0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hans allting i medicinväg är otroligt mycket billigare här. Mina 2st olika blodtrycks-tabletter varje dag i livet kostar mig för 90 dagar 725 baht allt som allt...... bra pris...nej... det är ett grymt heelvetes bra pris.legolas
I sverige finns det ju högkostnadsskydd, man betalar upp till en viss summa därefter är väl så gott som all medicin gratis?
Det finns även kopior i Sverige när patentet har gått ut för orginalet.Så jag tycker inte medecinen i Sverige är speciellt dyr i förhållande till Thailand.
Vart man än går i Sverige möts man bara av en massa [¤#@@¤%] torgsäljare som försöker pracka på folk massa skräp. Denna trend nådde till bankerna men har nu även nått apoteket !. Går man in för att hämta ut receptbelagd medecin kan man ge sig tusan att det står ett säljarämne bakom disken som försöker lura på gamla människor och en själv att välja ett billigare alternativ av medecinen istället. Om inte läkaren skrivit att inte medicinen får bytas ut förstås .
Matte vad säger du?? Du vränger ju fullständigt hur det funkar därinne på apoteket ju.... Lagen säger att personalen är skyldig att hitta den billigaste lösningen/medicinen och ge dig den när du kommer dit med ditt recept. DET är vad de håller på med.personalen kan ju knappast hjälpa detta utan de är bara skyldiga att följa svensk lag....Vi måste, om nu inte läkaren som skrev ut receptet tvingar apoteket att ge oss medicinen på receptet, acceptera det billigare alternativet som personalen kan hitta där i sitt lager.Detta har kommit till tack vare att LÄKARNA var de stora bovarna. De skriver ut den medicin som tidigare gav dom själva mest pengar eller varor i i sina egna fickor tack vare mutor o. dylikt. De brydde sig aldrig om att kolla kostnaden för svenska staten som skulle sponsra detta för oss invånare.Det viktigaste i en medicin är väl den aktiva substansen eller heter det verksamma substansen (vet ej) och den substansen finns i ett flertal olika mediciner som varierar kraftigt i pris..... Så är det...
En anhörig fick sin medicin utbytt mot ett lågpris alternativ, och blev som en zombie och mådde inte alls bra av det nya alternativet.. så ursäkta om jag inte instämmer i hyllningskören.
Du får ju köpa mycket innan det blir avdrag för högkostnadspriset, normalt folk kommer inte i närheten. De som har sjukdom som kräver dyra mediciner ska först betala sina tusenlappar i alla fall.
Jag vet att dom som har en sjukdom måste betala sina tusenlappar först, sen kommer högkostnadsskyddet in.En anhörig till mig har bl.a diabetes. Det är inte många månader som han behöver betala fullt pris på sin medicin, efter det så kan han hämta ut resten utan att det kostar honom något speciellt.Han behöver medicin dagligen för att fungera.Utan högkostnadsskyddet hade han aldrig klarat av att betala för vad han behöver.
Har en son med epilepsi och sitter i samma båt men i andra länder är medicinen billigare och skulle inte komma upp i samma kostnad.Varför kostar den mer i sverige?
