Författare Ämne: Åka Tuk-tuk  (läst 2080 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bengan

• Gäst
Åka Tuk-tuk
« skrivet: 2006-04-12, 18:32 »
På min första resa i Thailand (Bangkok)  så ville jag så gärna åka dom där tuk-tuk:erna som såg så roliga ut.

Hade läst i reseguiden om att Tuk-tuk för den oinvigde var ett säkert sätt att bli lurad.

Med det i åtanke gick jag fram till den där tuk-tuk:en som alltid stod parkerad framför hotellet och frågade vad en timmes sightseeing skulle kosta.
- 60 Baht fick jag till svar.

Förtydligade, trodde jag, att jag ville åka på sightseeing och inte åka till en skräddare, guld/ädelstensäffär eller bordell och frågade igen vad 1 timmes sighseeing kunde kosta.

- 60 Baht!

Sa än en gång att det låter lite. - Ta vad du behöver för en timme.
Återigen fick jag svaret: - 60 Baht!

Ok, sagt och gjort. Billigt lät det ju men jag hade ju förklarat mer än tydligt vad jag inte ville.

Vi åkte först till ett tempel. Det var fint men lite trist att ingen var där och förklarade.

Som tur så dök det upp en trevlig Thailändare som förklarade det ena och det andra.

Han kunde hyffsad engelska och berättade att han var i Bangkok på semester men numera jobbade utomlands.

När jag berättade att jag kom från Sverige berättade han att han hade jobbat på Skanska.

Hur som helst, han berättade att han tyckte svenskar var trevliga, till skillnad från andra västerlänningar så han ville gärna dela med sig ett tips!  :)

Han berättade att han finanserade sina resor genom att köpa ädelstenar i Thailand som var väldigt billiga och kränga dem utomlands med bra vinst!

Lätt som en plätt! :)

Vi skildes åt för nu ville tuk-tuk föraren åka till nästa ställe som var värt att titta på....

Vi åkte en liten sträcka och anlände till en....... ädelstensaffär! :)

Förklarade surt att det här vad det jag inte ville se så vi åkte genast vidare  till en.... skräddare!

:thumbsup:

Blev än mer sur... så Tuk-tuk-föraren tyckte nog att jag behövde lugna ner mig och körde mig till .... ja gissa.... en bordell! :)

Ridå! :(

Berättade efter 25 minuters sightseeing att nu var jag trött på detta och önskade föraren en bra dag och betalade för timmen vi hade kommit överens om och gick tillbaka till hotellet.... :(

Hela grejen är att den hoax de försökte sig på med mig är till punkt och pricka tagen ur Lonely planet.

Man kan ju undra vad som kommer först, hönan eller ägget? Det är ju nästan som man tror att bluffmakaren hade läst LP och tyckt att "Det här var en bra luring, den ska jag använda!"

Har någon annan åkt på ett bluffförsökt som är bokstavstroget kopierad ur någon reseguide?

Anonymous

• Gäst
fantastiskt
« Svar #1 skrivet: 2006-04-12, 18:43 »
Hej bengan! Det här var allt en historia i klass med nisses  :D  :D  :D
Roligt att läsa  :wai:

Det enda som hjälper mot tuktuk-förare (om man nu är tvungen att åka en sådant fordon där man inte ser ett dyft pga att man är hyfsat lång, ja man måste faktiskt mer än halvligga ner om man vill se ut) ... ja, det enda som hjälper är om man pratar thai med dom. Då fattar dom att man inte just kommit från Don Mueang ... He he ...  :D  :D  :D

IngeVidare

• Gäst
Åka Tuk-tuk
« Svar #2 skrivet: 2006-04-12, 19:19 »
Nedrans! att åka tuk tuk är ju lika begåvat som att låta Bosse Ringorm styra    :lol:

bosse_ringorm

• Gäst
bengan go inter ...
« Svar #3 skrivet: 2006-04-12, 21:48 »
bengan go inter ... ha ha

tack ska du ha bengan för en stunds rolig läsning. man blir glad när man läser såna historier  :thumbsup:

nisse

• Gäst
Åka Tuk-tuk
« Svar #4 skrivet: 2006-04-13, 02:18 »
:D  :D Appropå åka med Tuk-Tuk!!!

Jag och min fru hade varit på Svenska Ambassaden, och ville få tag på ett
hyfsat hotell eftersom vi hade tänkt att stanna i BBK över natten.

Min fru frågade en Tuk-Tuk förare om han kände till något bra och billigt
hotell i närheten.

Javisst gjorde han det! Det var bara att hoppa in så skulle han köra till det
hotell som han tänkte på. Det låg bara något kvarter bort.

Hann knappt sätta oss i Tuk-Tuken, förrän det bar iväg i full rulle. han körde så fort att den nästan gick på två hjul i kurvorna. Jag försökte att
orientera mig, men det var meningslöst.

helt plötsligt körde han ner i ett stort bilgarage, och det var alldeles becksvart där nere. Jaha! Tänkte jag, nu blir man väl rånad.

Icke sa nicke. det tänkte jag inte finna mig i.  Tog ett stadigt tag i skjortan
på chauffören och vred om ,allt vad jag orkade.

Han skrek som en gris. Jag höll nästan på att strypa den stackarn.
Tuk-Tuken tvärstannade, och han slet sig fri, och sprang iväg.

När väl ögonen vant sig vid mörkret i garaget, såg jag att han sprungit fram till ett par Thailändare som stod längre in i garaget, villt gestikulerande. Förmodligen berättade han vilken buse jag var som försökt
strypa honom. han som bara ville väl?

Nåväl! Längst in i garaget hade man byggt ett rum, som man hyrde ut per
timme. Jag tittade in och det såg ut som en fransk Budoir. Allt gick i rosa
och en jättestor säng tog upp nästan hela rummet.

Antagligen trodde Tuk-Tukchauffören att min fru raggat upp en fallang, och
nu ville hon ha lite rajtan tajtan med mej i det rosa rummet.

En halvt vansinnig Thailändsk fru, som skäller ut de tre Thailändarna, som
inte var värda vatten.

Djupt bugande, bad alla om ursäkt. Dom förstog inte att vi var gifta.
Tuk-Tukföraren tog sig om halsen där stora röda märken framträtt efter att
jag försökt strypa honom som han sa.

Så kan det oxå gå till med Tuk-Tuk resa.

Hälsningar   Nisse

Anonymous

• Gäst
ha ha
« Svar #5 skrivet: 2006-04-13, 09:02 »
Vilken lyx att få börja dagen med en nisse-historia... jag läste den och skrattade så jag nästan delade ödet med den halvstrypte tuk-tukföraren  :D  :D  :D ha ha ha :eek:

Åka Tuk-tuk
QR Streckod, länk till ämnet "Åka Tuk-tuk"

Din lokala tid: 11:07