Författare Ämne: Att växla pengar, om olika uttagskort och avgifter...  (läst 766 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gunnarg

• Antal inlägg: 1897
  • Karmakvot: 7.3%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
  • Kön: Man
SV: Att växla pengar, om olika uttagskort och avgifter...
« Svar #20 skrivet: 2012-05-27, 03:05 »
Enkelt konstaterande, bankerna gör inget gratis, inte icabanken heller
Svenska banker tar sitt och thaibankerna tar sitt, detta kan ske på olika sätt.
Rena redovisade avgifter eller lägre kurs vid uttag, tro inte någon hjälper er gratis!

Vidare  har det konstaterats att endast bankerna utför växlingen, thai eller swe
Master eller Visa är bara organisationer för arbetet att överföra kontakter mellan banker eller bank och kund.
Mycket bra klargörande om att växla pengar.Inget är gratis. :thumbsup:

Utloggad Birger LKPG

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 546
  • Karmakvot: 84.4%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #21 skrivet: 2012-05-27, 11:17 »
Mycket bra klargörande om att växla pengar.Inget är gratis. :thumbsup:

Och vem har påstått det att det skulle vara gratis  ??? ??? ???

Utloggad gunnarg

« Svar #22 skrivet: 2012-05-27, 11:40 »
Och vem har påstått det att det skulle vara gratis  ??? ??? ???
Om man påstår att man får ut med i en ATM än vad priset är på spot marknaden.Då skänker banken bort sina pengar. 8)

Utloggad Hans Svensson

• Vi är med och påverkar
  • * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 422
  • Karmakvot: 10.2%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #23 skrivet: 2012-05-27, 11:41 »
Genom överföring till svärfars bankkonto via internetbanken. Jag brukar skicka för minst 3 månader varje gång och alltid SEK som jag räknar om på ett ungefär. Min bank tar 75:- för besväret, därav inte månadsvis.

Tack för svaret, - du gör på ungefär samma sätt som jag gjorde och gör när jag skickar, för närvarande skickar jag bara till egna kontot.

Inläggen om olika bankkort, ICA-kort osv. och avgifter kan lämpligen flyttas till "att växla pengar, om olika uttagskort och avgifter..."

Utloggad Hans Svensson

• Vi är med och påverkar
  • * * * *
  • *
« Svar #24 skrivet: 2012-05-27, 11:48 »
Hit kan inlägg som handlar om olika bankkort, ex ICA kort, uttagsavgifter m.m. flyttas från ämnet "att skicka pengar..."  :wai:

Utloggad Birger LKPG

• Vi är med och påverkar
  • * * * * *
  • *
  • Antal inlägg: 546
  • Karmakvot: 84.4%
  • KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg KARMA! för bra inlägg 
« Svar #25 skrivet: 2012-05-27, 13:29 »
Om man påstår att man får ut med i en ATM än vad priset är på spot marknaden.Då skänker banken bort sina pengar. 8)

8) 8) 8)

Utloggad Hans Svensson

• Vi är med och påverkar
  • * * * *
  • *
« Svar #26 skrivet: 2012-05-27, 14:46 »

8) 8) 8)

Inläggen om olika bankkort, ICA-kort osv. och avgifter kan lämpligen flyttas till "att växla pengar, om olika uttagskort och avgifter..."

Utloggad Hans Svensson

• Vi är med och påverkar
  • * * * *
  • *
« Svar #27 skrivet: 2012-05-27, 20:42 »
Jag har visa kort hos Nordea + Kasikornbank i Pattaya...Jag böt kort hos Kasikorn när jag var nere sist, fick ett kort med visa funktion...Använde detta kort när jag var och handlade matvaror, tyckte det var bekvämt...Fick rådet av några vänner att inte göra det utan betala med kontanter....Det finns ju ingen bankgarranti och kontot lär lätt kunna tömmas....När jag tar ut på Kasikorns bankomater är det gratis - tar jag ut på annans bank är avgiften 150bath...
Innan semester brukar jag skicka via Nordea/internet , avgift 35.-kr, jag skickar i kronor...Pengarna ser jag i bath på kontot i Thailand efter några dagar...
Har man bostad i Thailand kan man lämpligen ha ett konto i bank där, annars är det inte nödvändigt.

Mvh Hans Svensson   :wai:
« Senast ändrad: 2012-05-27, 20:58 av Hans Svensson »

Utloggad kjell.t

• * * * * *
  • Antal inlägg: 779
  • Karmakvot: 6.5%
« Svar #28 skrivet: 2012-05-27, 21:08 »
Jag har visa kort hos Nordea + Kasikornbank i Pattaya...Jag böt kort hos Kasikorn när jag var nere sist, fick ett kort med visa funktion...Använde detta kort när jag var och handlade matvaror, tyckte det var bekvämt...Fick rådet av några vänner att inte göra det utan betala med kontanter....Det finns ju ingen bankgarranti och kontot lär lätt kunna tömmas....När jag tar ut på Kasikorns bankomater är det gratis - tar jag ut på annans bank är avgiften 150bath...
Innan semester brukar jag skicka via Nordea/internet , avgift 35.-kr, jag skickar i kronor...Pengarna ser jag i bath på kontot i Thailand efter några dagar...
Har man bostad i Thailand kan man lämpligen ha ett konto i bank där, annars är det inte nödvändigt.

:wai: :wai: :wai:
En bra lösning som även jag brukar

legolas

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 2012-05-28, 02:46 »
När jag tar ut på Kasikorns bankomater är det gratis - tar jag ut på annans bank är avgiften 150bath...

Ni skall veta att detta är en sanningen med modifikation, alltså en osanning egentligen. Jag har avhandlat detta förut, och nämner det igen då! Har du som i detta fallet, öppnat ditt konto på Kasikorn Bank på Storgatan. Så har du helt gratis uttag med ditt bankkort i den ATM som tillhör Kasikorn Bank på STORGATAN.

Går du till Kasikorn Bank 1 kvarter bort, och tar ut dina pengar i deras ATM där med det kortet, så kostar det dig 30 baht i nuläget som dras direkt vid uttagstillfället ifrån ditt bankkonto.

legolas

Utloggad gunnarg

« Svar #30 skrivet: 2012-05-28, 03:22 »

35 skr är transaktionsavgiften sedan tar mottagarbanken eller den sändande banken ut en växlingsavgift. Detta får man välja själv vid sändartillfället men bör välja den thailändska bankens avgift (cirka 400 bath) annars är risken att du blir debiterad två ggr. 8)

Att växla pengar, om olika uttagskort och avgifter... Sida: 2
QR Streckod, länk till ämnet "Att växla pengar, om olika uttagskort och avgifter... Sida: 2"

Din lokala tid: 00:03