Sitter precis hemkommen efter två trevliga veckor i Thailand, nylandad med jetlag -men utan baksmälla- efter en fyra dagars hevetesresa som måste varit bland det dummaste jag gjort. Jag är extremt förvånad över att jag tog mig hem, resan borde avbrutits på sjukhus.Saken var att jag och familjen varit i byn, jag och dottern Linda hälsade bland annat på Legolas och hans trevliga hustru i deras vackra hem i Chaiaphum. Legolas är en go göbbe av det slag som bara tillverkas väster om Hisingsbroa och hans fru är till den grad öppen i sinnet att hon begriper min thai, och det gör inte dom här korkade typerna som lägger ner språkförståelsen totalt om något uttalas fel. Jounghut bad mig upprepa och sedan rättade hon mig! Deras barn var görgoa, och Namkaeng och min Linda blev döpolare direkt.Vad detta nu hade med saken att skaffa. Till saken: jag blev som vanligt myggbiten, kliade som vanligt, fick en infektion och tvingades till doktorn. Sedvanlig behandling, sjukhuset i VaengNoi var riktigt bra. Varnades för att jag nog kunde bli lite trött av antibiotikabehandlingen och borde vara återhållsam med alkohol. OK, det där kan vi ju.Den 15:e skulle jag påbörja min hemresa, med buss fråm MuangPon. Dagen innan hade jag noterat ett märkvärdigt ointresse för mat, jag var inte hungrig och jag drack kopiöst. På natten började det, den vanliga diarren, men också frossa som närmast var kramper, jag frös så jag trodde jag frös ihjäl (obs, ingen ac-30gr varmt) och i nästa stund var jag brännhet. När jag måste på toa kunde jag inte stå, frugan måste hjälpa.Hemresa otänkbar. Senare nästa dag flyttade jag in till hotell i Pon, jag var rädd för att ligga och dö i hettan i byn. Jag hade hallucinationer hela tiden, såg bl.a. min far sitta på serveringen mitt emot och dricka Chang med Kun Dau, men förstod i någon del av medvetandet att det ändå var just hallucinationer.Efter ett dygns vila i svalka var jag lite bättre och kunde ta bussen till Bangkok. Orolig familj vinkade av. Min uppfattning om resan var att den tog 24 timmar och jag är fortfarande förvånad över att det bara var s ex_]! Busspersonalen var informerad om att jag var sjuk och flera gånger hade jag på tungan att be dom om en mötande ambulans. Diarren hade upphört nu, den rådde dom små vita pillren på, kvar var febern och frossan, men jag var jä--t sjuk. Hur jag lyckades komma in på ett lopphotell på Sukhumvit, minns jag inte men taxichaffisen hjälpte mig nog. Efter ett dygns vila i svalka (Jag hade tänkt shoppa! och orkade inte ens gå ut och köpa vatten o cola) Kunde jag så ta mig till Suvarnnaphumi där den snälla personalen gav mig ett vilrum och hämtade mig för bordningen.När nattmålet serverades orkade jag faktiskt äta lite, ungefär vad som är ett skrovmål för en kattunge, och det var det första målet på fyra dar. Jag blev så mätt att jag inte orkade frukosten senare...Nu är jag hemma, jag är trött intill döden och jag undrar vad jag drabbades av. Min misstanke går till malaria, som alla högljutt påstår är okänd i trakten - men jag säger som Stefan Sauk, "-Jag är skeptisk!" Alla symtom stämmer, frossan stämmer inte med vanlig turistkolera men jag kan ju mycket väl ha haft bådadera.Visa insikter och åsikter efterfrågas! Dumheter hänvisas till FI:s hemsida.Jag är övertygad om att du råkade ut för Dengur feber, som är en infektion som man får från en mygga, vanligen dagtid. Det är en virussjukdom som ger mycket hög feber med muskel och ledsmärta. Efter ca två veckor är man vanligen helt återställd.Jag åkte själv ut för den här Dengur febern och kunde knappast ta mig till toaletten, jag drack kopiöst med vatten, genom den höga febern.Det finns en del som dör av den här febern, det drabbar oftast äldre och svaga, samt barn.Trötte Birger
Hejsan...tacksam om du ger mig namnet på medicinen och den verksamma substansen? Jag ska forska litet djupare, kanske kan jag byta ut Atacand mot ditt preparat. Jag ska maila en docent i medicin och fråga.Mvh Hans Svensson
Var inne på det statliga apoteket i city, Vasagatan, - blev övertygad om att ta ett ersättningspreparat från Sandoz med sammaverksamma preparat...80% billigare än astrazenica!För en gångs skull träffade jag på en person som kunde någonting, han rekommenderade att man tittar i MARTINDALE - där kan man översätta preparaten och hitta ersättningsmedel....Har dock ingen egen erfarenhet av att använda Martindale...Märkligt att inte Pattaya Hospital kunde tipsa om detta eller hjälpa till....
Hejsan, Det verkar finnas behov för lite information om läkemedel här på sidan. Jag vet inte om följande sidor nämnts tidigare men jag kan rekommendera följande;www.fass.sewww.felleskatalogen.noPå ovanstående sidor kan man hitta alla registrerade läkemedel som används inom sjukvården i Sverige och Norge. Förutom verkan och eventuella biverkningar kan man hitta "aktiv substans" och alla registrerade synonym-preparat (ersättningspreparat).Jag använder både Fass.se och Felleskatalogen.no dagligen i mitt arbete. Det förekommer många synonympreparat på sjukhusen då dessa ofta är billigare än originalet men har samma verkan. Innan man går över till ett annat preparat så föreslår jag dock att man kontaktar sin läkare och får bekräftat att det är riskfritt att byta.Vänligen, /K