
  • Antal inlägg: 4693
  • Karmakvot: 15.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #26 skrivet: 2012-03-05, 20:18 »
ser gott ut de me ;)

legolas

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 2012-03-06, 03:44 »
Byt ut gris mot råtta och det blir Laab Noo, smakar helt okay :)
Råvara och färdig mald :)

hahaha Caverman, undrar hur många gånger man käkat det utan att ha en susning. Tänk va folk antagligen flabbat åt en... skrämmande... ;D ;D ;D

Utloggad Per Olav

• * * *
  • Antal inlägg: 198
  • Karmakvot: 10.1%
« Svar #28 skrivet: 2012-03-06, 07:13 »
Om thailändarna inte blir sjuka av det som bjuds, varför skulle ni bli sjuka??

Nej, jag tror inte det finns "farlig" mat om den inte är skämd, även om man kan reagera på för starkt kryddat mat.

//Peo

Utloggad andrejsdenruskige

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 998
  • Karmakvot: 58.4%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #29 skrivet: 2012-03-06, 10:34 »
Om thailändarna inte blir sjuka av det som bjuds, varför skulle ni bli sjuka??

Nej, jag tror inte det finns "farlig" mat om den inte är skämd, även om man kan reagera på för starkt kryddat mat.

//Peo

Man kan bli magsjuk p.g.a olika bakteriekulturer. Det behöver inte betyda att maten är otjänlig som föda. Men man kan fortfarande bli sjuk av maten.

Inloggad Caveman™

• Vi är med och påverkar
  • * * *
  • *
  • Antal inlägg: 106
  • Karmakvot: 27.4%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
    • Isaan Forum
« Svar #30 skrivet: 2012-03-06, 11:58 »
Man kan bli magsjuk p.g.a olika bakteriekulturer. Det behöver inte betyda att maten är otjänlig som föda. Men man kan fortfarande bli sjuk av maten.
Visst är det så!
Gumman längtar alltid efter egen tillverkade nudlar, dessa man ser hängades på tork lite var stans i byarna, men hon vet att hon blir magsjuk om hon äter dem direkt efter att ha rest tillbaks till Thailand, men vad hjälper det........
Det är samma för mig, äter jag Lao-nuddlar så kommer rännskiten som ett brev på posten!

legolas

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 2012-03-06, 12:08 »
Jag tror att cancern som finns i Thailand till stora delar bl.a. kommer ifrån den mat de käkar. jag vet inga detaljer, det är bara en känsla jag har. Så att inte säga att thai blir sjuka är nog en grov överdrift. Jag ser thai dö i alla sjukdomar poå sjukhusen, och alltför ofta är det cancer.... Varför?????

Utloggad Per Olav

• * * *
« Svar #32 skrivet: 2012-03-06, 12:13 »

Om man blir sjuk på grund av olika bakteriekulturer, vilket jag absolut tror man kan, så beror det väl mycket på hur resistent man är som person, tror ni inte?

Jag har aldrig blivit magsjuk och jag har smakat på allt som "min" familj har tillagat.
(Jag är så jäkla nyfiken så jag kan inte låta bli ;D )

//Peo

Utloggad Per Olav

• * * *
« Svar #33 skrivet: 2012-03-06, 12:27 »
Jag tror att cancern som finns i Thailand till stora delar bl.a. kommer ifrån den mat de käkar. jag vet inga detaljer, det är bara en känsla jag har. Så att inte säga att thai blir sjuka är nog en grov överdrift. Jag ser thai dö i alla sjukdomar poå sjukhusen, och alltför ofta är det cancer.... Varför?????

Visst finns det risk för få cancer av maten man äter men jag tror att en stor anledning till att många thai får cancer beror på dålig miljö med mycket gifter, rökning och överkonsumption av alkohol.

//Peo

Inloggad gunnarg

• Antal inlägg: 1897
  • Karmakvot: 7.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #34 skrivet: 2012-03-06, 15:04 »
Det gäller väl oss som bor i Thailand oxå. ::)

legolas

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 2012-03-06, 17:11 »
Det gäller väl oss som bor i Thailand oxå. ::)

Så sant som det är skrivet.. Fördelen med oss dock är att vi har stora chanser att klara oss undan skiten i och med att vi i de flesta fall kanske inte har mer än kanske 20-25 år kvar att cykla på....

Thaiarna är ju uppfödda med skiten alltsedan bröstmjölken och kroppen har fått slagits emot alla dessa gifter i sådan lång tid.....

Utloggad kjell.t

• * * * * *
  • Antal inlägg: 779
  • Karmakvot: 6.5%
« Svar #36 skrivet: 2012-03-06, 18:14 »
Om man blir sjuk på grund av olika bakteriekulturer, vilket jag absolut tror man kan, så beror det väl mycket på hur resistent man är som person, tror ni inte?

Jag har aldrig blivit magsjuk och jag har smakat på allt som "min" familj har tillagat.
(Jag är så jäkla nyfiken så jag kan inte låta bli ;D )

//Peo

Sen blir ju bakterierna dödade om det kokas eller steks väl skulle jag tro, även i thailand

Utloggad kjell.t

• * * * * *
  • Antal inlägg: 779
  • Karmakvot: 6.5%
« Svar #37 skrivet: 2012-03-07, 08:59 »
Citat från: Per Olav skrivet Idag kl. 05:57
Käkar dom mycket hund just i Sakhon Nakon tror du Berra??
Kan dock informera bästa herrn att det inte käkas hund (eller häst) i min familj, oavsätt vilka fördomar du måtte ha..

//Peo

Häst äts även i norden, men i thailand äts nästan allting och det är ofta beroende på ekonomin.
Kannin var under krigsåren vanlig mat i sverige och en del var inte ens det man sa.
Det lagstadgades att man inte fick sälja huvudlös kannin pga att folk sålde katter som kannin.
Hund äts oftast av fattiga när det är kallt, köttet höjer temperaturen i kroppen så de inte fryser så mycket.
Fördomar är det inte, snarare fakta, den som ingen mat har äter vad de finner för stunden. Urbefolkning, var de än lever äter vad de finner.
Det kan vara så enkelt att du Peo hjälper familjen så de slipper, för ingen vill äta dessa hundar.

Inloggad ledarn

• Vi är med och påverkar
  • *
  • Antal inlägg: 4675
  • Karmakvot: 16.3%
« Svar #38 skrivet: 2012-03-07, 09:25 »
Visst finns det risk för få cancer av maten man äter men jag tror att en stor anledning till att många thai får cancer beror på dålig miljö med mycket gifter, rökning och överkonsumption av alkohol.

//Peo

Mycket, mycket sällan jag ser kvinnor på landsbygden som röker och "krökar"..
Men dör i cancer gör dom !!!!  Då återstår "bara" miljön och maten !!

Inloggad gunnarg

• Antal inlägg: 1897
  • Karmakvot: 7.3%
« Svar #39 skrivet: 2012-03-07, 10:05 »
Det finns väl ingen kontroll eller kunskap vad för skit som sprids på risfälten och längs vägarna. :(

Mat från isaan Sida: 2
QR Streckod, länk till ämnet "Mat från isaan Sida: 2"

Din lokala tid: 12:23